PDA

View Full Version : fretboard donkerder?



graus
31 maart 2009, 20:17
Beste allen,

ik heb sinds een paar maanden een mooie gibson LP standard uit 2001. De neck is uiteraard van rosewood, deze is echter wat licht van kleur, ziet er wat droog en grijs uit. Nou ben ik zelf fan van een donkere toets, is er een manier om de toets wat donkerder te krijgen zonder ook de inlays mee te kleuren?

vr gr.

René

Daann
31 maart 2009, 21:23
Hey, ik weet niet of dat handig is, maar de inlays aftapen, en de rest spuiten. maar ik weet niet of dat goed is voor je gitaar, heb er namelijk niet zoveel verstand van.

Braindead
31 maart 2009, 21:28
Ik weet wel dat als je het fretboard olied het er wat donkerder uit gaat zien. Dus olien en de procedure vaak herhalen. In ieder geval een onschuldige methode en nog goed voor de toets ook.

(de toets spuiten lijkt me niet aan te raden....) Er zijn wel gelakte toetsen maar dat is dan bij maple/esdoorn.

Een laatste redmiddel is om een donkere zonnebril op te zetten. :P

Luigi
31 maart 2009, 21:28
je kan beter je toets eens in de olie zetten. Kan je blokfluitolie voor gebruiken, is te koop bij elke muziekzaak.

Tho
31 maart 2009, 21:28
Beste allen,

ik heb sinds een paar maanden een mooie gibson LP standard uit 2001. De neck is uiteraard van rosewood, deze is echter wat licht van kleur, ziet er wat droog en grijs uit. Nou ben ik zelf fan van een donkere toets, is er een manier om de toets wat donkerder te krijgen zonder ook de inlays mee te kleuren?

vr gr.

René

klinkt gewoon als een droge toets. Beetje lemon oil, even in laten trekken, zacht doekje er over en je snaren er weer op.

1 keer in het half jaar is zat


edit: zo, 3 x lemon oil op de 28ste minuut :D

Brewskie
31 maart 2009, 21:29
Spuiten op een rosewood toets is niet zo handig. Het heeft een beetje vettige structuur, waardoor het veel te slecht hecht en de lak er dus af slijt. Wat je wel zou kunnen doen, is de toets in de olie te zetten. Daar wordt hij een stukje donkerder van. En aangezien de TS al aangaf dat de toets wat droog is, is dat ook opgelost.

Ik heb ook wel eens gedacht of het mogelijk is om met een zwarte beits de toets iets donkerder te maken (ekoline ?)

MattellicA
31 maart 2009, 21:29
Hey, ik weet niet of dat handig is, maar de inlays aftapen, en de rest spuiten. maar ik weet niet of dat goed is voor je gitaar, heb er namelijk niet zoveel verstand van.

Dan zwijg je liever ;)

Gitaar4LifeDude
31 maart 2009, 21:29
neckpolish zorgt ervoor dat je neck er wat donkerder uit gaat zien en 't gaat makkelijker spelen ook nog. Ik heb 't zelfde probleem gehad met m'n prs maar na een keer of 3 polishen ziet 't er én donkerder uit en 't speelt ook nog lekkerder.

wietse
31 maart 2009, 21:31
Hey, ik weet niet of dat handig is, maar de inlays aftapen, en de rest spuiten. maar ik weet niet of dat goed is voor je gitaar, heb er namelijk niet zoveel verstand van.

als je iets niet weet dan kan je je dus beter stil houden.
rosewood fretboard lakken, heb er heel wat gered die zo mishandeld waren,man wat een werk al die verf er weer afhalen.
maple= gelakt, rosewood en ebben ongelakt alleen maar olieën dus.

