PDA

View Full Version : gitaar shielding: wow!



KillYuppie
31 maart 2009, 13:41
Vorige week mijn Baja Telecaster geshield met simpel aluminium tape van de Gamma. WOW! Bijna kompleet muisstil. Ik kan mij Tele nu gewoon pal naast mijn amp zetten die op standje 11 staat en er komt geen piep uit. Als ik dat voorheen deed dan zoemde en ruisde ik de hele buurt bijelkaar. Zo nu en dan vergeet ik gewoon dat de boel aanstaat, zo stil is het. De tone is totaal niet veranderd en ik hoefde niets te solderen of met draadjes aan de slag.

ECHT een VETTE aanrader voor iedereen die gek wordt van een zoemende, tikkende of ruisende Tele of andere single coil.

MichaelSS
31 maart 2009, 14:03
Wat heb je ingeshield dan? De elementen?

Ik word ook gek van dat gepiep. Gibson heeft er geen last van maar vooral met distortion is dit een ramp.

KillYuppie
31 maart 2009, 14:08
Ik heb alle holtes in het hout afgedekt, dus de holte voor de brug pickup, de holte voor de nek pickup, de holte voor alle knopjes en het kanaaltje tussen nek en knopjes holte. Daarna heb ik de achterkant van mijn pickguard ook helemaal afgeplakt. De pickups zelf heb ik ongemoeid gelaten. Als je de boel weer inelkaar schroeft zie je er niets van. Ik heb het gedaan volgens deze methode:

http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/tele.php

alleen heb ik de soldeerdraadjes vervangen door gewoon een stripjes aluminium tape. Veel simpeler en werkt perfect.

Bernardduur
31 maart 2009, 15:29
Yes; dit al een hele lange tijd geleden eens gedaan en precies identiek zoals je beschrijft. Stil!

MichaelSS
31 maart 2009, 16:00
Zal gaaf zijn als het echt werkt. Wellicht ga ik het ook eens proberen.

Merk je niks aan de sustain?

KillYuppie
31 maart 2009, 16:07
Zal gaaf zijn als het echt werkt. Wellicht ga ik het ook eens proberen.

Merk je niks aan de sustain?

Als het echt werkt??? Het is bij mij echt een gigantisch verschil. Ik kon mijn oren bijna niet geloven. De sustain is echt totaal geen probleem. Ik dacht eerst dat de klank wat veranderd was, maar ik had ook direct nieuwe snare erop gezet. Ik hou niet zo van het nieuwe snaren geluid. Na 4 dagen spelen is alles weer zoals het was, minus de ruis + kraak + tikjes als je de snaren wel / niet aanraakt.

Het was trouwens een klein uurtje werk. Kind kan de was doen...

the sure thing
31 maart 2009, 16:10
Foto's? Foto's?

zoon van Piet
31 maart 2009, 16:15
Even een kleine kanttekening ( op het gevaar af voor sikkeneurige zeikerd versleten te worden)

Lang geleden, toen ik nog jong en veelbelovend was ( echt héél lang geleden, dus) waren wij vaste supportact van de Earring. Op die grote podia met (naar hun zeggen) de grootste lichtshow van nl, gingen mijn gitaren als een gek tekeer.
Shielden was toen nog een tamelijk nieuw gebeuren, maar het kwam goed uit zeg maar. Dus heb ik mn gitaren (strats en/of superstrats) laten shielden en dat scheelde heel veel in de storende geluiden.

Maar..

Het scheelde ook in het geluid. en dan in negatieve zin. Ik weet niet in hoeverre de hedendaagse methoden beter zijn dan die van toen - maar kan me niet voorstellen dat het veel uitmaakt. En ik merkte niet meteen - maar wel op den duur- dat mn geluid minder was dan voorheen. Ik heb die shielding er weer uit gehaald..

Een technische verklaring zou kunnen zijn dat er meer aan de aardekant van je gitaar hangt. Maar ik vond de meer holistische benadering van een gitaarbouwen leuker: je gitaar krijgt geen contact meer met de buitenwereld en wordt verstikt..
( dat klinkt onzinnig, maar er is iets voor te zeggen: de interferentie vd buitenwereld zal beslist invloed hebben op de magneten in je pickup..)

Het is natuurlijk mierenneukerij en ik kan me voorstellen dat je heel blij bent met een stille tele. trek je dus niks aan van mn gewouwel. Ik wilde het maar even gezegd hebben!

Rick trodat
31 maart 2009, 16:18
Ik heb dit vaker gelezen, heel interessant. Ik weet dat veel beroemde gitaristen het wel doen. Waaronder de originele #1 van stevie Ray Vaughan.

KillYuppie
31 maart 2009, 16:47
Even een kleine kanttekening ( op het gevaar af voor sikkeneurige zeikerd versleten te worden)

Lang geleden, toen ik nog jong en veelbelovend was ( echt héél lang geleden, dus) waren wij vaste supportact van de Earring. Op die grote podia met (naar hun zeggen) de grootste lichtshow van nl, gingen mijn gitaren als een gek tekeer.
Shielden was toen nog een tamelijk nieuw gebeuren, maar het kwam goed uit zeg maar. Dus heb ik mn gitaren (strats en/of superstrats) laten shielden en dat scheelde heel veel in de storende geluiden.

Maar..

Het scheelde ook in het geluid. en dan in negatieve zin. Ik weet niet in hoeverre de hedendaagse methoden beter zijn dan die van toen - maar kan me niet voorstellen dat het veel uitmaakt. En ik merkte niet meteen - maar wel op den duur- dat mn geluid minder was dan voorheen. Ik heb die shielding er weer uit gehaald..

Een technische verklaring zou kunnen zijn dat er meer aan de aardekant van je gitaar hangt. Maar ik vond de meer holistische benadering van een gitaarbouwen leuker: je gitaar krijgt geen contact meer met de buitenwereld en wordt verstikt..
( dat klinkt onzinnig, maar er is iets voor te zeggen: de interferentie vd buitenwereld zal beslist invloed hebben op de magneten in je pickup..)

Het is natuurlijk mierenneukerij en ik kan me voorstellen dat je heel blij bent met een stille tele. trek je dus niks aan van mn gewouwel. Ik wilde het maar even gezegd hebben!

supportact van de Golden Earring? Geen wonder dat je klinkt als een ouwe zeur :ok:

Maar zonder dollen, ik denk dat het wel kan dat je gewend raakt aan een bepaalde balans tussen gain op je amp en de stand van knoppen op je gitaar. Als je gaat shielden kan dit veranderen omdat je je amp harden kan zetten, je minder ruis hoort etc. Dus in die zin kan het zeker je tone veranderen, maar dan doe je het eigenlijk toch stiekum zelf.
BTW: Het alutape wat ik gebruikt heb is redelijk dun, maar niet zo dun als huis tuin en keuken alu folie.

zoon van Piet
31 maart 2009, 17:06
ouwe zeur :ok:

Absoluut! vroeger was alles beter!



Maar zonder dollen, ik denk dat het wel kan dat je gewend raakt aan een bepaalde balans tussen gain op je amp en de stand van knoppen op je gitaar. Als je gaat shielden kan dit veranderen omdat je je amp harden kan zetten, je minder ruis hoort etc. Dus in die zin kan het zeker je tone veranderen, maar dan doe je het eigenlijk toch stiekum zelf.
BTW: Het alutape wat ik gebruikt heb is redelijk dun, maar niet zo dun als huis tuin en keuken alu folie.

Nou, bij de earring speelden we veel harder dan wat we gewend waren - grote podia, grote zalen. Maar juist in het clubcircuit en de kroegen merkte ik dat mn gitaar minder leven had dan voorheen. niet alleen minder brom, maar ook minder harmonischen en minder dynamiek. Echt minder geluid dus, ook met de amp harder..

no 1 hops
31 maart 2009, 17:13
bill lawrence claimt dat een dunne laag alu tape veel effectiever is tegen bv lichtdimmer storing dan een dikke plak koper.

als je het mij vraagt zal je bij optredens op oorlogsterkte het verschil niet merken, maar misschien in een studio wel en waarom zou je dan niet twee gitaren ieder op hun functie bouwen on en off the road

KillYuppie
31 maart 2009, 17:14
Absoluut! vroeger was alles beter!




Nou, bij de earring speelden we veel harder dan wat we gewend waren - grote podia, grote zalen. Maar juist in het clubcircuit en de kroegen merkte ik dat mn gitaar minder leven had dan voorheen. niet alleen minder brom, maar ook minder harmonischen en minder dynamiek. Echt minder geluid dus, ook met de amp harder..

