PDA

View Full Version : Reissue modellen Fender: het beste van 2 werelden?



the sure thing
27 maart 2009, 16:01
Ik ben op zoek naar "de ideale" Fender strat. Ik heb ff gebuurd bij Haar, maar ik vind de halzen van de Haar strats net iets te dik. Ze klinken echter super.

De standaard USA kan mij niet bekoren en alle mexicaantjes mogen van mij gelijk de prullenbak in. De USA custom shops zijn errug veel geld en ik vermoed dat er wel goede exemplaren tussen zitten.

Dan "eindig" ik bij de '57 en met name de '62 USA reissue van Fender. Ze liggen qua prijs tussen de USA en de CS in, zijn volgens mij met meer zorg samengesteld dan de "standaard" USA. Klopt deze conclusie? Is de reissue serie van Fender niet het beste "value for money"?

Ash ketchum
27 maart 2009, 16:08
Je toch ook vragen of Erik de halzen iets dunner maakt?
Voordat ik mijn Haar kocht keek ik ook nog naar de AVRI reeks, met name de Hot Rod uitvoeringen, die schijnen een vintage hals te hebben met een moderne radius. Vintage vibe met uitzondering van de radius.

Rick trodat
27 maart 2009, 16:08
Zorg is niet het juiste woord. Nitro lak etc. En tuners zijn meer authentiek.

Wat je zegt over mexicanen vind ik onwaar. Mexicaanse stratocasters zijn niet veel anders dan amerikanen op de elementen vaak na. Maar er zijn tal van soorten. De road worn series vind ik stukken beter dan de standaard american stratocaster.

Een haar strat is handgemaakt en klinkt modern en speelt vaak als een zonnetje mede door de olie waar de hals mee is afgelakt.

Als je de hals te dik vind, moet je eens een V hals proberen, american vintage reiisue, kan je proberen.

Hendriks
27 maart 2009, 16:35
Een mex niet minder dan een USA op de elementen na???? Nou dat denk ik niet. Beide gehad , maar een wereld van verschil. Ik heb ook een AVRI 57 gehad en dat was een topper, moest hem verkopen omdat ik op dat moment geld nodig had,maar die komt er nog wel weer.

Rick trodat
27 maart 2009, 16:41
Tuurlijk zit er een meer verschil dan op de electronica na. Dat neem ik dan terug. Maar er kunnen behoorlijk goede modellen tussen zitten.

Maar de basis is hetzelfde, tegenwoordig wordt hetzelfde hout gebruikt (misschien uit meer stukken) afwerking is iets minder.

Maar als je dan toch 1700 Eur wilt uittrekken , had ik echt voor een v.d haar gegaan en dan een wat smallere hals kiezen.

heavy-metal-thunder
27 maart 2009, 16:41
de Am. vintage serie vind ik erg goed. Ik heb een 57 ri gehad, een plankje van 2,7 kg, leek een speelgoedgitaartje. Maar wat een klank en body. Verkocht omdat ik de neck nogal dik vond, de toets te rond en de frets te plat (ze waren wel versleten). Nadien nog enkele 62ri's gehad. Klonken allen erg goed, heb er ook nog enkele andere gehoord en vond ze ook allemaal goed. Ik vond wel dat de nitro lak op de neck nogal kleefde. UIteindelijk ook weer verkocht en heb nu een 65 ri masterbuilt. Ik denk niet dat ze qua sound beter (voller en dikker) klinkt dan mijn ex-62-ri's, maar om een onverklaarbare reden ligt de 65ri me beter in de hand, ook al is de neck wat ronder.

maar wat ik prijs/kwaliteit een topper vind, is de Japanse 62ri. Vind je voor 500 euro.

Chris Winsemius
27 maart 2009, 17:46
Probeer gewoon zoveel mogelijk Strats uit, imho is de juiste combi van bepaalde (toevallige) planken hout/etc. belangrijker dan specs op papier.

Zie je morgen!

barno
27 maart 2009, 17:55
heb een usa ri 57 van 1985, geweldige plank, voor mij ongeveer de perfecte strat, alles stock gelaten. maar onlangs speelde ik op een CS 62 strat, en ja, die was nog beter... maar te duur voor my wallet

humbucker
27 maart 2009, 19:37
Ik heb een usa '62 RI van 2008 (gekocht in oktober) en ik vind het een schitterende plank! Perfecte klank en goed afgewerkt!! Ook vind ik de radius van "7.25 veel makkelijker spelen. De hals ligt ook lekker in de hand imo. Het is gewoon een kwestie van testen, probeer eens een '57, een '62, een standard, wat japanners, een mim (classic player) én een paar customshops. Dan weet je zelf wat je het beste vind!

(heb ik zelf ook gedaan en een customshop was me de 1000 euro extra écht niet waard:))

Eko
28 maart 2009, 10:02
De American Vintage series worden door velen , terecht , beschouwd als : The best bang for the buck. Uitgevoerd zoals de originele instrumenten met de zo tijdsgetrouw mogelijke onderdelen en afwerking. Het geluid en speelgemak ligt op een heel hoog niveau.
Ik heb het al eens eerder omschreven als de eigenlijke American serie. Zo zou een strat of tele moeten zijn als er een sticker made in USA op staat. Zeer hoge graad van afwerking en nauwkeurigheid.
Het enige waar je mee overweg moet kunnen is de vintage frets. Of , net als ik , na binnenkomst direct laten herfretten met een dikkere soort fretdraad.

Hendriks
28 maart 2009, 10:13
Ik moet wel zeggen dat een MIJ RI redelijk in de buurd komt , als je de plusminus €1000 prijsverschil in ogenschouw neemt. De japanners komen kwa specs behoorlijk overeen , wat mindere kwaliteit materialen.
Als je de kans hebt zou ik de USA RI en de Jap RI goed vergelijken. Ik de UK kun je de CIJ/MIJ nog nieuw bestellen.

barno
28 maart 2009, 10:40
...
Het enige waar je mee overweg moet kunnen is de vintage frets. Of , net als ik , na binnenkomst direct laten herfretten met een dikkere soort fretdraad.

ik vind juist dat de vintage frets erbij horen voor de vintage sprankelende klank.

nu, mss maakt het geen bal uit en is het, zoals zoveel gitaarissues, kwestie van inprenting :)

G.G.
28 maart 2009, 11:23
Ik ben op zoek naar "de ideale" Fender strat. Ik heb ff gebuurd bij Haar, maar ik vind de halzen van de Haar strats net iets te dik. Ze klinken echter super.

Hou er wel rekening mee dat daar dus echt een verband tussen zit.

TMKXL
28 maart 2009, 11:48
Je kan toch Erik vragen of ie een iets dunnere hals voor je wilt maken?

Bmweber
28 maart 2009, 12:30
ik zou ook idd voor de haar gaan, ik heb op veel strats gespeeld maar nog niks gevonden wat zo fijn speelt als mijn haar.

humbucker
28 maart 2009, 12:35
Je kan toch Erik vragen of ie een iets dunnere hals voor je wilt maken?

G.G bedoelt dat dat de tone ook serieus zal veranderen. Dan is het nog maar de vraag of die Haar beter klinkt als de Fender

The Man Who Knew Too Much
28 maart 2009, 20:13
Ik vind het een interessante discussie omdat ikzelf ook al een tijdje zit na te denken over een ultieme strat. Ik wil natuurlijk ook een CS maar die zijn erg duur. Reissues schijnen erg goed te zijn (beter dan USA) maar aan HAAR strats had ik nog niet gedacht.

Wat is eigenlijk de prijs voor een gemiddelde haar strat? Ik kan namelijk nergens prijzen vinden.

Hoe verhouden Haar strats zich tot Fender CS?

Ik zou eventueel bereid zijn om meer te betalen voor het logo.
Ik weet dat dat, nergens op slaat maar het is dan natuurlijk wel een echte Fender:soinnocent:

TMKXL
29 maart 2009, 00:41
Een 'normaal' model Haar strat kost geloof ik 1500, inc case.

kenx
29 maart 2009, 01:08
www.otenticguitars.com

Zeker de moeite eens waard om te gaan kijken ;)

Mvg,

Kenny

the sure thing
29 maart 2009, 10:53
Wat je zegt over mexicanen vind ik onwaar. Mexicaanse stratocasters zijn niet veel anders dan amerikanen op de elementen vaak na. Maar er zijn tal van soorten. De road worn series vind ik stukken beter dan de standaard american stratocaster. Ik durf het bijna niet te typen, maar gisteren (terwijl niemand keek) stiekum op een paar Road Worn gitaren gespeeld. Damn wat een resonantie en speelcomfort! Ik durfde ze niet in te pluggen, maar onversterkt klonk het zeeeer resonant.

Eko
29 maart 2009, 11:19
Als je de site van Eric bezoekt staat het bol van de gitaren met prijs. Kijk maar eens de hele pagina af met foto`s.
Wat de vintagefrets betreft , ik kan er niet mee overweg. Ik heb het geprobeerd. Ik heb een Japanse `62 staan ( niet te koop) en die is werkloos omdat ik met de frets niet overweg kan.
Na een nieuwe te hebben herfret is het een heerlijk instrument geworden. Dat kwam trouwens doordat er een keer een CS model hing bij Kees Dee. Het enige verschil was , in mijn beleving , de relic behandeling en een herfret met mediumjumbo frets. Het prijsverschil zelfs na de herfret was zeer groot.