PDA

View Full Version : Advies nodig voor marshall head



Mr Orange
30 maart 2009, 11:04
situatie schets :

speel op dit moment death metal , maar zoek een veelzijdige versterker. daarom valt 6505 en engl op dit moment af , hoewel ik de blackmore signature nog zou overwegen is dit toch niet geheel mijn ding.

Wil ook clean kunnen spelen , pop ,rock eigenlijk alles
Dus mijn keuze is op marshall gevallen.
maar kom er toch niet helemaal uit welke. Uiteraard ga ik testen maar wil ook jullie ervaringen even weten.
Mijn gitaren zijn : Ltd (esp) M207 (7 string) met SD (duncan designed) passieve pic's.
Bc Rich NJ ironbird met EMG 81-85 en nog jackson prof.met single coil's en humbucker.

Ik twijfel tussen DSL 100 en TSL 100 en de JVM 410

tips please :punk:

sjaak1990
30 maart 2009, 11:40
Ik vind persoonlijk de DSL de beste van die amps. De TSL heeft minder tone naar mijn mening en ik vind dat een JVM wat minder lekker scheurt. Ben nooit onder de indruk geweest van de JVM

happynjitram
30 maart 2009, 11:41
Als je een veelzijdige Marshall wilt, zou ik voor de jvm 410 gaan. Veel bruikbare geluiden.

Zelf zocht ik ook naar een veelzijdige versterker, maar ik heb voor de Blackmore gekozen. Vind zowel de clean als de distortion een stuk overtuigender.

RedBuell
30 maart 2009, 12:45
Misschien is een Peavey JSX een optie, scheurt als een tiet en schijnt nog een heel goed clean te hebben ook, als ik het goed heb (please correct me) is de XXX weer een voorloper van de JSX en waarschijnlijk een goedkoper alternatief.

Overigens vind ik de clean van mijn 5150II acceptabel, ik krijg er een goeie rocksound uit, 80's rock (zelfs southern rock) en zware metal, én best een redelijke clean zeker als je de bright switch niet gebruikt, iig niet zo slecht als dat altijd beweerd wordt. Alleen niet allemaal te gelijk, hoewel rock en metal nog wel zal lukken maar dan is je clean niet meer echt clean maar spelen met de volume knop en gebruik makend van je hals pup kan je veel, zeker met die EMG's reageert mijn 5150II goed op gebruik van de volume knop.

sjaak1990
30 maart 2009, 12:49
Brunetti 059 en Brunetti xl r-evo (heb ik zelf) vind ik de beste 3 kanaals versterkers onder de 2000 euro. Waarbij de 059 wat opener en scheurender klinkt en de xl wat minder gritty klinkt. Allebei de versterkers zullen je zo'n 1600 euro kosten.

Ik vind een dsl+pedaaltjes net zo veelzijdig of veelzijdiger dan de jvm. Het is smaak maar ik vind dat de jvm toch niet zo lekker scheurt als een dsl.

iWishmaster
30 maart 2009, 13:05
Brunetti 059 en Brunetti xl r-evo (heb ik zelf) vind ik de beste 3 kanaals versterkers onder de 2000 euro. Waarbij de 059 wat opener en scheurender klinkt en de xl wat minder gritty klinkt. Allebei de versterkers zullen je zo'n 1600 euro kosten.

Ik vind een dsl+pedaaltjes net zo veelzijdig of veelzijdiger dan de jvm. Het is smaak maar ik vind dat de jvm toch niet zo lekker scheurt als een dsl.

Typisch, ik vind de DSL juist een rotding: Te compressed en dichtgesmeerd voor een lekkere rocksound en niet strak genoeg voor metal. Je kunt alleen schakelen tussen een half-redelijke clean en 'teveel-voor-rock-te-weinig-voor-metal' lead of een 'vrij aardige' crunch en lead. JVM scheurt als een gek: lekkere open crunch ala jcm800, maar ook een zeer strakke high-gain. Kan alleen een beetje 'gritty' of 'fuzzy' klinken, vooral op lage volumes.