Dan ben ik blij juist het tegenovergestelde te horen...door de verlaagde noisefloor hoor ik juist meer harmonischen en lijkt de dynamiek juist vergroot...dus eh...he psst...gitaartje shielden? Voor jou een mijertje! Geen geld! :cooler:

Stratman70
31 maart 2009, 19:18
Mijn Strat is geshield op twee manieren:
- shield lak (ik weet niet hoe het officieel heet), het is zwart van kleur, in de bodyholtes.
- kopertape als een raamwerk om de elementen heen. Mijn tech legde dit uit als de werking van de kooi van Faraday. Ik post er nog wel eens een foto van.

Muisstil. Nu zijn Lacwe Sensors toch al vrij stil, maar toch wel gevoelig voor effecten van buitenaf. Nu dus niet meer en zit ik 's avonds thuis op de bank op 1 meter afstand van de dimmer en op 3 meter van de TV (die gewoon aanstaat) te pielen zonder teveel bijgeluiden. (dimmers zijn erg hardnekkig, maar toch blijft de gitaar vrij stil.)

Ben erg tevreden en heb niet de indruk dat ie geluid heeft ingeleverd.

livepulse
31 maart 2009, 20:03
Ik heb dit vaker gelezen, heel interessant. Ik weet dat veel beroemde gitaristen het wel doen. Waaronder de originele #1 van stevie Ray Vaughan.

Ligt eraan wat je bedoelt, het enige dat hij deed was zijn elementen shielden... niet echt hetzelfde als hier wordt bedoelt denk ik...

the sure thing
31 maart 2009, 20:06
Precies. En daarom willen we FOTO'S van de topicstarter.

GunMetalBlue
31 maart 2009, 23:11
+1! :hippie:

KillYuppie
31 maart 2009, 23:22
Ik kan morgen wel even een plaatje posten. Maar ik ga niet mijn brug er weer afhalen om de holte onder de brug te laten zien, dan liggen mijn snaren er meteen weer af. Maar ik denk dat met een fotootje van onder pickguard het al wel duidelijk is.
Kijk ook even op de plaatjes bij de link die ik gepost had. Het is echt precies zo, maar dan niet koperkleurig, en zonder de gesoldeerde draadjes. Allemaal niet heel spannend, maar het werkt wel als een tiet.

artnaz
31 maart 2009, 23:36
Misschien heb ik de mijne niet zo goed geshield dan, want ik merk geen verschil. Heb ook gewoon op gevoel alles "zo dicht mogelijk" gedaan, maar misschien heb ik iets niet goed gedaan. Ik ben ook om de pickups heen gegaan, misschien is dat verkeerd?

Oftewel: foto's! :D

(liefst Strat)

BamBuFan1
1 april 2009, 00:41
Ik heb ook nooit een negatief effect van shielden met Gamma-alufolie gemerkt, alhoewel ik er eerlijk bij moet zeggen dat mijn ervaringen zich beperken tot het musiceren thuis, in schimmige cafés en hier en daar een festival.

Ik zit nu te typen met een jazz bass op schoot, achter een CRT monitor met twee TL-bakken in deze kamer, en ik hoor niets zoemen... Heerlijk! http://www.freesmileys.nl/Emoticonspagina%27s/EMOTICONS/smillies/gevoelens/566.gif

Michael AE
1 april 2009, 15:23
Ik ben het eens met de oude zeur. Schielden doet iets slechts met je geluid, dus voor mij liever niet! Zelfs het veelbelovende Suhr SSC systeem klonk in mijn oren abominabel.

:stop:

Ik rag de volumeknop wel dicht op de momenten dat het moet.

jaspie
1 april 2009, 15:53
tssjaah ook ooit gedaan, shielden en de boel aarden. Zelfs doorgemeten op weerstand. Daarna wel wat verschil en mijn tone was hetzelfde, maar voor mijn pc beeldscherm heb ik nog steeds wel wat herrie. Het is minder, maar niet helemaal weg dus zoals ik mensen hier hoor zeggen.

johnnyz
2 april 2009, 00:34
Ik heb de slagplaat van mn firebird moeten schielden omdat er "ritselende" geluiden te horen waren onder het spelen, veroorzaakt door beweging van de slaghand. Als je over de slagplaat wreef hoorde je ook allerlei geluiden. Ik denk iet met statische lading.

Orpheo
2 april 2009, 00:39
shielden kan soms een slechte invloed hebben, soms positief, maar ik denk dat een goede coaxkabel waar je je signalen dorheen jast, meer effect heeft, dan shielding, qua noiseonderdrukking, en minder negatief effect dan een plak koper of aluminium in je gitaar.