PDA

View Full Version : wat weet je over: BOSS MT-2 Metal Zone Guitar Pedal



ikhebeensquieraffinity
31 maart 2009, 18:41
hallo iedereen,

ik ben een beginner die nog niet zo veel weet over die pedals en al die andere dingen. op mijn amp kan ik ook al een stukje distortion spelen maar ik wil toch wat extra.

dus als je weet hoe een boss mt-2 pedal werkt en misschien hoeveel hoeveel hij ongeveer kost laat dan een berichtje achter. (of je kan een andere pedal aanraden).
link: http://cgi.ebay.nl/BOSS-MT-2-Metal-Zone-Guitar-Pedal-Distortion-Pedal_W0QQitemZ330318555513QQcmdZViewItemQQptZUK_G uitar_Accessories?hash=item330318555513&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

rock on :blast:

Rude Perception
31 maart 2009, 18:44
Het klinkt als een stofzuiger. Verdiep je anders even in wat er te koop is enzo. Via www.bossus.com kan je heel wat pedaaltjes horen. Boss is op zich een leuk merk om mee te beginnen met pedaaltjes. De metalzone staat echter niet heel goed bekend.

jonesd
31 maart 2009, 18:47
Ik zou zeggen: zoek eens op "metal zone + crap":)

Een metal zone klinkt volgens mij nergens naar maar iedereen heeft hem als beginner wel gehad...

De beste tip die ik je kan geven is dan ook van het eens goed te testen.

Bram+
31 maart 2009, 19:13
In de juiste context kan een MT-2 zijn functie hebben, bijvoorbeeld met een dikke buizenbak erachter. Het is niet het meest veelzijdige pedaal, dat is het grootste nadeel. Er zijn waarschijnlijk betere opties te verzinnen en misschien is het handig om behalve je gitaar (een Squier Affinity Strat neem ik aan:D) ook even te vermelden wat voor een versterker je gebruikt, zodat we je beter kunnen adviseren.

Mitch
31 maart 2009, 19:47
Voor thuis zijn die dingen best leuk om te gebruiken, klinken ze best stevig. Het is vooral in een band context dat ze verzuipen in de mix en niet zo populair zijn.

ikhebeensquieraffinity
31 maart 2009, 21:05
In de juiste context kan een MT-2 zijn functie hebben, bijvoorbeeld met een dikke buizenbak erachter. Het is niet het meest veelzijdige pedaal, dat is het grootste nadeel. Er zijn waarschijnlijk betere opties te verzinnen en misschien is het handig om behalve je gitaar (een Squier Affinity Strat neem ik aan:D) ook even te vermelden wat voor een versterker je gebruikt, zodat we je beter kunnen adviseren.

ik heb een fender frontman 10g

ROCK ON:blast:

KoenB
1 april 2009, 01:50
Vriend van mij heeft een Hardwire metal distortion gekocht. https://www.faultlinemusicstore.com/store/images/T/TL-2.jpg

Ze zijn wel ietsje prijziger, maar holy shit wat een geluid. En veelzijdig! Er zit een zeer uitgebreide toonregeling op, en je kunt er allerlei soorten distortion uit trekken.

Nitefly7
1 april 2009, 12:02
de opvolger van de Metal Zone (MT-2),
de Metal Core van Boss klonk naar mijn oren al een stuk vetter en minder 'verzuiperig'...

overigens is een Metal Zone, gecombineerd met andere pedalen en een goede (cleane) amp best goed te gebruiken als boost of distortion-kleur.. maar ik zou 'm niet meteen als 'extra metal-kanaal' willen inzetten..

2 pedalen die ik erg te gek vind voor metal/prog/heavy-klanken zijn de Metal Core van Boss en de Tube Zone van MI Audio...

Rude Perception
1 april 2009, 12:34
overigens is een Metal Zone, gecombineerd met andere pedalen en een goede (cleane) amp best goed te gebruiken als boost of distortion-kleur.. maar ik zou 'm niet meteen als 'extra metal-kanaal' willen inzetten..


Het is zeker geen aanrader voor een beginner. Het is een zeer lastig pedaal om in te stellen en is idd geen stand-alone metal apparaat.

Mr Orange
1 april 2009, 13:02
metal zone is een fantastisch pedaal voor thuis
alleen ...het is wel metal metal en metal .dus geen crunch etc.
je hebt heel snel een goede heftige distortion thuis.
in een band is het geen geweldig ding maar zeker wel bruikbaar.Distortion moet gewoon uit de amp komen.

ik heb ooit een cd opgenomen met een marshall amp en een metalzone ertussen en dat stond echt als een huis

JvD.
1 april 2009, 16:29
ik vond de line6 uber metal veel leuker. minder grind en veel handiger in te stellen.