Gooi het eens over een andere boeg: Mesa Stiletto. Kan geweldig hard scheuren, erg mooie clean en met een hoop getweak is de rock-crunch goed te pruimen (hoewel ik persoonlijk dat geluid een stuk minder lekker vond als een marshall). Nog een andere optie: een Rivera. De 3-kanaals bonehead en knucklehead reverbs schijen dat goed te kunnen. Ik heb zelf een Rake Reverb, prima ding, maar voor metal schiet hij tekort (daarom staatie te koop).

Mr Orange
30 maart 2009, 13:06
Misschien is een Peavey JSX een optie, scheurt als een tiet en schijnt nog een heel goed clean te hebben ook, als ik het goed heb (please correct me) is de XXX weer een voorloper van de JSX en waarschijnlijk een goedkoper alternatief.

Overigens vind ik de clean van mijn 5150II acceptabel, ik krijg er een goeie rocksound uit, 80's rock (zelfs southern rock) en zware metal, én best een redelijke clean zeker als je de bright switch niet gebruikt, iig niet zo slecht als dat altijd beweerd wordt. Alleen niet allemaal te gelijk, hoewel rock en metal nog wel zal lukken maar dan is je clean niet meer echt clean maar spelen met de volume knop en gebruik makend van je hals pup kan je veel, zeker met die EMG's reageert mijn 5150II goed op gebruik van de volume knop.ik heb de laatste 2 maanden op een 5150 II gespeeld in de oefenruimte. Vind het een goede versterker , echt een stomp in je muil qua tone als je scheurt maar de clean kan me niet echt overtuigen , tis niet slecht maar ik vind marshall dan toch beter.
enige nadeel is dat volgens mij de buizen vervangen moeten worden dus misschien moet ik toch eens er 1 proberen in de winkel (6505+)

Mr Orange
30 maart 2009, 13:13
metal is toch het belangerijkste ik wat ik eruit moet halen denk ik.
die dsl klinkt mij op youtube wel het vetst in de oren , de jvm wat minder maar dat is zo verneukeratief die filmpjes.

belangerijk is ook hoe de versterker in de mix klinkt met een band.

ik lees trouwens slechte dingen over alle marshall's op harmony central , iemand ervaring mee ? ik ben zelf altijd heel tevreden geweest over marshall. Nooit problemen mee gehad en toch al 15 jaar ervaring mee

Les Paul R8
30 maart 2009, 13:53
De enige Marshall waar ik slechte ervaringen mee heb is de 6101. In een jaar of 3 gewoon 2 keer kapot geweest. Maar er zit dan ook wel erg veel electronica op hele kleine oppervlakte.

Mijn DSL's hebben altijd gewoon prima gewerkt. Evenals alle ander Marshalls die ik heb/gehad heb. Voordeel van Marshall vind ik dat het altijd super door de mix heen komt. Dat vind ik met veel andere merken (Mesa, Engl) toch een stuk minder.

De enige reden dat mijn DSL weg gaat is, dat ik nu een CMW Plexi+ heb die voor mij voldoende is.

Nielsje
30 maart 2009, 15:12
Hm ja :)

Mijn DSL mag vertrekken omdat de Studiocage een stuk draagbaarder is.
Op het moment doet 'ie nog keurig dienst als slaapkamer amp.

sjaak1990
30 maart 2009, 15:35
Typisch, ik vind de DSL juist een rotding: Te compressed en dichtgesmeerd voor een lekkere rocksound en niet strak genoeg voor metal. Je kunt alleen schakelen tussen een half-redelijke clean en 'teveel-voor-rock-te-weinig-voor-metal' lead of een 'vrij aardige' crunch en lead. JVM scheurt als een gek: lekkere open crunch ala jcm800, maar ook een zeer strakke high-gain. Kan alleen een beetje 'gritty' of 'fuzzy' klinken, vooral op lage volumes.

Gooi het eens over een andere boeg: Mesa Stiletto. Kan geweldig hard scheuren, erg mooie clean en met een hoop getweak is de rock-crunch goed te pruimen (hoewel ik persoonlijk dat geluid een stuk minder lekker vond als een marshall). Nog een andere optie: een Rivera. De 3-kanaals bonehead en knucklehead reverbs schijen dat goed te kunnen. Ik heb zelf een Rake Reverb, prima ding, maar voor metal schiet hij tekort (daarom staatie te koop).

Tja smaken verschillen natuurlijk. Daarom stelde ik de Brunetti 059 en xl r-evo voor. Vind het echt geweldige amps en ben er instant brunetti fan door geworden :)
De xl gaat van Shiva clean naar andy timmons achtige sounds (dus niet fizzy) naar EVH achtige scheur naar rectifier gebeuk.
Rivera kan ook zeker wat zijn

Mr Orange
30 maart 2009, 15:44
Slaapkamer amp? is dat niet een beetje overdone voor een 100 watt amp ? ;)

sjaak1990
30 maart 2009, 15:54
Slaapkamer amp? is dat niet een beetje overdone voor een 100 watt amp ? ;)

Een 30 watt gaat ook ENORM hard hoor. Kijk maar naar een vox ac30, zo'n ding gaat ook loeihard!

Mr Orange
30 maart 2009, 15:55
klopt
ik had ooit een 25 watt fender amp die kon je ook niet thuis verder dan 3 draaien , wat dat betreft schiet het ook allemaal niet echt op

Nielsje
30 maart 2009, 16:06
Ik draai hem niet open op m'n kamer hoor...
Gewoon, tot standje 2 of 3.

Maar je hebt gelijk, het is wel een beetje overkill. Daarom staat 'ie ook te koop :)

Maar tot nu toe zijn er alleen maar grappenmakers die denken dat ze hem voor een appel en een ei meekrijgen. Was laatst nog iemand die slechts 550 euro er voor wilde geven. Nemen mensen zichzelf dan niet meer serieus?

Mr Orange
30 maart 2009, 16:11
Ik draai hem niet open op m'n kamer hoor...
Gewoon, tot standje 2 of 3.

Maar je hebt gelijk, het is wel een beetje overkill. Daarom staat 'ie ook te koop :)

Maar tot nu toe zijn er alleen maar grappenmakers die denken dat ze hem voor een appel en een ei meekrijgen. Was laatst nog iemand die slechts 550 euro er voor wilde geven. Nemen mensen zichzelf dan niet meer serieus?doe eens een linkje ?

sjaak1990
30 maart 2009, 16:11
Ik draai hem niet open op m'n kamer hoor...
Gewoon, tot standje 2 of 3.

Maar je hebt gelijk, het is wel een beetje overkill. Daarom staat 'ie ook te koop :)

Maar tot nu toe zijn er alleen maar grappenmakers die denken dat ze hem voor een appel en een ei meekrijgen. Was laatst nog iemand die slechts 550 euro er voor wilde geven. Nemen mensen zichzelf dan niet meer serieus?

Vanaf 2.5 gaat hij toch al wel lekker klinken toch :)

Zo is het altijd op marktplaats. Zie je een gitaar die 1000en euro's waard is, bieden mensen een paar honderd euro. Zo gaat het altijd en het ergste is nog dat zulke mensen zichzelf dan ook nog serieus nemen... Maarja niks aan te doen maar toch irritant

Ik heb ook geen haast met de verkoop van mijn dsl50 omdat de markt zo slecht is en ik weet wat hij waard is.

Nielsje
30 maart 2009, 16:21
doe eens een linkje ?

Op het moment staat 'ie niet meer op marktplaats of gitaarmarkt.
In m'n onderschrift staat een link naar een foto, voor meer informatie mag je een PM sturen als je interesse hebt.

iWishmaster
30 maart 2009, 16:23
Ik draai hem niet open op m'n kamer hoor...
Gewoon, tot standje 2 of 3.

Maar je hebt gelijk, het is wel een beetje overkill. Daarom staat 'ie ook te koop :)

Maar tot nu toe zijn er alleen maar grappenmakers die denken dat ze hem voor een appel en een ei meekrijgen. Was laatst nog iemand die slechts 550 euro er voor wilde geven. Nemen mensen zichzelf dan niet meer serieus?

