PDA

View Full Version : Wijze les (stroom)



Yek1
29 maart 2009, 14:38
Gisteren weer een wijze les geleerd.

Ik voorzie mijn MIDI-controller (9VDC) van stroom via een Pedal Power 2 in mijn rack. Eigenlijk is de 100mA die elke PP2-aansluiting levert, te weinig voor de controller (vereist 500mA volgens de handleiding) maar het levert (lees: leverde) nooit problemen op.

Gisteren speelden we in een grote feesttent (buiten), 500 man. Sound check, geen probleem. Beginnen aan 1e set ... ik kan ineens geen geluiden (effecten en amp-kanalen) meer schakelen ... MIDI-controller reboot regelmatig, MIDI werkt niet volcontinu. Gelukkig blijft mijn audiosignaal intact (wat dat betreft zit het goed in elkaar). Uiteraard geen tijd om de boel na te kijken, hele set met één geluid.

In de pauze ff de boel gecontroleerd, blijkt gewoon in orde. Ff nagedacht. Het moet de stroomvoorziening in de tent zijn; geen constant amperes-niveau (ben geen electrotechnicus, kan dit?), vermoed ik, waardoor het regelmatig net onder de (voor de controller) vereiste waarde zakte. Had ik de stroomadapter voor de controller bij me gehad, dan had ik die natuurlijk gebruikt, of de footswitch voor mijn versterker, maar nee hoor ... 2e set dus ook weer met één geluid.

Vandaag de rig thuis getest, helemaal in orde.

Had het kunnen weten weten, in een tent is het vaak slecht gesteld met de stroom (generator). Zal me niet weer gebeuren!

En ach, het hele optreden met één geluid: rock and roll! :cooler:

Chiel
29 maart 2009, 15:20
Wat heb jij een mazzel gehad dat alle nog uberhaupt werkt! Is mij nu twee keer gebeurt tot aan een rokende Hook top toe... Nu dus een conditioner en een stabilisator in mijn rack. Overigens zul je ook het e.e.a. hebben moeten merken in je buizen sound. Een goede spanningsvoorziening is echt onontbeerlijk voor je gear.
Ik heb in het verleden hier best wat research in gestoken. Achter een aggregraat heb je vaak te kampen met spanningswisselingen en stroompieken. Erger nog zijn de faseverschuiving die kunnen optreden tussen de drie fasen en de spanning die niet stabiel op een waarde tussen de 50/60Hz blijft. Dit alles kan echt bizarre gevolgen hebben.
De 9V AC aansluiting op de Pedalpower is niets anders als een ringkerntrafo die de inkomende spanning in een bepaalde ratio omzet (van 230V naar 9V). Als die 230V lager wordt, veranderd daar ook de uitgangsspanning mee. Het kan goed dat je midicontroller op een gegeven moment slechts een volt of 7 kreeg aangeleverd met alle gevolgen van dien.

Yek1
29 maart 2009, 15:56
Hé Chiel,
aangezien je al wat research erin hebt zitten: welke conditioner/stabilisator gebruik/adviseer je? Liefst alles in één app. (stroomuitgangen, cond./stab.) aangezien die (eventueel) dan mijn Skrydstrup zou vervangen.
Thanks

Chiel
29 maart 2009, 20:46
Als ik er nu eentje zou moeten aanschaffen zou het absoluut de Furman P-1400 AR E worden. Dit is een conditioner en stabilizer in 1 device. Eenvoudig weg de beste spanningsfilter/stabilisator die momenteel verkrijgbaar is.

Zelf gebruik ik nu een stabilizer en conditioner achter elkaar. Eerst gaat de 'vuile' spanning in een Dinopower stabilizer (zodat het netjes 230V/60Hz blijft) en vervolgens in een Furman Pro R die de rimpels en evt. pieken van de gefilterde sinus af haalt. Dit werkt echt prima en ik heb de rackspace dus voorlopig laat ik het lekker zo.

Yek1
29 maart 2009, 20:53
Thanks! Ik had 'm ook net gespot. En in NL verkrijgbaar.

vinni
30 maart 2009, 10:28
Als ik er nu eentje zou moeten aanschaffen zou het absoluut de Furman P-1400 AR E worden. Dit is een conditioner en stabilizer in 1 device. Eenvoudig weg de beste spanningsfilter/stabilisator die momenteel verkrijgbaar is.

Zelf gebruik ik nu een stabilizer en conditioner achter elkaar. Eerst gaat de 'vuile' spanning in een Dinopower stabilizer (zodat het netjes 230V/60Hz blijft) en vervolgens in een Furman Pro R die de rimpels en evt. pieken van de gefilterde sinus af haalt. Dit werkt echt prima en ik heb de rackspace dus voorlopig laat ik het lekker zo.

Is die Furman P-1400 AR E nou eindelijk de twee-in-één box waar we nu al jaren op wachten?

Vinni

Yek1
30 maart 2009, 10:38
TM Audio (importeur Furman) heeft 'm op de prijslijst staan, maar meldt dat het nog niet zeker is dat ie in Europa beschikbaar komt. :???: (In ieder geval niet op voorrraad nu) Komt later vandaag meer duidelijkheid over.

Chiel
30 maart 2009, 10:39
De vorige AR was ook al een stabilisator en conditioner in één. Echter zeer moeilijk verkrijgbaar. De P-1400 is bij de meeste grote namen gewoon op voorraad (Thomann e.d.).

Chiel
30 maart 2009, 10:41
TM Audio (importeur Furman) heeft 'm op de prijslijst staan, maar meldt dat het nog niet zeker is dat ie in Europa beschikbaar komt. :???: (In ieder geval niet op voorrraad nu) Komt later vandaag meer duidelijkheid over.

Ff googlen: Thomann is your friend :). (http://www.thomann.de/nl/furman_p_1400_ar_e.htm)

vinni
30 maart 2009, 10:42
Behoorlijke prijs zie ik......

Bedankt.

Vinni

Yek1
30 maart 2009, 10:42
Ya Man! Hoe simpel kan het zijn :-)
Thanks.

PS. In de USA is er nu ook de P 1800, zou speciaal voor muziekinstrum. zijn (endorsement Vai), maar het ljikt geen regulator te zijn, wel iets met een "reserve".

Chiel
30 maart 2009, 12:44
Je hebt inderdaad de P-1800 AR (conditioner en regulator) en de P-1800 PF R (conditioner).

Ik heb zelf de Power Factor Pro R wat het oude model is van deze P-1800 PF R.

Arvoitus
30 maart 2009, 12:56
Even om wat onduidelijkheid bij mijzelf weg te krijgen:
- Een conditioner filter de stroom, zodat hij schoon wordt.
- Een conditioner is vrij goedkoop.
- Een regulator haalt je voltage omlaag/omhoog wanneer dat nodig is.
- Een regulator is duurder.

Chiel
30 maart 2009, 13:21
Een regulator heeft inderdaad een flink aantal condensatoren en een dikke ringkerntrafo aan boord om evt. spanningsvallen op te kunnen vangen. Best prijzige componenten en dit maakt het apparaat ook erg zwaar.

Mr.Bluesbreaker
30 maart 2009, 16:23
70 kilo las ik net op de Thomann site...das bijna 2 extra Twin Reverbs meesjouwen om alleen al je stroom in orde te hebben...my god.

Yek1
30 maart 2009, 16:25
70 kilo las ik net op de Thomann site...das bijna 2 extra Twin Reverbs meesjouwen om alleen al je stroom in orde te hebben...my god.

Haha, moet zijn: 7 kg. Staat bij de specs op Furmansound.com.

Mr.Bluesbreaker
30 maart 2009, 18:42
Ok, ik vond het ook al wel erg verdacht voor een 1 HE apparaat.:D
Maximaal 6 amps, dat betekent dat de bassist er ook zijn versterker op kan aansluiten?
Dan wordt die aanschafprijs misschien wat dragelijker als hij eens mee wil...

hole
30 maart 2009, 19:45
.....we hebben het hier over ampère, niet versterkers.... Ik zeg het even voor de zekerheid.

Maar ja, twee versterkers moet ie wel trekken denk ik.

Yek1
30 maart 2009, 20:02
>>.....we hebben het hier over ampère, niet versterkers.... Ik zeg het even voor de zekerheid.

Haha ;)

Mr.Bluesbreaker
30 maart 2009, 22:07
Ah, goed om te weten. Mooie n00bste post van mezelf 2009 wel.

Liquid_Metal
30 maart 2009, 22:35
Even om wat onduidelijkheid bij mijzelf weg te krijgen:
- Een conditioner filter de stroom, zodat hij schoon wordt.
- Een conditioner is vrij goedkoop.
- Een regulator haalt je voltage omlaag/omhoog wanneer dat nodig is.
- Een regulator is duurder.

Een conditioner is wel een overvoltage protector toch? Het voltage hoog houden kost inderdaad voor een toestel enorm veel moeite (dus geld), maar naar beneden houden lijkt mij makkelijker. Desnoods door middel van zekeringen o.i.d.

srv-man
30 maart 2009, 23:10
Een conditioner is wel een overvoltage protector toch? Het voltage hoog houden kost inderdaad voor een toestel enorm veel moeite (dus geld), maar naar beneden houden lijkt mij makkelijker. Desnoods door middel van zekeringen o.i.d.

:eek: Somebody get me a doctor!

BTW, Feedback is voordeliger dan onze oosterburen...
http://www.feedback.nl/?id=52&o=3&q=furman

Liquid_Metal
31 maart 2009, 10:44
:eek: Somebody get me a doctor!

BTW, Feedback is voordeliger dan onze oosterburen...
http://www.feedback.nl/?id=52&o=3&q=furman

Deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) heeft overvoltage-protectie en kost 99 euro's. Deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) is ook regulator en kost 1049 euro. Lijkt me dus dat naar beneden halen makkelijker (en dus goedkoper) is voor een toestel :sssh:. Hoe een toestel dat precies doet weet ik niet, maar ik bedoelde NIET dat een overvoltage-protector dat doet met zekeringen. Zo ver ben ik ook wel ;).

Bonne
31 maart 2009, 13:08
Deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) heeft overvoltage-protectie en kost 99 euro's. Deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) is ook regulator en kost 1049 euro. Lijkt me dus dat naar beneden halen makkelijker (en dus goedkoper) is voor een toestel :sssh:. Hoe een toestel dat precies doet weet ik niet, maar ik bedoelde NIET dat een overvoltage-protector dat doet met zekeringen. Zo ver ben ik ook wel ;).

Die voor 99 euro schakelt volledig UIT wanneer er te weinig (177 volt) of te veel (270 volt) spanning op het net staat. Is je gear heel gebleven, echter je zit wel zonder stroom (en dus zonder geluid). Is het voltage veel te laag, maar nog boven 177 volt, dan doet de Furman dus niets hieraan. Jouw amps klinken dan wel waardeloos.

Die van 1049 euro doet alles voor jou. Hij zorgt er gewoon voor dat de spanning altijd op 230 volt blijft. Hij piekt dus te hoge spanningen af en te lage spanningen geeft hij een boost. Het voordeel hiervan is dat je buizentopjes altijd dezelfde sound produceren (lagere spanning is echt funest voor de laag-weergave van je amp!!) en nooit zullen uitvallen door te lage spanning. Echter, wanneer het voltage beneden 177 volt of boven 270 volt uitkomt, dan zal die van 1049 euro ook de spanning volledig afkappen. Alles daar tussenin zal hij dus naar 230 volt toe brengen.