Braindead
31 maart 2009, 21:32
Ik denk dat de ts 'er nu wel weet dat ie olie moet gaan halen haha

Brewskie
31 maart 2009, 21:37
Toch een erg behulpzaam forum. Zelfs onervaren mensen willen goede adviezen geven. Gewoon mee doorgaan, hoor. De TS filtert zelf wel de goede adviezen eruit. :soinnocent:

graus
31 maart 2009, 21:42
bedankt voor alle praktische tips. Ik ga de toets dan maar eens in de olie zetten. Nogmaals bedankt!

ton36
31 maart 2009, 21:52
tho heeft helemaal gelijk, lemon oil

Tim..
31 maart 2009, 22:03
zal ik het dan ook nog maar een keer zeggen:

ik zou olie gebruiken.


















:cheerup::cheerup:

Orpheo
31 maart 2009, 22:32
of de ebonizer van stewmac. daarmee krijg je het zwart. dat trekt in de toets, en je hoeft het niet te lakken zeg maar.

janpetrarca
1 april 2009, 09:27
http://www.auto-materialen.nl/media/5L_XSS.jpg

Een keer per half jaar verversen!

:soul:

stratie
1 april 2009, 09:53
Hey, ik weet niet of dat handig is, maar de inlays aftapen, en de rest spuiten. maar ik weet niet of dat goed is voor je gitaar, heb er namelijk niet zoveel verstand van.

hahah, ik denk het ook!:crazyhappy:



Niet...

Gr stratie

Dick Wolkendeck
1 april 2009, 11:22
Bijenwas is ook fijn.

olaftheholy
1 april 2009, 11:36
of de ebonizer van stewmac. daarmee krijg je het zwart. dat trekt in de toets, en je hoeft het niet te lakken zeg maar.

dat spul van stewmac versturen ze niet overzee... staat erbij trouwens

Orpheo
1 april 2009, 11:53
dat spul van stewmac versturen ze niet overzee... staat erbij trouwens

vox humana wil 't ook nog wel eens in huis hebben.

Stratman70
1 april 2009, 13:23
bedankt voor alle praktische tips. Ik ga de toets dan maar eens in de olie zetten. Nogmaals bedankt!
Blokfluitolie of bijenwas.

Puerco
1 april 2009, 18:45
Lemon oil is een minerale olie die op de lange duur je hout nog meer uitdroogt waardoor je steeds verder van huis raakt, bijenwas is helemaal uit den boze omdat was zich in de nerfjes verzameld en daar wit uitslaat.
Het beste op de lange duur dat het hout het beste conserveert is gekookte lijnzaad olie. Met een doekje inwrijven, paar minuten laten intrekken en alles wat niet ingetrokken is verwijderen met een schone doek.
Evt als het bord heel droog is na een dag herhalen en dan jaarlijks ofzo herhalen.
Gekookte lijnzaad olie maakt je hout al een flink stuk donkerder en de tekening zal er heel mooi uitspringen.
Wel eerst even fretboard schoonmaken voor opbrengen anders trekt alle vuil in het hout en word het wel erg donker maar op een minder mooie manier.
Oh gekookte lijnzaad olie kun je kopen in de verfwinkel, grotere ijzerwaren zaken etc en het is ook geweldig voor tuinmeubels, houten ladders etc.

Brewskie
1 april 2009, 20:22
vox humana wil 't ook nog wel eens in huis hebben.

Nu hebben ze de Eboniser blijkbaar niet in huis. Nog beter dan olie, want daarmee wordt het hout alleen iets donkerder. Maar de TS is gek op zwart, dus dan zou eboniser ideaal zijn. Wie heeft hier ervaring mee ? Ik heb hier een strat die ik ook graag een eboniser-behandeling zou willen geven.

bass blom
1 april 2009, 20:24
hier worden dacht ik verschillende dingen genoemd..

http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=155372

Fretdoctor lijkt interessant dus..

Braindead
1 april 2009, 20:29
Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Lemon oil is toch juist speciaal voor gitaarhalzen? Lijkt me sterk dat het daardoor juist uitdroogt.