RiffMeister
1 april 2009, 17:00
Voordelen:
- goedkoop 2e hands te verkrijgen
- niet kapot te krijgen
- makkelijk 2e hands te verkopen :)

Nadelen:
- beetje lastig in te stellen (niet alles voluit open draaien - en geen midscoop proberen te krijgen)
- one-trick-pony
- lastig in de mix te krijgen, maar niet onmogelijk

Reacties hier zijn voorspelbaar en inderdaad de MT-2 staat niet al te best te boek, maar voor thuis, beginnende band, weinig budget, etc, etc is het een geen slechte koop.
Advies in het algemeen is: testen!

Tho
2 april 2009, 04:34
prachtig, hoe de meute elkaar na lult dat het zo'n kut pedaal is. De meesten hebben hem nooit echt aan de tand gevoeld.

Ik gebruik hem al jaren in combinatie met een kocht powertone (enkel in de oefenruimte). Ik gebruik dan het clean kanaal van de Koch. Stel je Metalzone juist in, je je hebt een hele vette Obituary-achtige sound. Ik vind hem wel iets te fuzzy, maar verder is hij prima

Mr Orange
2 april 2009, 07:53
gewoon een fantastisch ding dat je thuis op heel laag volume met welke versterker dan ook een goede sound geeft.

gebruik je hem in een oefenruimte moet je wel een noise supressor gebruiken en krijg je soms het gevoel wat ik het best kan omschrijven als : blizzard beast gggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg ggggggggg

qwertyuiop
2 april 2009, 09:05
prachtig, hoe de meute elkaar na lult dat het zo'n kut pedaal is. De meesten hebben hem nooit echt aan de tand gevoeld.

Ik gebruik hem al jaren in combinatie met een kocht powertone (enkel in de oefenruimte). Ik gebruik dan het clean kanaal van de Koch. Stel je Metalzone juist in, je je hebt een hele vette Obituary-achtige sound. Ik vind hem wel iets te fuzzy, maar verder is hij prima

ik moet er ook altijd een beetje om lachen.... ik gebruik 'm ook gewoon; prima pedaal om een metal-sound mee te benaderen; oke, het is geen rectifier op vol volume, maar op elke andere buizenbak maak je er een leuke sound mee, kortom; prima ding! (zoals alle boss-pedalen overigens altijd wel oke zijn; er is altijd wel een leuke sound uit te halen).
zal je zien; gaat iedereen het pedaal heel langzaam weer waarderen, en over 2 jaar is het dan het meest gewilde pedaal.....
;-)
nee hoor; als je het een kut-pedaal vindt; prima! ieder z'n ding... maar bij mij blijftie lekker in m'n rack zitten.

RiffMeister
2 april 2009, 09:35
prachtig, hoe de meute elkaar na lult dat het zo'n kut pedaal is. De meesten hebben hem nooit echt aan de tand gevoeld.

Ik gebruik hem al jaren in combinatie met een kocht powertone (enkel in de oefenruimte). Ik gebruik dan het clean kanaal van de Koch. Stel je Metalzone juist in, je je hebt een hele vette Obituary-achtige sound. Ik vind hem wel iets te fuzzy, maar verder is hij prima

Dat bedoelde ik ook eigenlijk met: beetje lastig in te stellen (niet alles voluit open draaien - en geen midscoop proberen te krijgen)

De meesten proberen alles op 10 te zetten en dan de mid weg te draaien - die mid-range-freq is daar dus juist niet voor bedoelt :) en ja, dan klinkt'ie misschien wat raar. Het is even zoeken naar je eigen geluid, maar niets mis mee.

Heeft bij mij ook jaren goed dienst gedaan tot ik het geluid van metal in het algemeen gewoon niet meer nodig had... ;)

Mitch
2 april 2009, 18:36
prachtig, hoe de meute elkaar na lult dat het zo'n kut pedaal is. De meesten hebben hem nooit echt aan de tand gevoeld.

Grote woorden maar het slaat nergens op. De eerste twee reacties zijn lomp, daarna zie je er tien die een serieus of relativerend advies geven. Ik zie dus geen meute die elkaar napenist hoe vagina zo'n pedaal is.

Antoine
6 april 2010, 23:52
Ik gebruik hem op m'n clean channel van m'n marshall JCM 800 (2205) en de metalzone klinkt beestig als je hem goed afstelt; en nog beter naargelang de versterker wordt open gedraaid :-)

big dooley
7 april 2010, 02:54
ik heb jaren en jaren met dat pedaal gedaan, maar ik gebruikte hem eigenlijk alleen voor leadwerk... slag deed ik er eigenlijk nooit mee
is inderdaad een vrij lastige om in te stellen omdat ie zo'n sweep EQ heeft, waar je al gauw de boot mee ingaat...
heb altijd ge-experimenteerd met settings maar om de een of andere reden kwam ik altijd terug op deze:
http://img.photobucket.com/albums/v146/bigdooley/mt220settings.jpg

heb hem op 2 versterkers gebruikt; een valvestate 8240 stereo-chorus en een DSL100... (beiden op het cleane kanaal)
het is geen slecht pedaal, maar je moet er de tijd voor nemen om hem in te stellen naar jouw wens
ik laat tegenwoordig alle distortion uit de buizen komen, en das voor mij simpelweg het mooist...

wat bijvoorbeeld ook kan is dit pedaal gebruiken als boost voor een al overstuurde buizenversterker... op het pedaal volume vol open, gain volledig dicht, EQ naar jouw wens en gooi maar in de strijd op het overstuurde kanaal van je versterker... ik geloof dat cannibal corpse een dergelijke methode gebruikt, maar het hoeft niet alleen maar death-metal te zijn, waarvoor dit mooi kan uitpakken

speedmusic
7 april 2010, 09:22
+1 voor de positieve reacties op het pedaal.
Heb hem zelf ook gehad en ga mee met de reactie van Riffmeister, als je je weg een beetje hebt gevonden met het pedaal is de instelling ook geen probleem meer.

Kijk je naar value for money (2dehands) dan heb je een uitstekend Metal pedaal.
Heb de mijne na jaren van de hand gedaan, half jaartje geleden van de hand gedaan voor €35,-- aan een fanatieke jongen van een jaar of 16, de vervanger is een Tiple Wreck.

HaroldA
7 april 2010, 09:42
Het gaafste/vetste metal gitaargeluid uit de jaren 90 is gemaakt met de Metal Zone: At The Gates (http://www.youtube.com/watch?v=hJme5uubkyQ).

Je hoort daar ook wel iets van de klachten hierboven terug in het geluid, maar als je 'm goed afstelt is het echt een beest van een pedaal!

Ik moet er ook altijd nog 1 hebben, puur voor de fun! Overigens zijn een hele hoop van de "klachten" met een paar simpele mods van een paar centen te verhelpen...

Terminus
7 april 2010, 16:39
Het gaafste/vetste metal gitaargeluid uit de jaren 90 is gemaakt met de Metal Zone: At The Gates (http://www.youtube.com/watch?v=hJme5uubkyQ).

Je hoort daar ook wel iets van de klachten hierboven terug in het geluid, maar als je 'm goed afstelt is het echt een beest van een pedaal!

Ik moet er ook altijd nog 1 hebben, puur voor de fun! Overigens zijn een hele hoop van de "klachten" met een paar simpele mods van een paar centen te verhelpen...

Als mede Slaughter of the Soul-tone-fan moet ik opmerken dat het een HM-2 en en MT-2 achter elkaar is, met als versterker geloof ik een Valvestate. Ik weet niet in welke volgorde de pedaaltjes stonden, maar de een werd als EQ gebruikt en de ander voor de distortion.

HaroldA
7 april 2010, 16:45
Als mede Slaughter of the Soul-tone-fan moet ik opmerken dat het een HM-2 en en MT-2 achter elkaar is, met als versterker geloof ik een Valvestate. Ik weet niet in welke volgorde de pedaaltjes stonden, maar de een werd als EQ gebruikt en de ander voor de distortion.

Bron? Ik heb de DVD bij de re-release van Slaughter of the Soul gezien en daar hadden ze het alleen over de metalzone...

Ach ja, die HM-2 heb ik natuurlijk ook al lang. Alles op 10: instant swedish death metal! (http://www.youtube.com/watch?v=WuxdJ_RsTUs)

En nog 1 om bovenstaande te bewijzen: http://www.youtube.com/watch?v=b-1vcuKcXeI&feature=related

universe777
7 april 2010, 16:52
Het is niet mijn favoriete pedaal maar zoals hier boven al beschreven wordt, leer het ding instellen en het werkt perfect. Je wilt niet weten hoeveel bands zo'n ding in hun koffer hebben zitten als backup of reserve bij grote festivals waar het risico op een klote amp/backline groot is.

Bovendien zijn er zat geweldige (Death)metal platen met dat ding opgenomen. Zelfs voor een marshall op een Crunch setting is hij als een redelijke booster te gebruiken. Gooi alleen de distortion niet vol open. Dan wordt hij te fuzzy.

big dooley
7 april 2010, 17:01
inderdaad... in het begin had ik de distortion al gauw over 12 uur... later ben ik dat terug gaan nemen, tot ongeveer 10 uur en de gain van de versterker op clean wat verder open gaan draaien icm steeds dikkere snaren gebruiken

de treble draaide ik vrij fors terug... het zou voor het pedaal ook al enorm veel schelen, als er een Q-regelaar op zou zitten, zodat je die enorm steile piek op de mid-regelaar wat af kan vlakken en gelijk trekken met de rest van de curve... wellicht dat zoiets makkelijk te modden is

Terminus
7 april 2010, 18:33
Bron? Ik heb de DVD bij de re-release van Slaughter of the Soul gezien en daar hadden ze het alleen over de metalzone...

Ach ja, die HM-2 heb ik natuurlijk ook al lang. Alles op 10: instant swedish death metal! (http://www.youtube.com/watch?v=WuxdJ_RsTUs)

En nog 1 om bovenstaande te bewijzen: http://www.youtube.com/watch?v=b-1vcuKcXeI&feature=related

http://www.ultimatemetal.com/forum/equipment/397612-slaughter-soul-amplifiers.html

Niet een super betrouwbare bron, maar goed. Even voor de duidelijk: Nordstrom is de producer van dat album.

Metalheart
7 april 2010, 19:03
met Nordstrom als producer kan je je signaal nog door n stuk stront sturen en je krijgt een bruut metalgeluid!

dus met een MT2 moet het ook lukken :)

UnDefined
15 april 2010, 10:39
In de juiste context kan een MT-2 zijn functie hebben, bijvoorbeeld met een dikke buizenbak erachter. Het is niet het meest veelzijdige pedaal, dat is het grootste nadeel. Er zijn waarschijnlijk betere opties te verzinnen en misschien is het handig om behalve je gitaar (een Squier Affinity Strat neem ik aan:D) ook even te vermelden wat voor een versterker je gebruikt, zodat we je beter kunnen adviseren.

Met m'n Fender Frontman 15G en een klein Cort versterkertje klinkt die pedaal eigenlijk best goed...
Maar als ik hem dan aansluit op mijn London City Bulldog (EL34 als ik me niet vergis) dan klinkt hij echt slecht... Na enkele minuten bezig te zijn met de pedaal krijg je er wel wat uit maar het is nog altijd geen vette :dontgeti:...

HaroldA
15 april 2010, 10:45
http://www.ultimatemetal.com/forum/equipment/397612-slaughter-soul-amplifiers.html

Niet een super betrouwbare bron, maar goed. Even voor de duidelijk: Nordstrom is de producer van dat album.


peavey 160 supreme head, boss super overdrive, boss metal zone and a home made cab with 2 10 inch and 2 12 inch
this is what fredrik wrote in the latest liner notes

Geen HM-2 dus ;)

Terminus
16 april 2010, 17:33
Geen HM-2 dus ;)

Het internet kan het ook nooit eens worden :P

amnesia
18 januari 2012, 17:19
Monte allums tri gain sustainia kit er in solderen ! echt een aanrader
klinkt echt vet , super dik zwaar fijn distortion en geen gehakkel meer

HaroldA
18 januari 2012, 17:28
Monte allums tri gain sustainia kit er in solderen ! echt een aanrader
klinkt echt vet , super dik zwaar fijn distortion en geen gehakkel meer

Monte Allums maakt hele dure setjes voor vrij verkrijgbare mods. Wel met leuke handleiding, maar iedereen die ooit van Google heeft gehoord kan dezelfde mods uitvoeren voor 2-3% van de prijs.


Leuke bump trouwens!

Grindpad
20 januari 2012, 12:32
ga voor de Boss Metalcore.

zeker voor die thuis is dat instant heerlijkheid in ee nzwart doosje :)

ik heb echt alles gehad, metalzone, hypermetal, heavymetal, digital metalizer etc.
voor thuis is de metalcore echt het lekkerst vind ik.

in het groot/hard, ga ik voor de Metalizer met een EQ of tubescreamer ervoor.
ultra strak.