PDA

View Full Version : Ervaring met Tascam DP-004? (repetitie opnemen)



HaroldA
31 maart 2009, 15:38
Dames, Heren,

Heeft er toevallig iemand ervaring met de Tascam DP-004 (http://www.tascam.com/products/dp-004.html) en dan voornamelijk met het opnemen van repetities?

Het is een:
* Portable 4 track recorder
* ~8 uur op AA batterijen of met adapter
* 2 tracks tegelijkertijd opnemen
* 2 ingebouwde microfoons
* Opnemen op SD kaartjes
* ~ Eur 200,- (http://www.thomann.de/nl/tascam_dp004.htm)

Vooral de ingebouwde microfoons lijken me ideaal!

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/tascam-dp004_350_ffffff_75.jpg

bert k
31 maart 2009, 15:55
Ik ken hem nog niet, maar ziet er leuk uit! Zeker voor die prijs, het wordt ook steeds goedkoper.

RobertoL
31 maart 2009, 16:28
Ergens heb ik hier al wat van gelezen. 'Hij neemt wel in 16 bit op, dus als je het maximaal wil bewerken dan kan je beter iets anders nemen' zei iemand in een ander topic tegen mij.

filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=v2RoMuVEgDw

HaroldA
31 maart 2009, 16:34
Ergens heb ik hier al wat van gelezen. 'Hij neemt wel in 16 bit op, dus als je het maximaal wil bewerken dan kan je beter iets anders nemen'

Ja, maar... Ik wil 'm alleen gebruiken om snel een nieuw stuk in de repetitie op te kunnen nemen.

Het belangrijkste lijkt mij dat de ingebouwde microfoons de geluidsdruk een beetje aankunnen (dus beter dan GSM/fototoestel/camera/laptop/etc) en een enigszins acceptabel geluidje opnemen.

Ik acht zo'n apparaat echt niet geschikt om een professionele studio opname te maken ;)

Roman
31 maart 2009, 19:05
Volgens mij wel geschikt. Ik werk zelf al jaren met MD+stereo cond.mic. en daar haal ik super resultaten mee. Zelfde principe..

Han S
31 maart 2009, 20:19
Ja, maar... Ik wil 'm alleen gebruiken om snel een nieuw stuk in de repetitie op te kunnen nemen.

Het belangrijkste lijkt mij dat de ingebouwde microfoons de geluidsdruk een beetje aankunnen (dus beter dan GSM/fototoestel/camera/laptop/etc) en een enigszins acceptabel geluidje opnemen.

Ik acht zo'n apparaat echt niet geschikt om een professionele studio opname te maken ;)

Vorig jaar heb ik een meeting gehad met een aantal audiofielen. Daarbij werd een vinylplaat gespeeld , een zg Direct Cut Vinyl. (ik heb dit al eens eerder gepost)

Die plaat werd opgenomen met één enkele AKG C24 stereo microfoon, in een kleine kapel op een kleine 200 meter afstand van de studio waar de platensnijmachine stond en er zat dus een lange kabel tussen de microfoonvoorversterker en die platensnijmachine, we hebben het over 1976, dus nog voor het digitale tijdperk.

Die plaat klinkt zo gruwelijk goed dat je het idee krijgt dat de band (The Harry James Bigband) voor je in je kamer staat te spelen. 16 bits 44.1 khz is ruim voldoende om een dergelijke geluidskwaliteit te halen en als er echt goede microfoontjes in jouw apparaat zitten, dan zou het net zo goed kunnen klinken als je het apparaat op dezelfde plek had neergezet als waar die C24 heeft gestaan..

Bottom line: in 1976 haalden ze een buitengewoon goede kwaliteit door de signaalweg zo kort mogeklijk te maken. Nu doet iedereen zijn best om zoveel mogelijk sporen vol te krijgen, maar met een modern apparaat van een paar honderd euro haal je de kwaliteit waar men in 1976 van droomde, mits je weet hoe je het moet gebruiken.

