PDA

View Full Version : tips voor een nieuwe mesa (?)



fret1979
30 maart 2009, 10:41
Afgelopen weekend heb ik lekker versterkers uitgeprobeerd, in a quest for een petrucci-ish sound. Omdat ik stiekem gewoon mesa te cool voor woorden vind (ja kom maar, het gaat om het geluid en niet om de naam, jullie hebben helemaal gelijk), heb ik in eerste instantie een paar boogies geprobeerd:

-express 5:50: super geluid, maar niet metal genoeg
-stiletto: flexibiliteit is geweldig, maar te brits

maar ook een
-koch twintone: heerlijke saturatie, maar het geluid op zich spreekt me niet aan.

al met al hou ik erg van die korrelige mesa scheur, hard genoeg om metal te spelen, al doe ik ook veel andere dingen (blues/rock). Een andere vereiste is het volume: liefst rond de 30 watt. budget ca 1500E. thanks!

heeft er iemand goede tips? bijvoorbeeld oudere boogies om eens naar te kijken, of toch andere merken?

iWishmaster
30 maart 2009, 10:46
Er staat nu een Mesa Mark IV op gitaarmarkt (nee, helaas niet van mij, dan zou ik hem niet verkopen). Dat is de amp die petrucci zelf gebruikt, Metallica (en een hele sloot andere metal, punk en zelfs jazz-gitaristen) hebben 'em ook gebruikt.

Komt heerlijk geluid uit mits je zin / tijd / vaardigheid hebt de 67 knopjes zodanig in te stellen dat het ongelooflijk NIET kut klinkt ... (Ik heb een haat-liefde verhouding met mesa om die reden...)

AART
30 maart 2009, 10:58
Een dikke metal scheur a la petrucci krijg je met een Mark IIC+/III/IV of een Rectifier.

Petrucci gebruikte op de meeste platen (waaronder octavorium en de komende) de Mark IV en de Mark IIC+ voor de scheur. Op een paar andere platen (wie helpt?) gebruikte hij een roadking (rectifier). Je moet dus even uitzoeken welke sound je zoekt want die amps verschillen nogal. De amps die jij getest hebt zijn niet echt amps met een petrucci sound. Zoek een Mark IV of een Single Rectifier. De eerste is 85 W maar schakelbaar naar lagere wattages. De single recto is 50 Watt.

Test ze wel met een handleiding en petrucci's settings erbij want zomaar draaien brengt je nergens met een Mark IV.

fret1979
30 maart 2009, 14:27
bedankt voor de tips. ik ga er zeker naar kijken. zou een dc-3 of een nomad/f ook een beetje in de buurt komen? hoewel ik wel 1500 kan besteden, vind ik wat minder geld uitgeven natuurlijk helemaal niet vervelend. :soul:
daar komt bij dat ze net wat minder luid zijn...

iWishmaster
30 maart 2009, 15:49
bedankt voor de tips. ik ga er zeker naar kijken. zou een dc-3 of een nomad/f ook een beetje in de buurt komen? hoewel ik wel 1500 kan besteden, vind ik wat minder geld uitgeven natuurlijk helemaal niet vervelend. :soul:
daar komt bij dat ze net wat minder luid zijn...

Nomad lijkt me niet geschikt. Alternatief: Mesa Dual Caliber of Studio .22
Koop dan wel de versie met grafische EQ!

arjanb01
30 maart 2009, 16:05
bedankt voor de tips. ik ga er zeker naar kijken. zou een dc-3 of een nomad/f ook een beetje in de buurt komen? hoewel ik wel 1500 kan besteden, vind ik wat minder geld uitgeven natuurlijk helemaal niet vervelend. :soul:
daar komt bij dat ze net wat minder luid zijn...


Blijf van die nomads en die f-serie mesa's af. Die series zijn voor mensen die perse mesa willen spelen maar eigenlijk het geld ervoor niet hebben.
Ik heb die nomads en mesa's f-serie ook bespeeld van een collega gitarist. Ronduit kut. Cleane kanaal is ronduit dun en het scheurgeluid veel te compressed en klinkt echt als een bromvlieg in een puntzak (zoals Jan Akkerman het ooit omschreef :)).
De studio .22 is denk ik niet metal genoeg voor je en daarmee krijg je niet je gewilde John Petrucci lead geluid.

Ga voor een tweedehands mesa mark IV. En schakelbaar naar lage wattages, zoals eerder aangegeven. Ideaal. Wel goed tweaken maar dat is bekend van mesa amps. Succes !

fret1979
30 maart 2009, 16:14
kewl, ik had altijd het idee dat de dc's en 22's veel minder gain hadden, maar dat heb ik dus mis?

edit @arjan: ja dat beeld had ik er ook altijd van. heb je ook ervaring met de dc's?

iWishmaster
30 maart 2009, 16:17
kewl, ik had altijd het idee dat de dc's en 22's veel minder gain hadden, maar dat heb ik dus mis?

Ze hebben genoeg gain voor een metal-geluid, maar verwacht geen dromerige petrucci lead-sound of dezelfde vette scheur als metallica. 'Tis een kwestie van smaak.

arjanb01
30 maart 2009, 16:28
kewl, ik had altijd het idee dat de dc's en 22's veel minder gain hadden, maar dat heb ik dus mis?

edit @arjan: ja dat beeld had ik er ook altijd van. heb je ook ervaring met de dc's?

Ik heb geen ervaring met DC's. Maar ik denk dat je die moet gaan testen, misschien dat ze in de buurt komen van een Mark IV.

AART
30 maart 2009, 16:42
Dc's zijn prima net als de caliber .50+ en studio .22+. Zorg idd dat je een versie met grafische eq hebt, die is onmisbaar voor de petrucci sound.

Een studio .22+ doet wel metallica en petrucci trouwens, gain zat. Enkel niet zoveel druk als een 6l6 bak.

JeanPaul du Vinnie
30 maart 2009, 21:44
Met die DC/dual calibers moet het toch wel lukken? Da's de amp van Pepper Keenan in Corrosion Of Conformity, al gebruikt die wel een DC-5. Klinkt metal genoeg, vind ik.

Verder ook veel goeie verhalen over gehoord op het internet - maar dat moet je altijd met een korreltje zout nemen natuurlijk.

JeanPaul du Vinnie
30 maart 2009, 21:47
(Computer werkt tegen: dubbelpost)

Liquid_Metal
30 maart 2009, 22:53
Grappig, ik vind de Express nou juist níet lekker. Te modderig (en ja, ik héb aan de knoppen zitten draaien ;)) maar de Stiletto vind ik lang niet verkeerd.
Toch zou ik zeker voor een Mark series gaan. De Rectifier vind ik zelf niet echt lekker, maar da's smaak. Als ik geld had en thuis hard genoeg kon, zou ik zeer zeker een Mark IV aanschaffen.

fret1979
31 maart 2009, 11:33
goeie tips allemaal.
welke express heb je geprobeerd? er schijnt nogal verschil in te zitten.
Ik vond de 5:50 lekker, maar wel naast een koch twintone die me totaal niet aansprak...

Liquid_Metal
31 maart 2009, 15:05
Het was een 5:50. Ik heb 'm geprobeerd met een tweetal PRS Customs. Een met gelijmde mahonie hals en eentje met geschroefde maple hals. De gitaren vind ik normaliter erg mooi klinken, maar op deze amp waren ze het net niet. De maple prikte net wat beter door, maar ik ben eigenlijk niet van maple :P.

mesaman
1 april 2009, 10:45
hallo

de studio .22+ is perfect geschikt voor metal!zet er inderdaad wel een
equlizer pedaal voor.dan heb je een versterker die super mooi clean heeft.deze is in principe een fender maar dan getuned en extra opgevoerd met super scheur.deze kan ook behoorlijk hard.en met een kast er aan helemaal!
master of puppets
lepper mesiah
metropolis part ll
guns&roses
deze sound haal je er makkelijk uit.nooit 100% het zelfde maar bij benadering.
mesa is over het algemeen gewoon super.probeer het.en ervaar het zelf.
ik ben er weg van.heb verschillende gehoord en ben zelf weg van de
mark ll
mark lv
quad
tis net of je een top of combo wil en wat voor kast er aan komt.
succes met proberen

AART
1 april 2009, 10:51
Het was een 5:50. Ik heb 'm geprobeerd met een tweetal PRS Customs. Een met gelijmde mahonie hals en eentje met geschroefde maple hals. De gitaren vind ik normaliter erg mooi klinken, maar op deze amp waren ze het net niet. De maple prikte net wat beter door, maar ik ben eigenlijk niet van maple :P.

De 5:50 is ook niet echt een metal amp imo, net als de F series te los en niet gefocust genoeg in de leads.