Lemon oil is een minerale olie die op de lange duur je hout nog meer uitdroogt waardoor je steeds verder van huis raakt, bijenwas is helemaal uit den boze omdat was zich in de nerfjes verzameld en daar wit uitslaat.
Het beste op de lange duur dat het hout het beste conserveert is gekookte lijnzaad olie. Met een doekje inwrijven, paar minuten laten intrekken en alles wat niet ingetrokken is verwijderen met een schone doek.
Evt als het bord heel droog is na een dag herhalen en dan jaarlijks ofzo herhalen.
Gekookte lijnzaad olie maakt je hout al een flink stuk donkerder en de tekening zal er heel mooi uitspringen.
Wel eerst even fretboard schoonmaken voor opbrengen anders trekt alle vuil in het hout en word het wel erg donker maar op een minder mooie manier.
Oh gekookte lijnzaad olie kun je kopen in de verfwinkel, grotere ijzerwaren zaken etc en het is ook geweldig voor tuinmeubels, houten ladders etc.

wietse
1 april 2009, 21:01
Oh gekookte lijnzaad olie kun je kopen in de verfwinkel, grotere ijzerwaren zaken etc en het is ook geweldig voor tuinmeubels, houten ladders etc.

en het was vroeger 1 van de hoofdoorzaken van brand op bouwplaatsen, lijnzaad olie heeft de rare eigenschap dat als je van een met lijnzaadolie doordrenkte doek een prop maakt of een stapeltje doeken met lijnzaadolie op elkaar legt deze gaan broeien en uit zichzelf wel in de fik willen vliegen.
doeken met lijnzaad olie dus uitgespreid neerleggen en niet stapelen, aan een lijntje hangen oid is het veiligst, of ze zelf in de fik te steken.

prima spul maar pas op met de doeken die je er voor gebruikt.

Puerco
1 april 2009, 21:14
Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Lemon oil is toch juist speciaal voor gitaarhalzen? Lijkt me sterk dat het daardoor juist uitdroogt.

Het produkt dat als lemon oil verkocht word heeft niets met citroenen te maken, behalve de geur en bestaat voor het grootste gedeelte uit minerale olie.
Deze zal in het hout trekken en daarin aanwezige harzen en olieën gedeeltelijk oplossen. De olie die gewoon vloeibaar blijft zal na verloop van tijd langzaam verdampen en daarbij kleine ruimtes in het hout achterlaten waardoor het hout steeds droger word en zelfs kan krimpen.
Lijnzaadolie trekt ook in het hout maar in plaats van te verdampen zal het onder invloed van zuurstof polymeriseren en langdurig het hout beschermen.
Word al vele honderden jaren met succes toegepast om hout te verduurzamen en niet alleen bij muziekinstrumenten.

Orpheo
1 april 2009, 21:35
parafine kan je ook gebruiken. dat verdampt namelijk niet 'weg', en heeft geen mineralen erin die je fretboard slopen.

Puerco
1 april 2009, 22:26
parafine kan je ook gebruiken. dat verdampt namelijk niet 'weg', en heeft geen mineralen erin die je fretboard slopen.

Paraffine is leuk om kaarsen van te maken of een waslaag om een kaas. Het heeft hele goede sealende eigenschappen maar het is wat lastig om in je fretboard te laten trekken en zul je minstens je fretboard flink moeten verwarmen om het spul vloeibaar te maken.
Als je paraffine olie bedoelt, dat is dus het hoofdbestanddeel van lemon oil, die minerale olie die ik eerder bedoelde, die de harzen en olieën uit het hout oplossen en daarna verdampen waarbij het hout op de lange duur steeds droger word en kan krimpen.
Die verdamping is niet in een paar dagen maar meer over maanden en het verval van het hout over jaren maar uiteindelijk zal het zijn afbrekende werking doen waar lijnzaadolie het hout jaren beschermd zou hebben.
Daarbij kost een literfles lijnzaadolie nog minder dan zo een miniflesje van die fretboard olie.

Arjan12
1 april 2009, 22:43
Ik gebruik teakolie. Werkt ook.

Puerco
1 april 2009, 22:56
Ik gebruik teakolie. Werkt ook.

Ik weet niet precies wat daar allemaal inzit maar wel een hoop oplosmiddel. Het is geweldig om een smerig fretboard mee schoon te maken maar het verdampt ook heel erg snel weer en beschermt dus niet of nauwelijks.

Orpheo
1 april 2009, 23:44
Paraffine is leuk om kaarsen van te maken of een waslaag om een kaas. Het heeft hele goede sealende eigenschappen maar het is wat lastig om in je fretboard te laten trekken en zul je minstens je fretboard flink moeten verwarmen om het spul vloeibaar te maken.
Als je paraffine olie bedoelt, dat is dus het hoofdbestanddeel van lemon oil, die minerale olie die ik eerder bedoelde, die de harzen en olieën uit het hout oplossen en daarna verdampen waarbij het hout op de lange duur steeds droger word en kan krimpen.
Die verdamping is niet in een paar dagen maar meer over maanden en het verval van het hout over jaren maar uiteindelijk zal het zijn afbrekende werking doen waar lijnzaadolie het hout jaren beschermd zou hebben.
Daarbij kost een literfles lijnzaadolie nog minder dan zo een miniflesje van die fretboard olie.

ik heb pure parafine olie, geen lemoil. dat maatk behoorlijk verschil. ik wil geen olie die 'hard' word in mijn toets...

Braindead
2 april 2009, 00:16
Ik gebruik al jaren deze Lem oil van Dr Stringfellow http://www.kysermusical.com/product.php?productid=16151
en kan me niet voorstellen dat mijn hals daarvan gaat krimpen. Dan zou die fabrikant al de nodige claims hebben gehad waar mij niks van bekend is. Dat het niks met citroenen te maken heeft wist ik.


Het produkt dat als lemon oil verkocht word heeft niets met citroenen te maken, behalve de geur en bestaat voor het grootste gedeelte uit minerale olie.
Deze zal in het hout trekken en daarin aanwezige harzen en olieën gedeeltelijk oplossen. De olie die gewoon vloeibaar blijft zal na verloop van tijd langzaam verdampen en daarbij kleine ruimtes in het hout achterlaten waardoor het hout steeds droger word en zelfs kan krimpen.
Lijnzaadolie trekt ook in het hout maar in plaats van te verdampen zal het onder invloed van zuurstof polymeriseren en langdurig het hout beschermen.
Word al vele honderden jaren met succes toegepast om hout te verduurzamen en niet alleen bij muziekinstrumenten.

Dick Wolkendeck
2 april 2009, 12:45
Toch zweert Dick Dijkman http://www.dickdijkman-guitardesign.com/ bij vloeibare bijenwas. Na tig jaar ervaring als internationaal succevol bouwer zal hij toch wel weten wat hij doet? Hij is zelf ook niet weg van lemon oil, vindt hij te schraal.

Puerco
2 april 2009, 16:24
Bijenwas (mits warm opgebracht) beschermt je hout erg goed maar het zal erg stroef aanvoelen (niet prettig op een fretboard) en net als andere wassoorten zal het in alle oneffenheden en tegen de fretten aan moeilijk zijn om het restant weer weg te krijgen zodat het vrij snel wit uitslaat.
Minerale olieën zoals paraffine en lemon oil drogen na verloop van tijd weer gewoon uit waardoor het hout nog droger kan worden dan het al was.
Dierlijke vetten zouden al heel snel ranzig worden en laten de boel verrotten.
Blijft over de plantaardige olieën en dan vooral de soorten die uitharden na verloop van tijd.
De oorspronkelijke vraag van de topicstarter was ook hoe het hout wat donkerder gemaakt kan worden, alle olieën doen dat maar gekookte lijnolie doet dat met zijn sterke amberkleur het meeste. Het hout (en de aanwezige tekening daarin) leeft na aanbrengen helemaal op en omdat de olie eerder polymeriseert dan opdroogt blijft die kleur ook na lange tijd aanwezig. Het zal na verloop van tijd nog wat donkerder worden door oxidatie.
Paraffine/lemonoil etc zal waarschijnlijk best goed werken maar als je over tientallen (of meer) jaren kijkt en onder wissellende luchtvochtigheid en temperatuur etc zal lijnolie het hout beter beschermen dan minerale olie maar het donkerder worden van het hout kan soms wel een nadeel zijn. Nog een nadeel is de stank, die kan als de gitaar in een koffer woont wel enkele weken aanhouden, het trekt ook wespen aan (ik was vroeger glazenwasser en heb 1 keer de fout gemaakt om mijn ladder in de nazomer nog net ff voor de herfst in de lijnolie te zetten, precies op het hoogtepunt van de wespentijd.....) dus als je midden in de wespentijd buiten moet spelen kun je beter ff wachten om je fretboard te olieën :D

HaroldA
2 april 2009, 16:49
hier worden dacht ik verschillende dingen genoemd..

http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=155372

Fretdoctor lijkt interessant dus..

Lijkt mij ook en ook "redelijk" verkrijgbaar aan deze kant van de grote plas: http://www.wdmusic.co.uk/product/Fret_Doctor_Fretboard_Conditioner_FD30

bass blom
2 april 2009, 16:51
Lijkt mij ook en ook "redelijk" verkrijgbaar aan deze kant van de grote plas: http://www.wdmusic.co.uk/product/Fret_Doctor_Fretboard_Conditioner_FD30

en het ziet er mooi uit op die fotos, ik wil het ook wel op mijn specialtje, als forever ebben freak :D

Orpheo
2 april 2009, 16:59
en het ziet er mooi uit op die fotos, ik wil het ook wel op mijn specialtje, als forever ebben freak :D

de fretdocter is alleen voedend, en maakt het iets donkerder, niet gitzwart, zoals dat ebonizer-spul van stewmac (wat ze dus niet verschepen buiten de USA; klojo's!)

bass blom
2 april 2009, 17:01
de fretdocter is alleen voedend, en maakt het iets donkerder, niet gitzwart, zoals dat ebonizer-spul van stewmac (wat ze dus niet verschepen buiten de USA; klojo's!)

ja je vraagt je af hoe lang het zo mooi blijft, paar dagen?

olaftheholy
2 april 2009, 17:01
...verhaal...



jeezes!:D
















wel superinformatief :ok:

HaroldA
2 april 2009, 17:06
ja je vraagt je af hoe lang het zo mooi blijft, paar dagen?

"Fret Doctor for sure - after 2 or 3 treatments, I have not had to treat my roswewood fretoards in years..."

Orpheo
2 april 2009, 17:06
ja je vraagt je af hoe lang het zo mooi blijft, paar dagen?
nee man. JAREN. dat spul trekt net als de olie in je fretboard, en zit in de porien. gibson 'ebonized'zijn fretboards ook hoor. denk je dat gibson ALTIJD zulk gitzwart ebben heeft? welnee...

bass blom
2 april 2009, 17:07
nee man. JAREN. dat spul trekt net als de olie in je fretboard, en zit in de porien. gibson 'ebonized'zijn fretboards ook hoor. denk je dat gibson ALTIJD zulk gitzwart ebben heeft? welnee...

die van die foto's op les paul forum bedoel ik met fret docter..

als dat rosewood langdurig zo mooi maakt wil ik het direct of onmiddelijk hebben :D

http://img.photobucket.com/albums/v493/buyusfear/upgrades/HCNinlays28.jpg

Brewskie
27 september 2009, 10:14
Even een bump van deze thread. Ik ben namelijk benieuwd of 1 van jullie al een succesverhaal heeft met het donkerder of zwart krijgen van het fretboard.

HaroldA
27 september 2009, 11:02
Even een bump van deze thread. Ik ben namelijk benieuwd of 1 van jullie al een succesverhaal heeft met het donkerder of zwart krijgen van het fretboard.

Jep: Fret Doctor!

Hiro
28 september 2009, 09:47
mooi, HALEN!!!