PDA

View Full Version : mahonie + mahonie of mahonie + maple



Tho
26 maart 2009, 23:08
Nog een vraagje omtrent mijn custom RAN gitaar!

Wat is volgens jullie beter? Mahonie body met mahonie neck, of mahonie body met maple neck!

Volgens mijn andere gitarist uit de band kan dubbel mahonie nogal modderig worden, en zou een maple neck dit compenseren.. of valt dit wel mee?

Orpheo
26 maart 2009, 23:15
ligt heel erg aan de dikte van de totale gitaar. een flyin vee van helemaal mahonie klinkt echt niet modderig. eerder juist scheurend, strak, fel, en veel power en punch. maple top geeft dan weer teveel hoog.

maar bij een LP kan het soms heel goed uitpakken, mah+mah, omdat 't soms een heel warme, smoothe open tone oplevert. mijn eigen LP studio faded is er zo een. heel warm, smooth, open, veel karakter, punch, druk, maar zeker niet modderig. maar het kan wel modderig uitpakken.

de beste combinatie is maple back mahonie top. dat geeft een enorm breed, drukkend geluid, superstrak, veel power en 'oompf', met een smooth geluid,met toch genoeg grit. Die combi vind ik zelf het lekkerst. maar ziet er natuuurlijk niet uit, tenzij je het dekkend lakt.

Tho
26 maart 2009, 23:16
ligt heel erg aan de dikte van de totale gitaar. een flyin vee van helemaal mahonie klinkt echt niet modderig. eerder juist scheurend, strak, fel, en veel power en punch. maple top geeft dan weer teveel hoog.

maar bij een LP kan het soms heel goed uitpakken, mah+mah, omdat 't soms een heel warme, smoothe open tone oplevert. mijn eigen LP studio faded is er zo een. heel warm, smooth, open, veel karakter, punch, druk, maar zeker niet modderig. maar het kan wel modderig uitpakken.

de beste combinatie is maple back mahonie top. dat geeft een enorm breed, drukkend geluid, superstrak, veel power en 'oompf', met een smooth geluid,met toch genoeg grit. Die combi vind ik zelf het lekkerst. maar ziet er natuuurlijk niet uit, tenzij je het dekkend lakt.


dat is geen punt, de gitaar wordt sowieso pikzwart. Bedankt voor je advies!

aaronstonebeat
26 maart 2009, 23:19
Ik heb net een tele gemaakt met een hals van wenge; men zegt dat het qua geluidseigenschappen wel op maple lijkt en de gitaar klinkt idd zeer helder (body van essen overigens). Wel met single coils

Ik heb een sg van mahonie en die klinkt op het halselement idd wat modderig; wel met humbuckers.

Ben een lp-achtige met mahonie hals en body aan het maken, maar de hals wordt wel flink dikker dan die van de sg. Ik moet nog zien hoe het gaat klinken.

Ik denk dat houtsoort van de hals meer invloed heeft dan dat van de body; en dat hoe harder en stijver het hout is, hoe meer hoog zal kunnen klinken.

Maar pickups en overige electronica doen ook veel in het uiteindelijke geluid.

Geoffrey
26 maart 2009, 23:22
Mijn Dean ML'79 is ook mahonie-body en mahonie-neck, daar zit nu een SD Invader in en deze klinkt totaal niet modderig.

Trouwens.. bekijk ook even die SD Invader voor je custom Ran!!

Orpheo
26 maart 2009, 23:24
wat trouwens ook heel lekker is, is een gitaar met hout dat veel hoog geeft, en dan het hoog temperen met een 250k pot. daarmee druk je het hoog 'in' eigenlijk, en dat geeft enorm strakke pinches, en een heel strak overall geluid.

Tho
26 maart 2009, 23:43
ligt heel erg aan de dikte van de totale gitaar. een flyin vee van helemaal mahonie klinkt echt niet modderig. eerder juist scheurend, strak, fel, en veel power en punch. maple top geeft dan weer teveel hoog.

maar bij een LP kan het soms heel goed uitpakken, mah+mah, omdat 't soms een heel warme, smoothe open tone oplevert. mijn eigen LP studio faded is er zo een. heel warm, smooth, open, veel karakter, punch, druk, maar zeker niet modderig. maar het kan wel modderig uitpakken.

de beste combinatie is maple back mahonie top. dat geeft een enorm breed, drukkend geluid, superstrak, veel power en 'oompf', met een smooth geluid,met toch genoeg grit. Die combi vind ik zelf het lekkerst. maar ziet er natuuurlijk niet uit, tenzij je het dekkend lakt.

