PDA

View Full Version : Mijn nieuwe Bandmaster :D



nielsnielsniels
29 maart 2009, 16:28
Afkomstig van het andere Vintage Fender topic, is het toch zover gekomen en heb ik een nieuwe amp!

Dus vandaag naar Rotterdam geweest, om een Blackface Fender Bandmaster head te kopen van gitaarnet lid Renevanveen. De amp is in Augustus 1965 gemaakt ( serienummer OH ) en hij klinkt enorm lekker, heerlijke Fender cleans. Helaas heb ik nog geen cab erbij, maar die komt ook binnenkort. Zoals beloofd hier de pics! En heel veel dank aan René voor al het advies, de amp en het colaatje!

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1149.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1151.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1156.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1153.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1152.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1154.jpg

budje
29 maart 2009, 16:39
plezier ermee! Mooi ding

Joey Handsome
29 maart 2009, 16:48
Lijkt me te gek, zo'n ding.

Riky
29 maart 2009, 18:29
heel gaaf!! Veel plezier er mee!

Eko
29 maart 2009, 18:38
Heel mooi. Ik wordt een beetje jaloers zullen we maar zeggen. Lekker om met een Gretsch te raggen!

Wilco
30 maart 2009, 14:47
Super! Ga je veel plezier van hebben.

olaftheholy
30 maart 2009, 16:37
Verdomme!!! ik ben ja-loers !!!
Heel veel plezier met je nieuwe (vintage) bandmaster!

n.b. volgende keer graag een grotere foto plaatsen, op deze kunnen we het niet zo goed zien...:cheerup:

nielsnielsniels
30 maart 2009, 16:42
Verdomme!!! ik ben ja-loers !!!
Heel veel plezier met je nieuwe (vintage) bandmaster!

n.b. volgende keer graag een grotere foto plaatsen, op deze kunnen we het niet zo goed zien...:cheerup:

Ja, ik vergeet soms dat mijn beeldscherm een grotere resolutie heeft (1680x1050), dus dan ben je het helemaal gewend, ik zal volgende keer wat kleinere pics posten.

En ik heb vandaag de cab besteld, met wat geluk is ie vandaag al af en is ie morgen binnen! Hij wordt gemaakt door Haar Guitars, een Fender Style cab met 2x Celestion G12H Heritage speakers en bedraad naar 4 ohm totale weerstand :)

Mr.Jay
30 maart 2009, 19:24
Gaat mooi setje worden !

the sure thing
30 maart 2009, 20:16
Mooie amp, gefeliciteerd!

Ikzelf heb ook een Bandmaster, maar dan een wat modernere.

ICM de G12H speakertjes wordt het een feestje, denk ik. Wel goed de speakers inspelen (20-40 uur) dan is dat schril hoog er goed af.

Rutger
30 maart 2009, 21:49
Gefeliciteerd! Jarenlang mijn lievelingetje geweest, zonder meer een briljante versterker

Stratman70
30 maart 2009, 22:39
Gefeliciteerd! gave versterker!

Stratman70
30 maart 2009, 22:51
Snif, ik word altijd wat verdrietig als het om bandmasters gaat.

The story:

Toen ik begon met gitaarspelen, was mijn tweede gitaar een electrische: een ECHTE kopie van een Fender 70's Stratocaster, met een heuse multiplex body en fretjes van zacht blik ofzo.
Geweldige gitaar!

Maar daar moest natuurlijk ook een versterkert bij. Daarvoor speelde ik over een oude bandrecorder, waarbij de opnameniveauknop zorgde voor de fuzzy transistor oversturing.
Klonk nergens naar!

Maar toen...
bleek de broer van mijn beste maatje een echte FENDER versterker te hebben: een Bandmaster!
Maar hij speelde geen gitaar meer en had zelfs geen gitaar meer.
Ik mocht 'm kopen in 1984 voor 350 gulden.
Zo gedaan, op lening van pa.
Eenmaal dat ding in huis, vond ik 'm geweldig. Voor oversturing had ik wel een pedaaltje nodig, want dat deed ie niet. Voor Sinterklaas kreeg ik dit pedaaltje: een Aria distortion, die achteraf ook al nergens naar klonk. Maar met de Bandmaster klonk ALLES.
Toch... ik was een HARDROCKER!
Hardrock = Marshall
Dus...
Ruilde ik mijn prachtige bandmaster in voor een Marshall Valvestate 8080 ofzo. Ik kreeg 600 gulden voor de Bandmaster terug.
De Marshall heeft me veel plezier gegeven. Maar achteraf (de Marshall heb ik ook al eeuwen niet meer), was de Bandmaster natuurlijk veel gaver.
En... vééél meer waard. Maar ja, als rockertje van 14 wil je dan natuurlijk liever een scheurversterker waar Marshall op staat.
Ik had nog best gewild dat ik die Bandmaster had.
Er zat zo'n karakteristiek geluid in.