De reden is eenvoudig (maar dat weet je zelf ook): In Engeland kun je Marshalls (vanwege de lage pond) voor relatief weinig nieuw kopen. Jouw DSL100 top kost 850 euro incl. verzendkosten nieuw, tweedehandsprijs voor gitaarspul is ongeveer 2/3 van nieuw, maakt 550-600 euro ...

Ik ben het met je eens dat dat veel te weinig is overigens, maar zo zit de markt momenteel in elkaar ...

Mr Orange
30 maart 2009, 16:25
ja dat klopt en daarom wil in principe voor dat geld dan ook maar een nieuwe.
bij vriese in doetinchem is hij nu 1000 euro.
en de 1960A 580 euro...

Nielsje
30 maart 2009, 16:29
Mjah, maar voor 550 doe ik m'n versterker niet weg. Dan wacht ik liever nog een half jaartje o.i.d. totdat die pond weer wat stijgt..
Het is niet dat 'ie in de weg staat o.i.d..

iWishmaster
30 maart 2009, 16:33
Mjah, maar voor 550 doe ik m'n versterker niet weg. Dan wacht ik liever nog een half jaartje o.i.d. totdat die pond weer wat stijgt..
Het is niet dat 'ie in de weg staat o.i.d..

Groot gelijk. Een vriend van me heeft een jaar geleden nog een DSL50 met 1936A cab gekocht voor 950 euro ...

Ontopic: Waarom is de 6505(+) niet goed genoeg trouwens?

sjaak1990
30 maart 2009, 16:37
Vind wel dat je het vanuit Engeland niet als 100% nieuw kunt zien want je zit wel erg lastig met je garantie... Het voordeel van een nieuwe amp is juist de garantie en je betaald een behoorlijk bedrag om hem ff heen en terug te sturen.

Les Paul R8
30 maart 2009, 17:32
De garantie van Marshall is nou ook niet geweldig hoor. Als ik een defecte amp heb, gaat ie direct naar Ernst Fliek. Dan heb je hem in een paar dagen weer gerepareerd terug voor een hele redelijke prijs.

zjanke
30 maart 2009, 17:40
Ik draai hem niet open op m'n kamer hoor...
Gewoon, tot standje 2 of 3.

Maar je hebt gelijk, het is wel een beetje overkill. Daarom staat 'ie ook te koop :)

Gisteren de Marshall van Zoon van Piet gehoord, 2 is soms heel hard :eek:

sjaak1990
30 maart 2009, 18:06
De garantie van Marshall is nou ook niet geweldig hoor. Als ik een defecte amp heb, gaat ie direct naar Ernst Fliek. Dan heb je hem in een paar dagen weer gerepareerd terug voor een hele redelijke prijs.

Zou kunnen, ik zou het gewoon zelf doen. Maar sommige winkels kunnen zelf ook wat, dus niet de directe garantie van Marshall.

Mr Orange
4 april 2009, 07:52
alphenaar en rockpalace hebben er nu in de aanbieding (dsl100) voor 1200 euro en dan krijg je er een MC412 cabinet (verplicht) bij

maar dat cabinet is toch best wel crappy als ik dit en andere fora zo lees ?

Les Paul R8
4 april 2009, 09:08
Dat is ook wat ik lees. Zelf nooit gehoord.

Mr Orange
9 april 2009, 07:33
nou gisteren eens de dsl getest en ook meteen een engl fireball

de fireball is dus echt niet mijn ding , kwam op zich wel een normale clean uit maar voor de rest vind ik het net of je een metalzone aanzet. best wel heftig allemaal maar ik vond het niet echt goed gedefinieerd.
dat wordt hem dus niet.

dsl heb ik 45 minuten lang geprobeerd. Clean is prima , lekker vol en warm en reverb is redelijk mooi.Crunch is top...classic rock all the way.
Lead kanalen dan :
meer dan genoeg gain voor death metal..wie vindt dat er geen genoeg gain uit een marshall komt spoort echt niet tenzij je echt zo'n megaextreem geluid zoekt , maar hardcore , thrash en het geluid van een band als Death maar ook cannibal corpse haal ik er wel uit (ook dankzij de emg's natuurlijk)
de midscoop is echt compleet waardeloos , de tone switch is wel mooi ..lekker warm en donker.Het enige waar ik over twijfel en de reden waarom ik nu ff verder wil kijken is toch het gebrek aan strakheid en definitie.De marshall geeft een soort ggggisss :) als je de distortion opendraait die ik niet geweldig vind.Is gewoon puur de sound , hou je van of niet. Ik ben er nog niet uit.

