PDA

View Full Version : Mesa Mark II-b nieuwe buizen



Meikel
29 maart 2009, 13:14
Nadat ik gister een optreden heb gehad en dus weer het moeten slepen met m'n versterker kwam ik er vanmorgen achter dat een van de 4 eindbuizen gebarsten is. Ik mis zelfs een stuk glas, er zit dus een gat in.

Dus er zal op z'n minst een nieuw paar buizen moeten komen, het behoren gematchte 6l6's te zijn voor zover ik begrepen heb. Kan ik ze per 2 vervangen of moet ik ze nu alle 4 vervangen?
De buizen die er nu in zitten, zitten er iets meer dan een jaar in als ik me niet vergis (vorige eigenaar).

Als ik naar het schema (http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_mkiib.pdf) kijk, lijkt het alsof ik (tijdelijk) zou kunnen spelen over 2 buizen -> zie 60/100 schakelaar. Klopt dit?
Als dit zo is, kan ik ook de buizen omwisselen. Zeker als ik altijd alleen maar over 60W speel dan kan ik na verloop van tijd de buizen ook omdraaien zodat de buizen die in 100W erbij geschakeld worden (die dus amper gebruikt zijn) nog bijvoorbeeld een jaar te gebruiken zouden zijn in alleen 60W mode.

Verder probeer ik er een bluezy soundje uit te krijgen. Op laag volume op mijn kamer (erg kleine ruimte) lukt dat prima, maar on-stage op hoger volume is dat wat lastiger. Het kan zijn dat ik de bas wat verder open mag draaien of dat het aan de elco's of tubes ligt. Iemand hiervoor nog suggesties? Is het wijs om de elco's dan tevens vervangen?

Ook las ik her en der dat er ook wel eens 6l6s gecombineerd worden met el34, wat ik gelezen heb is dat een el34 meer voor een Brits geluidje zorgt terwijl de 6l6 Amerikaans betiteld worden. Hoer zijn hier de mogelijkheden en wat raden jullie mij aan?

En er staat op mijn amp "use Mesa tubes only", in hoeverre moet ik dit geloven? Kan ik er bijvoorbeeld ook een matched pair JJ 6l6 oid inplaatsen? (zolang ze matched zijn)

En last but not least, waar koop/bestel ik de nieuwe tubes?

Aca Ilic
29 maart 2009, 14:31
Jij kunt ook gewoon nog een buis uithalen dan heb je meteen lekker bluesy soundje. Vermogen van je amp worden in principe wat minder

Frits van Mourik
30 maart 2009, 01:15
Met de 60/100W-schakelaar worden idd twee van de vier pitjes buiten gevecht gesteld.
De twee die geschakeld worden, kun je er dus gerust uittrekken.
Wel verdubbelt hierdoor je uitgangsimpedantie: een 8-Ohm output wordt dan 16 Ohm; een 4-Ohm wordt 8 Ohm.

Dat "mesa tubes only"-verhaal klopt in zoverre, dat de bias in je amp niet instelbaar is, zodat je nieuwe buizen niet kunt biassen.
Mesa claimt, dat de door hen geleverde buizen zijn aangepast op hun versterkers.
Je vindt bijv. hier JJ's voor Mesa Boogie:
http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c248_Tone-Selection.html
Een amptech kan op eenvoudige wijze die bias wèl instelbaar maken, zodat je ieder merk buis kunt gebruiken.

Om EL34's in je amp te gebruiken zijn ook een paar simpele aanpassingen nodig, maar ook dat stelt niet echt veel voor.

Meikel
30 maart 2009, 18:50
Bedankt voor de info tot zover, ik heb het er vandaag ook nog even met mn baas over gehad toen ik toch op ut werk even langs ging na school. Hij heeft ook wel eens buizen versterkers gerepareerd en komt dan ook nog uit het buizen tijdperk :-).

Het kan inderdaad om er 2 uit te halen, maar dan zit je inderdaad met de uitgangs impedantie te kloten. Deze wordt theoretisch idd dubbel zo hoog, de speaker zal dan op een andere wikkel van de uitgangs trafo komen.

Wel vertelde hij mij ook dat als ik ze zou vervangen, ze alle 4 moet vervangen omdat ze met de kathode allemaal aan elkaar hangen waardoor ze mekaar ook allemaal beïnvloeden. Helaas duur grapje dus.
Hij was wel van mening dat het niet zo heel veel uit maakte of je Mesa buizen gebruikt of niet, zolang ze maar goed gematched zijn. Laat het nu ook even zijn dat hij nog een buizen tester heeft waarmee je zou kunnen matchen.

Mijn andere stelling over slijtage van de buizen als ze "niet" in gebruik zijn klopt helaas niet, als de anode los hangt worden ze wel "gebruikt" dus slijten ze. Helaas heeft het dus weinig zin om na 2 jaar spelen de 60W / 100W tubes om te draaien.