PDA

View Full Version : wie heeft er goude oortjes? - > welk akkoord (en ligging) hoor je hier



gitaarmeneer
29 maart 2009, 01:53
Ik moet orkestband maken van een nummer en ben er niet uit wat die gitarist nou als tweede akkoord speelt steeds.
Luister naar het intro, gaat om tweede akkoord. Eerst akkoord is B, en tweede akkoord is... volgens mij:



x - - - -
- 0 - -
- - - -
- 0 - -
- 0 - -
x - - - -

Dus de noten (van laag naar hoog): B,E,G,C#

Klopt dit? Wat horen jullie? Ook geen idee hoe ik dat idee nou zou benoemen trouwens :d

O ja: het liedje kun hier op youtube luisteren: Lenette van Dongen - Schouder aan Schouder (http://www.youtube.com/watch?v=aSHWd-ttNIc)

Any help would be highly appreciated :)

Enne... het couplet begin ook met die akkoordjes, alleen dan lijkt het net alsof ie dan bij het tweede akkoord de basnoot juist C# heeft (dus 4e positie van A snaar). Tzit zo op de achtergrond. Vind t lastig te horen.

ps. nee dit is niet mijn muziek, is een opdrachtje :P De bedoeling is dat ik hier een orkestband van maak met midi akkordeon erbij enzo. En ja ik zit nog te werken zaterdagnacht om 2:00 am :$

Stefan. Ptzl
29 maart 2009, 03:04
eerste is Bsus4 en tweed A7 maar extra B basnoot waardoor het akkoord anders zal heten..

gitaarmeneer
29 maart 2009, 03:19
eerste is Bsus4 en tweed A7 maar extra B basnoot waardoor het akkoord anders zal heten..

Hoi Stefan, bedankt voor jehulp.

De eerste is sowieso geen sus4 maar een gewone B. De noot E (de 4 van B) zit er namelijk niet in en de terts D# juist wel.

En verder gaat het me vooral om de ligging van het tweede akkoord en de noten waar ie precies uit bestaat. Jij zegt bijvoorbeeld A7/B. Maar er zit volgens mij geen A in het greepje en die klinkt er ook niet goed bij, dus volgens mij kan het niet echt een A7/B zijn. Dan volgens mij eerder een C# halfverminderd met de 7 in de bas (oftwel C#7 b5/B). Maar goed: suggesties blijven welkom.

Om verwarring te voorkomen: noem liever de noten op waar het akkoord volgens jou uit bestaat (in volgorde van laag tot hoog) of beter nog teken een akkoord-tabje, dan bedenken we daarna wel een leuke naam ervoor :-P

Stefan. Ptzl
29 maart 2009, 03:26
________________
_2______________
_0______________
_2______________
_2______________
________________

B E G C kruis mss

-=JEROEN=-
29 maart 2009, 11:56
Em6

volledig akkoord = 022020

gitaarmeneer
29 maart 2009, 15:06
Em6

volledig akkoord = 022020

Die lage en hoge e snaren speelt ie er niet bij.

Maar er is dus niemand die het oneens is met mijn x2202x ?

Bij het begin van couplet (vergelijkbaar met intro) lijkt ie af en toe x4202x als 2e akkoord te spelen.

Refrein is ook nog best complex trouwens. Wel interessante stemvoeringen. Heel erg klassiek/piano achtig.

gitaarmeneer
29 maart 2009, 22:59
Zo die opdracht is klaar. Heel nummer uitgezoch, bewerkt voor piano en accordion en orkestband van gemaakt :)

Het hangijzer-akkoord heb ik op x2202x gehouden.

Mocht iemand interesse hebben in de transcriptie, stuur prive berichtje.

Stefan en Joeren bedankt voor het meedenken !!!

gitaarmeneer
19 april 2009, 19:18
Op verzoek heb ik voor geinteresseerden de akkoorden-analyse van Lenette van dongen Scouder aan Schouder op mn blog gezet. Hij klopt in grote lijnen.
-- > stuntgitarist.blogspot.com