PDA

View Full Version : Waarom hout in kokend water gooien en niet met zo'n strijkbout ??



gbrobert
29 maart 2009, 15:19
hallo ik ben robert

op youtube heb ik gezien dat veel gitaarbouwers zoon soort van verwarmde buis gebruiken om de zijkanten van hun gitaar vorm te geven
warom doen ze dit niet met kokend water ?
het gaad veel sneller en het is precieser je doet het in water wacht paar min en dan druk je het in een mal
weet iemand warom ze het niet doen ?
of heeft dat ook weer met klank te maken ??

goeten robert

Hedge
29 maart 2009, 15:29
Je post is door je taalgebruik wel erg moeilijk te lezen.

Ik denk dat als je het hout in kokend heet water gooit, de warmte er te snel weer uit is en het effect weg is. Als je aan het buigen bent, voel je op een gegeven moment dat je hout "gaat". Hier gaat echt wat tijd overheen.
Als je buigen met een buigijzer niet ziet zitten, google dan eens op "Fox-bender".

Cocobolo
29 maart 2009, 15:39
ik heb de zijkanten van mijn zelfbouw akoestische (>20 jaar geleden) ook de zijkanten in een grote bak met kokend water gehad. Daarna heel voorzichtig gebogen op mijn mal. Ging allemaal prima. Ik weet niet wat de voor en nadelen zijn van beide methodes, ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden :)

G.G.
29 maart 2009, 18:14
Je post is door je taalgebruik wel erg moeilijk te lezen.



Heb net de 5 fouten uit de titel gehaald. Het was wel heel erg rot te lezen.

Robert, wil je a.u.b een heel klein beetje aandacht aan de leesbaarheid geven.

Mr.Fingers
29 maart 2009, 18:15
(er staat er nog een klepper in ;))

grayfink
29 maart 2009, 18:16
Het is toch al weer een jaar of vijftig geleden dat we kookend met een dubbele o schreven hoor.:dance:

G.G.
29 maart 2009, 18:16
(er staat er nog een klepper in ;))

Oops, die dubbele O, ik pas hem aan, heb ik helemaal overheen gekeken. Dat makt 6 spelvouten.

snaarplukker
29 maart 2009, 18:22
Ik denk dat het hout nat blijft na afkoeling als het in kokend water wordt verwarmd. De hete buigijzer laat het vocht wat je toedient weer verdampen.

espike
29 maart 2009, 19:13
wat dacht je van de extra tijd die je kwijt bent om al dat vocht er weer uit te krijgen ( en de vochtigheidsgraad in je werk omgeving schiet naar sauna niveau )
Verder zullen beide opties vast goed werken, maar als ik van mijn werk omgeving een sauna maak, zie ik veel te veel andere dingen kapot gaan

thijser
29 maart 2009, 19:20
het feit dat bouwers het niet in kokend water doen en later in een mail (in een keer) buigen is dat het per hout soort kan verschillen hoe het gaat. Veel houtsoorten zijn erg hard en moeilijk te buigen en zullen daarom breken. De allerbeste manier is het buigen met een speciaal verwarmd deken.

Cocobolo
29 maart 2009, 20:44
wat dacht je van de extra tijd die je kwijt bent om al dat vocht er weer uit te krijgen ( en de vochtigheidsgraad in je werk omgeving schiet naar sauna niveau )
Verder zullen beide opties vast goed werken, maar als ik van mijn werk omgeving een sauna maak, zie ik veel te veel andere dingen kapot gaan

Dat klopt, alleen heb ik het destijds gewoon op het gasfornuis in de keuken gedaan en dan de zijwanden om de mal buigen, dat kan ook in de keuken dus. Dus geen vocht bij het gereedschap (ik ben daar zeeeeer allergisch voor ;) ).

superfly
29 maart 2009, 23:51
Hoe meer vocht je gebruikt bij het buigen hoe instabieler het eindproduct wordt, heb ik altijd begrepen (ongewenste draaiingen enzo.).
O.a. volgens het boek van Irving Sloane wordt de kookmethode ook wel gebruikt. Hij adviseert daarbij een droog periode van een week. Je kan trouwens een heel stuk van zn boek hier (http://books.google.nl/books?id=qT0PW7bwyUsC&pg=PA40&lpg=PA40&dq=boiling+guitar+sides&source=bl&ots=zGd1eE8p24&sig=SIB3TzHm2DRJpfgPv-dc9c9Lvbo&hl=nl&ei=tOnPSf7rIY-4-Qb3tMTUBw&sa=X&oi=book_result&resnum=5&ct=result#PPA40,M1) online lezen o.a. over het koken van zijkanten met op een aanmerkingen. Misschien heb je er iets aan.

Wim

Javaca
30 maart 2009, 12:37
Het probleem van de kookmethode is dat het eigenlijk niet heet genoeg wordt.

Hout als esdoorn en palissander laten zich pas bij 130-150 graden goed buigen.

Enra
30 maart 2009, 16:37
Ik kan me bij Palissander bovendien voorstellen dat door het koken in een grote hoeveelheid water de etherische olie aan het hout onttrokken wordt. Maar juist die etherische olie is medeverantwoordelijk voor de klankeigenschappen van Palissander.

Maar goed, over alles kun je uiteindelijk van mening verschillen.

Mattia
30 maart 2009, 20:23
Het gaat erom dat je het hout heet genoeg krijgt dat de vezels buigen. In mijn optiek ook liefst met zo min mogelijk water. Stoom dringt wel lekker diep door, en brengt hitte met zich mee.

Zelf buig ik op een mal, met licht vochtig hout, zodat al het water eruit is 'gekookt' als het buigen klaar is, en de boel dus niet naderhand gaat trekken als het verder uitdroogt.

gertgert
31 maart 2009, 00:21
grappig, ik kende deze techniek niet (waar haal je zo'n grote pan vandaan?).
Ik hou het toch maar bij het buigen op stoom. De temperatuur van stoom ligt hoger en het is volgens mij juist de combi van een hoge temperatuur en vocht waarmee je goed buigt.