trouwens, let wel: Ik heb het over de combi body + neck he...

niet over back + top

pannekoek
26 maart 2009, 23:54
trouwens, let wel: Ik heb het over de combi body + neck he...

niet over back + top

ik hebn een mahonie + mahonie les paul en die klinkt gewoon erg gaaf mahonie + maple neck geeft iets meer bite, ik kan niet echt zegggen wat ik beter vind klinken, maar mijn voorkeur voor sound gaat vaak richting mahonie + mahonie.

in combinatie met high output pickups en wat extra treble op je versterker geeft dat een erg gave sound!

iWishmaster
27 maart 2009, 09:11
Ligt dat niet ook erg veel aan pickups? Ik bedoel, een volledig mahony gitaar met EMG's of SD Blackouts zal nog steeds niet snel modderig worden denk ik. Het is meer waar je de nadruk wilt leggen: wil je een grommende, brullende gitaar, of meer schreeuwend en bijtend?

Mijn gitaar is mahony met maple/rosewood neck: die gromt en brult vooral, maar wordt met (te) veel bas wel enigsinds modderig.
Ben aan t wachten op mn creditcard, dan kan ik Blackouts bestellen, hoop dat dat een stukje scheelt.

Rinze
27 maart 2009, 09:29
Mahonie plus esdoorn (zeker als de hals van esdoorn is) geeft meer strakheid en wat meer helderheid. Een esdoorn top op de body geeft meer helderheid dan een esdoorn hals in mijn ervaring, een esdoorn hals maakt het een stuk strakker. Esdoorn heeft de eigenschap het laag en hoog strakker te maken, terwijl mahonie imo vooral knalt in het mid en een lekkere grom geeft.

Mijn SE Custom heeft een mahonie hals en een mahonie body met een dun esdoorn topje. Mijn Lag Roxanne heeft een mahonie body met een esdoorn hals. Mijn Framus Tennessee heeft een esdoorn hals met ebben toets, een semi-akoestische body van massief mahonie en esdoorn (uitgeholde Les Paul in feite) met een geschroefde hals.

De SE Custom klinkt vet, toch behoorlijk strak zeker nu ik de trem vast op de body heb zitten. De Lag Roxanne klinkt strakker en steiler, droger ook. Op de JMP-1 door mijn stereo racksetup klinkt de Roxanne veruit het beste. Door de Vox Tonelab klinkt de SE lekkerder, vetter. Op de TEch 21 klinken ze allebei goed. Helaas met verschillende elementen maar akoestisch zijn de verschillen ook heel duidelijk. De Framus klinkt ergens tussen een Les Paul, ES, Tele en een Rickenbacker in. Ik denk dat de andere klank van deze plank vooral bepaald wordt door de ebben toets en de geschroefde hals in combi met een trapeze-staartstuk.

Ik heb nog een paar van dit soort hakblokken gehad: Ibanez Artist met esdoorn hals, dunne mahonie body met esdoorn top: te fel naar mijn smaak. Dean Elite: mahonie all the way met dikke body: te vet, muddy. Fernandes APG met esdoorn hals en vrij dikke mahonie body en esdoorn top: te rasperig op een of andere manier.

Naast de houtsoort van body en hals moet je kijken naar de houtsoort van de toets, de hals-bodyverbinding, materiaal van de topkam en brug, de hoek van de snaren achter de topkam en de brug en ga zo maar door. En wat Orph zegt: vooral met een volledig mahonie gitaar wordt de dikte van de body erg belangrijk, maak hem te dik en het wordt een modderzooi.

@ Iwishmaster: je gaat uit van de akoestische klank, de elementen kunnen wel wat compenseren maar ik zie de akoestische klank toch als basis. Als een gitaar akoestisch niet goed klinkt en voelt dan hoef ik hem niet eens aan te sluiten. Zelfs als ie dan elektrisch eerst wel lekker lijkt te klinken dan is de kans groot dat het geluid me uiteindelijk gaat irriteren, vooral in het mid en hoog. Dat is tenminste mijn ervaring.

Tho
27 maart 2009, 10:14
thanks Rinze! De houtsoort van de toets word overigens ebben..

Ik denk dat ik dan toch maar voor 3P maple ga! Ik heb het idee dat ik dan op safe speel, aangezien de body's van RAN nogal dik zijn, volgens mij

pannekoek
27 maart 2009, 10:21
thanks Rinze! De houtsoort van de toets word overigens ebben..

