PDA

View Full Version : Elementen vervangen van mijn Gibson--> solderen



Jay75
30 maart 2009, 01:01
Ik wil eens experimenteren met andere elementen.
Ik heb van een maat van me elementen te leen, die wil ik in mijn SG zetten.

Ik heb ooit vroeger op school weleens gesoldeerd, maar dat is lang geleden.
Maarja, how hard can it be.

Ik heb alleen nog geen soldeerbout, wat voor een kan ik het beste aanschaffen?

Verder zal het niet zo'n probleem worden, of moet ik echt nog ergens speciaal op letten?

barno
30 maart 2009, 02:14
ik heb een Chinees soldeerding dat niks koste, goed genoeg voor mijn occasionele soleerkunsten.
Op letten: gitaar afdekken als je er boven soldeert

no 1 hops
30 maart 2009, 08:14
velleman heeft een regelbaar soldeerstation voor 15 euro die ook nog genoeg warmte leverd om soldeer eilanden te maken achterop potmeter behuizingen.
is bij veel electronica vakzaken wel te koop
of je eerdere ervaring met solderen met electronica was of niet want gebruik wel echt electronica tin en GEEN soldeervloeistof

hassent
30 maart 2009, 20:18
Solderen is echt niet zo moeilijk. Eén vuistregel, eerst je draad/contact verhitten, dan pas tin toevoegen. Vele maken de fout direct tin toe te voegen als de draad of contactjes nog niet verhit zijn. Dan krijg je slechte soldeerverbindingen. Met verhitten bedoel ik dan enkele seconden, geen minuut natuurlijk. De achterkant van een potmeter zul je misschien een paar seconden langer moeten verhitten vanwege het grote metalen oppervlak.
Gebruik gewoon een tin/lood soldeer met harskern voor het vloeien. Geen loodvrije tin gebruiken, dat soldeert veel moeilijker en kun je ook niet 2x verhitten.

Succes!