PDA

View Full Version : Kolomboor frees methode



Dootch
27 maart 2009, 08:48
Twee weken geleden kreeg ik van mijn vader zijn oude kolomboor machine met een kruistafel. Een wereld ging voor me open:crazyhappy:

(Wel een sterke vriend moeten inroepen want dat ding moest helemaal tot op zolder)

Nu heb ik hier wat gelezen over de kolomboormethode waarbij men een afgeschuinde achterkant van een boor gebruikt om rond een mal te frezen.

Ik zou dit binnenkort ook wel willen proberen voor een gitaarbody. Is er echter een reden waarom men een afgeschuinde boor gebruikt? Is dat omdat het nagenoeg niks kost? Ik kan namelijk ook over echte spiraalfrezen beschikken. Of is er een andere reden waarom men geschuinde boren gebruikt?
:???:

Yoshida
27 maart 2009, 09:41
Twee weken geleden kreeg ik van mijn vader zijn oude kolomboor machine met een kruistafel. Een wereld ging voor me open:crazyhappy:

(Wel een sterke vriend moeten inroepen want dat ding moest helemaal tot op zolder)

Nu heb ik hier wat gelezen over de kolomboormethode waarbij men een afgeschuinde achterkant van een boor gebruikt om rond een mal te frezen.

Ik zou dit binnenkort ook wel willen proberen voor een gitaarbody. Is er echter een reden waarom men een afgeschuinde boor gebruikt? Is dat omdat het nagenoeg niks kost? Ik kan namelijk ook over echte spiraalfrezen beschikken. Of is er een andere reden waarom men geschuinde boren gebruikt?
:???:

Dit staat beschreven in het Youtube topic.
Het is een goede methode voor het fijnere freeswerk als headstocks, ook omdat je daarmee krappere bochten kan halen dan met een gewone freeskop.

Wat ik heb begrepen is dat je erg goed smalle gangen kan frezen, maar slechts een beperkte diepte per keer (5mm ofzo) en na iedere ronde het zaagsel eruit blazen. Een voordeel dat je zeker hebt is dat een afgeschuinde boor niet snel zal 'happen'.

Orpheo
27 maart 2009, 11:40
de schuine boor zal niet happen, precieser, veiliger, rustiger...probeer niet een spiraalfrees te gebruiken met deze manier, omdat dat gewoon te traag gaat, en gaat happen. en nog een voordeel: veel minder schuurwerk!

barno
27 maart 2009, 11:46
Het grote voordeel is dat het veel veiliger is dan een bovenfrees
Preciezer is het niet. Je kan idd iets makkelijk manueel bijsturen maar dat is normaal niet nodig als je een goede mal hebt.

Voor kleine stukken, headstock ofzo, is het idd handiger omdat je dan nog zicht hebt op het uitfrees/boorwerk / bij een bovenfrees zie je bijna niets enis het op het gevoel de mal volgen.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 12:06
Dit is het bewuste youtube-filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

Ik heb nu 2 bodies en een hals op die manier gefreesd. Ik ben het gaan proberen vanwege genoemde veiligheid (een frees draait zo'n 10x sneller dan een boorkolom) en het feit dat ik geen bitje met bovenlager heb.
Het begint steeds beter te bevallen.

Yoshida
27 maart 2009, 12:19
Dit is het bewuste youtube-filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

Ik heb nu 2 bodies en een hals op die manier gefreesd. Ik ben het gaan proberen vanwege genoemde veiligheid (een frees draait zo'n 10x sneller dan een boorkolom) en het feit dat ik geen bitje met bovenlager heb.
Het begint steeds beter te bevallen.

En hoe verhoudt zich dit tot bijvoorbeeld een decoupeerzaag? Ik kan me voorstellen dat het een stuk nauwkeuriger is en ook minder sporen achterlaat, maar verder? Het is dat ik geen kolomboor heb.

