PDA

View Full Version : Linkshandig



Pirate
30 maart 2009, 14:49
hallo allemaal

ik ben nu iets van 3-4maanden acoustisch gitaar aan het spelen en ik zit er over de denken om electische gitaar te gaan kopen. ik ben linkshandig en mijn budget is rond de 400eu. ik zelf vind een Les paul model wel mooi. hebben jullie tips over plekken om te kijken voor een gitaar? ik heb al wel op marktplaats gekeken maar daar staat eigelijk helemaal niks op....

alvast bedankt :hippie:

Bram+
30 maart 2009, 14:56
Ik kan hier wel allerlei alternatieven gaan neerpoten, maar het gaat toch op het volgende neerkomen:

http://www.thomann.de/nl/epiphone_lpstdlhs.htm

http://www.thomann.de/nl/epiphone_lp_std_eb_lh.htm

Een linkshandige Epiphone Les Paul dus.

HaroldA
30 maart 2009, 15:08
Jammer dat je linkshandig bent gaan spelen. Als linkshandige heb je juist voordeel op een "rechtshandige" gitaar... :chicken:

Foxey Freddie
30 maart 2009, 15:19
wat voor voordelen dan?<- gewoon nieuwsgierig

beruk
30 maart 2009, 15:20
Helemaal niet jammer! Helemaal goed!:soinnocent:
Doe je zelf een lol en ga op jacht naar:
http://images4.thomann.de/pics/prod/211303.jpg
Tja Nederland muziek heeft ruk, linkshandig. Maar wel Hagstrom
Eerst maar eens een rondje bellen: Nederland muziek, waarom ver als het dichtbij kan. Zelf linkshandig geslaagd bij Dijkman, Dirk Witte: A'dam en Kees Dee, Amersfoort

Pirate
30 maart 2009, 15:21
nou ik ben linkshandig naar spelen omdat het gewoon niet lukte rechtshandig

Pirate
30 maart 2009, 15:22
Beruk welke gitaar is dat? dan kan ik een beetje gaan zoeken

olaftheholy
30 maart 2009, 15:26
Beruk welke gitaar is dat? dan kan ik een beetje gaan zoeken


da's een hagström

HaroldA
30 maart 2009, 15:26
wat voor voordelen dan?<- gewoon nieuwsgierig


nou ik ben linkshandig naar spelen omdat het gewoon niet lukte rechtshandig

Je slaghand hoeft fijnmotorisch niet zo goed te zijn als je 'halshand'. In theorie is de linkerhand van een linkshandige fijnmotorisch beter ontwikkeld en dus beter geschikt om akkoorden te pakken en/of snelheid te ontwikkelen.

Bram+
30 maart 2009, 15:35
nou ik ben linkshandig naar spelen omdat het gewoon niet lukte rechtshandig
Hoe lang heb je dat geprobeerd dan? Ik speelde toen ik net begon zowel linkshandig als rechtshandig aardig ruk (en ik schrijf overigens linkshandig).

yanni
30 maart 2009, 15:54
ik ben ook van in het begin rechtshandig beginnen te spelen, ook al doe ik alles links
en dat leverde nooit problemen op

Pirate
30 maart 2009, 16:09
nou ik heb het echt een helemiddag geprobeert en toen daar de snaren om gedraait en linkshandig gespeelt en toen lukte het in 5 min, maar laten we bij mij vraag blijven ;)

Mark1990
30 maart 2009, 16:14
Beruk welke gitaar is dat? dan kan ik een beetje gaan zoeken

Da's een Hagstrom Ultralux. Ik heb de rechtshandige versie in Burgundy burst.
De hals is lekker breed, maar wel erg plat ( D-shape?). De gelakte hals kan wel wat plakkerig zijn als je wat zweet, maar de klank maakt imo veel goed, zeker voor zo'n lichte gitaar.
Kijk ook even of je ergen een Vintage gitaar kunt testen. Stukken zwaarder, maar een pak meer sustain dan de ultralux.

