PDA

View Full Version : Nieuw nummer en vraag over masteren: UpStereo plugin



Rinze
31 maart 2009, 09:45
Hier is de voorlopige mix van een van mijn eerste nummers met een echte bas erbij. Ik had de boel al afgemixed toen ik op Hitsquad een freeware plugin tegenkwam, de UpStereo (http://www.quikquak.com/Prod_UpStereo.html). Altijd nieuwsgierig, dus gedownload en uitgeprobeerd. Dat ie gratis was hielp natuurlijk ook :soinnocent:

Nu vind ik het alleen moeilijk om het effect van de plugin goed te beoordelen. UpStereo doet een aantal dingen tegelijk die je afzonderlijk van elkaar in kunt stellen: een soort van compressie/limiten, verbreden van het stereobeeld, laag en hoog opkrikken.

Ik heb niet alleen het nieuwste nummer, Bass, ermee bewerkt maar ook drie andere nummers.

Ten eerste moet je vrij voorzichtig met het effect omgaan naar mijn idee, anders krijg je een soort steroïde-effect, net te. Hoewel dat in de voorbeeldtrack op de site van de makers wel goed lijkt te werken, maar dat is dan bij dance-achtige muziek met veel ruimte en geen gescheur.

Ten tweede wordt de mix er transparanter van, da's mooi. Maar het klankbeeld verandert en daardoor de mix, bij bepaalde stukken verdwijnt de snare naar de achtergrond en komen de gitaren erg naar voren. Nou is dat laatste mooi maar als ik ze zo hard had gewild had ik dat in de mix wel gedaan. Ik heb in mijn versie van Cubasis niet de mogelijkheid om dit effect irl op de stereobus te zetten zeg maar, dus ik kan het UpStereo effect alleen aan een afgemixte stereoWav toevoegen.

Ten derde heb ik het vreemde idee dat als ik naar de muziek luister het net lijkt alsof de instrumenten ten opzichte van elkaar iets in timing verschuiven.. weird. Misschien ligt het wel aan mij, of is het dat ik de mixen tot nog toe zo in mijn hoofd heb zitten dat dit nieuwe beeld heel erg moet wennen..

Anyway, ik wilde jullie toch het nieuwe nummer laten horen en dacht, ik doe beide versies en geef de links naar de originele mixen en bewerkte versies van de andere drie nummers er ook bij.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, van het nieuwe nummer an sich en van het effect van de UpStereo plugin. O ja, alle nummers zijn genormaliseerd met als maximum -1 dB.

Het nieuwe nummer, eerste de normale en dan de UpStereo versie:

Bass (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/bass.mp3)
Bass UpStereo (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/bassupstereo.mp3)

De andere nummers:

Versleten Blik (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/versletenblik.mp3)
Versleten Blik UpStereo (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/versletenblikupstereo.mp3)

Moeras (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/moeras.mp3)
Moeras UpStereo (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/moerasupstereo.mp3)

Blingboogie (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/blingboogie.mp3)
Blingboogie UpStereo (http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid/blingboogieupstereo.mp3)

Bij mij werkt het automatisch afspelen van de mp3's uit de links trouwens ineens niet meer in IE, was vorige week nog wel ok. Iemand enig idee waar dat aan ligt? Ik kan de bestanden wel donloaden en dan afspelen.. Als ik de link gewoon aanklik dan krijg ik een foutmelding over een ongeldig teken en dat het object wordt verwacht :???:


EDIT: net even op de IPod geluisterd, de nummers klinken wel beter, helderder en veel krachtiger. Maar de slaggitaren komen veel meer naar voren en dat betekent ook weer dat de snare en solo's naar achteren schuiven... je zou zo'n plugin eigenlijk toch tijdens het afmixen al moeten kunnen toepassen en horen. Maar dan moet ik dus een ander multitrackprogramma gaan gebruiken :dontgeti:

glennshred
31 maart 2009, 18:05
[QUOTE=Rinze;1994411]

Ten eerste moet je vrij voorzichtig met het effect omgaan naar mijn idee, anders krijg je een soort steroïde-effect, net te. Hoewel dat in de voorbeeldtrack op de site van de makers wel goed lijkt te werken, maar dat is dan bij dance-achtige muziek met veel ruimte en geen gescheur.


Ten derde heb ik het vreemde idee dat als ik naar de muziek luister het net lijkt alsof de instrumenten ten opzichte van elkaar iets in timing verschuiven.. weird. Misschien ligt het wel aan mij, of is het dat ik de mixen tot nog toe zo in mijn hoofd heb zitten dat dit nieuwe beeld heel erg moet wennen..



Allereerst na jou nummers beluisterd te hebben, de upstereo versies brengen
duidelijk de muziek meer naar voren en geven een mooi stereobeeld..

Negatief punt: en het is zoals je al zegt hierboven: voorzichtig omgaan..
anders heb je een te..... wat ik hier hoor is een soort van korte delay op
de achtergrond, niet wereldschokkend groot maar toch genoeg om te
horen dat de up^stereo mix een klein kamergeluidje heeft.. klinkt niet
lelijk maar dat zou wel minder ingesteld mogen worden.

De stereo brengt het geheel mooi naar voor en idd sommige dingen wat
naar achteren maar niet zo veel, ik zou er nog wat mee experimenteren.