Highway49
1 april 2009, 00:23
Heerlijk vind ik die verhalen van Han...

Meer heb ik niet te zeggen...

Sorry...continue...

HaroldA
1 april 2009, 10:50
Vanavond repetitie en dan hakken we de knoop door, maar ik heb een flauw vermoeden dat ik 'm vanavond/vannacht nog kan gaan bestellen ;)

bert k
1 april 2009, 10:55
Succes ermee. Doe je nog een verslagje als je hem hebt?

HaroldA
1 april 2009, 11:13
Succes ermee. Doe je nog een verslagje als je hem hebt?

Zekers! :cheerup:

pol
3 april 2009, 15:38
ik overweeg ook deze of een zoom h4, iemand ervaring mee ?

HaroldA
3 april 2009, 16:06
ik overweeg ook deze of een zoom h4, iemand ervaring mee ?

H4 hebben wij ook naar gekeken maar:
* Het is geen Tascam
* De Tascam heeft meer makkelijke draaiknoppen ;)

bert k
3 april 2009, 22:03
+1 voor de draaiknoppen! Daar ga je lol van hebben.

Tascam of Zoem zal me eigenlijk een zorg zijn. Ik heb een sterk (ongefundeerd) vermoeden dat ze allebei uit dezelfde Chinese fabriek komen.

Bins
5 april 2009, 12:27
Onze bassist heeft die zoom h4. Prima ding om repeteren/shows op te nemen.

Ik ben blij dat ik niet meer steeds mn laptop+interface hoef mee te nemen :)

Roman
5 april 2009, 18:29
Er zijn zat van dergelijke handheld recording devices. Yamaha heeft ook leuke dingen. Man, tegenwoordig maakt iedereen leuk spul!

HaroldA
2 mei 2009, 22:57
Succes ermee. Doe je nog een verslagje als je hem hebt?

We hebben afgelopen woensdag de eerste opnames gemaakt en ik sta eigenlijk te kijken van het geluid!

Alles is duidelijk en het is zowaar nog redelijk stereo ook ;) Echte details vallen weg, maar het geeft wel een goede sfeerimpressie van het nummer.

We moeten alleen een beter plaatsje zoeken voor de recorder, want de drums (snare en koperwaar) rammen nog overal doorheen...


Oftewel: ik/wij zijn er blij mee! :cheerup:

RedBuell
6 mei 2009, 14:29
Wij denken er ook aan om dit ding aan te schaffen, vooral om nummers en ideeën op te nemen zodat we ze niet vergeten of dat de ene zich dat nummer zo herinnert en daarmee aan de slag gaat en de ander het nummer of de rif zich anders herinnert en we uiteindelijk allemaal iets anders uitgewerkt hebben. (Ja ik vergeet snel)

We spelen met voorals nog 2 gitaristen, zanger en een drummert. Het wordt behoorlijke harde metal, de drummer mept behoorlijk hard, de zanger brult ook aardig en daar komen nog 2 gitaristen bij die niet vies zijn van dedowntunede palmmutes, dat apparaat moet dat dus wel een beetje aankunnen, tenminste niet dat hij dicht klapt zoals de microfoon van een telefoon of camera doet.

Hoe zijn jullie ervaringen inmiddels met die Tascam?

Edit:

Ik zie in deze prijsklasse ook de Zoom H2 en de H4, de H2 in gebruik bij Lamb of God http://www.youtube.com/watch?v=hGJB-T00p3I&feature=related De H4 is weer ietsje duurder.

Iemand ervaring met de Zoom recorders, ze moeten dus wel stevige muziek aankunnen, een niet al te grote leerccurve en ca 200 euri kosten... Het is hoofdzakelijk om nummers te kunnen terug luisteren, speciaal voor mij dat ik niet meteen de riffs vergeet na de repetities of schrijf avondjes met de andere gitarist en ook die riffs weer kunnen delen via de mail met de rest...