PDA

View Full Version : probleem met nieuwe gitaar



govertguitar
29 maart 2009, 20:33
ik heb gister bij mn verjaardag een nieuwe jackson ke3 gekregen.
Met floyd rose. Nou ik heb mn gitaar goed gestemd elke snaar is gwn goed. Maar als k dan verder op de neck ga zijn de noten ver van goed gestemd. De 12e fret is een valse F. En de gitaar is gekocht bij een winkel die wel wat verder van mij vandaag ligt. En ik denk dat het aan de afstelling van de brug ligt. Marja de intonatie is gwn dus helemaal verkeerd.

Danieldg
29 maart 2009, 20:40
Zelf intoneren lukt wel denk ik:

http://www.modguitar.com/images/Floyd-Rose-Parts.gif

Met de 'intonation lock screws' kan je de zadeltjes verzetten.

govertguitar
29 maart 2009, 20:43
kun je mischien iets duidelijker zijn wat ik precies moet doen dan om hem te intoneren want ik zie die schroefjes wel op mn gitaar zitten die zitten onder de snaren aan de voorkant van de tremelo block ten opzichte van de hals. maar aan de achter kant van de zadeltjes zitten ook nog schroeven.

pueblo
29 maart 2009, 21:00
die achter de zadeltjes (de lock screws), zijn om de snaren vast te zetten of los te maken

govertguitar
29 maart 2009, 21:09
oke maar ik weet nu nog niet hoe ik hem kan intoneren ik weet nu alleen van die schroefjes. Maar hoe kan ik me gitaar daarme intoneren? ik kan mn gitaar wel stemmen dan is elke snaar gwn goed gestemd maar vverder op de hals zijn alle noten vals

bass blom
29 maart 2009, 21:11
heb je als eens google, intoneren geprobeerd?

govertguitar
29 maart 2009, 21:13
yap maar ik krijg niet bruikbare info en op de site van floydrose kan ik ook niks vinden als iemand een goeie handleiding heeft dan is het welkom :)

macwilliams
29 maart 2009, 21:15
Of gebruik de zoekfunktie hier eens?

bass blom
29 maart 2009, 21:23
yap maar ik krijg niet bruikbare info en op de site van floydrose kan ik ook niks vinden als iemand een goeie handleiding heeft dan is het welkom :)

is inderdaad niet snel iets in nederlands te vinden.

engels wel.

http://www.youtube.com/watch?v=QEyg_sEACdE

bert h
29 maart 2009, 21:23
Deze dingen laat ik doen in de gitaarwinkel .... Kost me 50 euro en ze staan perfect...

Ik heb niet zo veel vertrouwen in mijn eigen handigheid...

Denk er eens over na, kan ik dit, zou ik dit niet beter laten doen door een profesional? Waarschijnlijk is het niet zo moeilijk, maar ik laat het liever doen.

govertguitar
29 maart 2009, 21:26
njaa ik heb die gitaar nu een dag
en dan is ie nie goed afgesteld als ik hem heb. En om ff terug te gaan naar de winkel zit ik 2 uur in de bus. En de muziekwinkel hier in de buurt kan ik ook heen gaan maar dan kost het me weer een hand vol geld omdat die kut winkel een gitaar verkoopt die niet goed is afgesteld. Maar als ik dus die schroefjes los draai gaat de zaddel los zitten. Maar ik moet hem wel vast houien anders schiet ie naarvoren las ik klop dat? en dan moet ik hem in andere positie zette en dan weer de toon checken op de 12e fret. En dan steeds herhalen. Alleen ik kan die schroefjes toch niet goed los draaien als er een snaar boven hangt dan kan ik er nie bij.

bass blom
29 maart 2009, 21:28
ja het is een kloteklus bij een FR, maar eenmaal gedaan is het voor lange tijd ok.

govertguitar
29 maart 2009, 21:35
njaa ze hadden het in de winkel moeten doen voor dat ze hem verkopen.

bert h
29 maart 2009, 22:02
Inderdaad, een redelijke winkelier zal hem wel afstellen voor je. Het kan toch niet dat ze een gitaar verkopen die niet goed is afgesteld....

