PDA

View Full Version : Ibanez RG 770 speelt zwaar



RedBuell
31 maart 2009, 16:43
Ik heb een Ibanez RG770 (begin jaren 90) heb een tijdje geleden de gitaar opnieuw gespoten en er EMG's in gezet en uiteraard weer opnieuw laten afstellen.

Nou vind ik hem behoorlijk zwaar spelen, er zit een 010 setje Ernie Ball snaren op en hij staat gewoon in E standard gestemd. Vooral als ik hem vergelijk met mijn LTD EC1000, met Beefy Slinky's, speelt de Ibby echt zwaar en heb ik vaak last van dat ik een noot niet lekker aansla. De RG770 heeft zo'n smalle wizard neck die bekend staat als race beest voor shredders maar ik merk er niks van en vind mijn LTD EC1000 met dikkere en bredere hals veel soepeler spelen, zelfs als ik met dikkere snaren in E sta. Downtune ik naar D dan speelt de LTD nog soepeler.

Zou een goede afstel beurt de RG770 wat beter en soepeler doen spelen of moet ik verder gaan, zoals andere hals en jumbo frets.

sjaak1990
31 maart 2009, 16:46
Teveel afgesleten frets? Dan heeft de snaar meer contact met de fret>meer wrijving... Afstellen moet het niet lichter van gaan, alleen een lagere actie bijvoorbeeld maar de snaarspanning wordt er niet echt lager van want het blijft 25.5 inch en de 12e fret blijft in het midden zitten hiervan.
Misschien je fretten eens oppoetsen/polijsten?

RedBuell
31 maart 2009, 16:56
Wat ik ben vergeten te vermelden is dat de actie behoorlijk hoog is en dat de snaarspanning ook redelijk hoog is.

Ik zag laatst bij DirkWitte een LTD EC 400 AT goldtop staan en moet eerlijk zeggen dat ik best een ruildeal zou willen maken aleen denk ik dat die RG niet zo veel meer oplevert......

Bram+
31 maart 2009, 17:21
Misschien verschil in mensuur (25.5" van de RG770 tegenover 24.75" van de EC1000)? En hoge actie vind ik ook niet echt prettig spelen, maar dat is persoonlijk.

sjaak1990
31 maart 2009, 17:29
Wist niet dat de mensuur verschilde tussen de 2. Natuulijk speelt een 24.75" gitaar minder zwaar dan een 25.5" dat kan toch niets anders. Hoge actie speelt vind ik ook niet fijn maar het zorgt niet voor een hogere snaarspanning. Waarschijnlijk is er niks mis met de gitaar maar vind jij deze schaal niet fijn. Kan je of aan wennen, ik speel standaard stemming 011, 25.5".... Of je neemt dunnere snaren.
Je moet dus inzien dat de snaarspanning met de mensuur te maken heeft. De aller beste 25.5" gitaren hebben dezelfde snaarspanning bij dezelfde stemming, kunnen ze nog wel lichter spelen hoor ;)

mesaman
1 april 2009, 09:52
die gitaar hoort goed te zijn!perfect zelfs.
ik heb een rg 760 en die speeld glad als een paling
sneller dan een ferrari en klinkt strak als de billen van shakira!

dus laat er wat aan doen zou ik zeggen.

interessander
1 april 2009, 10:08
Ik kwam er na het kopen van een JEM ook achter dat een dikkere hals me beter ligt dan de wizard halzen van de standaard RG's , ik denk dat het meer om persoonlijke voorkeur gaat dan om een slecht afgestelde gitaar.

De Beer
1 april 2009, 14:05
strak als de billen van shakira!
Oef....!!!!:lovelove:

RedBuell
2 april 2009, 11:09
Is de mensuur te verkleinen dmv een kortere (breder en dikkere) hals met grotere frets of kan ik dan beter een andere gitaar kopen en kijken wat mijn RG nog oplevert.......

F*R*E*A*K
2 april 2009, 11:11
Is de mensuur te verkleinen dmv een kortere (breder en dikkere) hals met grotere frets of kan ik dan beter een andere gitaar kopen en kijken wat mijn RG nog oplevert.......

De mensuur is vrijwel onmogelijk aan te passen, ik denk dat je dan beter je RG kan verkopen.
Welke kleur/uitvoering is het eigenlijk? :)

sjaak1990
2 april 2009, 12:52
Of je kan eraan wennen... Tenminste als die mensuur het probleem is? 25.5 met 010 speelt echt niet zwaar toch? Ik vind het zelfs best ligt nog vanaf 012 wordt het wat zwaarder...

RedBuell
2 april 2009, 13:02
De actie is ook redelijk hoog waardoor ik vaak noten niet goed aansla, het probleem is eigenlijk dat ik mijn LTD veeeeeeeel lekkerder vind spelen, mijn ltd staat normaal in D of drop C en heeft Beefy slinky snaren. Hij is afgesteld door Hans Pluut, de d en g snaar rammellen op de frets als ik boven de 12e kom maar daar ga ik nog even voor terug. Mijn RG door hem laten afstellen gaat een dure zaak worden, die LTD met vaste brug was al meer dan 100 pleuri dan gaat die RG met Floyd richting 200 pleuri vermoed ik zo.

Mijn Ibby:

RG770 (made in Japan)
Bouwjaar +/- 93
EMG 85 (Brug) EMG 60 (hals) 18 volt aangesloten
Middelste single coil verwijderd en opgevuld
5 standen switch vervangen voor toggle switch.
Refinished met Buell American Motor cycles thema

http://img15.imageshack.us/img15/263/2137114245gve.jpg

sjaak1990
2 april 2009, 13:08
Dat zijn nog eens prijzen voor afstellen :dontgeti: Dan heeft hij een flink uurloon ljikt mij...

Als je LTD zoveel lekkerder speelt dan is dit waarschijnlijk niet de juiste gitaar voor je...
Jammer van die finnish trouwens.

evEndzhar
2 april 2009, 13:17
Als je gitaar zwaar speelt en de actie is hoog en de snaren zijn .010, lijkt de oplossing me makkelijk: actie verlagen en .009 snaren erop zetten. Is wel wat werk met een Floyd Rose, maar het is prima zelf te doen.

sjaak1990
2 april 2009, 14:01
Lijkt mij ook...

EDIT: Als je hem zo zwaar vind spelen en de actie zo hoog vind, stem hen dan in d ofzo, dan trekken je snaren minder aan je hals en staat die minder bol, dan een lagere actie en lichter spelen.

mesaman
2 april 2009, 18:41
200€??das idioot! ik doe het voor 25 voor je....gave gitaar!
die moet gewoon goed kunnen.snap er niets van.en dat het dan niet je smaak is
dat zou heel goed kunnen.

RedBuell
2 april 2009, 19:35
Die Hans Pluut maakt er ook wel werk van hoor, mijn LTD EC1000 heeft hij behoorlijk aangepakt, actie zo laag als maar kan, enkele frets gevlakt, wat zadeltjes gevlakt en de top kam ingevijlt zodat de 020 G snaar niet meer klemt. Totaal iets van 120 euri

Als hij dit echter met een Floyd gaat doen dan gaat dat me dat veuls te veel kosten en dan kan ik beter die RG inruilen of verkopen en een LTD EC400AT kopen waar ik eigenlijk best een beetje op gas.

Wat smaak betreft, ik denk toch dat een gitaar met dikke frets, stevige hals het beste bij mij past. Ik ben ook niet zo groot (1.72) en die LTD EC1000 poremt vele malen beter dan de RG omdat die RG zo groot is :( Hoewel die RG wel een goeie gitaar is, die onversterkt heel helder klinkt.

G.G.
2 april 2009, 19:51
Redbull, die afsteljob, paar fretjes vlakken, crownen, halspennetje afstellen en een floyd afstellen mag nooit €200 euro kosten. Een floyd maakt het echt niet heel veel ingewikkelder als een vaste brug.

RedBuell
4 april 2009, 16:36
Ik zit er nu toch echt aan te denken om de RG770 de deur uit te doen, verkoop of inruil, het is een goeie gitaar maar niet geheel mijn ding. Ik heb niet al te veel budget dus ik wil er eigenlijk niet te veel bij leggen.

Wat zoek ik, een EC/LP achtige met vergelijkbare hals als van mijn EC1000 met passieve elementen (SD jb/59 of iets dergelijks) met vaste brug. Ik had al een EC 400AT op het oog maar daar moet denk ik te veel bij. Metal speel ik met mijn EC1000VBK dus deze mag iets minder "heftig" (hard)rock en blues zal de hoofdzaak zijn voor deze gitaar.

Heeft iemand wat tips en ideetjes voor gitaren die ik kan gaan checken die aan deze eisen voldoen?

RoelTM
4 april 2009, 16:42
En als je er nou eens een setje 009 op zet?

RedBuell
4 april 2009, 16:55
Heb ik ook al aan gedacht maar dan blijf ik met die smalle wizard hals zitten.

Zou ik zonder probleem even kunnen switchen naar 009 zonder gelijk een hoop problemen op me hals te halen ivm de floyd?

Bram+
4 april 2009, 17:35
Het verschil valt op zich mee. Mocht de trem echt heel ver naar beneden zakken, kun je altijd de spring claw een stukje naar voren schroeven. Je kunt ook overwegen om er een setje .009-.046 op te zetten (dus met de lage drie snaren van een 10 setje, de hoge drie van een 9 setje), bijvoorbeeld Ernie Ball Hybrid Slinkies, dan is het verschil nog kleiner. Dan spelen de drie onderste snaren natuurlijk wel zoals nu, maar ik neem aan dat het probleem zich meer voordoet bij de hoge snaren?

sjaak1990
4 april 2009, 19:22
Het verschil valt op zich mee. Mocht de trem echt heel ver naar beneden zakken, kun je altijd de spring claw een stukje naar voren schroeven. Je kunt ook overwegen om er een setje .009-.046 op te zetten (dus met de lage drie snaren van een 10 setje, de hoge drie van een 9 setje), bijvoorbeeld Ernie Ball Hybrid Slinkies, dan is het verschil nog kleiner. Dan spelen de drie onderste snaren natuurlijk wel zoals nu, maar ik neem aan dat het probleem zich meer voordoet bij de hoge snaren?

+1 voor light heavy setje