YoJorisss
30 maart 2009, 16:19
Je slaghand hoeft fijnmotorisch niet zo goed te zijn als je 'halshand'. In theorie is de linkerhand van een linkshandige fijnmotorisch beter ontwikkeld en dus beter geschikt om akkoorden te pakken en/of snelheid te ontwikkelen.

Klopt, ik ben zelf ook gewoon op een rechtshandige-gitaar gaan spelen terwijl ik linkshandig ben, heb helemaal geen achterstand volgens mijn leraar en ga zelfs sneller vooruit dan mensen die rechts zijn :)

Maarja, nu je eenmaal links speelt, moet je daarmee gewoon doorgaan natuurlijk! :rockon:

AgileGhost
30 maart 2009, 16:24
harold, wat een onwijze bullcrap. Je slaghand moet gewoon je 'goeie' hand zijn omdat die bepalender is. En ga jij anders lekker linkshandig spelen.

On topic: epiphone les paul of een indie les paul (300 euro bij max guitars). De ouwe richwoods zijn ook wel ok, komen nog wel eens voorbij op marktplaats, vorige maand nog 1 voor 100 euro!

Pirate
30 maart 2009, 16:36
bedankt voor de tips ik ga MP in de gaten houden,
is er nog iets waar ik op moet letten als er eentje ga kopen?

Robdop
30 maart 2009, 17:03
harold, wat een onwijze bullcrap. Je slaghand moet gewoon je 'goeie' hand zijn omdat die bepalender is. En ga jij anders lekker linkshandig spelen.

On topic: epiphone les paul of een indie les paul (300 euro bij max guitars). De ouwe richwoods zijn ook wel ok, komen nog wel eens voorbij op marktplaats, vorige maand nog 1 voor 100 euro!

+1
anders zouden ze gitaren voor rechtshandigen toch automatisch links maken?




:cheerup:

Tim..
30 maart 2009, 17:09
harold, wat een onwijze bullcrap. Je slaghand moet gewoon je 'goeie' hand zijn omdat die bepalender is. En ga jij anders lekker linkshandig spelen.


+1
anders zouden ze gitaren voor rechtshandigen toch automatisch links maken?


Jongens, ga geen opmerkingen maken over dingen waar je niks over weet. Ik ben zelf linkshandig (en speel ook linkshandig), en heb meerdere keren gelezen en gehoord dat in principe een linkshandige gitarist op een rechtshandige gitaar in het voordeel is, omdat je linkshandige hand de meest fijne motoriek heeft.

http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_gitaar_linkshan dig.htm
Lees voordat je dingen "bullcrap" gaat noemen!:cheerup:

Squier02
30 maart 2009, 17:17
Een kameraad van me is ook linkshandig en speelt ook linkshandig. Dit geeft nogal is het nadeel dat ik standaard mijn eigen gitaren mee moet nemen omdat ik op zijn gitaren niet kan spelen.

Als linkshandige kan je ook makkelijk rechtshandig spelen. Maar je moet er wel meteen mee beginnen. In het begin ben je zowel links als rechtshandig niet gewend aan je gitaar. begin zo met spelen en draai dan na een aantal maanden de snaren om. 9 van de 10 linkshandige gitaristen blijft dan rechtshandig spelen.

Pirate
30 maart 2009, 17:22
Een kameraad van me is ook linkshandig en speelt ook linkshandig. Dit geeft nogal is het nadeel dat ik standaard mijn eigen gitaren mee moet nemen omdat ik op zijn gitaren niet kan spelen.

Als linkshandige kan je ook makkelijk rechtshandig spelen. Maar je moet er wel meteen mee beginnen. In het begin ben je zowel links als rechtshandig niet gewend aan je gitaar. begin zo met spelen en draai dan na een aantal maanden de snaren om. 9 van de 10 linkshandige gitaristen blijft dan rechtshandig spelen.

