PDA

View Full Version : Line 6 UX-2 of Phonic Helix board 12



AvU
30 maart 2009, 12:43
Hallo,

Ik wil in de nabije toekomst ook zelf beginnen met opnemen en ik ben een beetje aan het rondkijken hoe en wat. Nu heb ik zelf al een computer (Dell GX270) en nu zoek ik nog een goede interface. Ik heb er 2 gevonden die mij wel mooi leken, namelijk de UX-2 en de Phonic Helix board 12. Welke is beter/gemakkelijker? Voordelen, nadelen?

alvast bedankt.

hole
30 maart 2009, 12:45
Dat is appelen met koeien ja, koeien.... peren lijken teveel op appels om tot een goede analogie te komen vergelijken.

De UX2 is een interface, de helixboard is een mixer.

Wat wil je precies ermee doen?

AvU
30 maart 2009, 12:51
Nou opnemen dmv de computer. Ik las op de site van de phonic dit
* FireWire Pre/post setting for swapping streaming input channels to computer from pre low cut, EQ to post EQ, post fader

Dus het is toch ook een soort interface. In het begin wil ik voornamelijk gitaar, bass en zang opnemen later ook evt drums.

grt. Arjan

hole
30 maart 2009, 12:56
Nee

echt twee helemaal verschillende dingen. Ik heb geen ervaring met het gebruik van beiden.

De UX2 is echt bedoeld voor gitaar/zang. Ik weet niet of je in zo'n helixboard ook direct een instrument kunt inprikken (en dat het ook nog een beetje klinkt).

Maar er zijn hier genoeg mensen die dat wél weten, en die zullen zich zo wel melden

B~Rock
30 maart 2009, 15:07
Als je je gitaar rechtstreeks wilt opnemen dan zul je in ieder geval een plug-in a la guitar rig moeten gebruiken om het signaal dat je het Helixboard instuurt te transformeren. Bedenk verder dat de Helixboard alleen een stereo uitgang heeft en je er dus niet bijv. 8 kanalen apart mee kan opnemen. Als dit laatste de bedoeling is dan kun je beter naar een interface als bijvoorbeeld de Presonus FirePod o.i.d. kijken, waar je tot 8 signalen tegelijk mee kan opnemen.

AvU
30 maart 2009, 19:16
he bedankt voor de info, maar ben er toch achter gekomen dat geen van beide het gaat worden. Ik kies nu voor de Tascam US-122L. Hier heb ik vele goede reacties over gekregen en is toch iets uitgebreider dan de line 6.

Roman
31 maart 2009, 09:58
Kijk eerst naar wat je wilt en wat je daar voor nodig hebt. Zoek een bijpassende interface. Meer is niet altijd beter. Gebruikers ervaring is ook belangrijk.

Een helix bordjes is mooi spul, maar in mijn idee overdone voor je wensen.

Je zegt dat je uiteindelijk ook drums wilt gaan opnemen. Daar heb je toch minimaal een 8 kanaals interface voor nodig. Deze 8 kanalen moeten zijn voorzien van pre-amps.

De genoemde Tascam is zeker een mooi apparaatje, maar voldoet niet aan de eisen die ik hierboven schrijf. Nu is dat ook niet perse nodig als je nog niet zo ver bent (opnemen van drums etc). Begin eerst met je eigen gitaar/bas/zang etc. Een 8 kanaals interface is uiteraard een stuk duurder.

Ik zou ook zeker eens mij M-audio gaan kijken. Goed en betaalbaar spul. Ik heb met alle genoemde merken wel ervaring en vind over het algemeen M-audio de meest prettige/best klinkende. Phonic maakt goedkoop maar degelijk spul. De geluidskwaliteit is niet top-range maar wel beter dan Behringer wat ook een budget merk is.

Tascam, M-audio etc zijn mid-range spullen. Dan heb je ook nog Presonus, Mackie etc die in die zelfde range vallen. Goed spul, goed betaalbaar.

bert k
31 maart 2009, 10:37
Ik heb een US 122 en die werkt prima. Gewoon tweekanaals, zonder toeters en bellen. Als je hiermee gitaar opneemt, zal je nog iets van effecten moeten toevoegen, anders klinkt het nergens naar. Denk bijvoorbeeld aan een programma als Guitar Rig.
Je kan ook je gitaar opnemen met een microfoon voor de bersterker, maar dat gaat gepaard met een hoop volume, en is iets moeilijker. Uiteraard zal je ook een goeie microfoon moeten kopen.