PDA

View Full Version : Mijn 1e bouwsel: Hardtail Strat body



frekie
28 maart 2009, 19:59
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Stratbody%20022a.jpg

Ik zal jullie niet vermoeien met het hele verhaal, als je dat wil lezen kijk dan even op main sait: http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Hardtailstrat.html

Het was een hele bevalling, 2 maanden van mijn leven stoppen in een stuk hout :cheerup:

Body is van 4 balkjes Red Cedar (NL naald ceder). Vederlicht maar ook boterzacht. Makkelijk te bewerken maar het splintert en deukt zomaar. Afgewerkt met 6 lagen Rambo Pantserlak.

Nek is van Allparts, mechaniekjes van Gotoh, Mighty Mite brug, harde waren van Tone Factory, GraphTec topkam en snaargeleider.

Electronica slagplaat had ik al: Van Zandt Blues SC's, Seymour Duncan '59 HB, CTS pot, CRL USA 5 way switch.

Tegenvaller bij de montage : 2 van de nek schroeven, die aan de body kant, draaien dol! Aiai dan zou ik de gaten in de nek weer op moeten vullen en opnieuw voorboren. En dan kan het gaan splinteren. Of maar meteen bussen met schroefdraad erin? Dan kan ik bouten gebruiken ipv zelftappers.

En toch, en toch. Zelfs met die matige hals/body bevestiging gaat ie als de brandweer! Veel sustain, veel toon, heerlijk warm geluid, je voelt gewoon de body vibreren. Zelfbouw is een groot en diep tranendal maar als zelfs een kruk als ik met voor een tientje aan body hout zoiets kan bouwen zegt dat wel voldoende. ZELFBOUW RULES!

frekie
28 maart 2009, 20:09
Oh sorry meneer de Moderator, deze hoort in Zelfbouw :soinnocent:

Ferraririk
28 maart 2009, 20:17
nee niet echt denkik, want je volgt het bouwproces niet, het komt gelijk op je gitaar aan

On Topic: Vet gitaar gast! :supercool:

vulvasonic
28 maart 2009, 20:47
Ik betwijfel of het door jouw gekozen hout de beste optie is, maar het oogt in ieder geval betoverend mooi!
Heel apart. De kleurschakeringen zijn echt geweldig!
Ik hoop dat je er met veel plezier op zal spelen. :cheerup:

Thiez
28 maart 2009, 20:53
idd aparte houtkeuze en ik vind de goud/gele halskleur niet zo mooi bij de body passen. maar de body ziet er zeker gelikt uit! veel plezier ermee!

Blacksteen
28 maart 2009, 21:27
erg gaaf ding!
al vind ik de hals iets te fel van kleur.

misschien een gekke vraag maar waar
zijn de tone Pots?

macwilliams
28 maart 2009, 21:31
Dat hout is mooi om te zien. Dennehout geeft idd een mooie klank, lekker veel in het warme middengebied.

Mooi hoor.

Aca Ilic
28 maart 2009, 21:37
Dat hout is mooi om te zien. Dennehout geeft idd een mooie klank, lekker veel in het warme middengebied.

Mooi hoor.
Red ceder?? Niet echt geschikt voor gitaarbody's. Wel goede keuze voor versterkers kasten

frekie
28 maart 2009, 21:47
Passief hoog af filter op een gitaar hoeft van mij niet. Ok op een Tele kan het nut hebben om het brug element wat te temmen.

In mijn naiviteit dacht ik, ceder, Anno Galama. Maar, de legendarische Friese gitaarbouwer gebruikte LOOF ceder, da's een heel andere boom :dontgeti:
Naald ceder, nogmaals, is erg zacht dus misschien niet zo geschikt voor een hele body. Voor de achterkant van een Les Paul met een maple top erop, waarom niet. Het maple zorgt dan voor de stevigheid, sustain en hoog. Het ceder zorgt dan qua toon voor wat tegenwicht tegen het felle maple. En het is goedkoop en het weegt nix. Of (volgende project?) voor "body wings" aan weerszijden van een doorlopende maple nek.

Hal is idd een beetje donker geel ivm de voorkant vd body. De achterkant is wat donkerder van kleur, daar past het beter bij.

macwilliams
28 maart 2009, 22:18
Red ceder?? Niet echt geschikt voor gitaarbody's. Wel goede keuze voor versterkers kasten

Klopt wel wat je zegt, ik heb hier zelf mooie planken van liggen om een 4x15" kast te maken. Maar echt ongeschikt is het niet als je net die klank zoekt.

Kaboemba
29 maart 2009, 08:29
Alhoewel ik gek op hout ben, een gitaar is van hout en dat moet je niet afdekken met lak, is dit niet mijn ding.
Zonder lullig te willen doen maar ik vind hem een te hoog Ikea gehalte hebben (sorry). En de witte slagplaat lijkt mij niet de mooiste keus.

Maar he wat kan jou dat schelen, JE HEBT JE EERSTE GITAAR GEBOUWD :ok:

G.G.
29 maart 2009, 09:57
Jammer dat de vorm bij de horns niet rond lijkt te zijn.

budje
29 maart 2009, 10:00
Wat ikea gehalte betreft: Pas kb blues authority zien spelen, zeeuwse bluesband, en een van die gasten heeft een tele gemaakt van een ikea keukenblad, en die klinkt heel lekker en ziet er ook nog eens koel uit!!!

Dus... wat wil ik zeggen... Mooie ikea strat!!!

Veel plezier ermee ;)

http://www.kbbluesauthority.nl/gl3.jpg

oigun
29 maart 2009, 10:19
Van kops hout zaagt men planken!

frekie
29 maart 2009, 10:43
Dan valt mijn body nog mee met zijn 4 balkjes :strat:
Onderste body horn is idd niet genoeg afgerond, zie je pas met de slagplaat erop. De Strat is best wel een lastige vorm om met het handje uit een rechte plank te halen. Veel ronde vormen.

Eko
29 maart 2009, 10:52
Als eerste bouwsel zeker niet slecht gedaan. Ik hoop dat de Rambo het verkleuren niet al te lang tegen houdt. Dan zal de body ook mooi de kleur van de hals aannemen denk ik.
Speelt , denk ik , toch anders als je de hele axe zelf hebt gebouwd.