Ik ben al 4 MAANDEN aan het gitaar spelen op een linkshandige acoutische gitaar en ik zoek een beetje hulp en tips over elektrische gitaaren.

bedankt

Robdop
30 maart 2009, 17:25
Jongens, ga geen opmerkingen maken over dingen waar je niks over weet. Ik ben zelf linkshandig (en speel ook linkshandig), en heb meerdere keren gelezen en gehoord dat in principe een linkshandige gitarist op een rechtshandige gitaar in het voordeel is, omdat je linkshandige hand de meest fijne motoriek heeft.

http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_gitaar_linkshan dig.htm
Lees voordat je dingen "bullcrap" gaat noemen!:cheerup:

dus als een of adnere popschool gaat neerzetten dat het waar is geloof jij het.. dit klinkt voor mij als nog meer bullcrap.

vooral die argumenten waarom rechtshandigen niet links spelen. nee mij overtuig je niet:cheerup:

AgileGhost
30 maart 2009, 18:22
Jongens, ga geen opmerkingen maken over dingen waar je niks over weet. Ik ben zelf linkshandig (en speel ook linkshandig), en heb meerdere keren gelezen en gehoord dat in principe een linkshandige gitarist op een rechtshandige gitaar in het voordeel is, omdat je linkshandige hand de meest fijne motoriek heeft.

http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_gitaar_linkshan dig.htm
Lees voordat je dingen "bullcrap" gaat noemen!:cheerup:


Popschool maastricht? :seriousf: .

Hoe dan ook, waarschijnlijk een oeverloze discussie. Ik speel zelf veel rock en metal en ben dus gebaat bij een strakke slaghand. Misschien dat het voor andere genres anders is. In elk geval vind ik het raar dat er automatisch van uit wordt gegaan dat je akkoordenhand het belangrijkst is.

RammerStein
30 maart 2009, 20:26
Jeumig, waarom krijgen we telkens de nutteloze discussie over links\rechts handig spelen als een linkshandig iemand om een mening vraagt over een gitaar?
Ik ben zelf ook linkshandig en speel ook linkshandig. Ik heb ongeveer 2 weken geprobeerd om rechtshandig (in het begin) te gaan spelen en vond toen helemaal niks aan omdat het me niet lukte. Toen ik eenmaal een linkshandige gitaar leende begon ik het pas echt leuk te vinden omdat het me toen pas echt lukte.

Om toch nog terug te komen op de vraag van de ts, hou idd marktplaats in de gaten.
De oude richwoods zijn idd ook van redelijke kwaliteit en zeker een fijne gitaar om mee te beginnen.

Pirate
30 maart 2009, 20:35
Om toch nog terug te komen op de vraag van de ts, hou idd marktplaats in de gaten.
De oude richwoods zijn idd ook van redelijke kwaliteit en zeker een fijne gitaar om mee te beginnen.

bedankt daar kan ik wat mee

maar zijn er dingen waar ik op moet letten ivm de kwaliteit van de gitaar? beschadingen die je niet zo even ziet

Robdop
30 maart 2009, 20:46
je vind les pauls mooi, maar staar je voor de gitaar niet helemaal dood op dat ene model..
ik kan je zelf een ibanez sa 260fm aanraden, het is alleen geen les paul maar daarom zeker niet minder goed.(ik weet effe 123 niet of die ook linkshandig verkrijgbaar is)
:hippie:

Pirate
30 maart 2009, 21:01
oke ziet wel wel goed uit maar waarom kan je die aanraden?
en een les pauls vind ik wel mooi maar ik ga me er niet aan binden eigelijk vind ik veel modellen mooi maar een stratocaster vind ik niks (of iets in die richting)

espike
30 maart 2009, 21:08
Wat voor mij na een tijd spelen een argument begon te worden is: hoe breed en dik is de hals.
een stratotelecaster heeft meestal een wat smallere hals als een les paul, omdat ik zelf vrij grote handen heb, krijg ik na een tijdje kramp in mijn handen als ik lang op een smalle neck speel.
voor sommige mensen maakt de radius/bolling ook al veel uit qua speelbaarheid. Ik kan je dus zeker aanraden een keer langs de feedback oid te gaan en eens wat extreem verschillende gitaren te proberen.
Nog afgezien van of ze links of rechts handig zijn, puur qua hals, en of je wel of geen barre grepen en zo er op kan pakken

Robdop
30 maart 2009, 21:11
haha en die sa260fm is een strat model met flamedmaple top.
waarom ik hem je aanbeveel:
2X single coil en 1x humbucker(die ook als single coil gesplit kan worden door de volume pot omhoog te doen) = veelzijdige gitaar.
hij klinkt goed, en is betrouwbaar voor het geld.
de heerlijke ibanez neck(kwestie van smaak)
en de body is dun,licht en hangt lekker.

Tim..
30 maart 2009, 21:19
nog eventjes een keer offtopic:


Popschool maastricht? :seriousf: .
nog nooit van het begrip "voorbeeld" gehoord? Denk je nou echt omdat jij dingen gaat afkraken terwijl je te lui of beperkt bent om eerst even die informatie te checken, dat ik hele internet af ga zoeken? nee natuurlijk niet, ik neem gewoon het eerste de beste voorbeeld die ik tegenkom.:chicken:

anyway, het zal wel een kwestie van gevoel zijn, wat je zelf het lekkerst vind aanvoelen. En natuurlijk heb je ook nog de mensen die gewoon een rechtshandige gitaar krijgen en dus niet beter weten dan dat ze rechtshandig spelen.

RammerStein
30 maart 2009, 23:00
bedankt daar kan ik wat mee

maar zijn er dingen waar ik op moet letten ivm de kwaliteit van de gitaar? beschadingen die je niet zo even ziet

Het beste test je eerst de gitaar ;)
Het is ook het beste om een nog meer ervaren gitaarspeler mee te nemen die ook op die gitaar kan spelen mits hij linkshandig is. Anders kan hij ook nog altijd goed naar de gitaar kijken of er gebreken aan zijn.
Ik heb zelf ook nog steeds een richwood, de normale lp (nadat ze door gibson zijn aangeklaagd hebben ze de vorm iets veranderd, weet niet of het kwaliteit ook is veranderd) maar het enigste waar ik echt last van heb gehad is dat telkens m'n strappin eruit schoot. Dit heb ik opgelost door het gat met sateprikkers op te vullen en dan die strappin er weer in geschroefd en die zit nu muurvast. Verder wou de schroef van de output nog wel eens loslaten maar dit was gewoon een kwestie van die schroef strak aandraaien en heb daar ook geen last meer van. Verder geen klachten op deze kleine puntjes na:satisfie:

AgileGhost
31 maart 2009, 09:12
Van die ouwe richwoods kunnen de frets ook nog wel eens belabberd zijn, op die van mij zat een dode fret. Wel een vet ding.

demetalenman
31 maart 2009, 09:29
Ik ben zelf ook linkshandig. En zelf begonnen op een epiphone les paul. Ik vond het echt een geweldige gitaar. Heb nog steeds spijt dat ik hem verkocht heb, het was mijn eerste gitaar (beetje emotionele band).

Maar trek je niks aan van de discussie dat je rechts moet spelen. dat heb je hier altijd.
Wou wel even over dat stuk van de popschool maastricht zeggen " wat een dom stuk"

dit argument vond ik helemaal lachen. ik quote

Waarom spelen dan niet alle rechtshandige gitaristen op een linkshandige gitaar?
Enkele argumenten:
• Dan zou gitaar een té gemakkelijk instrument worden (hahaha)


Ga lekker kijken voor een linkshandige les paul model. Aan de epiphone kan je haast geen buil vallen.