Helaas.....

Dat was mijn Bandmaster verhaal!

Riky
31 maart 2009, 00:32
een bandmaster voor een valvestate?
verdrietig is hopelijk een understatement! Als mij dit over komen was zou ik elke huilend en duimzuigd minimaal 3 uur lang in een foetus houding in het hoekje van mijn kamer gaan liggen!

Dit komt dan misschien ook wel doordat ik al eens gedwongen moest optreden met een valvestate en ging daar al bijna van ging huilen (zegt iemand met een line6 versterker).

nielsnielsniels
31 maart 2009, 00:40
een bandmaster voor een valvestate?
verdrietig is hopelijk een understatement! Als mij dit over komen was zou ik elke huilend en duimzuigd minimaal 3 uur lang in een foetus houding in het hoekje van mijn kamer gaan liggen!

Dit komt dan misschien ook wel doordat ik al eens gedwongen moest optreden met een valvestate en ging daar al bijna van ging huilen (zegt iemand met een line6 versterker).

Ik heb ook geen goede ervaringen met Valvestate's, ze klinken erg schel.
Anyways, gisteren dan toch factuur binnengekregen voor de cab, Haar Guitars zit rond Utrecht, is ongeveer een uurtje weg van Haarlem, dus met veel geluk staat er morgen iemand van de post voor de deur.

Riky
31 maart 2009, 01:07
vette shit:dance:

Meneer I.
31 maart 2009, 08:52
Mooie amp zeg, gefeliciteerd! Zou ook goed staan op mijn 2x12 :soinnocent: Als je er ooit vanaf wil...:D

the sure thing
31 maart 2009, 09:09
ik heb ook geen goede ervaringen met valvestate's, ze klinken erg schel.
Anyways, gisteren dan toch factuur binnengekregen voor de cab, haar guitars zit rond utrecht, is ongeveer een uurtje weg van haarlem, dus met veel geluk staat er morgen iemand van de post voor de deur.

foto's foto's, wij willen foto's

nielsnielsniels
31 maart 2009, 10:15
foto's foto's, wij willen foto's

Jaja, misschien komt ie ook pas morgen hè !

olaftheholy
31 maart 2009, 10:26
zucht.... ik heb ook zo'n zielug Fender versterkerverhaal. in mijn geval was het een 60 watt bassman top.
Geruild toen ik 16 was voor een peavy duece combo.



stommen hond!

nielsnielsniels
31 maart 2009, 10:54
zucht.... ik heb ook zo'n zielug Fender versterkerverhaal. in mijn geval was het een 60 watt bassman top.
Geruild toen ik 16 was voor een peavy duece combo.



stommen hond!

Tja, ik weet zeker dat ik deze nooit weg zal doen. Naast dat ie goed klinkt is ie toch ook redelijk uniek, zoveel Bandmasters zijn er niet vergeleken met VOX AC15's enzo. En hij is in Fullerton gemaakt, waar - als ik me niet vergis - de eerste Fender fabriek was! Dus naast geldwaarde ook heel wat emotionele waarde om het zo maar te zeggen.

hoiniels
31 maart 2009, 17:19
Nieeeels :) ik wil ook foto's zien. Heb je 'm al? Of moet je vooruitbetalen.. dat kost dan nog een paar dagen totdat zij 't geld hebben :(

nielsnielsniels
31 maart 2009, 17:44
Nieeeels :) ik wil ook foto's zien. Heb je 'm al? Of moet je vooruitbetalen.. dat kost dan nog een paar dagen totdat zij 't geld hebben :(

Ik heb al betaald, en hij is nog niet binnen vandaag, dus hopelijk morgen. En om nog dieper in de schulden te raken heb ik er een Spectraflex kabeltje bijgekocht!

http://www.johdeheer.nl/uploads/artikel_origineel_bd87e13ee16d2439e6286f4c0027fa8b .jpg

Stratman70
31 maart 2009, 20:37
een bandmaster voor een valvestate?
verdrietig is hopelijk een understatement! Als mij dit over komen was zou ik elke huilend en duimzuigd minimaal 3 uur lang in een foetus houding in het hoekje van mijn kamer gaan liggen!

Dit komt dan misschien ook wel doordat ik al eens gedwongen moest optreden met een valvestate en ging daar al bijna van ging huilen (zegt iemand met een line6 versterker).
Ik heb best goede ervaringen gehad met de valvestate. Eigenlijk zelfs beter dan met de Bandmaster. Ook met optreden. Ooit gespeeld in een Metallica coverband en de valvestate deed het goed bij optredens.
De bandmaster was meer een verzamelstuk dan echt een functionele versterker. Buizen waren al ver op (schijnen vervangbaar te zijn) en...ach...