Outrage
29 maart 2009, 22:13
En anders vind je hier een Nederlandstalige hulp. http://www.gitaar.net/wiki/index.php/FAQ/AfstellenTremolo

govertguitar
29 maart 2009, 22:16
njaa de intonatie is dus egt verrot. Maar mn snare klinken ook nie helemaal goed net of er iets tegen aanzit ofzo of dat ze ergens tegen aan trillen. Maar de action is gwn goed. Dus misgien waar hij in de brug vast zit zit ie te strak ofzo ik hebn er verder geen ervaring mee, maar de snaren klinken dus wat raar

mesaman
29 maart 2009, 22:29
stelt niet veel voor.gewoon doen! proberen.niet teveel steeds een beetje.dan hoor je ook of je goed of fout zit.niet te bang zijn.gewoon lekker alles doen met die gitaar dan leer je het het snelste!anders zijn er genoeg mensen die je willen helpen.let niet op het gezeur van mensen met zoekfunctie,google of wat dan ook.ik ben ook floyd rose liefhebber en heb er totaal geen moeite mee,wie dat wel heeft is onwetend/onervarend of heel extreem onhandig.dus maak er een hobby van en je weet het zo.piece of cake!floyds zijn eazy as can be!

have fun

govertguitar
29 maart 2009, 22:31
njaa ik ben aardig onhandig.
En ik wil niet nog verder van huis zijn van als ik iets kapot maak ofzo.

Bluze
29 maart 2009, 23:29
njaa ik heb die gitaar nu een dag
en dan is ie nie goed afgesteld als ik hem heb. En om ff terug te gaan naar de winkel zit ik 2 uur in de bus. En de muziekwinkel hier in de buurt kan ik ook heen gaan maar dan kost het me weer een hand vol geld omdat die kut winkel een gitaar verkoopt die niet goed is afgesteld. [...]

Als je een gitaar koopt, zeg je er toch bij dat je verwacht dat ze hem gratis voor je afstellen?

Wat mij betreft is de winkel niet kut, maar ben je gewoon zelf dom.

macwilliams
30 maart 2009, 06:45
stelt niet veel voor.gewoon doen! proberen.niet teveel steeds een beetje.dan hoor je ook of je goed of fout zit.niet te bang zijn.gewoon lekker alles doen met die gitaar dan leer je het het snelste!anders zijn er genoeg mensen die je willen helpen.let niet op het gezeur van mensen met zoekfunctie,google of wat dan ook.ik ben ook floyd rose liefhebber en heb er totaal geen moeite mee,wie dat wel heeft is onwetend/onervarend of heel extreem onhandig.dus maak er een hobby van en je weet het zo.piece of cake!floyds zijn eazy as can be!

have fun


Iemand op de zoekfunktie wijzen is geen gezeur, is meer een oprechte tip aan nieuwkomers. Maar dat kun jij natuurlijk nog niet weten want jij bent er zelf een. Die zf is er ook niet voor niks voor bedacht. Die is er om te voorkomen dat er veel van dezelfde topics worden geopend. Dat komt de overzichtelijkheid weer ten goede en de snelheid van het forum.

Veel plezier op het forum, met vriendelijke groet.

De zoekfunk mafia.

Oja!
Welkom natuurlijk, neem even de F. A. Q's door. :noob:

Muzieknono
30 maart 2009, 07:21
is inderdaad niet snel iets in nederlands te vinden.

engels wel.

http://www.youtube.com/watch?v=QEyg_sEACdE
Deze link ff bekijken en stap voor stap volgen, zelfs ik snap het, het is geen rocket science, ff over je eigen vermeende onvermogen heenstappen en gewoon proberen, of wil je de rest van je gitaarleven afhankelijk zijn van een gitaarboer die voor een klusje van 5 - 10 min. iedere keer het geld uit je zak klopt, + het geeft enorm veel voldoening als je het zelf hebt geklaard.
Ik zeg, eerst zelf proberen, naar de gitaarboer terug kan altijd nog, is dit nodig, vraag dan of je mag kijken en leer er van.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

olaftheholy
30 maart 2009, 09:38
Als je een gitaar koopt, zeg je er toch bij dat je verwacht dat ze hem gratis voor je afstellen?

