PDA

View Full Version : gitaar circuit



sebuijs
31 maart 2009, 18:37
Hallo mensen,

Ik heb me zojuist voorgesteld maar heb ook al een vraag waarop ik een antwoord erg zou waarderen.

Ik probeer om de gitaarelectronica te begrijpen na enkele keren pickups te vervangen door maar gewoon precies een tekeningetje na te solderen. Ik ben inmiddels wel een eindje maar begrijp vaak niet goed hoe de tonepot(s) het inkomende element signaal doorsturen naar de output. In het schema van de onderstaande link zie ik wel het signaal binnenkomen in de tone pot vanuit de volume pot, maar ik zie dat dan vervolgens alleen maar weggestuurd worden naar de aarde. Terwijl mijn gevoel zegt dat het positieve signaal vanuit de tone pot terug zou moeten naar de volumepot of rechtsreeks naar de hot output. Weet iemand waar mijn denkfout zit, behalve in destijds denken dat natuurkunde een waardeloos vak is?

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

Alvast bedankt!

Rude Perception
31 maart 2009, 18:54
de tone-pot is eigenlijk een lijntje van de hete output naar de aarde.
Tussen de aarde en de output zit dus een variabele weerstand en condensator in serie. De condensator laat alleen hoge tonen door. De hoge tonen gaan dus naar de aarde toe als de variabele weerstand laag is ingesteld. Zo gaan ze dus niet naar de output en wordt je klank donkerder.
Als je de variabele weerstand hoog insteld (tonepot helemaal open) doet het tonepotcircuit helemaal niets, omdat de weerstand dan heel hoog is. Als je een hele hoge weerstand hebt tussen de aarde een de tip gebeurd er niets.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat het tonepotcircuit doet. Het is dus een weerstand + condensator naar de aarde toe, waarmee je of niets dissipeert, of alleen de hoge tonen, die dan dus niet naar je versterker toe gaan.

aaronstonebeat
31 maart 2009, 18:56
Je hebt het wel goed gezien. De tonepot is een soort ventiel waardoor je hoge tonen naar de aarde kunt laten weglekken; bestaat uit een condensator (heeft meer weerstand voor hoog dan voor laag) en daarmee in serie de potmeter (als de weerstand van de potmeter op maximaal staat, staat de condensator buitenspel.

aaronstonebeat
31 maart 2009, 18:57
2x Tegelijk het antwoord :seriousf:

Rude Perception
31 maart 2009, 18:59
nee hoor, ik was sneller:dance:

aaronstonebeat
31 maart 2009, 20:01
nee hoor, ik was sneller:dance:

Ja, dat is inderdaad zo. Maar ik zag jouw antwoord pas toen ik klaar was met typen (anders had ik me de moeite kunnen besparen); lijkt me dan toch wel te kwalificeren als een dubbelpost.

Mooi in elk geval dat wat we zeggen op hetzelfde neerkomt ;)

sebuijs
1 april 2009, 03:09
Aha, het wordt al duidelijker. Dank!!

Ik snap nu dat het een soort zijlijntje is van het hotsignaal. Toch is me nog niet duidelijk wat er nou zou gebeuren als je een volume pot ZONDER condensator zou gebruiken. Je zou dan dus alleen een variabele weerstand overhouden.

Ik geloof dat ik nog niet goed vat wat de variabele weerstand in de tonepot nou precies doet met het signaal. En daarom dus ook het samenspel met de condensator niet precies, al is me duidelijk dat de condensator selectief hoge frekwenties doorlaat en dat de potentiometer bepaalt hoeveel stroom erdoor mag.

Ook nog onduidelijk is me waarom (in het SD standard Tele schema) een van de uiterste lugs van de VOLUME pot aan de aarde zit gesoldeerd, want als het middelste lugje van die volumepot het verstelbare gedeelte vertegenwoordigt dan zou er toch vanaf die middelste positie ook steeds stroom weggelekt moeten kunnen worden naar de aarde om het volume te verminderen?