Maar topicstarter, als je een goed exemplaar hebt: NOOIT MEER WEG DOEN!

fredv
31 maart 2009, 22:50
Ik heb al betaald, en hij is nog niet binnen vandaag, dus hopelijk morgen. En om nog dieper in de schulden te raken heb ik er een Spectraflex kabeltje bijgekocht!

http://www.johdeheer.nl/uploads/artikel_origineel_bd87e13ee16d2439e6286f4c0027fa8b .jpg

Goeie aankoop, die spectraflex kabel. Sowiso heel erg moo, maar ook heel erg goed. Jaren geleden kocht ik elk half jaar nieuwe kabels omdat de oude stuk waren. Op een gegeven moment maar eens een Spectraflex voor 100 GULDEN gekocht. Leek me een absurd bedrag, maar: ze garandeerden dat ie bij normaal gebruik niet stuk zou gaan, en gaven ook levenslange garantie. Sindsdien NOOIT meer een gare kabel gehad. En hoelang hebben we die euro nu al?

Veel plezier er mee (en met die Bandmaster!)

Arjan12
31 maart 2009, 22:55
Ik heb totaal geen verstand van tops, dus lach me maar uit:

Kun je zo'n ding ook op zichzelf gebruiken, dus zonder een andere versterker er onder?

Mooi ding trouwens!

don marco
31 maart 2009, 23:25
Zo'n top IS de versterker.. Het enige verschil met een combo is dat bij een combo versterker en luidspreker in 1 behuizing zitten..
Ge kunt dus elke top ombouwen naar combo en andersom..

Arjan12
31 maart 2009, 23:51
Maar er zit geen luidspreker in? Of...

Joey Handsome
31 maart 2009, 23:52
Zegt hij dat net niet? :sssh:

Arjan12
31 maart 2009, 23:59
Dus hij is niet op zichzelf te gebruiken en je hebt altijd iets met een speaker nodig?

Duidelijk :) .

hoiniels
1 april 2009, 00:25
Ja. Dat patroon aan de voorkant is gewoon voor de sier, er zit geen speaker in ;).

nielsnielsniels
1 april 2009, 00:35
Ja. Dat patroon aan de voorkant is gewoon voor de sier, er zit geen speaker in ;).

Sterker nog, waar je bij combo's nog er in de grill kan prikken met je vinger en het deukt nog wat mee, is de grill op deze top gewoon vastgeplakt aan een stuk hout :cooler:

PeeVee
1 april 2009, 18:22
Mooie amp! Wat me opvalt is dat de faceplate FEI toont (pre-CBS) maar de backplate FMI aangeeft. Begin '65 is Fender overgenomen door CBS, je gaf aan dat het om een amp gaat uit augustus '65 dus al wel uit de CBS tijd. Kan wel hoor (ouwe parts opmaken); m.b.t. merk / firmanaam was CBS volgens mij wel consistent (was volgens mij in US ook wetgeving over; je moet kunnen zien welk bedrijf het object heeft geproduceerd, dat is volgens mij nog steeds zo). Hoe heb je de leeftijd bepaald? Aan de hand van trafo codes? Doe anders eens een paar shotjes van de trafo code (beginnend met 606) en component boardje en wat pot codes (beginnend met 137)? Ik heb al wel wat '65 blackface Fender amps gezien maar niet met een FEI faceplate. Dat zegt natuurlijk niets, misschien weet Jay hier iets zinnigs over te zeggen? Ik dacht ook dat de reissue faceplates wel altijd FEI vermelden. Mijn early '65 SR heeft in ieder geval een FMI faceplate als ik me niet vergis

renevanveen
1 april 2009, 20:15
Peevee,
Zoals ook in het fender amp boek, the soul of tone, te lezen staat kwam dit regelmatig voor in '65. Inderdaad een mix van oude faceplates en een achterplaat waar CBS vermeld wordt.

Mr.Jay
1 april 2009, 20:37
klopt dat er mixen van faceplates voorkomen gedurende '65. De potcodes zeggen meestal meer, maar vergeet niet dat CBS ook de voorraad overnam dus pots van '64 kan ook nog goed. Er zat meestal een mix van de genoemde CTS pots, maar vooral ook Stackpoles (code 304) in die Bf's amps.

piezo
1 april 2009, 21:05
Voor PeeVee en Jay, ter kennisname: op mijn Bandmaster met OH serienummer staat op voor- èn achterkant FEI.

nielsnielsniels
1 april 2009, 22:58
Weet iemand overigens wat ''Production .... #6'' betekent bovenaan de tube chart?

