PDA

View Full Version : AC30 speaker bedrading



PluueeR
29 maart 2009, 21:30
Een paar jaar lang heb ik een AC30, en heb nu toch maar besloten om er een stel Alnico Blue speaker in te plaatsen (vorige hadden alleen een Vox label). Nu heb ik laatst al eens twee G12H30's in een cabinet gesoldeerd. Maar ik vind misschien toch de oplossing met de klemmetjes (die aan de kabelzitten en die dan over het contact op de speaker schuift) een fijner idee.

Een klein probleempje. Waar koop ik deze klemmetjes, en waar koop ik speaker draad van goede kwaliteit.

nico verduin
29 maart 2009, 21:39
De auto handel heeft die klemmetjes wel. Eventueel het plastic eraf snijden. Draad kun je dan gewoon aan de klemmen solderen. Draad: Gewoon rood-zwart speaker draad gebruiken.. praxis, gamma, auto handel.

PluueeR
29 maart 2009, 21:46
Thanks, ik zal van de week eens op zoek gaan.

Riky
31 maart 2009, 01:09
koop wel een beetje fatsoenlijke speaker kabels. Maakt echt groot verschil voor je geluid. Dat deed het teminste bij mn stereo wel.

nico verduin
31 maart 2009, 08:37
1.5mm^2 tot 2.25mm^2 is zat hoor.

fredjuh
7 april 2009, 19:57
ik gebruik tussen mijn head en speaker van mn combo een nachtlampjessnoer met een afgedankte plug van een gitaarkabel uit een stagg pakket en 2 klemmetjes:seriousf:

VanMeekeren
8 april 2009, 16:43
ik gebruik tussen mijn head en speaker van mn combo een nachtlampjessnoer met een afgedankte plug van een gitaarkabel uit een stagg pakket en 2 klemmetjes:seriousf:

Top: Hoef je die Alnico's er ook niet in te zetten.. klinkt dan toch allemaal but...

Behalve als dat nachtlampjes-snoer vintage is, dan zal menig forumlid het toch wel super vinden klinken..

Puerco
9 april 2009, 00:16
Top: Hoef je die Alnico's er ook niet in te zetten.. klinkt dan toch allemaal but...

Behalve als dat nachtlampjes-snoer vintage is, dan zal menig forumlid het toch wel super vinden klinken..

Als de kabel minstens 16AWG (1,3100mm2) is maakt het geen verschil of je speaker of schemerlampen snoer gebruikt en of het uit heel veel of uit een paar draadjes bestaat. Alleen een enkelvoudig kabel is niet aan te raden omdat die te stug is en snel breekt.
Een speakerkabel gaat veel meer stroom door dan een instrumentkabel en is als zodanig ook weinig gevoelig voor bv radiosignalen etc.
Bovendien, al gebruik je vreselijk dikke kabels, als je die inplugt in een cabinet en dat cabinet is intern bedraad met 18AWG (0.8230mm2) of zelfs 22AWG(0.3250mm2) dan gaat dat niet erg veel nut hebben.....

PeeVee
10 april 2009, 12:30
Klopt als een bus, gewoon fatsoenlijke kwaliteit 220 VAC snoer is prima als speaker kabel, ZEKER als het om zo'n kort stukkie gaat.