Wat een hoeveelheid vragen .. :ok:

aaronstonebeat
1 april 2009, 04:00
Zonder condensator zou de tonepot als volumepot werken.

Ik heb laatst eens bij het aansluiten van een gitaar de gelegenheid te baat genomen om wat te experimenteren. Ik denk dat het een paar dingen verheldert: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1926926&postcount=374

sebuijs
1 april 2009, 06:13
Ah, Ik heb je link bekeken en dat werkt idd vehelderend.

Ik ben nog verder gaan zoeken op 't net omdat ik nog steeds niet begrijp waarom die ene lug van de volume pot nou aan het potlichaam zit geaard, terwijl de condensator van de tone pot z'n signaal afvoert van de midden lug via de cap. naar de aarde. Het schijnt dat een pot niet altijd wordt gebruikt als een variabele weerstand. Dat geldt wel voor de tone pot maar niet voor de volume pot. Die schijnt gebruikt te worden als variable voltage divider. Niet dat het me nu helemaal duidelijk is, maar er is is dus blijkbaar meer verschil in de werking van een tone - en een volume pot dan louter toon of volume controle.

aaronstonebeat
1 april 2009, 11:04
Bij een volumepot is er inderdaad sprake van een spanningsdeler. Zodra het volume niet meer maximaal is, staat een deel van de weerstand in serie met het element. Dat heeft effect op zowel volume als toon, maar de volledig weerstand in serie is onvoldoende om het volume op 0 te krijgen; daarvoor is het echt nodig om de 'rechter'-lug van de volumepot met de aarde te verbinden.

Het verdoffende effect van weerstand in serie kun je weer tegengaan door een zg. treble bleed toe te passen: een kleine condensator tussen in- en uitgang (meestal linker en middelste lug) van de volumepot.

In het geval van de toonregeling is er sprake van alleen een variabele weerstand.

Rude Perception
1 april 2009, 12:32
Als je enige kennis hebt van elektriciteit (wet van ohm) kan ik het wel uitleggen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Potmeter.JPG

U is de spanning die de elementen veroorzaken. Door de potmeter loopt dus een stroompje, I.
Dat stroompje wordt gedefinieerd door I=Utot/Rtot.
Dan heb je nog U var. Die spanning wordt gedefinieerd door Uvar= I*Rvar. Het leuke is dus dat we het over hetzelfde stroompje hebben. Het gaat immers door dezelfde weerstand. Snap je?
We kunnen dus Uvar=I*Rvar omschrijven naar Uvar=(Utot/Rtot)*Rvar
Even versimpelen:
Uvar=Utot*(Rvar/Rtot) of Uvar/Utot=Rvar/Rtot en daar zie je een mooie spanningsdeler.

Hoe de toneregeling precies werkt wordt iets ingewikkelder om helemaal uit te leggen. Kan ik wel doen, maar dan moet je er wel al iets van snappen, anders is het voor mij ondoenbaar om uit te leggen via internet;).

Orpheo
1 april 2009, 13:27
de tone regeling is heel simpel gezegd, een eerste orde hoogafkapfilter. de condensator en pot werken als de RC-Combinatie

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Low_pass_RC_filter.PNG

dit plaatje laat dus alles netjes zien hoe het precies werkt.

Je ziet die cirkel met de pijl.

dat is je signaal van je pickup (evt. met volumepot)parallel daaraan staat dus die RC combinatie. weerstand (variabel in ons geval!) en de condensator. die 'knipt' het hoog weg, afhankelijk van de weerstand. hoe hoger de condensatorwaarde, hoe meer je eraf KUNT knippen, en wat je eraf haalt. hangt dus af van de weerstand.

de j is gewoon i, maar i staat ook al voor stroomsterkte bij stroomkringen, dus dan maar j.

de omega is de hoekfrequentie (f/2pi uit mijn hoofd, zoiets dus, factor 2pi is belangrijk)

R is de waarde van de weerstand, C de condensatorwaarde.

beetje heen en weer goochelen, en je weet precies wat de afkapfrequentie is .

effe met formules en schema's goochelen, en hoppa, tis (hoop ik) duidelijk.


oh ja, en hier word gebruik gemaakt van het principe van kirchhoff; daarom klopt dit (alle optellingen maken de totale stroom).