Edit ; dit dus :

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1162copy.jpg

PeeVee
2 april 2009, 10:25
Peevee, zoals ook in het fender amp boek, the soul of tone, te lezen staat kwam dit regelmatig voor in '65. Inderdaad een mix van oude faceplates en een achterplaat waar CBS vermeld wordt.
Ik beweer ook niet dat het niet kan, ik vroeg het me alleen af. Ik baseer me op mijn eigen ervaringen. Ik de praktijk willen dit soort boeken elkaar nog al eens tegenspreken dus daar zou ik zeker niet blind op varen. Ik heb aardig wat blackfaces gehad (ook meerdere Bandmasters van '65) en heb nog steeds een vroege '65 SR; die hadden allemaal een FMI faceplate. Alleen mijn blonde mid '64 Bandmaster en mijn late '64 Tremolux hadden een FEI faceplate.

Ook dat zegt natuurlijk niks; misschien waren de SR FEI faceplates gewoon eerder op dan de BMSTR FEI faceplates. Zoals gezegd, het viel me gewoon op. Ben wel benieuwd naar het binnenwerkje van die amp trouwens.

Mr.Jay
2 april 2009, 14:01
Voor PeeVee en Jay, ter kennisname: op mijn Bandmaster met OH serienummer staat op voor- èn achterkant FEI.


ouwe voorraad dus

keef
2 april 2009, 14:20
Heb n OH Bassman - kijk wel ff naar t plaatje....feli!

olaftheholy
2 april 2009, 15:38
ff iets anders.... Ruikt ie ook lekker die Bandmaster?
Ik vindt dat buizenversterkers altijd zo'n apart luchtje krijgen na een tijdje.
Best wel lekker... meer mensen daar bekend mee?

Einzeln
2 april 2009, 21:10
Presidents of the USA:

Tube amplifier

I got myself a brand new tube amplifier
It's large and lovely to behold
La, La, La, La, La
I got myself a new tube amplifier
Now I'm gonna blow a big one

I got myself a little tube amplifier
It's large and lovely and it smells just like a dream
I got myself a tube amplifier
Now I'm gonna blow a big one

I got myself a brand new big bertha driver
Gonna take it to the range (take it to the range)
I got myself a new big bertha driver
Now I'm gonna hit a big one

I got myself a brand new cymbal supplier
They're really good they're Sabian
They're great they're Sabian
I got myself a new cymbal supplier
Now I'm gonna crash
Now I'm gonna hit
Now I'm gonna blow a big one

Stratman70
2 april 2009, 21:31
ff iets anders.... Ruikt ie ook lekker die Bandmaster?
Ik vindt dat buizenversterkers altijd zo'n apart luchtje krijgen na een tijdje.
Best wel lekker... meer mensen daar bekend mee?
Ja klopt. Bandmasters ruiken heel erg lekker inderdaad.

nielsnielsniels
2 april 2009, 21:35
Ja klopt. Bandmasters ruiken heel erg lekker inderdaad.

Eigenlijk ruikt ie nog een beetje naar het huis van de vorige eigenaar. Elk huis heeft z'n eigen geur weetjewel, gaat ook in al je spullen zitten. Maar wat meer binnenin ruikt ie naar 44-jaar oud hout, en ik denk dat ie wat anders zal ruiken als ie een keer aan staat. Ik wacht nogsteeds op m'n cab! Weet iemand wat de levertijd ongeveer is bij Haar Guitars om een cab te laten verzenden. Ze hadden mij verteld dat de bouwtijd 1 dag is, dus het blijkt niet heel veel werk te zijn ( moest wel in parallel bedraad worden ).

nielsnielsniels
3 april 2009, 17:09
Cab is binnen! Hij klinkt ongelofelijk mooi, echt een heerlijk warm buizengeluid komt uit die bandmaster. Ik zal later foto's maken als ik terugkom van gitaarles. Hij klinkt ook heerlijk met een Roger Mayer classic fuzz :)

heavy-metal-thunder
3 april 2009, 20:49
Presidents of the USA:

Tube amplifier

I got myself a brand new tube amplifier
It's large and lovely to behold
La, La, La, La, La
I got myself a new tube amplifier
Now I'm gonna blow a big one

I got myself a little tube amplifier
It's large and lovely and it smells just like a dream
I got myself a tube amplifier
Now I'm gonna blow a big one

I got myself a brand new big bertha driver
Gonna take it to the range (take it to the range)
I got myself a new big bertha driver
Now I'm gonna hit a big one

I got myself a brand new cymbal supplier
They're really good they're Sabian
They're great they're Sabian
I got myself a new cymbal supplier
Now I'm gonna crash
Now I'm gonna hit
Now I'm gonna blow a big one

is het origineel niet van Feeder ipv Pres of USA?

hoiniels
5 april 2009, 02:16
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/stack.jpg

Bron (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=61852&page=153#1526)

Meneer I.
5 april 2009, 08:56
Ehm, heb ik iets gemist of is 'nielsnielsniels' dezelfde als 'hoiniels' ??