LaszloVersteeg
31 maart 2009, 11:52
In het begin ben je zowel links als rechtshandig niet gewend aan je gitaar.
dit is fockin bullshitcrap! ik had nog nooit een gitaar vast gehad toen ik in de muziekwinkel was, eerst rechtse strat in handen gehad, kon er niks mee, geen ene noot die ik maar aansloeg kwam er goed uit. toen ik een linkse in hande kreeg ging 't al 'n stuk beter. ook kon ik 't plectrum niet goed vast houden met m'n rechter hand, in m'n linkerhand had ik 'm gelijk goed vast.

ik vind dat linkshandige mensen links moeten spelen en niet 'omdat de markt groter is voor rechtshandigen' maar rechts gaan spelen.

vind zowiezo dat de linkshandige gitarist zwaar gediscrimineerd word:angry:

evEndzhar
31 maart 2009, 12:31
Jammer dat je linkshandig bent gaan spelen. Als linkshandige heb je juist voordeel op een "rechtshandige" gitaar... :chicken:
Raad je rechtshandigen die een rechtshandige gitaar willen kopen dan ook een linkshandige gitaar aan? De oriëntatie van rechtshandige (en linkshandige) snaarinstrumenten zit toch echt wel een reden achter, hoor. De gedachte dat linkshandigen beter op een rechtshandig instrument kunnen spelen is naar mijn idee niets meer dan het resultaat van conservatieve denkwijzen en discriminatie t.o.v. van linkshandigen.

Om nog wat nuttig advies aan de TS te geven:

De Epiphone Les Paul Standard (zoals Bram al aangaf) is uiteraard een prima keuze. De Vintage LV100 is ook zeker een aanrader. Deze is voor nog geen 200 euro uit Engeland te bestellen.

Pirate
31 maart 2009, 13:33
Raad je rechtshandigen die een rechtshandige gitaar willen kopen dan ook een linkshandige gitaar aan? De oriëntatie van rechtshandige (en linkshandige) snaarinstrumenten zit toch echt wel een reden achter, hoor. De gedachte dat linkshandigen beter op een rechtshandig instrument kunnen spelen is naar mijn idee niets meer dan het resultaat van conservatieve denkwijzen en discriminatie t.o.v. van linkshandigen.

Om nog wat nuttig advies aan de TS te geven:

De Epiphone Les Paul Standard (zoals Bram al aangaf) is uiteraard een prima keuze. De Vintage LV100 is ook zeker een aanrader. Deze is voor nog geen 200 euro uit Engeland te bestellen.

bedankt voor de tip, via welke site is dat dan?

evEndzhar
31 maart 2009, 13:59
GAK: http://www.guitarampkeyboard.com/options.php?id=72460

Igos du Iskana
31 maart 2009, 18:12
dit is fockin bullshitcrap! ik had nog nooit een gitaar vast gehad toen ik in de muziekwinkel was, eerst rechtse strat in handen gehad, kon er niks mee, geen ene noot die ik maar aansloeg kwam er goed uit. toen ik een linkse in hande kreeg ging 't al 'n stuk beter. ook kon ik 't plectrum niet goed vast houden met m'n rechter hand, in m'n linkerhand had ik 'm gelijk goed vast.

ik vind dat linkshandige mensen links moeten spelen en niet 'omdat de markt groter is voor rechtshandigen' maar rechts gaan spelen.

vind zowiezo dat de linkshandige gitarist zwaar gediscrimineerd word:angry:

+1!!

maar weer ontopic, Ibanez kun je meteen vergeten, die maken geen linkshandige gitaren (net zoals veeeel andere firma's) Ik kan je die Epiphones wel van harte aanraden, ik heb een SG special en een Dot van Epi gehad en die speelden fantastisch. Vooral die SG, die speelt bijna net zo lekker als een American standard Fender.