Wat mij betreft is de winkel niet kut, maar ben je gewoon zelf dom.

hey MIEP... hij heeft hem voor z'n verjaardag gehad hoor.
Je bent zelf DOM omdat je reageert op iets wat je niet gelezen hebt!

almarvk
30 maart 2009, 09:46
Kunnen we ook een beetje liever op elkaar reageren aub?!

olaftheholy
30 maart 2009, 09:53
ja almar, dat kan.
maarre... worden we niet allemaal een beeeeetje moe van mensen die hier zomaar wat roepen zonder een thread te lezen.
Als we dan lief blijven veranderd dat nooit...

Kingfisher
30 maart 2009, 10:38
*kuch* veranderT *kuch*

govertguitar
30 maart 2009, 10:46
hej
ik ga het vandaag of morge gwn zelf proberen.
overigens vind ik rocket science makellijker als dit haha XD

Bram+
30 maart 2009, 10:51
kun je mischien iets duidelijker zijn wat ik precies moet doen dan om hem te intoneren want ik zie die schroefjes wel op mn gitaar zitten die zitten onder de snaren aan de voorkant van de tremelo block ten opzichte van de hals. maar aan de achter kant van de zadeltjes zitten ook nog schroeven.

Een enigszins duidelijk verhaal ben ik hier nog niet tegengekomen, dus hierbij mijn poging:

Allereerst: gezien het feit dat de gitaar niet goed geïntoneerd is in de winkel, zou het ook zo maar eens kunnen dat de fabriekssnaren er ook nog op liggen. Als je die nog niet vervangen hebt, zou ik dat ook meteen/eerst doen.

Voorzorgsmaatregel: neem de tijd. Als je dit klusje goed doet, hoef je het bijna 'nooit' te doen, maar dan moet je het nu wel goed doen. Schroeven los en vast draaien: vast is vast. Geen 'extra slagje' geven.

Stap 1:
Zorg ervoor dat je gitaar op de open snaren zuiver gestemd staat m.b.v. een stemapparaat. Zorg ervoor dat de hoogte van de tremolo OK is (d.w.z.: de 'string lock screws' (zie plaatje) staan min of meer in lijn met de snaren, steken niet in de lucht of juist omlaag). Draai alles vast.

Stap 2:
Constateer het probleem. Dit doe je bij voorkeur door de open snaar te vergelijken met een van de octaven hoger op de hals, dus bij 12e fret of als je die hebt bij de 24e fret. Als de octaaf niet zuiver is vergeleken met de open snaar, betekent het dat je het betreffende brugzadeltje naar voor of naar achter moet verplaatsen, afhankelijk van de afwijking.
Je open E-snaar geeft nu netjes een E aan, maar op de 12e positie is dit een valse F. Dat betekent dus dat de de toon te hoog is, de afstand tot het brugzadeltje te kort en dat deze naar achter verplaatst moet worden. Als de toon te laag is, is de afstand tot het zadeltje te lang en moet het zadeltje naar voren.

Stap 3:
Het verplaatsen van een brugzadeltje. Eerst ontspan je de snaar (!) door het 'nut plaatje' los te draaien en aan de stemknop te draaien net zo lang totdat de snaar er als een waslijn bij hangt. Nu kun je de 'intonation lock screw' (zie plaatje) losdraaien. Het zadeltje moet nu in principe makkelijk te verplaatsen zijn. We hebben het hier over een heel klein stukje, geen millimeters. Draai de intonation lock screw weer vast, draai de snaar weer op stemming met de stemknop (je zult zien dat alle snaren weer mooi op stemming komen als de boel goed afgesteld is).

Stap 4:
Controleer je actie. Als het goed is, is je intonatie verbeterd. Herhaal stap 1 t/m 4 net zo lang totdat je gek wordt/de snaar octaafzuiver is en ga dan over op de volgende snaar.

Plaatje:
http://www.modguitar.com/images/Floyd-Rose-Parts.gif
(met dank aan Danieldg voor het plaatje)

Aanvullingen zijn welkom, ik weet ook niet of ik het op de meest handige manier doe, maar uiteindelijk kom je er wel.

