PDA

View Full Version : Drum opnames



Solidkick
27 maart 2009, 12:02
Hallo opname vrinden.
Afgelopen weekend opnames gemaakt van drums.
Wat je hoort zijn de onbewerkte tracks.
Wel heb ik de levels even in verhoudig gezet en de handel gepanned.
Mixdown gemaakt in Cool Edit 2.1 :sssh:
Benieuwd wat jullie vinden van de opname.

drumz! (http://www.lowbottomizer.com/kitfragment.mp3)

Highway49
27 maart 2009, 12:57
Ik heb helaas nog weinig ervaring met 'droge drums' te beoordelen. Pas als ze in een mix zitten hoor ik hoe ze eruit komen. Tot zover vind ik ze heel prima klinken, de snare kan misschien wat minder houterig, maar zoals ik zei, misschien hoor ik pas in een mix dat ie wel erg gaaf klinkt.

Ik ben zelf hard opzoek naar drummicrofoons, zou je willen zeggen welke je gebruikt hebt? Ben heel erg benieuwd!

Solidkick
27 maart 2009, 13:31
Ik ben zelf hard opzoek naar drummicrofoons, zou je willen zeggen welke je gebruikt hebt? Ben heel erg benieuwd!

Shure!

13. OH – Neumann KM184 via ISA 828 R50 V0
14. OH - Neumann KM 184 via ISA 828 L50 V0
19. FOK – Neumann U87ai via ISA 828 R50 V-2.3
20. FOK – Neumann U87ai via ISA 828 L50 V-2.3
15. Snare bottom – Behringer C1 via ISA 828 V-15.3
16. Snare top – Beyer MD201 via ISA 828 V-10.0
8. Kick Front – Audio Technica 4033a via ART MPA Pro (Muted)
17. Kick Front – Sennheiser MD421 Via ISA 828 (Muted)
18. Kick in – AKG D112 via ISA 828 V-2.3
7. HiHatt – Beyer M88 via Tascam M3500 R30 V-10.0
1. Tom 1 – Sennheiser MD421 via Tascam M3500
2. Tom 2 – Sennheiser MD421 via Tascam M3500 R20 V-2.3
3. Tom 3 – Sennheiser MD421 via Tascam M3500 L20 V-2.3
4. Floor 1 – Shure Beta52 via Tascam M3500 L35 V-2.3
5. Floor 2 – Shure Beta52 via Tascam M3500 L42 V-2.3

Neumann's en ISA hebben we gehuurd.

Highway49
27 maart 2009, 14:29
Lastig allemaal zeg...mooie collectie trouwens. Heb nog weinig/geen ervaring met drums opnemen, maar gebeurd het vaak, een condensator mic onder de snare? Ik verbaasde me er even over...

Ik zat in eerste instantie voor mezelf te kijken naar complete sets (hoopte stiekem dat jij die ook had). Ik vind het namelijk erg moeilijk om alles los te kopen. In de winkel krijg je toch niet echt de kans om van alles te proberen denk ik (ken sowieso geen winkels waar ze van alles klaar hebben staan om drummics te kunnen testen)

Ik zat naar die PGDMK serie van Shure te kijken, maar heb eigenlijk gιιn idee waarom...

Ik twijfel nog om misschien met een vrij goedkope set te beginnen om goed te kunnen leren op het gebied van plaatsing en afmixen van drums...

Iemand tips?

berolios
27 maart 2009, 14:34
[...]Iemand tips?
Nogal topic-kaping, maar ik heb wel een tip voor je: koop geen budget mics !!
Althans niet voor kick, snare en OH. Heb je hier goede mics voor, dan kun je wel in het begin toe met goedkope tom-mics (maar neem dan ook echt goedkope, 20 euro Fame clipjes of zo). Goedkope drumsets en middenklasse mics is geld weggooien... Als je een Shure DMK5257 neemt heb je een Beta 52 voor kick en 3 SM57's met klemmen. Als je daar nog OH's bij koopt (Oktava MK-012's zijn erg OK, maar niet duur), heb je een mooi setje waar je mee vooruit kunt. Smaken zullen altijd verschillen, maar in de basis kun je er wel wat mee.

Condensator op bottom werkt erg goed, ikzelf gebruik live een SM57 op top en een Beta 98 op bottom. Maar nu ik de Earthworks heb gaan die ook wel vaak op snare.

Tot zover deze topic-kaping :D....

Highway49
27 maart 2009, 14:45
Sorry voor de kaping...

dit mede omdat ik maanden geleden al 2 posts hierover heb gestart maar nooit ιcht duidelijke antwoorden kreeg. Kreeg alleen de standaard opmerkingen als "let op de plaatsing" "sm 57 voor snare"

Vervolgens de eeeeeuwige wel-niet discussie over die 57, etc etc.

Die topics zijn ook beide overgegaan in heel andere discussies, vandaar dat ik even mijn kans greep...

Maargoed, post inderdaad vanaf nu maar reacties over de record van de TS!

Solidkick
27 maart 2009, 15:03
Sorry voor de kaping...


Ha ha ha, geen probleem hoor.
Om te proberen zou je eens wat mics kunnen huren voordat je tot aanschaf over gaat. Wij doen dat nu met de high end mics. Rent before you buy.

@Berilios: De DP25/C? (Zit net de site te bekijken)

berolios
27 maart 2009, 16:19
[...]@BerOlios: De DP25/C? (Zit net de site te bekijken)
Nope, de SR-25... nier gemaakt voor live-gebruik ;)... echt helemaal tegek !! Heb er ook al diverse studio-jobs mee gedaan en sta echt versteld van de ballen en de definitie in het hoog. Ik kan ze iedereen aanraden eens uit te proberen. Heb twee paar gekocht en ben er ontzettend blij mee.

Solidkick
27 maart 2009, 16:33
Nope, de SR-25... nier gemaakt voor live-gebruik ;)... echt helemaal tegek !!

Dank voor de tip.
Ik heb de (gratis) demo CD net even besteld op hun website.
Misschien ook een idee voor de Topic kaper :D

berolios
27 maart 2009, 16:44
Dank voor de tip.
Ik heb de (gratis) demo CD net even besteld op hun website.
Misschien ook een idee voor de Topic kaper :D
Ik vind de SR-25's persoonlijk beter als OH dan bijv een AKG C414 of een Neumann KM140 en die vond ik altijd al erg goed. De ballen die uit die mics komen zou je niet verwachten van zo'n mini-membraam.

Han S
27 maart 2009, 18:07
Tja, kweenie, persoonlijk ben ik gestopt met een microfoon onder de snare. Dat geritsel van dat snarenmatje vind ik niet tof en een 201 redt het prima alleen. De 57 is ook prima op snare mits je een goede drummer hebt, heb je een hatbasher dan heb je een probleem wat je met de 201 niet zou hebben.

Ik vind de kick te wollig en de cymbals klinken te hard en niet zoals dat met een KM184 zou moeten kunnen. Bovendien meen ik een fasefoutje te horen, maar dat kun je goed controleren door de OH's of die FOK's te muten en kijk dan eens wat er verandert aan het cymbalgeluid.

Ik heb van de week een echt goede band gehad, blues/rock met een goede drummer en we gebruiken alleen de D12 in de kick, de 201 op de snare top en twee OH's, in dit geval de oude AKG C451 met CK1, vier microfoons dus en niks mis mee.

Maar je bent goed bezig hoor, zet maar eens een paar kanalen uit en zie wat er gebeurt, hoe meer microfoons, hoe meer fasefouten.

Solidkick
27 maart 2009, 23:30
Ik vind de kick te wollig en de cymbals klinken te hard en niet zoals dat met een KM184 zou moeten kunnen. Bovendien meen ik een fasefoutje te horen, maar dat kun je goed controleren door de OH's of die FOK's te muten en kijk dan eens wat er verandert aan het cymbalgeluid.


Bedankt voor de feedback.

Mee eens, ik vindt deze kick ook niet de beste van de drie.
Heeft de minste definitie en punch.
De bekkens zijn allemaal uit de Paiste 2002 serie en nogal groot (24 inch crash!) en lomp en hangen rondom de kit (6 crashes + 24 inch ride).
Ik had mics nu als spaced pair hangen maar da's wellicht niet de beste opstelling voor deze kit.
Hoger plaatsen misschien, en dan als XY?
De FOK's had ik in "nierstand" maar kan ik ook in omni zetten om fase problemen te verminderen/voorkomen.

Han S
28 maart 2009, 00:34
Ik zet de 451's tegenwoordig spaced, maar op een meter van het centrum van de snare, als ik een band at once opneem. Als ik drums alleen opneem zet ik ze in ORTF boven de kit, Wat je eens moet proberen met de FOK microfoons is (als je een behoorlijke ruimte hebt) ze voor de kit zetten in ORTF, maar dan naar de overkant gericht, dus met de achterkant naar de kit. Dat zou je ook kunnen doen met een MS paartje en als de ruimte dan goed klinkt heb je een wereldgeluid. Luister altijd naar fasefouten door kanalen te muten en naar de verschillen te luisteren, fasefouten in het hoogmidden en hoog (cymbals) klinken verschrikkelijk. Het is puur met de oortjes werken en niet met de theorie van de boeken. Omni of nier heeft daar geen invloed op, het zijn de verschillende afstanden van de mics tov de geluidsbron die de fasefouten veroorzaken.

Stefan. Ptzl
28 maart 2009, 01:11
een Audix I5dynamic voor de snare doet wonderen en heeft meer body dan de klassiek SM57. Als je hard genoeg slaat op de vellen klinken de toms, etc goed. De ride(bell)cymbal contrastreerd zeer goed met de droge toms en hihat. Veel kick hoor ik niet echt opvallend maar heb er ook niet op gelet..
goed genoeg voor thuis!

Stefan. Ptzl
28 maart 2009, 01:14
[QUOTE=Han S;1991360]Tja, kweenie, persoonlijk ben ik gestopt met een microfoon onder de snare. Dat geritsel van dat snarenmatje vind ik niet tof en een 201 redt het prima alleen.


Een sigarettenblaadje anders doet wel wonderen.
Er op grootmoederswijze tussenweven zonde scheuren is de kunts
try it!

Solidkick
28 maart 2009, 09:16
@Han: bedankt voor de tips! De ORTF opstelling (voor de OH's) ga ik vandaag proberen.
De ruimte waar de drums staan is redelijk groot (plusminus 70 vierkante meter) dus die ROTF FOK opstelling probeer ik ook.