toch maar eens de 6505 weer proberen of misschien een randall..tips anyone ?

iWishmaster
9 april 2009, 08:49
Zoals ik al eerder zei: Waarom is de 6505 niet goed genoeg? Wat mis je eraan? Heb je de Mesa Stiletto al geprobeerd?

Mr Orange
9 april 2009, 09:59
Zoals ik al eerder zei: Waarom is de 6505 niet goed genoeg? Wat mis je eraan? Heb je de Mesa Stiletto al geprobeerd?
nou dat is dus nu ook mijn volgende keus waar ik naar ga kijken.Alleen die dingen worden niet zo veel verkocht schijnbaar want ik kan ze nergens vinden anders dan duitsland , friesland ..iig niet in de randstad. Als iemand een idee heeft ?

ik vind ze niet zo veelzijdig als een marshall maar goed je kan niet alles hebben

iWishmaster
9 april 2009, 10:03
Ik kom uit de buurt van nijmegen, dus waar in de randstad zou ik niet weten.

Overigens heb ik nooit over een 'originele' 5150 of 6505 gespeeld, alleen de EVH III. Staat bij mij ook op het testlijstje dus (vooral de combo lijkt me erg interessant, alleen nogal zwaar). Ik vind dat EVH een geweldig geluid heeft, maar ik zou zelf niet zo willen klinken: ik ga ervan uit dat de versterker geen one trick pony is.

Jimwoud
10 april 2009, 14:04
Je ervaring met de fireball en dsl kan ik inkomen, daarom zou je zeker een blackmore kunnen overwegen.Die is qua distortion toch iets meer marshall actig. Maar wel lekker strak en gedefineerd. Toen ik hem voor het eerst teste vond ik hem ook niks, maar de 2de keer was het gewoon raak. Een 6505/5150 is ook gaaf, maar clean toch niet zo, wel erg goed voor classic rock ook en natuurlijk dikke scheur sounds. de + en II heb ik nooit geprobeerd. Toch vind ik de blackmore beter en veelzijdiger dan de 5150/6505.

sjaak1990
10 april 2009, 14:14
Brunetti 059? Brunetti xl r-evo?
VHT

Mr Orange
10 april 2009, 19:39
vandaag terug gegaan naar de winkel voor een 2e consult.
blijkt dat ze me de vorige keer geen 1960 hebben gegeven maar die chinese dump van de aanbieding
:???:
ipv dat ik dat nou meteen zelf zie ...DOM DOM DOM DOM

affijn , dus nu was ik snel om ..gelukkig past ie precies in mijn station :cheerup:

staat nu mooi thuis bij mij , klinkt leuk maar ik kan thuis niet hard spelen en dan komt ie toch niet tot zijn recht...kan niet wachten tot ik hem in de oefenruimte kan proberen.

op zich wel een mooie aanbieding , dsl 100 en 1960 voor 1575 euro , hagelnieuw

RedBuell
10 april 2009, 19:48
Die 5150II is toch echt bestwel clean te krijgen hoor, hij klinkt sowieso goed voor classic rock en voor zware metal. Vooral als je een beetje speelt met de pups en je volume kbnop van je gitaar, met een TS en een EQ best veelzijdig, als deathmetal je main sound is en je wat zit te bluesen en jazzen op huiskamer nivo is het helemaal goed te doen, 't ligt natuurlijk ook aan je gitaar en afstelling van bijvoorbeeld je elementen.

Mr Orange
10 april 2009, 20:09
http://album.partyflock.nl/63724169.jpg

met mijn 4 electrische gitaren ( ltd m-207 , nj ironbird met emg , jackson prof. en 5 sn. yamaha bass. :B:punk::strat::metal:

:cooler: