PDA

View Full Version : Kijk uit ! Fake Gibsons op de markt



spike53
30 maart 2009, 19:05
Vandaag zag ik voor de tweede keer in korte tijd een advertentie voor een Gibson ( Les paul Standard) die ik zeer verdacht vond .

De eerste was een add op Marktplaats uit Monster (ZH) ; er werd een Gibson aangeboden die uit de Gibson fabriek in China zou komen en ge-upgrade was met originele Gibson onderdelen. Gibson heeft helemaal geen fabriek in China .

Vandaag (30 mrt 09) zag ik op Marktplaats een add uit Zwolle voor een Gibson les Paul Standard Supreme ; het ging om gitaren uit een faillissement van een Belgisch bedrijf .Er stonden foto's bij van één gitaar.
Een paar details op de fotos klopten niet: de kop , met name een soort inlay of sticker onder het logo ; de "bell" trusrod cover en de inlays .
Na zeer kort gezocht te hebben op internet vond ik exact de zelfde gitaar , waarbij werd aangegaven dat het om een vervalsing uit Indonesië ging .
Er stond al een bod van 1200 euro , van een argeloze liefhebber .
Daaroverheen was een bod van 999.999,00 van iemand die het kennelijk ook door had en op die manier wilde waarschuwen.

Ik heb beide keren Marktplaats getipt , echter geen reactie ontvangen.

Er is in China een fabriek ( Matsumo geloof ik , of iets wat er op lijkt) waar exacte kopiën van Gibsons worden gemaakt , inclusief het logo . Dat is een misdrijf . De gitaren kosten 140 dollar , shipping world wide .

Ik heb al eens eerder gezocht naar "Chinese Gibsons" en al snel vond ik een site waar de prachtigste imitaties stonden ; ik kreeg echter een virus waarschuwing , dus niet verder gegaan.

Heren Gitaristen kijk ajb uit , er zijn hier in Nederland lieden , waaronder één die zich als "kenner" voordoet en reparaties en customizing uitvoert ,die je schaamteloos een imitatie , een fake verkopen voor echt .

Het is trouwens geen nieuw probleem , al jaren geleden hoorde ik van een Amsterdamse winkelier die voor veel geld een pre-CBS (van vóór 1965 ) Fender stratocaster had ingekocht wat later een "omgebouwde" Tokai bleek te zijn .
Tokai (Japan) bouwde in de zeventiger jaren hele goede imitaties van de strat , ze waren wel zo eerlijk om er geen Fender op te zetten . Maar ze waren zó goed dat beunhazen ze ombouwden en doorverkochten als echte Fenders . Een Fender logo erop , Fender hardware , en tel uit de winst.

Kijk dus uit gitaristen .

Martijn-w
30 maart 2009, 19:08
Je hebt het over gibsuns?

bass blom
30 maart 2009, 19:10
goh fijn dat we daarover op de hoogte gebracht worden :D

Bram+
30 maart 2009, 19:11
Ik waardeer je inzet, maar volgens mij hebben we al geruime tijd een thread over alles dat fake is en op marktplaats e.d. staat:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98432

Ferraririk
30 maart 2009, 19:13
ik snap zijn bezorgdheid wel hoor!

macwilliams
30 maart 2009, 19:19
Ik waardeer je inzet.
+1

"De gibsuns" van dh gate en die andere afhaal chinees zijn inmiddels wel bekend.

ijzerbroot1
30 maart 2009, 19:24
zo is dat, beter een keer teveel gewaarscuwd dan 1 x te weinig toch?

Ferraririk
30 maart 2009, 19:28
idd!

nu is het nie tekort nie

Les Strat
30 maart 2009, 19:47
maar zown nep gibson waar zijn die body's van?? wel van mahonie?

bass blom
30 maart 2009, 19:50
maar zown nep gibson waar zijn die body's van?? wel van mahonie?

waarschijnlijk ook niet, ik had hier een vriend op bezoek met verstand van hout, maar niet van gitaren.
die zag die ene die ik nog heb en noemde meteen de houtsoort.
een soort imitatie mahonie.
die semi hollow die ik had had een blok vurenhout er in leek het wel. en dat zat nog los ook :D

Les Strat
30 maart 2009, 19:52
heb je die al verpatst?

Bolder
30 maart 2009, 19:55
+1
idd beter 1 te veel dan 1 te weinig

bass blom
30 maart 2009, 19:55
heb je die al verpatst?

die hollow is weg ja.

die andere ga ik waarschijnlijk pootjes onder schroeven en als steel gebruiken :D

Les Strat
30 maart 2009, 19:56
heb je ook een foto van die andere? ben wel benieuwd

bass blom
30 maart 2009, 20:06
heb je ook een foto van die andere? ben wel benieuwd

http://www.hetgelegevaar.nl/gibson-2xgibsun.jpg

Les Strat
30 maart 2009, 20:09
zijn ze alle 3 nep?

Ferraririk
30 maart 2009, 20:09
die zwarte is een echte!

bass blom
30 maart 2009, 20:10
zijn ze alle 3 nep?

nee linkse is echt middelste nep verkocht, rechtse nep en nog hier :D

spike53
30 maart 2009, 20:22
De add uit Zwolle was van vandaag , mijn mail aan de verkoper om hem onder de neus te wrijven dat hij ( bewust) een fake probeert te verkopen was van 17.45 uur .
Om 18.13 , binnen een half uur , kreeg ik een mail met de tekst : "de Gibson is voor 1700 euro verkocht " .
Daar geloof ik dus niets van ( oplichters blijven altijd liegen) , ik kijk al langer uit naar een (echte) Gibson Les Paul Standard , de "omloopsnelheid" is erg laag , nogal logisch : niet elke dag trekt iemand rond de 2000 euro uit de beurs , en helemaal al niet op Marktplaats .

De advertentie is weg ....

BamBuFan1
30 maart 2009, 23:15
De advertentie is weg ....

En duikt over een week of wat weer op met een andere naam en een andere plaats erbij.

almarvk
31 maart 2009, 07:07
Hiervoor hebben we inderdaad al het Twijfel over een advertentie topic.