PDA

View Full Version : Waar moet ik beginnen?



Ritchiefan
28 maart 2009, 12:59
Hallo allemaal,

Ik krijg vaak in mijn band kritiek dat ik maar een of twee geluiden heb. Ik speel op een (linkshandige) Epiphone (Strat. modelletje) en een Marshall buizenversterker.

Ik heb weinig verstand van effecten. Bezit wel een Zoom effecten-bakje maar de geluiden die daaruit komen vind ik eigenlijk te lelijk om mee te spelen. Ik gebruik hem dan ook alleen maar om meet te stemmen.

Ik houd heel erg van de sound van Blackmore die hij heeft op de platen van Rainbow. Ik denk ook dat ik meer van analoge sounds houd dan van digitale, maar dat kan ik mishebben.

Waar moet ik beginnen om wat meer effecten/geluiden te krijgen?

Alvast bedankt.

Enrico :)

BeeJee
28 maart 2009, 13:13
Een manier om variatie in je sound te krijgen is werken met boost- of scheurpedaaltjes. Hiermee kun je variaties op je basissounds maken (van subtiel tot behoorlijk anders).
Daarnaast kun je bijv. een delay gebruiken voor vanalles en nog wat (mooi bij clean tokkelwerk, maar werkt ook super bij scheurende solo's). Andere effecten om accenten of variaties mee te maken: chorus, flanger, phaser, eq etc.
Gezien je voorkeur voor analoge sounds (zoals Blackmore)zou ik als ik jou was eerder kiezen voor een of enkele goede pedaaltjes ipv. een (al dan niet 19 inch) multi-effect. Met een mooi boost-pedaal en een lekkere delay kun je al veel variatie maken.

Ritchiefan
28 maart 2009, 13:41
Thanks Beejee!

Ja dat dacht ik zelf ook al. Zo'n delay, phaser en flanger zie ik wel zitten.
Nu haal ik mijn solo-geluid uit de Marshall (door het overstuurde 2e kanaal te gebruiken mbv footswitch).
Waarom is het nodig om met een boost-pedaal een solo geluid te verkrijgen? Is dit geluid beter of zo?

Groetjes
Enrico :)

hole
28 maart 2009, 14:51
niet beter, anders.

Met zo'n boost pedaal kun je vaak ook nog een beetje je geluid kleuren => meer variatie.

Ik denk trouwens dat je veel zult hebben aan een multi-fx zoals bv een G-Major..daarmee kun je veel, voor een hele redelijke prijs.

Liquid_Metal
28 maart 2009, 15:16
Ik heb zelf een Marshall Valvestate 8080 in de studio staan, waar ik maar 2 geluiden mee maak: Clean en Distortion. Eventueel af en toe de ingebouwde reverb. (overigens gaat de 8080 weg omdat ik de sound niet zo lekker meer vind)
De amp gaat vervangen worden door mijn rack. Hiermee heb ik 3 basissounds: clean, crunch en lead. De crunch en lead kan ik ook nog oppeppen door een zogenaamde Contour: een mid-boost. Die gebruik ik voor solo's, dus zo heb ik 5 basissounds.
Verder gebruik ik effecten om m'n sounds wat meer feeling te geven. Een rythm overdrive (lead) bestaat uit de lead sound met een klein beetje reverb. Als ik een grootse overdrive nodig heb (genaamd Grand OD) gebruik ik meer galm, flinke delay en een chorus. Idem bij de clean sound (rythm clean heeft ook nog een subtiele phaser). Bij de leads is het idem: gewone lead en 'epic lead'. ook een mild lead, waarvoor ik de crunch gebruik. Alle leads hebben een Contour-boost.
Al met al gebruik ik dus 8 verschillende sounds, die allemaal uit dezelfde amp komen en ik maak gebruik van 3 verschillende gain-settings.

Effecten kunnen je sound erg levendig en uitgebreid maken, zelfs als je preamp maar 2 of 3 sounds heeft. Galm, delay en chorus (mits je chorus mooi vind) zijn wel aan te raden. Afhankelijk van je stijl kun je ook bv een phaser en flanger gebruiken.

Ritchiefan
28 maart 2009, 16:18
Jojojo thanks voor de info,

Ik vind het een beetje ingewikkeld worden. Maar ik ben net terug van de muziekzaak en heb wat uitgeprobeerd. De echo en flanger zie ik wel zitten, de chorus niet zo. Ik denk dat ik maar stappie voor stappie ga opbouwen.

Enrico :)

hole
28 maart 2009, 16:29
Trouwens, je stelt je vraag in Rack Gear...wil je een rack of gewoon pedaaltjes op een pedalboard?

Voor het laatste kun je beter even in Effectenpedalen/Overige (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=14) gaan rondsnuffelen.

Ritchiefan
28 maart 2009, 17:19
Euhh ik denk pedaaltjes. Wat is een rack-gear om maar even een domme vraag te stellen?