Hedge
27 maart 2009, 12:20
Dit is het bewuste youtube-filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE

Ik heb nu 2 bodies en een hals op die manier gefreesd. Ik ben het gaan proberen vanwege genoemde veiligheid (een frees draait zo'n 10x sneller dan een boorkolom) en het feit dat ik geen bitje met bovenlager heb.
Het begint steeds beter te bevallen.

Ik ben erg benieuwd hoelang je bezig bent met het uitfrezen van een body op deze manier? Ik zit er ook over te denken dit te gaan doen.

barno
27 maart 2009, 12:34
En hoe verhoudt zich dit tot bijvoorbeeld een decoupeerzaag? Ik kan me voorstellen dat het een stuk nauwkeuriger is en ook minder sporen achterlaat, maar verder? Het is dat ik geen kolomboor heb.

decoupeerzaag : gaat altijd scheef zagen (door een dikke plank en zeker in de bochten) Enkel goed om op enkele mm van de lijn ruw uit te zagen om daarna je frees niet te zwaar te belasten.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 12:35
Ik ben erg benieuwd hoelang je bezig bent met het uitfrezen van een body op deze manier? Ik zit er ook over te denken dit te gaan doen.

Ik denk dat ik met die laatste body een uur of 2 a 3 ben bezig geweest; ik ben wel steeds gestopt als mijn aandacht dreigde te verslappen wegens geen zin meer ed.

Nog een bijkomend voordeel is het ontbreken van de freesherrie. Die laatste body heb ik afgelopen woensdagacht om 1.30 uit het hout gekregen. Nu heb ik wel een vrijstaand hok om mijn obsessie in uit te leven maar met een frees hoef ik dat rond die tijd echt niet te proberen. Maar noch vrouw, noch kinderen, noch buren hebben geklaagd; ik denk dat ze het niet eens hebben gemerkt.

Yoshida
27 maart 2009, 12:43
Ik denk dat ik met die laatste body een uur of 2 a 3 ben bezig geweest; ik ben wel steeds gestopt als mijn aandacht dreigde te verslappen wegens geen zin meer ed.

Nog een bijkomend voordeel is het ontbreken van de freesherrie. Die laatste body heb ik afgelopen woensdagacht om 1.30 uit het hout gekregen. Nu heb ik wel een vrijstaand hok om mijn obsessie in uit te leven maar met een frees hoef ik dat rond die tijd echt niet te proberen. Maar noch vrouw, noch kinderen, noch buren hebben geklaagd; ik denk dat ze het niet eens hebben gemerkt.

Nice!
Denk toch dat ik hem eerst ruw 'uitdecoupeer', en dan een frees langs een mal trek. Hoe ik die mal moet maken is een andere kwestie.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 13:10
De kwaliteit van de mal is van groot belang. Elk foutje daarin vind je terug in het eindresultaat. Goed kijken en goed voelen dus, en zorgen dat randen mooi haaks zijn. De frees volgt genadeloos de buitenste lijn.

Nog een voordeel van kolomboorfrezen: de mal hoeft niet zo dik te zijn.

Yoshida
27 maart 2009, 13:23
De kwaliteit van de mal is van groot belang. Elk foutje daarin vind je terug in het eindresultaat. Goed kijken en goed voelen dus, en zorgen dat randen mooi haaks zijn. De frees volgt genadeloos de buitenste lijn.

Nog een voordeel van kolomboorfrezen: de mal hoeft niet zo dik te zijn.

Bij freeswerk wel? Wat gebruik je, hardboard of MDF?
Enfin ik wil de oorspronkelijke discussie niet laten ontsporen dus ik zoek wel even rond.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 13:32
Als je een frees met bovenlager gebruikt, moet de mal de dikte hebben van het snijdende deel van het bitje plus (een deel van) de dikte van het lager.

Ik heb 18 mm mdf gebruikt.

Yoshida
27 maart 2009, 13:38
Als je een frees met bovenlager gebruikt, moet de mal de dikte hebben van het snijdende deel van het bitje plus (een deel van) de dikte van het lager.