Rude Perception
1 april 2009, 14:53
Uhm, in een toonregeling zit de condensator in SERIE met de pot. Dat is dus een hele andere opstelling dan waar jij het nu over hebt.

Ik bespreek wel even kort hoe het zit, want Orpheo's verhaal is niet echt verhelderend, zeker niet voor iemand die niet goed was in natuurkunde, bovendien klopt het niet.

Als je de toneknop op 0 hebt staan is de variabele weerstand 0. Dan is het tonecircuit niets anders dan een condensator tussen de aarde en het signaal. De condensator laat hoge tonen door. De hoge tonen gaan dus via de condensator weg. De energie in die tonen wordt door de condensator omgezet in warmte (dit is heel weinig energie) en zijn dus weggefilterd. De lage tonen gaan gewoon door, daar heeft de condensator geen invloed op.
Als je de variabele weerstand heel hoog maakt, dan loopt er sowieso heel weinig stroom doorheen. Dat kan makkelijker gewoon doorgaan en via je versterker stromen, stroom kiest de makkelijkste weg. Alle stroom die via je versterker stroomt wordt daar versterkt. Door die hele hoge weerstand gaat alles via je versterker en wordt dus alles versterkt. Oftewel er wordt nagenoeg niets weggefilterd!

Orpheo
1 april 2009, 15:15
Uhm, in een toonregeling zit de condensator in SERIE met de pot. Dat is dus een hele andere opstelling dan waar jij het nu over hebt.

Ik bespreek wel even kort hoe het zit, want Orpheo's verhaal is niet echt verhelderend, zeker niet voor iemand die niet goed was in natuurkunde, bovendien klopt het niet.

Als je de toneknop op 0 hebt staan is de variabele weerstand 0. Dan is het tonecircuit niets anders dan een condensator tussen de aarde en het signaal. De condensator laat hoge tonen door. De hoge tonen gaan dus via de condensator weg. De energie in die tonen wordt door de condensator omgezet in warmte (dit is heel weinig energie) en zijn dus weggefilterd. De lage tonen gaan gewoon door, daar heeft de condensator geen invloed op.
Als je de variabele weerstand heel hoog maakt, dan loopt er sowieso heel weinig stroom doorheen. Dat kan makkelijker gewoon doorgaan en via je versterker stromen, stroom kiest de makkelijkste weg. Alle stroom die via je versterker stroomt wordt daar versterkt. Door die hele hoge weerstand gaat alles via je versterker en wordt dus alles versterkt. Oftewel er wordt nagenoeg niets weggefilterd!

dude, probeer mij de les niet te lezen, wil je? parallel. niet serie. parallel met je signaal. Ik studeer dit klotevak, en slaag met 9ens en 10en voor dit vak, en heb meer kennis van electromagnetisme dan jij. Moet ik het uitrekenen voor je? het schema dat ik postte is precies een tonepot in het systeem. of snap je het niet?

de condensator in z'n eentje doet geen reet. hij werkt in combinatie met de weerstand. de RC combinatie is de filter. het is eigenlijk een blokkade in het circuit, omdat de hoogfrequente signalen zo snel de condensator laten 'leeglopen' dat die frequenties weggaan, maar het laag doorgaat.

waarom het parallel staat en niet in serie. ik leg het effe uit, anders gaat rude perception weer dingen uit proberen te leggen die wel kloppen, maar niet echt zoden aan de dijk zetten. Wellicht moet ie zijn nick veranderen in 'wrong perception' maar ok.