Gr. Enrico :)

Henri H
28 maart 2009, 17:25
Euhh ik denk pedaaltjes. Wat is een rack-gear om maar even een domme vraag te stellen?

Gr. Enrico :)

Er is niet "een" rack-gear maar het is apparatuur zoals effect apparaten, (voor)versterkers maar ook draadloos systemen e.d. die je in een 19 inch rack schroeft.

Bijvoorbeeld:

http://i6.photobucket.com/albums/y202/angelintwilight/rack/P1020243.jpg

hole
28 maart 2009, 17:25
Da's geen domme vraag!

Rack-gear is spul wat je in een 19" rek (rack dus) kunt hangen.

Edit: wat H.Huisjes zei dus

hmm axeFX...is die van jou HH??]

artnaz
28 maart 2009, 17:29
Ik denk ook dat pedaaltjes slimmer en makkelijker voor jouw situatie zijn.

Als je Blackmore-sounds wilt kun je beter naar een Phaser kijken ipv Flanger. En zoals gezegd een analoge delay (zeker voor de Rainbow sound). Voor de late 80s Rainbow sound is een Octave ook leuk.

En nu je een buizen-Marshall hebt, is een Treble Booster ervoor heerlijk! :)

Ritchiefan
28 maart 2009, 17:38
OK noe snap ik ut. Zal ik deze vraag voortzetten bij effecten?
Enrico :)

Ritchiefan
28 maart 2009, 17:39
Ja dus Phaser + (analoge) Delay en dan maar een beetje klooien?
Enrico

Henri H
28 maart 2009, 17:40
....

hmm axeFX...is die van jou HH??]Nee, helaas. ;)
Hij is van Alain:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1964478#post1964478

artnaz
28 maart 2009, 17:40
Ik denk dat delay en (treble) booster het belangrijkste is, daarna kan er wel meer bij ja.

Henri H
28 maart 2009, 17:45
Ik vind het wel een beetje vreemd dat je, omdat je "kritiek" van je bandleden krijgt, op zoek gaat naar pedalen o.i.d.
Als jij happy bent met je sound dan moet het in principe goed zijn vind ik.
Als je eenmaal aan pedaaltjes begint is het einde vaak zoek en blijf je bezig met het zoeken naar dat ene effect etc.
Kijk maar 's in het pedalboard topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511

Ritchiefan
28 maart 2009, 17:46
Bij Trebel Booster denk ik aan versterking vd treble. Levert dit niet een geluid op dat niet meer 'warm' is?

Enrico

Ritchiefan
28 maart 2009, 17:49
@ Huiskes, ja, daar zit wat in.
Maar ik ben nog nooit van de effecten geweest. Ik speelde altijd 'slag' en 'solo'. Van onze bassist leer ik heel veel en die zegt wel eens ga eens klooien met effecten.
Voor mij is het een nieuw gebeid & ik denk dat ik dom ben als ik niet een beetje mezelf erin ga verdiepen. Mischien komt er wel uit dat ik nog steeds geen effecten-man ben. :)

Henri H
28 maart 2009, 17:58
Ja, ok.
Begin maar 's met een goeie delay.
Voor je cleane sounds is een reverb ook wel een leuke aanwinst denk ik.
Ik heb een Rocktron Replifex. Dit valt onder het kopje "rack-gear".
Hier zitten hele goede effecten in waaronder delay, reverb, chorus, leslie en veel meer.
Het signaal pad van dit effect blijft analoog als je de HUSH (soort ruis onderdrukker) niet gebruikt.
Misschien is dit een leuke instapper voor je. Voor rond de €200,- staan ze soms wel te koop op internet.
Z'n broer de Intellifex is ook een goeie.
Je hebt in zo'n geval veel effecten voor weinig geld.
Wat je er dan nog wel bij nodig hebt is een midi foot-controller zodat je de effecten kunt bedienen.

Wat voor type Marshall versterker heb je?

artnaz
28 maart 2009, 17:58
Bij Trebel Booster denk ik aan versterking vd treble. Levert dit niet een geluid op dat niet meer 'warm' is?

EnricoNee, want in de praktijk hoor je niet een geluid waar de hogere regionen opeens veel duidelijker aanwezig zijn. En Blackmore gebruikte het ook, dus vandaar ook. ;) Maar een andere booster kan natuurlijk ook, alleen is dat minder "Blackmore". En met een oude buizen-Marshall werkt een treble booster heel goed vind ik.

Ritchiefan
28 maart 2009, 23:46
@ Huisjes & Artnaz,

Jongens bedankt voor den info. Ik denk inderdaad dat ik eerst maar eens een goede delay wil hebben. Daarna kijk ik verder (phaser, treble booster, etc..).
Maar Huisjes slaat de spijker op zijn kop: je moet eerst zelf tevreden zijn met je geluid. Dus een beetje trial & error :)