Als je nou helemaal niets kunt vinden kun je eventueel kijken of je een rechtshandige gitaar andersom kunt besnaren. komt wel wat bij kijken; je moet een nieuwe topkam installeren, de brug moet andersom afgesteld worden (kijk uit of de brug onder een hoek gemonteerd is, dat kan het veel moeilijker maken) en de lichaamsvorm moet zodanig zijn dat je ook redelijk bij de hogere frets kan... Het is behelpen en ik zal het ook niet snel aanraden, maar het is een mogelijkheid

Robdop
31 maart 2009, 18:31
+1!!

maar weer ontopic, Ibanez kun je meteen vergeten, die maken geen linkshandige gitaren (net zoals veeeel andere firma's)

ik ging effe googlen, maar ik zie weldegelijk lefty ibanezzen..
ben ik nou scheel of:cheerup:??

pueblo
31 maart 2009, 18:59
ik ging effe googlen, maar ik zie weldegelijk lefty ibanezzen..
ben ik nou scheel of:cheerup:??

ze hebben leftys

AgileGhost
31 maart 2009, 19:43
ze hebben leftys

klopt, gio, rg en sa zijn ruim verkrijgbaar. Op gitaarmarkt staat een hele vette prestige RG, nog nooit lefty gezien!

Igos du Iskana
31 maart 2009, 20:06
Hey idd er zijn wel een paar lefty's bij, dat was slordig van me.
Maar m'n punt is eigenlijk dat juist de wat leukere gitaren (zoals de meeste gitaren uit de prestige serie) niet als linkshandig gemaakt worden (*kuch*PRS*kuch*)

evEndzhar
31 maart 2009, 21:52
Ibanez verkoopt op dit moment de RG1570 en RG2550 Prestige linkshandig. Geen signatures (die zijn wat mij betreft te duur voor wat je krijgt), maar iemand die linkshandig speelt kan toch met een goede Ibanez naar huis gaan. Het is alleen jammer dat ze bijna altijd zwart zijn.

Zelf heb ik pas nog een RG570L uit 2001 gekocht. Wie zegt dat er per se Prestige op een Ibanez moet staan? ;)

Bram+
31 maart 2009, 22:31
Als je een RG570L uit 2003 had gekocht, dan had hij RG1570L geheten en had er wel Prestige op de headstock gestaan. Niet dat die 2003-tot-heden-modellen per se beter zijn dan de 2001/2002-modellen, ze zijn gewoon 'gepromoveerd'.

Pirate
12 mei 2009, 17:02
ik ben vandaag bij nederland muziek geweest en daar een gitaar kunnen uit proberen maar ik zou er eigelijk wel meer willen proberen in mijn prijs klasse

Weet iemand nog een grote muziekwinkel waar ze veel linksgitaren hebben. leftysguitars heb ik al gevonden via het net, maar is er ook een winkel dichterbij almere?

Ukeloeder
12 mei 2009, 17:53
Aiai Pirate, ik kom je topic nu pas tegen. Inderdaad niet makkelijk een lefty te vinden die je ook nog eens kunt uitproberen. Internet staat er 'vol' van, maar in de winkel op de hoek...
Probeer peter verspuij in Rotterdam eens, heeft een grotere keus dan leftyguitars.be en zit idd dichterbij. (Leftyguitars in Belgie is wel een leuke winkel met een toffe eigenaar, maar dit terzijde.)
Staffhorst in Utrecht heeft er altijd wel een aantal hangen, helaas is die zaak niet meer wat ze was. Met name voor de lefty is er eigenlijk alleen substandard gear te vinden. Ik zou je aanraden een aantal winkels in je buurt op te zoeken en ze te bellen over hun aanbod in lefty, soms staat niet alles op de site, soms wordt het nog vermeld maar is het al weg.
Als me nog wat te binnen schiet hoor je van me.

Pirate
12 mei 2009, 18:37
er bedankt voor de tip, ik heb even op de site gekeken en het ziet er veel belovend uit! maar eens kijken wanner ik daar kan kijken :)

AgileGhost
12 mei 2009, 18:41
Kees Dee in Amersfoort, hands down! Lekker dichtbij jou en hebben altijd wel zo'n 15 linkshandige electrische gitaren. Peter Verspuij heeft inderdaad veel hangen, maar is erg duur.