PDA

View Full Version : werk volgorde voor het maken van een western gitaar



gbrobert
31 maart 2009, 16:42
hallo
ik ga binnen kort een western gitaar bouwen


weet iemand meschien welke werkvolgorde het makkelijkste is ??

bv
neck klankkast ........

kan iemand me hier mee helpen ?

groeten robert

Hedge
31 maart 2009, 17:07
Er is niet echt een vast volgorde. Maar het is wel goed om na te denken over stappen (bindingen frezen met een hals aan een gitaar is niet echt makkelijk bv).
Zelf maak ik eerst het boveblad, dan de zijkanten en vervolgens de achterkant. De hals start ik altijd ergens halverwege mee.

Je kunt natuurlijk ook een boek volgen, dan ben je er redelijk zeker van dat je logisch bouwt. Kinkead is mijn favo.

Mattia
2 april 2009, 10:40
Euh, koop eens een boek. En denk goed na over wat wanneer moet gebeuren, wat voor jouw logisch is. Hals en body lopen min of meer paralel, ze worden bij mij toch aan het einde pas samengevoegd. Eerst natuurlijk mallen maken, als het een nieuw model is: buitenmal om in te werken, buigmal om mee te buigen. Da's persoonlijk, natuurlijk.

Wat ik meestal doe:
1) Alle houtstukken op formaat. Dus: zijkanten op dikte, achterblad en top verlijmen en op dikte brengen, halsdelen (grof) verlijmen, scarf joint maken. Meestal gaat de rozet er nu ook meteen in.

2) Alle kleine onderdelen maken. Dus: tail block, heel block (met of zonder mortise/tenon verbinding, dovetail, whatever. Ik gebruik bolt on halzen, heeft IMO veel voordelen, geen echte nadelen), kerfed linings, zangbalken op dikte en lengte zagen/schaven/schuren

3) Zijkanten buigen. Blocks erin lijmen, radius op top/achterkant (radius dishes), kerfed lining ering, weer schuren.

4) Nu, liefst binnen 1 weekend, bracing (zangbalken) verlijmen, carven, beetje tap tunen, en oplijmen. Die grote, dunne stukken hout met balken erop willen maar al te graag kromtrekken als ze vrij in de ruimte zweven en je geen goede controle over temp en luchtvochtigheid hebt.

5) Bindinggleuven frezen, binding + purfling aanbrengen, dan veel geschraap, geschuur, porien vullen, meer schuren, weer vullen, veer schuren, uiteindelijk lakken (en tussendoor schuren) en polijsten. Terwijl het een week of 2 a 4 hangt te drogen maak ik de brug af (gewoon, met raspen, bovenfrees, beitels, handmatige en mechanische schuurhuplstukken).

Hals: gebeurt tussen het bouwen van de body door; als finish krijg ie bijna altijd of olie, of schellac, en hoeft dus niet samen met de body gelakt te worden.

Volgorde van mij:
1) Neckblank verlijmen, vierkant afwerken, scarf joint. Truss rod en Carbon Fibre rods installeren. Fineer op de voorkant van de kop en backstrap op de achterkant.

2) Toets inzagen, radiussen (bovenfrees, dan schuren), binding eromheen.

3) Hals grof vormgeven (1mm te groot laten) met wat je zelf prettig vind. Headstock frezen/stemmechaniekgaten boren.

4) Toetslijmvlak weer vlakken/checken op vlakte. Toets verlijmen (na inleggen, als je dat wil) met epoxy, halsvorm fine-tunen. Fretten.

5) Olieen.

Als laatste de 'setup' onderdelen:

1) Hals monteren, zorgen dattie recht staat (heb je eigenlijk al gedaan voordattie in de lak ging, ZEKER als je een verlijmde verbinding gebruikt)

2) Brug positioneren, met scherp scalpelmesje lijm eromheentrekken, lak ter plaatse verwijderen.

3) Brug (met backing caul van binnen! Die heb je trouwens ook van tevoren gemaakt) verlijmen. Ik frees bijna altijd de saddle (brugkam) gleuf nadat de brug is gemonteerd, maar daar komt bij mij binnenkort verandering in (vooraf, dus).

4) Nut maken, slotten, setup, snaren erop, stemmen, en je een beetje uitleven.

Dit is wel heel erg in volgevlucht, met zonder een heleboel stappen, maar je moet zoeits ongeveer zonder na te denken op kunnen ratelen voordat je begint, of tenminste een mooi plannetje hebben gemaakt (op papier!). Je moet je nooit haasten, neem de tijd, en denk goed na over wat je op welk moment doet, en wat daar de voor en nadelen van zijn.

Enra
2 april 2009, 15:04
De wijze van bouwen, het kiezen van constructietypes en de volgorde worden bepaald door :

1) Je eigen fysieke mogelijkheden. (Ruimte, opslag, enz. Een hals neemt in een opslag minder ruimte in dan een klankast).
2) Je persoonlijke voorkeur.
3) De aanwezigheid van materialen, gereedschappen, hulpmiddelen, financien, enz.

Bij iedereen is dat anders.

Groet,
Enra

FreeGee
2 april 2009, 15:43
hallo
ik ga binnen kort een western gitaar bouwen


weet iemand meschien welke werkvolgorde het makkelijkste is ??

bv
neck klankkast ........

kan iemand me hier mee helpen ?

groeten robert

Zoals anderen al schreven: koop een goed boek. Het boek van Jonathan Kinkade "Build your own acoustic guitar" is erg goed, veel foto's.

Een tweede goed alternatief is dat je een z.g. 'kit' koopt. Een aanrader is de 'kit' van StewMac. Hierin zitten niet alleen de benodigde materialen, maar ook een goede handleiding en een DVD. Mijn eerste (en enige) acoustische guitar heb ik hiermee gebouwd met uitsteken resultaat.

Gitaarbouwer
2 april 2009, 23:08
Ik heb destijds een chronologisch fotoverslag gemaakt van de bouw van mijn eerste twee western gitaren. Zie het linkje hieronder in mijn signature. Misschien heb je daar iets aan.