PDA

View Full Version : wat bepaald de positie waar ik speel



Muzieknono
29 maart 2009, 08:38
Hallo, even een vraag aan de "theoretisie" onder ons.
Ik ben momenteel aan het leren op notenschrift te spelen, begint allemaal prima te gaan maar nu heb ik een vraag waar mijn lerares ook geen antwoord op had.
Wat bepaald nu eigenlijk of ik bijv. een e op de 5e positie B snaar of 9e positie G snaar of 14e positie D snaar speel.
Ik hoop dat iemand me een duidelijk antwoord kan geven.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

budje
29 maart 2009, 09:31
in mijn ogen meestal een combinatie van wat ik lekker vind klinken, gecombineerd met hoe vloeiend de noot is over te pakken gezien van waaruit ik kwam naar waar ik toe wil.

klinkt toch alweer ingewikkelder als dat ik dacht... Maar ik ben dan ook geen technicus!

hendrix2
29 maart 2009, 10:51
Hallo, even een vraag aan de "theoretisie" onder ons.
Ik ben momenteel aan het leren op notenschrift te spelen, begint allemaal prima te gaan maar nu heb ik een vraag waar mijn lerares ook geen antwoord op had.
Wat bepaald nu eigenlijk of ik bijv. een e op de 5e positie B snaar of 9e positie G snaar of 14e positie D snaar speel.
Ik hoop dat iemand me een duidelijk antwoord kan geven.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Dat bepaal je helemaal zelf, om wat voor reden dan ook.

Ik ga meestal voor speelgemak, dus zoek hoe ik alle noten kan spelen waar ik m'n hand zo weinig mogelijk moet voor verplaatsten zeg maar.

Natuurlijk kan je het interesanter maken door het over de hele toets te spelen en noten te verbinden met slides en hammer on's en dergelijke.

Maar er is volgens mij geen regel die bepaald wanneer je welke positie moet spelen, het zijn ook gewoon dezelfde noten, dus daar doe je mee wat je wil. (tenzij de positie aangegeven staat, zoals vaak in klassieke muziek voor gitaar).

Het enige wat ik meestal probeer te vermijden zijn open snaren. Om één of andere reden hoor ik liever een G gespeeld op de 5de fret v/d 4de snaar dan de losse 3de snaar...

-=JEROEN=-
29 maart 2009, 11:13
Ik laat het stuk dat bepalen. Soms vraagt het stuk juist om open snaren, of om alles op één snaar te spelen.

hendrix2
29 maart 2009, 11:27
Ik laat het stuk dat bepalen. Soms vraagt het stuk juist om open snaren, of om alles op één snaar te spelen.

Da's ook waar. Vooral als ze moeten doorklinken kunnen open snaren erg mooi zijn.

Muzieknono
29 maart 2009, 13:02
Geweldig bedankt allemaal, ik dacht dat er wellicht voorgeschreven regels voor waren, maar hier kan ik echt mee verder.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

budje
29 maart 2009, 13:44
Geweldig bedankt allemaal, ik dacht dat er wellicht voorgeschreven regels voor waren, maar hier kan ik echt mee verder.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

er zijn al regels genoeg in dit land. Hoe je gitaar speelt en waar mag je (nog) wel zelf uitmaken!

Muzieknono
29 maart 2009, 18:12
Thnx, kan ik stoppen met lullen en doorgaan met spelen, ha, ha.
Grtz. Dirk Jan :metal: