PDA

View Full Version : 3 Gibson SG's in the pocket, maar toch een vraagje over de sound :)



Jay75
30 maart 2009, 23:27
Okay here we go, het is een flink verhaal geworden;)

Ik HAD AL een gibson SG Deluxe uit 1971, tof ding, rock&roll ding, bigsby erop en de elementen waren al anders dan die er normaal inzaten. Fijnste hals ever voor mij dus prima ding.

Nu heb ik 2 weken geleden met studio-opnames gespeeld op een Gibson SG Standard ( de slagpartijen gedubbeld), en die gitaar klonk weer heel anders. Die was gewoon origineel met de 490/498 combi. Ik vond die gitaar zo lekker klinken dat ik ging kijken naar een 2dehandse standard. ( Dit omdat de 71er gewoon lekker klinkt, met een dimarzio in de brug en een P90 in de hals, gewoon niets meer aan doen, prima ding )

Omdat we in de band allemaal op witte gitaren spelen, zocht ik ook al heel lang naar een witte SG die me beviel. Ik wilde liever een 61RI, omdat die hals me beter ligt dan een standard. De sound van de 57 classics kende ik niet echt, maar dat zou wel goed zitten had ik gelezen op diverse forums. De elementen zouden meer dynamisch zijn en meer open.
De meeste mensen vonden ze dus beter dan de 490/498 elementen.

Nu heb ik vorige week na lang zoeken eindelijk een witte 61RI gekocht met 57 classic elementen erin, maar toch vond ik de 490/498 combinatie lekkerder klinken, misschien wat donderder maar wel iets dikker dan de 57 classics.

Nou word het helemaal mooi, want ik HAD ook een jazzmaster maar daar speelde ik nooit op, ingeruild tegen een Gibson SG Standard met wat extra cash.
Een SG standard verkoop je toch sneller dan een jazzmaster en ik dacht dan kan ik het eens goed met elkaar vergelijken.

NU heb ik dus 3 SG's!

EN DAN NU MIJN VRAAG!

Als ik de elementen van de Standard in de 61RI zet, klinkt de 61RI dan ( bij benadering dan ) hetzelfde als een standard? De body is iets minder dik, weet niet hoeveel dit gaat uitmaken op de sound, maar ik had gisteren bij de repetitie gewoon het gevoel dat de standard lekkerder klinkt, tenminste, meer zoals ik wil dat MIJN SG klinkt.

Als ik nu heel handig was met het omzetten van elementen zou ik het even proberen, echter dat ben ik niet, ik heb ze beide ook even opengemaakt en ik probeer het toch maar liever niet zelf. Dus dat even als laatste optie.

Wat denken de kenners??


Owja, om iedereen voor te zijn, waarom koop je dan die 61RI, omdat ik de looks en bespeelbaarheid gewoon echt super vind.

Orpheo
30 maart 2009, 23:39
dude kom op... een set elementen omzetten is gewoon verdomd makkelijk. zelfs mijn dooie opoe kan dat. gewoon 4 draadjes los solderen, vast solderen, klaar. en een andere optie, tja, andere pups, en dan ontkom je er niet aan, he, solderen....

Jay75
30 maart 2009, 23:41
Hehe, ja bij die standard ziet het er makkelijk uit, dat zou me inderdaad wel lukken maar bij de 61RI snap ik er ginne hout van zoals ze hier in Eindhoven zegguh :)

Maar even buiten dat wat denk je dat het van invloed op mijn geluid gaat hebben?

Orpheo
30 maart 2009, 23:56
Hehe, ja bij die standard ziet het er makkelijk uit, dat zou me inderdaad wel lukken maar bij de 61RI snap ik er ginne hout van zoals ze hier in Eindhoven zegguh :)

Maar even buiten dat wat denk je dat het van invloed op mijn geluid gaat hebben?


hoezo is 't lastiger/anders?! de bedrading is hetzelfde, de pups zijn in principe hetzelfde (op de tone na natuurlijk). ik zie het probleem niet kerel.

maar verschil in tone...? ik denk dat je 61RI een meer 'woody' geluid krijgt, meer power.

Jay75
31 maart 2009, 00:58
http://www.mijnalbum.nl/Album=GKHDGWCD

Hier zie je de verschillen, bij de SG61RI * de witte * kom ik daar niet echt uit.
Er komen 2 zilveren dikke kabels uit de body maar waar die heengaan kan ik niet volgen.

Bij de rode standard zit alles heel logisch en netjes gesoldeerd.



Maar okay, even los van het solderen ben ik benieuwd naar meer reacties.
Wat jij zegt over meer woody en power is inderdaad wat ik wil.

Dirkdewaard
31 maart 2009, 00:59
Sommige gitaren klinken gewoon beter dan anderen.

Een pickup-wissel gaat dat niet altijd oplossen, maar proberen kan altijd.
Ik zou zeggen koop een soldeer apparaat en probeer. Zelfs ik kan het. :ok:

Orpheo
31 maart 2009, 01:09
http://www.mijnalbum.nl/Album=GKHDGWCD

Hier zie je de verschillen, bij de SG61RI * de witte * kom ik daar niet echt uit.
Er komen 2 zilveren dikke kabels uit de body maar waar die heengaan kan ik niet volgen.

Bij de rode standard zit alles heel logisch en netjes gesoldeerd.



Maar okay, even los van het solderen ben ik benieuwd naar meer reacties.
Wat jij zegt over meer woody en power is inderdaad wat ik wil.

bij die witte is het precies hetzelfde joh. kijk naar de volume pots. daar zie je een draadje vast zitten. er zit in het midden een draadje, links zit iets en rechts. links zit vast aan de pot zelf, dat is aarde. midden aan de toggle. die 2 laat je dus ZITTEN. doe je NIKS mee.

wat aan de andere poot zit, dat soldeer je los, dat is het draadje van je pickup.

als je dat alsnog niet zeker weet, schroef je de pup los, trek je eraan, en dan zie je een draadje bewegen.


damn dit is echt geen 2e orde lineaire homogene differentiaalvergelijking kerel. dit kan zelfs m'n dooie opoe met staar doen.

Mr_Moustache
31 maart 2009, 01:10
Ik kon het niet, maar mijn moeder (letterlijk) kon het wel.

:makeup:

Orpheo
31 maart 2009, 01:37
tips voor solderen

bout moet goed heet zijn. en dan echt HEET.

vertin je draadjes voor je het soldeert. dus: heet maken, bij de bout houden, soldeer erbij drukken, en het smelt er gelijk op

en verder, neem de tijd ervoor. tis echt een dodelijk eenvoudig klusje. ik snap niet waarom het moeilijk moet zijn.

olaftheholy
31 maart 2009, 09:47
en net als snaren vervangen,gitaar intoneren en hals stellen iets wat alle gitaristen zelf zouden moeten kunnen!

Harry
31 maart 2009, 10:34
................................................


damn dit is echt geen 2e orde lineaire homogene differentiaalvergelijking kerel. dit kan zelfs m'n dooie opoe met staar doen.


je zult het wel goed bedoelen, maar van mij mag het iets minder pedant eigenlijk.

pimmedoris
31 maart 2009, 10:48
Ja en bovendien gaat alles pas meetellen vanaf 4e orde, zijn heterogene vergelijkingen cooler en is lineair voor watjes. Niet-lineaire dynamica is de bom

:cooler:

Ik moet er overigens wel bijzeggen dat solderen echt geen moeilijk klusje is, gewoon zoals Orpheo zegt er rustig je tijd voor nemen en de bout goed heet laten worden.

EuroCinema
31 maart 2009, 10:53
Ik kan het zelf wel, maar vervolgens krijg ik de paranoia dat ik het vast niet goed gedaan heb en dan nu mijn gitaar/pedaal het vast gaat begeven precies tijdens dat belangrijke optreden. :chicken:

Jay75
31 maart 2009, 11:07
nu wordt het een soldeertopic ;)

SOUNDS, what do you think!

( owja, ik zal donderdag even naar de praxis rijden voor een boutje )

bass blom
31 maart 2009, 11:12
belangrijk bij solderen, tin als vloeimiddel voor warmte.

gewoon de bout heet op iets kouds zetten werkt niet goed.

ff een stukje tin erbij en dat zorgt dan voor overdracht van de warmte.

Orpheo
31 maart 2009, 11:23
Ja en bovendien gaat alles pas meetellen vanaf 4e orde, zijn heterogene vergelijkingen cooler en is lineair voor watjes. Niet-lineaire dynamica is de bom

:cooler:

Ik moet er overigens wel bijzeggen dat solderen echt geen moeilijk klusje is, gewoon zoals Orpheo zegt er rustig je tijd voor nemen en de bout goed heet laten worden.

4e orde met de hand oplossen?! damn... dat hoef ik niet te kunnen gelukkig :D ik doe 'maar' natuurkunde, geen wiskunde ;) daarnaast, ik volg geen (lineaire) algebra, omdat dat wiskunde is, en geen natuurkunde. nja, L.A. komt later pas aan bod.

FruscianteFan
31 maart 2009, 11:26
nu wordt het een soldeertopic ;)

SOUNDS, what do you think!

( owja, ik zal donderdag even naar de praxis rijden voor een boutje )
Precies. Ik snap best dat je huiverig bent dat er iets misgaat. En ik snap niet waarom sommige mensen zo grof moeten zijn om iemand te overtuigen van hoe eenvoudig is.

En toch is solderen inderdaad erg makkelijk. Neem een eenvoudige soldeerbout (ik heb er een zonder echte standaard, gewoon een natte spons op een bordje erbij houden om de bout steeds schoon te maken) of een uitgebreidere. Pak vervolgens eerst een paar draadjes zoals ze ook in je Gibsons zitten, zodat je eerst kunt zien hoe makkelijk het is, en dan heel verzekerd en op je gemak de elementen van je gitaren kunt uitwisselen.

Orpheo
31 maart 2009, 14:02
Precies. Ik snap best dat je huiverig bent dat er iets misgaat. En ik snap niet waarom sommige mensen zo grof moeten zijn om iemand te overtuigen van hoe eenvoudig is.

En toch is solderen inderdaad erg makkelijk. Neem een eenvoudige soldeerbout (ik heb er een zonder echte standaard, gewoon een natte spons op een bordje erbij houden om de bout steeds schoon te maken) of een uitgebreidere. Pak vervolgens eerst een paar draadjes zoals ze ook in je Gibsons zitten, zodat je eerst kunt zien hoe makkelijk het is, en dan heel verzekerd en op je gemak de elementen van je gitaren kunt uitwisselen.

ik vind een 2e orde. dif. eq. niet grof hoor...

JimiDylan
31 maart 2009, 14:47
maar verschil in tone...? ik denk dat je 61RI een meer 'woody' geluid krijgt, meer power.Sinds wanneer kijk jij Monty Python?

Intercouuuuurrse!!
'Later darling'
No I mean the word: Intercouuuurse!!
It's got a nice WOODY sound to it, doesn't it? :seriousf::seriousf:













:soinnocent:

Maaruhm, laat is wat pics zien van die geile SG :P

Jay75
31 maart 2009, 15:14
:soinnocent:

Maaruhm, laat is wat pics zien van die geile SG :P[/QUOTE]


[QUOTE=JimiDylan;1994790]Sinds wanneer kijk jij Monty Python?