De duurdere variant kan btw 6 ampère aan. Dit is voor gitaargear meer dan genoeg. Je kunt dus makkelijk de rig van de bassist hier op aansluiten.
Ik ben zelf namelijk bassist en heb momenteel 2 Furman Power Conditioners in mijn rack (dus geen regulators). Deze geven aan wat ik exact aan ampères uit het lichtnet zuig. Wanneer ik mijn 2 buizenamps (Koch KB-2500's, vermogen= 250 watt per stuk) er op aansluit en deze flink laat blazen in een feesttent, zie ik mijn metertjes nooit boven 2.5 ampère uitkomen. Dezelfde test heb ik ook met mijn Glockenklang Heartrock toppen gedaan (1000 watt per stuk). Toen kwam het metertje niet boven 2 ampère uit. Je moet dus een hele rits versterkers er op aansluiten wil de Furman boven de 6 Ampère uitkomen.

Chiel
31 maart 2009, 14:25
Deze (http://www.feedback.nl/?b=FM10LXE&a=) heeft overvoltage-protectie en kost 99 euro's.

Even een reactie en een kleine correctie op de reactie van Bonne:

Als de netspanning de 250V nadert, schakelt deze goekope variant al in de beveiliging. Verder doet hij inderdaad niets, ook bij een te laag voltage doet hij niets (ook al is deze 80V). In feite is het gewoon een automatische zekering met een chique rimpelfilter voor de netspanning.

De duurdere varianten zoals bijv. de Power Factor, blijven 230V spanning leveren tot een netspanning van ca. 270V (veel hoger dus). Wordt de netspanning nog hoger, dan schakelt hij uit. Bij een netspanning lager als 230V krikt hij de spanning niet op zoals de AR-series, maar hij zorgt er wel degelijk voor dat je sound nog enigszins ballen heeft. Zakt hij onder de 170V dan schakelt hij af.

De AR doet inderdaad alles voor je. Inprikken en gaan! Hij zorgt verder voor de rest.

LordRiffenstein
31 maart 2009, 15:53
Even een reactie en een kleine correctie op de reactie van Bonne:

Als de netspanning de 250V nadert, schakelt deze goekope variant al in de beveiliging. Verder doet hij inderdaad niets, ook bij een te laag voltage doet hij niets (ook al is deze 80V). In feite is het gewoon een automatische zekering met een chique rimpelfilter voor de netspanning.

De duurdere varianten zoals bijv. de Power Factor, blijven 230V spanning leveren tot een netspanning van ca. 270V (veel hoger dus). Wordt de netspanning nog hoger, dan schakelt hij uit. Bij een netspanning lager als 230V krikt hij de spanning niet op zoals de AR-series, maar hij zorgt er wel degelijk voor dat je sound nog enigszins ballen heeft. Zakt hij onder de 170V dan schakelt hij af.

De AR doet inderdaad alles voor je. Inprikken en gaan! Hij zorgt verder voor de rest.

Dit klopt, de aankoop van mijn AR2306 was misschien wel de beste move ooit.

morris
31 maart 2009, 23:00
Praise the Lord! Ik gebruik de AR2306 al jaren en die heeft me al meer dan eens voor een drama behoed. Op ebay komen ze regelmatig voorbij.

Morris

ieme
8 april 2009, 12:25
zo kan ik mij nog herinneren dat ik met mn band in een feesttent speelden er de feestverlichting die er in de zaal hing ging dimmen als de bassist aansloeg of de drummer zn bassdrum intrapte...

Mr.Bluesbreaker
8 april 2009, 12:34
Gratis lichtshow strak op de beat, prima toch!

ieme
8 april 2009, 12:35
Gratis lichtshow strak op de beat, prima toch!

ja maar als t vervolgens je gitaarversterker ook als een tremolo laat klinken, was niet zo toffig...