De klank van de niet upstereo versies is duidelijk meer analoog maar dan
weer minder stereo, na langer de upstereoversies te horen kreeg ik
bij bepaalde nummers een wat te.. geluid en dat vond ik wel storend soms
te luid dat is het woord.. houd vooral die korte delay in het oog..

éérste nummer is niet slecht, niet helemaal mijn smaak maar het heeft toch
wel iets. ;)

gr
glenn

Rinze
1 april 2009, 11:10
Thnx Glenn,

ik heb inderdaad ook het idee dat er iets met een soort delay gebeurt. En dat het een soort van badkamereffect geeft. Ik zal het UpStereo eefect nog eens opnieuw toepassen en dan nog iets minderen (ik had de boel al erg conservatief ingesteld, maar blijkbaar is het inderdaad nog te veel).

Het analoog-digitaal gevoel heb ik ook. Ik ga dr nog eens goed naar luisteren en mee experimenteren. Bedankt voor je commentaar :cheerup:

DTmaster
1 april 2009, 12:25
Grappige Deuntjes doen mij allemaal denken aan mijn Korg TR :)

meul
2 april 2009, 01:05
Hey Rinze,

ik spreek even vanuit de zetel van een goedwillende amateur

je ontkomt er niet aan dat het totaal beeld veranderd wanneer je gaat compressen en het stereo beeld gaat verbreden.
je zult bijna altijd minder dynamiek overhouden maar krijgt er wel BOOM voor terug.

mijn eerste snelle indruk is dat de Upstereo versies gewoon feller en dikker klinken, als je goed gaat vergelijken gaat het dan ook wel weer ten koste van de diepte in je mix. ik hoor in de steroup versies wel lekker veel gitaar maar dit compenseert op mijn speakers eerder het te lage niveau van het origneel dan dat de plugin nu zoveel bijdraagd aan het totaalbeeld van de mix. omdat bas en drums in een mix vaak rond het midden staan en gitaren ver gepanned zijn worden gitaren in een wijder beeld ook meer buiten de totaal mix geplaatst, waardoor ze relatief harder worden, of lijken maar ook losser staan van het geheel wat ten koste gaat van de drive wanneer je de boel lekker hard afdraait.

de tussen weg is voor jou best lastig gezien het feit je de plugin alleen maar op het totaal kan loslaten. Het orineel kan best wat pep gebruiken. wellicht is er een goede tussenweg.

Rinze
2 april 2009, 08:15
Hey Rinze,

ik spreek even vanuit de zetel van een goedwillende amateur

je ontkomt er niet aan dat het totaal beeld veranderd wanneer je gaat compressen en het stereo beeld gaat verbreden.
je zult bijna altijd minder dynamiek overhouden maar krijgt er wel BOOM voor terug.

mijn eerste snelle indruk is dat de Upstereo versies gewoon feller en dikker klinken, als je goed gaat vergelijken gaat het dan ook wel weer ten koste van de diepte in je mix. ik hoor in de steroup versies wel lekker veel gitaar maar dit compenseert op mijn speakers eerder het te lage niveau van het origneel dan dat de plugin nu zoveel bijdraagd aan het totaalbeeld van de mix. omdat bas en drums in een mix vaak rond het midden staan en gitaren ver gepanned zijn worden gitaren in een wijder beeld ook meer buiten de totaal mix geplaatst, waardoor ze relatief harder worden, of lijken maar ook losser staan van het geheel wat ten koste gaat van de drive wanneer je de boel lekker hard afdraait.

de tussen weg is voor jou best lastig gezien het feit je de plugin alleen maar op het totaal kan loslaten. Het orineel kan best wat pep gebruiken. wellicht is er een goede tussenweg.

Ik denk dat ik het dus voorzichtiger moet toepassen, dat wordt goed luisteren tijdens het instellen. Het moet gewoon even wennen denk ik, er gebeurt nogal wat tegelijk als je de UpStereo loslaat op je mix, afgelopen keer kon ik nog niet goed onderscheiden wat er precies gebeurde. Zal wel een leerproces zijn.

Ik denk inderdaad dat de gitaren doordat ze al breed in het stereobeeld staan zo opgepept worden. Inderdaad toch wel erg lastig dat ik het effect alleen op een kant en klare eindmix kan loslaten... Nou ja, als er een schip met geld aan de horizon verschijnt dan moet er sowieso weer eens een update komen van het opnamegebeuren, is alweer zes jaar geleden :eek:

Ben het met je eens dat de mix wel wat pep kon gebruiken, het viel me met name op de IPod ook op dat het geluid minder hard en aanwezig doorkwam dan dat van veel professionele opnames (duh). De tijden zijn wel veranderd wat dat betreft, ik heb ook wat jaren '80-cd's van hardcore- en metalbands op de IPod die nog veel verder weg en doffer klinken, maar de norm ligt tegenwoordig gewoon een stuk hoger. En dat het effect ten koste van de dynamiek gaat is logisch, het is het een of het ander. Alles met mate zullen we maar zeggen. Het viel me nu pas op dat de gitaren in de originele versies toch wel zacht waren, kreeg vroeger in bands ook vaak te horen dat het wel wat harder mocht. Denk dat ik geen echte gitarist ben :???:

Ik ga er nog eens mee aan de slag, thnx!