Intercouuuuurrse!!
'Later darling'
No I mean the word: Intercouuuurse!!
It's got a nice WOODY sound to it, doesn't it? :seriousf::seriousf:


Ja is goed, dat zal ik vanavond eens doen.
Iemand misschien interesse in een standard met 57 Classic elementen? hehe

( wat zou ik daarvoor kunnen vragen? )


Maar alleen van Orpheo heb ik eigenlijk antwoord op mijn eigenlijke vraag, en dat is ook wel het antwoord dat ik wil horen :) Meer power en die meer houterige klank idd. ( zo is het verschil tussen de 2 SG's ook ) Die 61RI heeft wel meer definitie en is wat helderder/opener.
Cleaner is dat wellicht iets mooier, maar met scheur neig ik toch meer naar de standard.

Al heb ik wel gemerkt als ik mijn tonepot iets dicht draai dat ik wat dichter bij de SG standard sound kom op de 61RI.

pimmedoris
31 maart 2009, 15:17
De 61RI heeft toch ook een iets dunnere body en hals? Kan dat daar ook niet mee te maken hebben ipv. puur de elementen?

Jay75
31 maart 2009, 16:47
Ik denk wel een beetje, maar het geluidsverschil is ook het omschreven verschil tussen de soorten pick-ups.

Bolder
31 maart 2009, 17:35
HEE!
Je hebt hem toch gekocht!
Je had me niet je PM't.
Ik vond de RI juist beter dan de Std klinken. Meer natural. 'woody' dus.

Maarja witte '61RI peace!:hippie: (nu nog de andere 398 witte '61RI eigenaren vinden)

Jay75
31 maart 2009, 19:33
HEE!
Je hebt hem toch gekocht!
Je had me niet je PM't.
Ik vond de RI juist beter dan de Std klinken. Meer natural. 'woody' dus.

Maarja witte '61RI peace!:hippie: (nu nog de andere 398 witte '61RI eigenaren vinden)

Haha, ja ik las net je bericht! Thanks.

Er staat er weer een op marktplaats zag ik :)
Kunnen we mooi een clubje beginnen haha

mesaman
31 maart 2009, 19:44
wat een boel vieze negatievelingen zeg!bah!

kijk eens in je vriendenkring of er iemand is die handig is met solderen van elementen,en vraag of hij/zij je even er mee wil helpen.t kan heel eenvoudig zijn maar ook heel lastig als draden anders gekleurd zijn.dus een hulpje is aan te raden.

Jay75
31 maart 2009, 22:43
http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/310320091684.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/310320091685.jpg

Dit zijn ze dan!

61RI in het wit, guitar of the week ( 400 stuks wereldwijd )
Standard
Sg Deluxe uit 1971

mesaman
1 april 2009, 09:41
mooi stapeltje sg's

casper innosence
1 april 2009, 12:13
hey Jeroen, mooi setje SG's!! Vraagje mbt de standaard, bedriegt mijn timmermans oog mij, of is de kop van de STD iets kleiner dan van de 62 en je 1e SG?

Orpheo
1 april 2009, 13:29
hey Jeroen, mooi setje SG's!! Vraagje mbt de standaard, bedriegt mijn timmermans oog mij, of is de kop van de STD iets kleiner dan van de 62 en je 1e SG?

lijkt mij ook ja...

Jay75
1 april 2009, 14:15
61RI heeft een grotere kop klopt!

Billy Turf
1 april 2009, 15:51
mmmmmmmmmm ik smul van die standard :lovelove:

Jay75
1 april 2009, 17:11
mmmmmmmmmm ik smul van die standard :lovelove:

Kopen? PM maar dan!

Bolder
17 mei 2009, 15:50
Owja, om iedereen voor te zijn, waarom koop je dan die 61RI, omdat ik de looks en bespeelbaarheid gewoon echt super vind.

Enneh waarom word deze gitaar dan weer verkocht?

Robdop
17 mei 2009, 16:40
t was 1 april duhh






:seriousf:

Jay75
17 mei 2009, 22:22
Keivette gitaar, maar ik speel toch liever op mijn oude SG's en ik wil een oude Amerikaan gaan kopen ( auto ) dus kan het geld beter daar aan besteden.