The Mess
30 maart 2009, 11:02
Haha, toch wel cool zo'n Floyd :D
(Je moet iets over hebben voor je squeels :cheerup:

govertguitar
30 maart 2009, 11:11
idd maar het klinkt niet zo moeilijk
het is alleen veel werk.
Maar als mn snaren zijn zo precies hetzelfde valse noot op de 12e fret dus akkoorden klinken wel enzo maar het is tog nie gezond

Madcow
30 maart 2009, 11:12
dat is het handige aan floyd rose. wanneer je het eenmaal heb afgestelt en gestemt zal het weken duren voordat hij echt vals is.

Alleen vind ik het gewoon klote spelen.

govertguitar
30 maart 2009, 11:13
mjaa ik zat te denken
het zou kunnen dat mn gitaar in D geintoneerd is ofzo dus als ik hem in D zou zetten dat ie wel goed is??

Bram+
30 maart 2009, 11:16
mjaa ik zat te denken
het zou kunnen dat mn gitaar in D geintoneerd is ofzo dus als ik hem in D zou zetten dat ie wel goed is??
Hoe het helemaal precies met intonatie zit is misschien iets te theoretisch, maar praktisch gezien verandert de afstand tussen de twaalfde fret en de brug niet door je gitaar in een andere tuning te zetten. Ik denk niet dat dit het probleem is, het is gewoon een slechte fabrieksafstelling (of eigenlijk het gebrek aan afstelling), wat overigens bij veel meer merken voorkomt.

bass blom
30 maart 2009, 11:17
mjaa ik zat te denken
het zou kunnen dat mn gitaar in D geintoneerd is ofzo dus als ik hem in D zou zetten dat ie wel goed is??

hahaa, dat maakt geen reet uit.
intonatie is het op juiste lengte zetten van de snaar, zodat het klopt met de frets.
als je vervolgens je gitaar hoger of lager stemt moet het nog steeds kloppen :D

govertguitar
30 maart 2009, 11:22
njaa oke ik vroeg het me gwn af ;)
maar ik zal hem gewoon zelf afstellen ik ga geen 50 euro dokken bietje veel.

Gothra
30 maart 2009, 12:26
Ik zou het geowon zelf doen, toen ik het voor de eerste keer deed ging het ook goed. En het is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt, tis gewoon een rotklusje:P maar 50 euro.. niet normaal... zo ben ik binnen de kortste keren rijk als ik dat aanbied want ik vindt t nog leuk ook XD

espike
30 maart 2009, 12:56
Afstelling made easy: flageolet op de octaaf: (twaalfde fret) moet dezelfde toonhoogte hebben, als de ingedrukte 12e fret. Is de flageolet (boventoon) hoger, dan is de snaar lengte te kort, is deze lager, dan is de snaarlengte te lang.

In principe moet een gitaar zuivergestemd worden geleverd imo. ik zou er zelf mee terug gaan, niet omdat je t niet zelf voor elkaar krijgt, maar omdat ze dit netjes horen af te leveren. Daarbij iemand die t vaker heeft gedaan doet dit in een paar minuten

Bram+
30 maart 2009, 13:25
Bij een Floyd Rose ligt dit toch iets gecompliceerder, dat zijn geen paar minuten. Het probleem is inderdaad snel te constateren zoals jij dat aangeeft, maar niet zo snel op te lossen.

govertguitar
30 maart 2009, 14:20
njaa maar de winkel zit niet op fiets afstand
en ik ben 16 dus kan niet auto rijden
en mn ouders hebben niet altijd tijd dan moek weer een week wachten dus ik doe het liever zelf dan dat ik terug ga naar de winkel

govertguitar
30 maart 2009, 16:50
Het is wel een groot verschil tussen de flageolet en de fretted noten meer als een kwart noot. en bij elke snaar is dit precies hetzelfde.

aaronstonebeat
30 maart 2009, 17:00
Afstelling made easy: flageolet op de octaaf: (twaalfde fret) moet dezelfde toonhoogte hebben, als de ingedrukte 12e fret. Is de flageolet (boventoon) hoger, dan is de snaar lengte te kort, is deze lager, dan is de snaarlengte te lang.