Ik denk dat ik dan toch maar voor 3P maple ga! Ik heb het idee dat ik dan op safe speel, aangezien de body's van RAN nogal dik zijn, volgens mij

je speelt dan inderdaad meer op safe en het is geen slechte keuze hoor, maple geeft net wat meer bite, met ebben toets en blackouts erbij moet dat een ontzettend brute gitaar worden:blast:

Orpheo
27 maart 2009, 10:42
trouwens, let wel: Ik heb het over de combi body + neck he...

niet over back + top

dom van me. was gisteravond echt helemaal kapot. geen wonder dat ik dus zo nuffig reageerde :P

iWishmaster
27 maart 2009, 10:42
@ Iwishmaster: je gaat uit van de akoestische klank, de elementen kunnen wel wat compenseren maar ik zie de akoestische klank toch als basis. Als een gitaar akoestisch niet goed klinkt en voelt dan hoef ik hem niet eens aan te sluiten. Zelfs als ie dan elektrisch eerst wel lekker lijkt te klinken dan is de kans groot dat het geluid me uiteindelijk gaat irriteren, vooral in het mid en hoog. Dat is tenminste mijn ervaring.
Mmm, zo heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht. Ik luister altijd wel of ik de akoustische klank mooi vind. Mijn strat klinkt akoustisch geweldig, heel helder en 'vloeiend'. Mijn LP klinkt akoustisch iets minder: redelijk donker en erg vol/dik: versterkt brult en gromt ie wel lekker.

Orgasmocaster
27 maart 2009, 17:32
Ik ben het met Aaron en Orpheo eens! ga voor Wenge met ebony fb.
Kan niet veel beter dan dat!
Als dat een optie bij Ran is althans

Orpheo
27 maart 2009, 21:27
Ik ben het met Aaron en Orpheo eens! ga voor Wenge met ebony fb.
Kan niet veel beter dan dat!
Als dat een optie bij Ran is althans

+1 and a lot more. maar onbekend maakt onbemind. ik zou het superzonde vinden om zoveel geld neer te tellen voor zoiets, terwijl het voor minder veel toffer kan.

uhm...

ebben top, black korina back, multilam neck van wenge en maple spacers, ebben toets,maple binding, met purpleheart bevels. voor hetzelfde bedrag, of wellicht iets meer (1700 a 2000). ik zou het wel weten, maar ey, wie ben ik?

torro2006
28 februari 2012, 14:54
Ben nieuwe hier en op zoek naar allerlei info. Maar wat leuk, ik kom allerlei interessante topics tegen, zoals ook deze. De laatste reactie sprak mij vooral aan: 'als een elektrische gitaar acoustisch niet goed klinkt (gebalanceerd, sustain, dynamiek enzo) dan wordt het versterkt ook nooit wat".
Ik kan mij daar helemaal in vinden. Ik heb een Johson Les Paul van massief base-wood met een maple hals, weegt 5 kilo, klinkt nergens naar. Best netjes gemaakt maar zo'n rommelig, nikszeggend geluid; vanalles wat dus eigenlijk niks.
Heb een Framus Les Paul S 360; body 1 stuk prachtig mahonie, superstijve gelamineerde essen (volgens mij..) hals en prachtige ebben toets. Klinkt heel warm en uitgebalanceerd met een mooie sustain en mooi, subtiel hoog. Fantastische gitaar.
Dan een Gibson Flying V uit 2003; helemaal mahonie (ook hals dus) met ebben toets. De elementen laten hem scheuren maar hij is vooral goed in de middentonen en ook heel gebalanceerd met veel sustain.
En een 70ties Concorde Stratocaster, massief essen body, doorlopende maple, mahonie hals. Superclean geluid, heel uitgebalanceerd en veel sustain voor een strat maar geen diepe bassen.
En als verassing voor mijzelf, mijn laatste aankoop; een Santander LP 59. Heb uiteindelijk een maf instrument gekregen, want die van mij heeft een ebben toets en duurdere hardware en geen slagplaat. Maar de grootste verassing was dat deze gitaar echt ongelooflijk klinkt en speelt.
De body is uit 3 delen massief mahonie, de hals en kop uit 1 stuk mahonie, de toets dus ebben en de top een dun laagje massief flamed maple. De sustain overtreft al mijn andere gitaren en de dynamiek van hoog tot laag ook. 10x mooier dan de Gibson Flying V en heb nooit een echte Les Paul in mijn handen gehad die zo klonk.
Maar waar het mee begon; buiten die Johson LP, goeie gitaren klinken ook onversterkt al mooi. En die Santander klinkt het mooist van allemaal. Dus wat mij betreft; hals en body mahonie, toets ebben en een top van niet te dik maple.

wietse
28 februari 2012, 15:02
welkom torro maar waarom een topic van 3 jaar oud opgraven?