Maar mooi setje, ik zou alleen de cab een kwartslag gedraaid hebben. De cab lijkt wel heel erg op die van mij btw, maar die is 'custombuild by Hans' alias Kim Wilson hier op 't forum.

Mr.Jay
5 april 2009, 09:33
2x12 BOVENelkaar klinkt beter dan naast elkaar.

Meneer I.
5 april 2009, 11:00
2x12 BOVENelkaar klinkt beter dan naast elkaar.

Hangt er een beetje vanaf of je op een podium of thuis speelt (volume) er of er nog iets onder staat (bijv. podiumverhoging). Anders zou menig combootje dus beter op z'n kant klinken?
Hier gaat het mij meer om het optische. Een top die breder is dan de cab vind ik persoonlijk wat minder staan. Maar ok met deze top mag het wel ;)

nielsnielsniels
5 april 2009, 11:42
Ehm, heb ik iets gemist of is 'nielsnielsniels' dezelfde als 'hoiniels' ??

Maar mooi setje, ik zou alleen de cab een kwartslag gedraaid hebben. De cab lijkt wel heel erg op die van mij btw, maar die is 'custombuild by Hans' alias Kim Wilson hier op 't forum.

Hoiniels is een vriend van mij die zich hier stiekem heeft aangemeld, vandaar de toepasselijke naam.

En 2x12 naast elkaar is inderdaad mooier, maar ik vind 2x12 boven elkaar beter klinken, het geluid komt wat meer op mijn hoor-hoogte voel ik zo. Maar ik moet er nog een beetje mee experimenteren, het klinkt allemaal iig heeeeeel erg mooi, ik was echt verbaasd over het prachtige geluid, en het Roger Mayer Fuzz pedaaltje werkt heel erg lekker.

Ik heb nog een clipje opgenomen met de clean, maar het stelt niks voor want de mic is crap. http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=940907

Mr.Jay
5 april 2009, 11:46
bovenelkaar vinden er minder "onprettige" phaseverschuivingen plaats dan naast elkaar, dara heeft het mee te maken.

fredv
5 april 2009, 21:26
[Maar ik moet er nog een beetje mee experimenteren, het klinkt allemaal iig heeeeeel erg mooi, ik was echt verbaasd over het prachtige geluid, en het Roger Mayer Fuzz pedaaltje werkt heel erg lekker.


Yep, ik speel sinds een paar weken over een 63-er Bassman met 2x12 cab, en die klinkt ook heel lekker met een Roger Mayer (Mongoose) Fuzz, zeker als ik er een Tubescreamer voor zet.

nielsnielsniels
5 april 2009, 23:05
[Maar ik moet er nog een beetje mee experimenteren, het klinkt allemaal iig heeeeeel erg mooi, ik was echt verbaasd over het prachtige geluid, en het Roger Mayer Fuzz pedaaltje werkt heel erg lekker.


Yep, ik speel sinds een paar weken over een 63-er Bassman met 2x12 cab, en die klinkt ook heel lekker met een Roger Mayer (Mongoose) Fuzz, zeker als ik er een Tubescreamer voor zet.

Ja, een tubescreamer moet ik ook nog aanschaffen. Ik heb nu alleen die RM-Fuzz, maar daar krijg je niet echt een crunch uit want als je de fuzz op 1-2 zet en het volume hard zet gaat ie moeilijk doen met de treble en is het te veel gepiel om een goed geluid uit te krijgen. Een tweedehandse tubescreamer zou niet al te duur moeten zijn. Ohja, en een reverb heb ik ook nodig!

olaftheholy
6 april 2009, 13:08
de fender reverb tank

nielsnielsniels
6 april 2009, 19:39
de fender reverb tank

Veel te duur!

nielsnielsniels
6 april 2009, 20:17
Trouwens, vandaag begon de amp een beetje te kraken als ie aanstond, en het ik ging met een pennetje langs de buizen en de 2de van rechts (de 7025) bleek microfonisch te zijn (toch?), want toen ik er voorzichtig op tikte werd dit geluid helemaal uitversterkt, in tegenstelling tot de andere buisjes waar ik gewoon een zachte tik hoorde van de pen.

Gelukkig hoef je voor de preamp niet te biassen :P Nog 2 vragen ;

-Is er een bepaald merk dat het best past voor (vintage )Fender amps ?
-Is het verstandig om verschillende merken preamp buizen in een amp te doen of niet?

En het potlood-tik truukje, tot hoeverre moet het tikje versterkt doorklinken? Want als ik bij elk buisje een tik geef hoor ik wel een heel klein getik door de versterker komen, en bij de eerder genoemde buis natuurlijk heel hard. Horen ze echt helemaal geen geluid te maken?

jpb
6 april 2009, 21:15
Veel te duur!
Doe dan een Van Amps Sole-Mate. Voor ruim €300 heb je een prima analoge spring-reverb met kleine accutronics er in. Ben er erg tevreden mee...

nielsnielsniels
6 april 2009, 23:36
Trouwens, vandaag begon de amp een beetje te kraken als ie aanstond, en het ik ging met een pennetje langs de buizen en de 2de van rechts (de 7025) bleek microfonisch te zijn (toch?), want toen ik er voorzichtig op tikte werd dit geluid helemaal uitversterkt, in tegenstelling tot de andere buisjes waar ik gewoon een zachte tik hoorde van de pen.

Gelukkig hoef je voor de preamp niet te biassen :P Nog 2 vragen ;

-Is er een bepaald merk dat het best past voor (vintage )Fender amps ?
-Is het verstandig om verschillende merken preamp buizen in een amp te doen of niet?

En het potlood-tik truukje, tot hoeverre moet het tikje versterkt doorklinken? Want als ik bij elk buisje een tik geef hoor ik wel een heel klein getik door de versterker komen, en bij de eerder genoemde buis natuurlijk heel hard. Horen ze echt helemaal geen geluid te maken?

Ja, mezelf quoten, het kan ;

ik heb net even binnenin gekeken, en heb geprobeerd de preamp buizen te benoemen maar dat was nog best lastig. Dit is het schema op de tubechart:

6L6GC - 6L6GC - 12AT7 - 12AX7 - 7025 - 7025

Het buisje met het probleem is dus de linker 7025. Kan ik deze vervangen met een 12AX7? Ik lees dat de 7025 niet meer worden gemaakt, en ik wil toch een buis die goed past/werkt bij de amp, niet zo een modern hi-gain ding.

De 12AT7 heb ik kunnen identificeren als een daadwerkelijke 12AT7, merk weet ik niet, het was in rode letters en zag er best oud uit.

De 12AX7 was geheel zonder letters erop, vermoedelijk best goedkoop?

De 7025 ( de kapotte ) was onduidelijk, het buisje had grote blauwe letters erop, ik kon een W en een L of A eraf lezen, en iets met China. Plaatje hieronder.

De andere 7025 is een Sovtek 12AX7WB, blijkbaar ook best goedkoop.

Zoiezo moet ik de kapotte 7025 verwisselen, maar zou het ook slim zijn om de onbekende 12AX7 en de Sovtek 7025 te verwisselen, en zou dit de toon verbeteren? ( hoewel ik erg te spreken over de klank op het moment, het klinkt heerlijk, maar misschien kan het beter? )


En voor de liefhebber, dit zat op het metalen ding waaronder de electronica schuilt, kan iemand hier wat mee voor datering? Ik kan zelf X903365 aflezen, het eerste getal of letter is onleesbaar. 65 is jaar, 033 de week? en 90 de maand? Maar de 9de maand is september, het S/N is OH - Augustus '65 ( 8ste maand ) Het is voor de leesbaarheid een beetje geshopped.

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1176.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1179.jpg

fredv
6 april 2009, 23:43
Ja, een tubescreamer moet ik ook nog aanschaffen. Ik heb nu alleen die RM-Fuzz, maar daar krijg je niet echt een crunch uit want als je de fuzz op 1-2 zet en het volume hard zet gaat ie moeilijk doen met de treble en is het te veel gepiel om een goed geluid uit te krijgen. Een tweedehandse tubescreamer zou niet al te duur moeten zijn. Ohja, en een reverb heb ik ook nodig!

Tube screamer voegt echt heel veel toe; fuzz alleen is iets te wollig (maar ook functioneel in sommige siuaties). Met tube screamer krijg je echt de crunch die je zoekt. Had hier gisteren iemand langs die een Flying V van me kocht, speelt normaal op Marshall JCM800. Eerst zei hij nog: toch heel anders zo'n Bassman. Totdat ik TS + RM-MF aanzette: vette crunch. De Flying V is verkocht.

Als je nog een Fender Reverb Unit zoekt: stuur me even een PM: ik kreeg net een aanbod voor een point-to-point Unit; kun jij mijn standaard RI overnemen als je wilt.

nielsnielsniels
6 april 2009, 23:47
Tube screamer voegt echt heel veel toe; fuzz alleen is iets te wollig (maar ook functioneel in sommige siuaties). Met tube screamer krijg je echt de crunch die je zoekt. Had hier gisteren iemand langs die een Flying V van me kocht, speelt normaal op Marshall JCM800. Eerst zei hij nog: toch heel anders zo'n Bassman. Totdat ik TS + RM-MF aanzette: vette crunch. De Flying V is verkocht.

Als je nog een Fender Reverb Unit zoekt: stuur me even een PM: ik kreeg net een aanbod voor een point-to-point Unit; kun jij mijn standaard RI overnemen als je wilt.