Net andersom toch?

govertguitar
30 maart 2009, 17:03
nee als ik hem goed gestemd heb dus een zuivere E
en ik speel een flageolet is het ook een E volgens het stem ding
als ik een 12e fret speel geeft hij een F aan met de wijzertje helemaal links
bij de A snaar is het zelfde en dan geeft hij een A# en met de wijzer links
das bij elkaar snaar zo dus de snare zijn in verhouding met elkaar wel oke. maar het is nog niet goed en ik kan overal wel dat zadeltje naar achter plaatse maar mischein is het tog iets anders want overal is het zo een kwart noot hoger

bass blom
30 maart 2009, 17:04
zit je floyd wel goed?

govertguitar
30 maart 2009, 17:29
moeilijk te zien hij zit beetje in een gat enzo
maar ik zie dat ie wat omhoog staat dus ik ga die nu aan draaie kijke of da scheelt :P

aaronstonebeat
30 maart 2009, 17:33
Als de trem omhoog komt, zitten automatisch de zadels iets te ver naar voor.

Bram+
30 maart 2009, 18:01
Net andersom toch?
De flageolet is in principe dezelfde toon als een losse snaar toch, ook bij gitaren die niet goed geïntoneerd zijn? Als ik het voor mezelf simpel formuleer: als de octaaf hoger is dan de losse naar/flageolet, betekent het dat de 12e fret iets te ver naar de brug zit. In plaats van te herfretten lossen we dit op door de brug iets verder naar achter te verplaatsen.

Dus
octaaf is hoger dan losse snaar/flageolet --> brug/zadel naar achter?
octaaf is lager dan losse snaar/flageolet --> brug/zadel naar voren?

govertguitar
30 maart 2009, 18:18
jap da klopt
njaa ik ga nu begiinne
met wat geluk als ik de trem beetje naar benede doe zodat ie parralel staat misgien is het dan al opgelost en anders moek gaan intoneren

aaronstonebeat
30 maart 2009, 18:35
Dus
octaaf is hoger dan losse snaar/flageolet --> brug/zadel naar achter?
octaaf is lager dan losse snaar/flageolet --> brug/zadel naar voren?

Klopt helemaal.

govertguitar
30 maart 2009, 18:45
als ik mn tremelo paralel met de body wil zette moet ik de schroef bij de veren strakker draaien
dat zijn ook de enige 2 schroeve dus ik draai ze strakker maar er gebeurd nie veel en vast is vast dus ik heb ze weer losser gedraaid maar ik merk geen verschil met mn tremelo positie

Bram+
30 maart 2009, 19:04
Als je een paar foto's van je gitaar/tremolo trekt en die hier post, dan kunnen we in ieder geval zien of de trem goed staat.

govertguitar
30 maart 2009, 19:12
ik zal wat fotos posten
maar ik ben aan t intonere maar het helpt nie egt
ik heb op de E snaar hem al een paar keer verder verschoven en ik denk nie dat ie verder gaat want ik moet veel moeie doen als ik de spanning van de snaar heb. En hij blijft dan gwn als ie gestemt is 12e fret een lage F en elke noot is niet in tune het helpt niks het intonere egt raar

Muzieknono
31 maart 2009, 07:52
Doe eens wat aan je nederlands, heel vermoeiend om te lezen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

govertguitar
31 maart 2009, 08:13
sorry XD.
Ik kan wel nederlands hoor.
En ik breng hem vanmiddag gewoon weg naar de winkel in de buurt. niet naar de winkel waar hij gekocht is. Dan betaal ik maar, maar dan is het wel gelijk goed

govertguitar
31 maart 2009, 20:32
ik ga hem morge ruilen
mn gitaar is niet octaafzuiver en het is niet op te lossen door te intoner. De brug is waarschijnlijk verkeerd verplaats. En ik vind dit nog al een slechte actie om dit zo te verkopen.

aaronstonebeat
31 maart 2009, 20:37
Zitten er wel voldoende veren aan je trem? Als niet krijg je geheid problemen met oa intonatie.

govertguitar
31 maart 2009, 21:22
ja
mn leraar heeft gekeken
hij heeft 10 jaar in gitaar buissines gezeten etc. En die weet dat wel. En ik heb genoeg van die gekloot ik ga terug naar de winkel. Ze zouden zoiets gewoon moeten checken voordat ze iets verkopen. Ik ga morge een nieuwe gitaar halen. Ik heb in ieder geval geen afkeer van floyd rose het is gewoon een goed systeem

