PDA

View Full Version : Binding en waterbeits



kabouter_plons
29 maart 2009, 18:26
Ik heb een reisgitaartje gebouwd en wil hem nu gaan kleuren met waterbeits. Na een proefje op een stukje binding blijkt echter dat dat het daar moeilijk af te krijgen is. Ik wil die binding natuurlijk wel mooi wit houden. Ik heb dat proefstukje eerst licht geschuurd net als op de gitaar.

http://i544.photobucket.com/albums/hh359/goosen/IMG_1772_resize.jpg

Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Yoshida
29 maart 2009, 18:43
pff... heb je de binding er al om zitten? Ik zou eerst beitsen en dan pas de binding erom leggen, óf de binding afplakken en eromheen beitsen.

kabouter_plons
29 maart 2009, 19:39
Maar je wil niet weten hoeveel je moet schuren en schrapen om die binding gelijk en mooi strak te krijgen met de rest van de kast. Ik ben bang dat als je eerst gebeitst hebt je dat weer open schuurt.

thijser
29 maart 2009, 19:53
goed afplakken en dan pas beitsen

barno
29 maart 2009, 20:48
heel goed afplakken of schrapen (bij kunststof binding ). Schrapen bij binding houdt trouwens in dat je desnoods een dun vel van de binding mee wegschraapt waardoor je een nagelnieuw oppervlak krijgt. Als je dit goed doet, moet je de binding niet meer schuren waardoor je geen problemen meer krijgt met het gestainde hout.

"veel werk" ... ik dacht dat ook vaak in het begin toen ik begon te bouwen, maar sommige klussen bij gitaarbouw zijn nu eenmaal arbeidsintensief. Maar het betert met het opbouwen van ervaring. De eerste bindings die ik schoonschraapte: enkele uren. Nu doe ik het in 10 minuten omdat er een soort automatisme in mijn vingers is geslopen :)

jan jansen
29 maart 2009, 21:16
?[/QUOTE]Vroeger met modelbouw wel eens delen ingesmeerd met zalf of vet,daar hecht nl niets op.Ik weet alleen niet of het spul in die binding trekt.Wel voorzichtig zijn met verwijderen,zodat je het niet alsnog erin smeert.

JJ

kabouter_plons
30 maart 2009, 19:00
Inmiddels ben ik er achter dat als ik de binding eerst bewerkt met thinner en hem daarna nog polijst hij dusdanig glad is dat de beits er nauwelijks intrekt. Als ik dan bovendien alles netjes afplakt moet het denk ik goed gaan komen.

kabouter_plons
30 maart 2009, 19:06
"veel werk" ... ik dacht dat ook vaak in het begin toen ik begon te bouwen:)

Ik had het niet over "veel werk" en bedoelde dat ook absoluut niet. Inmiddels ben ik er wel achter dat dat bij gitaarbouw een goede investering is. Geduld komt m.i. altijd het resultaat ten goede.

kabouter_plons
1 april 2009, 08:32
Het afplakken is perfect gelukt. Ik heb een smal strookje van de crepetape afgesneden zodat het in de bochten gemakkelijker meegeeft. Alleen met het beitsen heb ik een schoonheidsfoutje geconstateerd. De binding heb ik met secondenlijm bevestigd. Die secondenlijm wordt ook door het hout opgezogen. Juist daar waar die lijm zich in het hout bevind is de beits anders van kleur. Jammer. maar ik heb voor een vrij donkere kleur gekozen dus dat maskeert e.e.a. een beetje. Alleen zou ik dat bij mijn volgende gitaar eigenlijk wel willen voorkomen. Hoe doen jullie dat?

fred dons
1 april 2009, 09:31
veel gebruikte methode zijn (naast netjes lijmen :D)
1 om de basis stain kleur al op het hout te doen zodat je een regelmatige kleur krijgt voor dat je gaat lijmen
2 een dikke (super) lijm of epoxy te gebruiken die minder in het hout trekt
3 een semi transparante burst te spuiten net naast de binding, dit dekt de kleurverschillen
maar je blijft nog wel de houttekening zien (ik gebruikt hiervoor schmincke verven voor airbrush)
4 transtint/colortone stain gebruiken, deze trekt zelfs in superlijm

kabouter_plons
1 april 2009, 12:07
Bedankt voor al je tips Fred. Zijn zeker bruikbaar. Bij mijn volgende gitaar (volgende winter denk ik) ga ik er rekening mee houden.Wellicht kom ik er dan nog op terug.