PDA

View Full Version : buizen oversturing uit een valveking



allochthomas
27 maart 2009, 17:16
ik zat gisteren in de repetitie ruimte te klooien door met mijn clean kanaal helemaal open gooien waardoor de buizen gaan oversturen. tering wat klonk dat lekker! alleen dan is natuurlijk het probleem: het volume. 100 watt gaat veelste hard. vandaar de vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat ik wel die heerlijke overdrive krijg dat ik kreeg door mn clean kanaal helemaal open te draaien zonder dat ik de rest van de band en me zelf een permanente gehoord beschadiging geef?

ik heb al verhalen gehoord van een thd hotplate en een marshall power soak, heeft iemand daar ervaring mee? verder zat ik te denken: 4 eindbuizen zijn 100 watt, dus 1 eindbuis is 25 watt. kan ik niet gewoon 3 buizen er uit trekken waardoor ik wel m'n clean kanaal helemaal open kan draaien zonder het absurde geluidsniveau?

koentjo
27 maart 2009, 20:26
Ik ben er bijna 100% zeker van dat er iets mis gaat als je maar 1 eindbuis gebruikt :dontgeti:

kevervolks
27 maart 2009, 20:33
buizen eruit trekken heeft inderdaad geen nut!

Kijk eens naar weber attenuators, schijnen goed te werken en goedkoper dan een hotplate....

p.s. waarom gebruik je geen overdrive pedaal?

allochthomas
27 maart 2009, 21:22
buizen eruit trekken heeft inderdaad geen nut!

Kijk eens naar weber attenuators, schijnen goed te werken en goedkoper dan een hotplate....

p.s. waarom gebruik je geen overdrive pedaal?
ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip:ok:
ik heb ook een overdrive pedaaltje, maar die klinkt bij lange na niet zo lekker als toen ik de buizen eens flink op hun flikker gaf.

waar ik wel bang voor ben is dat die attenuators het geluid gaan vervormen, klopt dat?

@koentjo: heb gehoord dat 2 buizen wel goed kan gaan, zodat het vermogen gehalveerd wordt, enig idee of dat waar is?

Mitch
27 maart 2009, 21:26
@koentjo: heb gehoord dat 2 buizen wel goed kan gaan, zodat het vermogen gehalveerd wordt, enig idee of dat waar is?

Impedantie FAQ...

kenx
27 maart 2009, 22:35
Impedantie FAQ...


Wanneer ga je eindelijk eens nuttige posts, posten? :dontgeti:



@TS: ja, 2 buizen moet lukken, maar ik zou dan toch eerder voor een attenuator gaan hoor. Onze gitarist gebruikt een hotplate... Goed spul!

te beluisteren op www.jatr.tk ----> video's ----> Jack And the rippers demo;)

Mvg,

Kenny

Mitch
27 maart 2009, 23:49
Wanneer ga je eindelijk eens nuttige posts, posten? :dontgeti:



Ik verwijs naar een vrij nuttige tekst die hier bovenaan dit subforum staat en waar gewoon de info te lezen is waar topic starter om vraagt. Van die FAQ heb ik zelf het initiatief gehad én een groot aandeel in de tekst, dus ik zie niet waarom ik in jouw ogen niet nuttige posts zou plaatsen?

HaroldA
27 maart 2009, 23:57
Ik heb een Koch LoadBox 120 gehad, maar zelfs op het 5% standje ging mijn 50 watt Marshall nog veel te hard.

Ik stem voor een PPIMV. :cheerup:

sjaak1990
28 maart 2009, 00:19
50 watt of 100 watt zit echt niet zoveel verschil in qua volume... Logaritmisch...
Attentuator zou kunnen, PPIMV ook lijkt me, nog nooit over een valvestate met PPIMV gehoord :)

Eko
28 maart 2009, 10:07
Ik haal mijn stokpaardje maar weer eens van stal : waarom in hemels naam een amp kopen met 100 watt en dan proberen het vermogen te verlagen? Koop een amp met 25 watt en je hebt er meer aan.
Als je ooit zalen gaat spelen waar je je 100 watt bak kunt gebruiken staat er 10 tegen 1 een p.a. waar alles overheen gegooid wordt.

jutter
28 maart 2009, 10:25
Ik haal mijn stokpaardje maar weer eens van stal : waarom in hemels naam een amp kopen met 100 watt en dan proberen het vermogen te verlagen? Koop een amp met 25 watt en je hebt er meer aan.
Als je ooit zalen gaat spelen waar je je 100 watt bak kunt gebruiken staat er 10 tegen 1 een p.a. waar alles overheen gegooid wordt.


Sluit ik me helemaal bij aan. Laatst heb ik de 'fout' gemaakt om een Fender Twin 100W erbij te kopen. Een heerlijke sound, dat wel, maar volkomen onbruikbaar. Ook het gewicht is enorm. Geef mij maar mijn Fender DeLuxe Reverb: 22 Watt en lekker licht. 22 buizenwatt is zat voor thuis en in mijn band. Volume op 3,5 is genoeg en geloof me, we spelen hard!

HaroldA
28 maart 2009, 10:58
50 watt of 100 watt zit echt niet zoveel verschil in qua volume... Logaritmisch...
Attentuator zou kunnen, PPIMV ook lijkt me, nog nooit over een valvestate met PPIMV gehoord :)

Crap. Ik ging ervan uit dat een Valveking een buizenversterker was... Zeker omdat hij op hogere volumes beter gaat klinkek volgens de TS.

My bad! :makeup:

pimmetje
28 maart 2009, 11:12
Ik haal mijn stokpaardje maar weer eens van stal : waarom in hemels naam een amp kopen met 100 watt en dan proberen het vermogen te verlagen? Koop een amp met 25 watt en je hebt er meer aan.
Als je ooit zalen gaat spelen waar je je 100 watt bak kunt gebruiken staat er 10 tegen 1 een p.a. waar alles overheen gegooid wordt.Volkomen eens.

Ook bijvoorbeeld vanwege de speaker(s). Die werken ook mee aan dat lekkere geluid op hogere volumes. Als je dan op speakers die gemaakt zijn om op hun flikker te krijgen van een 100watter eigenlijk een 10 of 20watter laat spelen, dan reageert de speaker anders en geeft hij dus ander geluid.

WillemdaGuide
28 maart 2009, 11:23
Buizen trekken, niet doen! Ook geen twee, is allemaal vrij zinloos.
ik gebruik een Marshall SE100 om dit "probleem" mee op te lossen.
Je komt ze nog wel eens tegen, succes!

arcane
28 maart 2009, 11:29
Crap. Ik ging ervan uit dat een Valveking een buizenversterker was... Zeker omdat hij op hogere volumes beter gaat klinkek volgens de TS.

My bad! :makeup:

Volgens mij wordt er niet gelezen. De TS heeft een Valveking, en dat is een buizenversterker. Dan roept er iemand ineens iets over een valvestate, en dat is dus heel wat anders.

Powerchordschuiver
28 maart 2009, 11:55
wat is ppimv?

zoekfunctie biedt geen antwoord

pasqual
28 maart 2009, 14:34
ik snap het probleem van TS niet: er zit toch een texture knop aan de achterkant van je valveking? die is speciaal voor dit doeleinde ontworpen. zet je 'm helemaal open, dan heb je een uitgangsvermogen van 100 watt, draai je 'm helemaal dicht, is het nog maar 40 watt. dit heeft als gevolg dat je die natuurlijke vervorming krijgt op je cleankanaal op elk gewenst volume. misschien volgende keer toch ff de gebruiksaanwijzing lezen? dus voordat je 'm gaat verbouwen, eerst de texture control eens uitproberen.

groeten Pasqual.

Pepe
28 maart 2009, 14:57
Ik haal mijn stokpaardje maar weer eens van stal : waarom in hemels naam een amp kopen met 100 watt en dan proberen het vermogen te verlagen? Koop een amp met 25 watt en je hebt er meer aan.
Als je ooit zalen gaat spelen waar je je 100 watt bak kunt gebruiken staat er 10 tegen 1 een p.a. waar alles overheen gegooid wordt.

Hear hear.

Maar je moet eerst die weg afleggen denk ik, daarom zie je de jonge knapen met grote amps en de oude rotten met vibro's en deluxes. Tis ook een image ding snap ik, hoe ouder je bent hoe minder je dat kan schelen.

pol
28 maart 2009, 15:47
mijn mening is dat buizenoversturing gigantisch overroepen is en dat de meeste gitaristen denken dat ze buizenoversturing horen, terwijl het de speakers zijn die vollebak aan het compressen en oversturen zijn, en dat krijg je toch niet met een powersoak gesimuleerd.

neem daarbij nog dat ons gehoor anders reageert op hoge volumes, en je hebt dat het grootste deel van dat effect.

ik denk ook dat je de ouwe rotten met kleinere amps zit komt omdat die een compleet ander geluid zoeken he, als ik vuile blues wil spelen ga ik dat ook niet doen op een 100 watt highgainer op een 4 x 12, dan neem je zo een klein ding dat klinkt alsof het elk moment kan exploderen.

Pepe
28 maart 2009, 15:49
ik denk ook dat je de ouwe rotten met kleinere amps zit komt omdat die een compleet ander geluid zoeken he, als ik vuile blues wil spelen ga ik dat ook niet doen op een 100 watt highgainer op een 4 x 12, dan neem je zo een klein ding dat klinkt alsof het elk moment kan exploderen.

dat.. en een zwakke rug http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

sjaak1990
28 maart 2009, 17:08
Crap. Ik ging ervan uit dat een Valveking een buizenversterker was... Zeker omdat hij op hogere volumes beter gaat klinkek volgens de TS.

My bad! :makeup:

Het is toch ook een buizenvervesterker :)

Maar, een 20 watt amp of wat dan ook klinkt gewoon anders! Een 5 watt amp klinkt ook heel anders dan een 50 watt amp... Het is niet alleen meer power, het klinkt ook echt anders ook als je hem niet helemaal openzet... En 100 watt kan prima voor thuisgebruik met een PPIMV, veel modernere versterkers klinken ook geweldig als ze niet zo hard staan. En nog wat meer vermogen betekend ook een cleanere amp...en als je dat wilt.

allochthomas
29 maart 2009, 11:07
Ik haal mijn stokpaardje maar weer eens van stal : waarom in hemels naam een amp kopen met 100 watt en dan proberen het vermogen te verlagen? Koop een amp met 25 watt en je hebt er meer aan.
Als je ooit zalen gaat spelen waar je je 100 watt bak kunt gebruiken staat er 10 tegen 1 een p.a. waar alles overheen gegooid wordt.
ik ben daar ook mee eens, maar helaas was mijn budget toen der tijd niet zo groot en ik wou toch een buizenbak en die valveking paste precies in mijn budget.

@Mitch: dom van me dat ik daar niet eerder aan had gedacht.

CasB
29 maart 2009, 15:27
ik snap het probleem van TS niet: er zit toch een texture knop aan de achterkant van je valveking? die is speciaal voor dit doeleinde ontworpen. zet je 'm helemaal open, dan heb je een uitgangsvermogen van 100 watt, draai je 'm helemaal dicht, is het nog maar 40 watt. dit heeft als gevolg dat je die natuurlijke vervorming krijgt op je cleankanaal op elk gewenst volume. misschien volgende keer toch ff de gebruiksaanwijzing lezen? dus voordat je 'm gaat verbouwen, eerst de texture control eens uitproberen.

groeten Pasqual.

Het probleem van de Texture-knop is echter dat het ook je geluid veranderd.

pasqual
29 maart 2009, 18:54
Het probleem van de Texture-knop is echter dat het ook je geluid veranderd.

ben ik met je eens, maar het neemt niet weg dat je een "early break-up" krijgt van de buizen. en daar vraagt TS om. op je cleankanaal is het best bruikbaar, zeker in combinatie met de bright-switch.

groeten Pasqual.

allochthomas
12 april 2009, 16:20
update:

typisch geval van een gewaarschuwd mens telt voor twee. net twee van mijn eindbuizen verwijderd en toen ging de versterker wel aan maar de buizen kregen geen stroom, toen de twee buizen er weer ingezet, wat gepaard ging met een vonk en toen ik hem aan wou zetten een doorgebrande zekering.

iemand tips?

*edit. wat ik denk is dat 1 van de buizen zichzelf heeft ontladen en iets heeft ontregeld. ik heb de zekering vervangen, maar hij knalde er weer uit zodra ik er stroom op zetten. iemand enig idee hoe ik de fout kan achterhalen? er zijn verder geen visuele tekenen dat er iets is doorgebrand, en de andere 3 zekeringen op het circuit board zijn nog intact. en maakt het nog uit hoe de buis om zit, want wat me opviel was dat de pinnen van de buizen genummerd waren van 1-9 en niet er maar 7 pinnen aan de buis zitten