Het staat parallel, omdat als het signaal DOOR de pot heen moet (wat het dus niet doet.... als je eens de moeite neemt om te kijken wat er in zo'n pot gebeurd!), het signaal dood gaat zeg maar. het signaal is hoog ohmig, de pot ook, dus capaciteert enorm veel vermogen; je raakt je hele signaal kwijt. dat niet alleen, de condensator gaat fungeren als een soort sonische stroboscoop, en de weerstand als een extra load. kortom: je signaal wordt finaal om zeep geholpen. De refreshrate is met dit systeem niet hoog genoeg.

ik ga met paint wel een tekening maken, anders krijg ik weer gemekker dat het niet klopt of dat men het niet snapt...


bij nader inzien, ik krijg het niet duidelijker getekend dan seymour duncan zelf. het signaal loopt door de volumepot. de tonepot zelf staat in z'n eentje al parallel aan de volumepot. Daaraan hangt de condensator, ook dus weer: parallel! als ie in serie stond, zou het signaal daar doorheen lopen.

dat KAN ook wel, maar dan loopt het signaal door de condensator, door de pot, en dan naar aarde, en netto: PARALLEL!!

Rude Perception
1 april 2009, 15:28
dude, probeer mij de les niet te lezen, wil je? parallel. niet serie. parallel met je signaal. Ik studeer dit klotevak, en slaag met 9ens en 10en voor dit vak, en heb meer kennis van electromagnetisme dan jij. Moet ik het uitrekenen voor je? het schema dat ik postte is precies een tonepot in het systeem. of snap je het niet?

de condensator in z'n eentje doet geen reet. hij werkt in combinatie met de weerstand. de RC combinatie is de filter. het is eigenlijk een blokkade in het circuit, omdat de hoogfrequente signalen zo snel de condensator laten 'leeglopen' dat die frequenties weggaan, maar het laag doorgaat.

Beetje jammer dat je iedere 3 posts moet zeggen wat je studeert. En dat je niet normaal rustig kan reageren als je maar een beetje kritiek krijgt of als iemand iets verkeerds zegt.
Ik studeer elektrotechniek aan de universiteit, heb vorig semester een audiofilter ontwerpwedstrijd gewonnen. Het is dus niet een vakje wat ik doe, het is mijn studie, dus ik weet het beter:). Ik poch er alleen niet iedere drie posts mee dat ik een 2de orde differentiaalvergelijking wel kan oplossen (zie soldeertopic).

Het enige wat ik probeer is de topicstarter iets in jip en janneke taal uitleggen wat er ongeveer gebeurd. Dan is kirchoff misschien niet de makkelijkste uitleg...

Ik ga weer verder met fourieranalyse, complexe vectorruimten en laplacetransformaties.

Om toch nog even inhoudelijk te reageren: eer loopt een lijntje vanaf de volume pot naar de tone-pot, door de weerstand heen, naar de condensator, vanaf de condensator naar de aarde. De weerstand is dus NIET aangesloten op de aarde (in een paralelle situatie wel het geval). In een paralelle situatie zouden allebei de eindjes van de weerstand aan één van de eindjes van de condensator vast zitten. Dat is niet het geval.

EDIT: Nee, jou uitleg wordt de topicstarter wijzer van... Dat probeer ik wel in plaats van te pochen met m'n kennis.

Orpheo
1 april 2009, 15:35
Beetje jammer dat je iedere 3 posts moet zeggen wat je studeert. En dat je niet normaal rustig kan reageren als je maar een beetje kritiek krijgt of als iemand iets verkeerds zegt.
Ik studeer elektrotechniek aan de universiteit, heb vorig semester een audiofilter ontwerpwedstrijd gewonnen. Het is dus niet een vakje wat ik doe, het is mijn studie, dus ik weet het beter:). Ik poch er alleen niet iedere drie posts mee dat ik een 2de orde differentiaalvergelijking wel kan oplossen (zie soldeertopic).