Bram+
31 maart 2009, 22:13
Raar dat die brug verkeerd geplaatst is, aangezien met de positionering ervan waarschijnlijk geen handwerk komt kijken.

govertguitar
1 april 2009, 08:19
idd hij zei dat ook.
Hij was ook in die fabrieken in japan geweest zei hij en dat hij het heel raar vond. Maar het kon voorkomen maar het kwam heel zelden voor.
Marja het is ook niet op te lossen door te intoneren want zo ver kunnen die zadeltjes nie naar achter.

govertguitar
1 april 2009, 18:35
ik heb nu een dean ml die was 50 euro goedkoper dus heb er nog een koffer bij moest wat bij betalen, maar goed die dean is stuk chiller als jackson heeft gelijmde hals. wel vaste brug .Ze hebben er gelijk nieuwe snare opgezet :) ze deden wel eerst moeilijk zeg. ze geloofde me niet en zeide dat ik er niks van af wist en dat het aan de afstelling lag. En toen wouden ze eindelijk gaan kijken. En toen had ik wel gelijk en het was niet te reparen maar nu heb ik dus een mooiere gitaar klinkt beter en speelt fijner en geen gekloot met intonatie :) ik ben tevreden

aaronstonebeat
1 april 2009, 18:48
Goed gedaan; proficiat !

Muzieknono
2 april 2009, 06:51
Footoos!!!!!!!!!!!
Fijn voor je dat alles toch nog naar tevredenheid is opgelost.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

macwilliams
2 april 2009, 07:07
Goed gedaan, foto's zijn welkom nu. Kun je gelijk een revieuw schrijven in het betreffende topic. :)
Al zal dat haast onleesbaar worden :D :D ;)

govertguitar
2 april 2009, 12:27
het is een dean ml black gold.
hij heeft gelijmde hals, dean custom pick ups en goud kleurig hardware. De brug is tune o matic. En ook afte stellen op intonatie. grover tuners.
Hij heeft lekker sustain door de gelijmde hals

govertguitar
2 april 2009, 16:14
ik weet hoe ik moet intoneren :P.
Hijs nu bijna helemaal zuiver ik controlleer met best veel intervallen en 12e fret. Alleen de b en g zijn een kleine fractie te hoog. Maar mn zadeltjes zitten daar al helemaal achter. maar alle akkoorden klinken gewoon goed dus ik ga nie moeilijk doen.

Bram+
2 april 2009, 16:36
Wat zijn 'flazioletten'? :D

Maar het probleem was dus niet het probleem constateren op zich, maar het oplossen ervan, aangezien intoneren bij gitaren met floyd rose iets ingewikkelder is.

aaronstonebeat
2 april 2009, 16:39
Als je de snaren nog wat lager kunt zetten, kunnen alle zadeltjes in principe weer een beetje naar voor.

bass blom
2 april 2009, 16:48
ik weet hoe ik moet intoneren :P.
Hijs nu bijna helemaal zuiver ik controlleer met best veel intervallen en 12e fret. Alleen de b en g zijn een kleine fractie te hoog. Maar mn zadeltjes zitten daar al helemaal achter. maar alle akkoorden klinken gewoon goed dus ik ga nie moeilijk doen.

en als je dat alsnog wel wilt moet je ze even omkeren.

govertguitar
2 april 2009, 17:15
uhu i know :P.
ik was zozo van plan de actie iets te verlagen. Allemaal lekker makkelijk met zon tune o matic brug :).

pueblo
2 april 2009, 19:40
Wat zijn 'flazioletten'? :D

Maar het probleem was dus niet het probleem constateren op zich, maar het oplossen ervan, aangezien intoneren bij gitaren met floyd rose iets ingewikkelder is.
beter bekend als flageoletten,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_(speelwijze)

Bram+
2 april 2009, 19:58
beter bekend als flageoletten,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_(speelwijze)

Ik had werkelijk geen idee dat hij flageolet bedoelde :crazyhappy:


echt niet..

pueblo
2 april 2009, 20:23
Ik had werkelijk geen idee dat hij flageolet bedoelde :crazyhappy:


echt niet..
:p ik wel maar was toen ook even vergeten hoe ik het schreef,