Mensen, ik heb net die Bandmaster gekocht, ik ben enorm arm. Echt heel erg arm, sterker nog , er staat 20 euro op me bankrekening! ( voor een 16-jarige nog best wat :cheerup: ).

fredv
6 april 2009, 23:53
Trouwens, vandaag begon de amp een beetje te kraken als ie aanstond, en het ik ging met een pennetje langs de buizen en de 2de van rechts (de 7025) bleek microfonisch te zijn (toch?), want toen ik er voorzichtig op tikte werd dit geluid helemaal uitversterkt, in tegenstelling tot de andere buisjes waar ik gewoon een zachte tik hoorde van de pen.

Gelukkig hoef je voor de preamp niet te biassen :P Nog 2 vragen ;

-Is er een bepaald merk dat het best past voor (vintage )Fender amps ?
-Is het verstandig om verschillende merken preamp buizen in een amp te doen of niet?




Kijk of je ergens New Old Stock RCA of TungSol kunt krijgen (of Philips, misschien nog beter); dan is het helemaal super. Gelukkig zijn die nog niet zo duur als NOS eindbuizen; zou te doen moeten zijn. Er zijn wel mensen op het forum die voorraden hebben. Maar Svetlana, Groove-tubes of JJ's zou het ook moeten doen. De mannen van Groove Tubes testen overigens Sovtek buizen en zetten hun stempel op de goede: schijnen minder betrouwbaar te zijn en minder lang mee te gaan, maar de sound schijnt erg vol en warm te zijn. Ik heb ze zelf nog niet getest.

Voor de optimale sound kun je ook de voorbuizen die je nu hebt, onderling uitwisselen: zorg dat de best klinkende buis (die dus niet microfonisch is) op de positie V1 komt te zitten (ik geloof dat dat het dichtst bij de trafo is - iemand?). Dat is de eerste en meest toonaangevende plek. Gewoon onderling uitwisselen en kijken wat het beste klinkt.

fredv
6 april 2009, 23:57
Mensen, ik heb net die Bandmaster gekocht, ik ben enorm arm. Echt heel erg arm, sterker nog , er staat 20 euro op me bankrekening! ( voor een 16-jarige nog best wat :cheerup: ).


Geen Reverb, maar komt wel aardig in de buurt: Ibanez DE7; 2e hands misschien wel voor 40 euro te krijgen. Zul je heel veel plezier van hebben. Dave Gonzales van The Palladins heb ik die live ook zien en horen gebruiken. Zo ben ik er ook aan gekomen (nee, niet van hem gejat, gewoon 2e hands in de winkel gekocht ;-)

nielsnielsniels
7 april 2009, 02:44
Aangezien de V1 ( normale channel ) en V2 ( vibrato channel ) buizen belangrijk zijn voor het geluid, dacht ik om in V1 Tung Sol 12AX7 te doen, deze lijken op de EH, ze zijn erg helder,bright etc.. goed voor een Fender amp. En JJ amps lijken juist weer het tegenovergestelde te doen, heel rond, wat donkerder geluid. Nu vraag ik me af, als ik bijvoorbeeld in de vibrato channel speel, heeft die Tung Sol dan in V1 enig effect op het geluid of niet? ( en vice versa? ) Of is het dan toch verstandiger om nog een Tung Sol in V2 te stoppen?

nico verduin
7 april 2009, 08:03
Hoewel er enige koppeling is (via de mixer weerstanden) zal dit zo goed als geen invloed op elkaar hebben. Maar die invloed is er altijd. Ongeacht welke buizen je gebruikt.

Mr.Jay
7 april 2009, 08:34
zorg dat de best klinkende buis (die dus niet microfonisch is) op de positie V1 komt te zitten .

FOUTE stelling ! Het is vaak zó dat de best klinkende buis helaas ook de meest microfonische is. Want: die leeft enorm. Het kan geen kwaad , je moet alleen voor jezelf het compromis sluiten tot hoever je de overlast van microfonie wil verdragen. Als je er LIVE geen hinder van hebt: zitten laten zeg ik als ie goed klinkt in jouw oren als ie goed klinkt.
En als je nog 20 euro over hebt zou ik maar niet aan NOS buizen denken :-)

nielsnielsniels
21 april 2009, 00:31
Hè, kijk eens wat ik vanavond vond :

http://www.youtube.com/watch?v=JzjLX7BjJJM

''On the T.A.M.I. show in 1964, the Rolling Stones performed and Keith Richards played a then unpopular Les Paul Std through a Bandmaster (Blackface) and really rocked out!''

Nu weet ik niet of dit de TAMI show is maar het lijkt er wel erg veel op hè!

Joey Handsome
2 juni 2009, 12:59
En waarom gaat ie nu dan toch weer weg?

MarkV
2 juni 2009, 21:36
Goede vraag, ben ik wel benieuwd naar!
Of kom je niet rond van die 20e (minder serieus :cheerup:)

Riky
2 juni 2009, 23:52
En waarom gaat ie nu dan toch weer weg?

om een of andere belachelijke kut reden

"De reden waarom ik de versterker verkoop is omdat meerdere buren niet al te blij zijn dat de versterker soms zo hard staat. Daarnaast heb ik mijn prioriteit gesteld om een betere gitaar te gaan kopen. Anders zou ik deze nooit weg doen, het is hét Fender geluid, de mooiste cleans die u ooit zal horen. Ik kan natuurlijk nog heel lang doorschrijven over hoe geweldig hij wel niet klinkt, maar het beste is natuurlijk om zelf even langs te komen en te luisteren! Hij is voor mij ook wat te groot en zwaar om steeds naar de bovenste verdieping te sjouwen."

of heb je dat verzonnen voor je marktplaats advertentie:D?

Bernardduur
3 juni 2009, 00:33
Ha, die reden heb ik vaker gehoord. De eigenaar van de Bandmaster die ik wel eens onder handen neem klaagt dr ook altijd over........ Tja, daar is ie voor he :D

nielsnielsniels
3 juni 2009, 00:35
om een of andere belachelijke kut reden

"De reden waarom ik de versterker verkoop is omdat meerdere buren niet al te blij zijn dat de versterker soms zo hard staat. Daarnaast heb ik mijn prioriteit gesteld om een betere gitaar te gaan kopen. Anders zou ik deze nooit weg doen, het is hét Fender geluid, de mooiste cleans die u ooit zal horen. Ik kan natuurlijk nog heel lang doorschrijven over hoe geweldig hij wel niet klinkt, maar het beste is natuurlijk om zelf even langs te komen en te luisteren! Hij is voor mij ook wat te groot en zwaar om steeds naar de bovenste verdieping te sjouwen."

of heb je dat verzonnen voor je marktplaats advertentie:D?

NEE HELAAS NIET

elke dag staan ze voor de deur. Elke dag. Om half 9 gaan de kindertjes slapen, en in het weekend willen ze rustig in de tuin zitten, terwijl ze zelf elke dag van die krijsende kutkinderen in hun tuin hebben rondspringen. En niet alleen die buren, ook andere buren van een paar huizen verder weg. En ja, ik speel wel heel erg hard, dus ik snap het ook wel. Maar ik ruil/ verkoop alles wat ik binnenkrijg, dus het is niet iets nieuws voor mij. ( Begon met een Xbox 360, verkocht voor een game PC, PC verkocht + Laney versterker + wat andere dingen voor een Bandmaster + cab ). Ik was ten eerste al niet van plan om een Bandmaster van 40w te kopen, maar het aanbod was mooi dus ik kon geen nee zeggen. Daarom had ik ook de amp die ik hiervoor had verkocht, omdat ie te hard ging.

En zoals er daar staat wil ik een betere gitaar kopen. Huidige gitaar, een Fender MIM Deluxe Player, is wel ok, maar speelt niet lekker ( 12'', dikke C profiel ). Ik heb er altijd problemen mee. Klinkt erg lekker, zitten ook 57/62 pickups in, maar voor de rest heb ik er geen affiniteit mee. Daarnaast is ie ook helemaal kapot, maar dat terzijde. De nieuwe gitaar wordt waarschijnlijk geen Fender maar een Rebelrelic gitaar, waar ik toch verliefd op ben geworden ( lees : GAS! ). Niet zozeer vanwege de relic, maar hoe dichtbij ze komen bij een echte Fender uit '55 bijvoorbeeld. Als ik het lief vraag misschien nog met een reverse headstock, hoewel dat niet echt op een '55-er lijkt hehe. En die Fender verkoop ik voor 400,- ofzo, en dan koop ik er een Super Champ XD voor, of iets in die richting. 15 W, buizen, goede voicings, effecten. Nieuwe speaker erin en dan komt het wel goed.

edit : Zo een gitaar :

http://rebelrelic.com/upload/photo/226712c61cf48b177024fff10b853403_RR%20S%2050.JPG

nielsnielsniels
3 juni 2009, 00:37
Ha, die reden heb ik vaker gehoord. De eigenaar van de Bandmaster die ik wel eens onder handen neem klaagt dr ook altijd over........ Tja, daar is ie voor he :D

Hehe, bij mij staat de Bandmaster ook alleen maar in mijn slaapkamer, en ik zit niet eens in een band! :cheerup: Gelukkig klinkt deze wel goed op het allerlaagste volume, maar verder dan 3 ( en op 3 hoor je pas geluid ) durf ik hem niet te zetten.

Riky
3 juni 2009, 00:54
schade! Als ik het geld had, was je hem per direct kwijt geweest!