Het enige wat ik probeer is de topicstarter iets in jip en janneke taal uitleggen wat er ongeveer gebeurd. Dan is kirchoff misschien niet de makkelijkste uitleg...

Ik ga weer verder met fourieranalyse, complexe vectorruimten en laplacetransformaties.

Om toch nog even inhoudelijk te reageren: eer loopt een lijntje vanaf de volume pot naar de tone-pot, door de weerstand heen, naar de condensator, vanaf de condensator naar de aarde. De weerstand is dus NIET aangesloten op de aarde (in een paralelle situatie wel het geval). In een paralelle situatie zouden allebei de eindjes van de weerstand aan één van de eindjes van de condensator vast zitten. Dat is niet het geval.

EDIT: Nee, jou uitleg wordt de topicstarter wijzer van... Dat probeer ik wel in plaats van te pochen met m'n kennis.

wel. hij zit vast op aarde via de condensator.

Verder...ik gaf een voorbeeld. ik kon ook zeggen 'het is lastig om koolstoftunnel te maken, maar dat is buiten mijn vakgebied. En tof dat je dat studeert. helemaal te gek. Maar wellicht moet je toch effe terug naar school, omdat het niet klopt.

Ik ga verder met een 3D-schrodinger, gecombineerd met een laplace-analyse daarover, om via inductie een algemene taylorreeks op te stellen.

En kirchhoff niet de eenvoudigste? wat is daar niet te begrijpen aan. daarnaast, ik tipte kirchhoff alleen aan, om aan te geven dat het qua stromen klopt.

Rude Perception
1 april 2009, 15:53
Ik denk dat we heel hard langs elkaar praten, omdat we allebei wel weten hoe een eerste orde lowpassfilter werkt.

Ik reageerde zo omdat ik hoop dat je leert dat je iets minder hoog van de toren moet blazen. Je bent namelijk niet de enige hier met een goed stel hersens en toch moet je dat erg vaak benadrukken.

Wat ik alleen niet aan je plaatje snap is dat daar de R en C parallel staan aan elkaar, iets wat in de gitaar fysisch niet zo zit. Daarmee werd het voor mij een onhandig plaatje. Wiskundig gezien kom je er goed mee uit. Dat ga ik niet tegenspreken, alleen de verbindinkjes zitten niet zo in het echt, dus ik snap de keuze voor dat plaatje niet.

Orpheo
1 april 2009, 16:32
Ik denk dat we heel hard langs elkaar praten, omdat we allebei wel weten hoe een eerste orde lowpassfilter werkt.

Ik reageerde zo omdat ik hoop dat je leert dat je iets minder hoog van de toren moet blazen. Je bent namelijk niet de enige hier met een goed stel hersens en toch moet je dat erg vaak benadrukken.

Wat ik alleen niet aan je plaatje snap is dat daar de R en C parallel staan aan elkaar, iets wat in de gitaar fysisch niet zo zit. Daarmee werd het voor mij een onhandig plaatje. Wiskundig gezien kom je er goed mee uit. Dat ga ik niet tegenspreken, alleen de verbindinkjes zitten niet zo in het echt, dus ik snap de keuze voor dat plaatje niet.

het spijt me echt, maar het zit wel in parallel. ik krijg het niet beter uitgelegd. vandaar dat plaatje. sorry als ik iets te fel reageerde, maar echt; het is parallel, niet serie.

espike
1 april 2009, 16:37
En toch vind ik Aaron's antwoord duidelijker uitgelegd
:lp:

verder weet ik nu wel wie ik lastig ga vallen als ik een versterker ga bouwen :crazyhappy:

Rude Perception
1 april 2009, 18:07
het spijt me echt, maar het zit wel in parallel. ik krijg het niet beter uitgelegd. vandaar dat plaatje. sorry als ik iets te fel reageerde, maar echt; het is parallel, niet serie.