Ik heb 18 mm mdf gebruikt.

Wauw, dat is een goede realisatie. Je mal zou maar te dun zijn. Anderzijds, te dik of te hard en je krijgt minder makkelijk een goede vorm.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 13:58
Tenzij het je lukt om de ruwe vorm uit te decouperen en je dan met meer diepte tegelijk 'van buiten af' de frees richting de mal drukt; dan zou de mal ook weer dunner kunnen zijn.

Maar ik heb het nu een paar keer geprobeerd: met een decoupeerzaag door 4 of 5 cm essen of mahonie, ik vind het onbegonnen werk; zelfs met zo'n grote multizaag.

Dootch
27 maart 2009, 14:06
Dank voor de vele reacties reeds. Lijkt me steeds meer aantrekkelijke methode. (inderdaad ook minder lawaai dan de bovenfrees)

Ik ben van plan voor de mal MDF van +-1 cm tevoorzien. zou dat te weinig zijn of zou het moeten lukken? Kwestie dat 1 cm dikte natuurlijk veel makkelijker op vorm te krijgen is dan 18 mm...

Yoshida
27 maart 2009, 14:12
Dank voor de vele reacties reeds. Lijkt me steeds meer aantrekkelijke methode. (inderdaad ook minder lawaai dan de bovenfrees)

Ik ben van plan voor de mal MDF van +-1 cm tevoorzien. zou dat te weinig zijn of zou het moeten lukken? Kwestie dat 1 cm dikte natuurlijk veel makkelijker op vorm te krijgen is dan 18 mm...

Je freeskop is gelijk de volgring. Het zit op dezelfde as, sterker: meer dan een as is het niet.
In het youtube filmpje word een headstock gefreesd met een mal die misschien 4mm dik is, en met dubbelzijdig tape is bevestigd.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 14:16
MDF is makkelijk te bewerken hoor, ook 18 mm. En je hebt wel een zekere stevigheid van de randen nodig. Ik de randen van mijn mallen geimpregneerd, de laatste met verdunde houtlijm; en nog zie je dat de schacht van de boor putjes kan maken als je te lang op één plek blijft hangen.

aaronstonebeat
27 maart 2009, 14:19
Je freeskop is gelijk de volgring. Het zit op dezelfde as, sterker: meer dan een as is het niet.
In het youtube filmpje word een headstock gefreesd met een mal die misschien 4mm dik is, en met dubbelzijdig tape is bevestigd.

Maar O'Brien's mal is zeker niet van MDF.

barno
27 maart 2009, 14:22
mijn mallen zijn allemaal dun, het volstaat dat de mal even dik of iets dikker is als de volgring. Mal mag niet te dun zijn natuurlijk maar hoe dunner, hoe beter je de mal mooi kan afwerken.
Ideaal is het als je je mallen door iemand kan laten cnc'en. Voor mijn belangrijkste modellen doe ik dat. En dan dadelijk enkele werkmallen maken zodat er niks kan foutlopen met je oermal.

Yoshida
27 maart 2009, 14:52
Brutale vraag misschien: heeft iemand een goede Tele mal in de aanbieding? Ik rij morgenvroeg tussen Almelo en Arnhem, als ik m ergens op de route op kan pikken... ;)

Van Dattum
27 maart 2009, 14:58
Cocobolo CNC't hele mooie Tele-mallen en woont in Apeldoorn volgens mij.....

Yoshida
27 maart 2009, 15:07
PM is onderweg.

thnx ;)

Dootch
27 maart 2009, 15:18
De kwaliteit van de mal is van groot belang. Elk foutje daarin vind je terug in het eindresultaat. Goed kijken en goed voelen dus, en zorgen dat randen mooi haaks zijn. De frees volgt genadeloos de buitenste lijn.

Nog een voordeel van kolomboorfrezen: de mal hoeft niet zo dik te zijn.

Iemand goede tips om de randen haaks te krijgen zonder CNC freesmachine?

Met een haakse blok met schuurpapier op?