Excuses aanvaardt. Ik kom er alleen niet uit hoe je het bedoelt. In je plaatje zitten de pootjes van de condensator allebei aan één uiteinde van de weerstand. Dat is in het circuit niet zo. De condensator zit aan de aarde en de weerstand en de weerstand zit aan het signaal en de condensator. Zeg het me alsjeblieft als dit niet klopt en waar mijn denkfout zit... Ik kan er namelijk niets anders van maken.

Orpheo
1 april 2009, 19:23
Excuses aanvaardt. Ik kom er alleen niet uit hoe je het bedoelt. In je plaatje zitten de pootjes van de condensator allebei aan één uiteinde van de weerstand. Dat is in het circuit niet zo. De condensator zit aan de aarde en de weerstand en de weerstand zit aan het signaal en de condensator. Zeg het me alsjeblieft als dit niet klopt en waar mijn denkfout zit... Ik kan er namelijk niets anders van maken.

in het schema dat ik hier voor me heb, voor de gitaar dus, gaat de stroom gelijktijdig de pot en de condensator in, en tegelijk 'eruit'... parallel dus. tenzij ik echt een schele kip ben, en een nieuwe bril dus nodig heb, maar dat is 'in my book' parallel aan elkaar.

aaronstonebeat
1 april 2009, 21:48
Hey Orpheo,

Kun je dat schema dan eens posten? Het verbaast mij eerlijk gezegd ook wel een beetje; ik ga er al tijden vanuit dat de condensator in serie staat met zijn potmeter, ik zie dat ook bij andere gitaren, op alle schema's (SD ed.) die ik onder ogen krijg en ik sluit mijn eigen gitaren zo aan (en het werkt zoals het hoort).
Er moet hier toch ergens een misverstand in het spel zijn.

Rude Perception
1 april 2009, 22:11
Er moet hier toch ergens een misverstand in het spel zijn.

Daar ga ik eigenlijk ook wel vanuit, aangezien we wel weten hoe het zit. Orpheo, kan jij naar het schema van Seymour duncan kijken, dan zit het toch gewoon in serie, zoals ik het uitlegde?

sebuijs
1 april 2009, 22:23
Prettig al die reacties! Kwartjes vallen langzaam op hun plaats. Vooral goed om te weten dat de condensator energie kan kwijtraken in de vorm van warmte. Dat de tone-cap. vast zit aan de aarde zal dus wel meer met anti-storing te maken hebben?

Oh ja, misschien hebben jullie het niet gezien maar ik vroeg me ook nog af of hoe de VOLUME potmeter (niet de tone-pot dus) z'n signaal afgeeft aan de aarde. Ik neem aan dat afvoer naar aarde de reden is dat een van de lugs van die pot aan het lichaam zit gesoldeerd, maar als je volume niet op minimaal staat moet er maar een deel weglekken en niet alles. Is de middelste lug de variabele lug en kan die ook, afhankelijk van z'n positie, meer of minder aan de aarde kwijt? En zo ja, geeft ie dat signaal naar de aarde dan door aan de met het lichaam versoldeerde lug of is dat weer een andere verbinding?

Heb het handboek Electronics voor dummies gekocht en ga dat ook maar eens goed doorwerken! Ik wil ooit nog 's een diy amp. bouwen maar duidelijk is wel dat ik voor zoiets nog wat te leren heb.

Mooi trouwens dat de vrede in dit topic weer is getekend!!:grouphug:

Groet :ok:

Rude Perception
1 april 2009, 22:34
Prettig al die reacties! Kwartjes vallen langzaam op hun plaats. Vooral goed om te weten dat de condensator energie kan kwijtraken in de vorm van warmte. Dat de tone-cap. vast zit aan de aarde zal dus wel meer met anti-storing te maken hebben?

Oh ja, misschien hebben jullie het niet gezien maar ik vroeg me ook nog af of hoe de VOLUME potmeter (niet de tone-pot dus) z'n signaal afgeeft aan de aarde. Ik neem aan dat afvoer naar aarde de reden is dat een van de lugs van die pot aan het lichaam zit gesoldeerd, maar als je volume niet op minimaal staat moet er maar een deel weglekken en niet alles. Is de middelste lug de variabele lug en kan die ook, afhankelijk van z'n positie, meer of minder aan de aarde kwijt? En zo ja, geeft ie dat signaal naar de aarde dan door aan de met het lichaam versoldeerde lug of is dat weer een andere verbinding?

Heb het handboek Electronics voor dummies gekocht en ga dat ook maar eens goed doorwerken! Ik wil ooit nog 's een diy amp. bouwen maar duidelijk is wel dat ik voor zoiets nog wat te leren heb.

Mooi trouwens dat de vrede in dit topic weer is getekend!!:grouphug:

Groet :ok:

Hmm, ik kan het je nog eens proberen uit te leggen, maar ik kan het blijkbaar niet zo uitleggen dat jij het snapt (lees het niet verkeerd, ligt niet aan jou, maar vooral aan mij). Misschien kan je aangeven wat je niet snapt aan mijn uitleg? Je vermindert de spanning en daardoor wordt de output dus lager. Je hoeft dan niet precies te weten hoe die stroom precies loopt, het beste kan je hier gewoon even naar spanningen kijken. Daarvoor kan je die uitleg van mij bekijken, en als je die niet snapt kan ik specifieke vragen nog wel uitleggen, maar ik kan het geheel denk ik niet simpeler uitleggen.

bass blom
1 april 2009, 22:37
Je hoeft dan niet precies te weten hoe die stroom precies loopt,

als je ooit versterkers wilt gaan bouwen is dat wel handiger :D

aaronstonebeat
1 april 2009, 22:50
Is de middelste lug de variabele lug en kan die ook, afhankelijk van z'n positie, meer of minder aan de aarde kwijt? En zo ja, geeft ie dat signaal naar de aarde dan door aan de met het lichaam versoldeerde lug of is dat weer een andere verbinding?


De aardeverbinding met de behuizing is ter afscherming (tegen storende signalen van buitenaf, zoals dimmers, tl-verlichting, tv's, monitoren etc. Zelfs de gitarist; als je met maar in de buurt komt van een ongeaard onderdeel hoor je een brom alsof je de tip van een ingeplugde kabel aanraakt). Er is maar één aarde; alles wat daarmee is verbonden, is ook met elkaar verbonden.

sebuijs
2 april 2009, 01:36
Ik merk dat ik nog teveel in het verklaringsmodel van een stroompje zit dat een bepaalde route moet afleggen. Spanning is nog een te abstract begrip. Dat boek wat ik heb gekocht legt ook de wet van Ohm uit en de verschillende belangrijke begrippen. Ik ga daar maar eens even goed op studeren. M'n pa, die er wat meer verstand van heeft, zei ook al dat ik moet proberen wat meer in spanningsverschillen te denken.

Toch veel dank en het is wel een stuk duidelijker geworden al!

:ok:

Rude Perception
2 april 2009, 02:59
als je ooit versterkers wilt gaan bouwen is dat wel handiger :D

In dit geval, gezien de persoon aan wie ik het uitleg, en de toepassing leek het mij niet hoogstnoodzakelijk. Bij de versterkers die ik bouw let ik er wel op hoor:)

Rude Perception
2 april 2009, 11:50
Orpheo? Wat is t stil?

Bovendien moet je eens die formule doorrekenen voor een condensator met 0.047uF en een R van 500k. Ik vond 500K al heel groot voor zo'n standaard 1ste orde filter.