PDA

View Full Version : Gezocht: stationaire polijstmachine op 220 volt.



Marcel61
26 maart 2009, 18:51
Mods, weet niet goed waar dit te plaatsen dus...

Ik zoek een stationarie polijstmachine (zoiets als die van stewmac, maar dan niet met pullies) die gewoon op 220 volt draaid: +/- 1000 toeren per minuut. PM mij aub als je iemand of een adres weet.

Mattia
26 maart 2009, 19:07
Buitelaar.nl, wellicht.

Marcel61
26 maart 2009, 22:58
Nee Mattia, die zijn 2800 toeren per minuut...veel te snel om lak te poetsen. Maar toch zeer bedankt voor je moeite!!!

Weet iemand wellicht een adres (mag ook 2e hands zijn)?

Alvast Bedankt!

Yoshida
26 maart 2009, 23:01
Staat er niks op primaa.nl?

Marcel61
27 maart 2009, 09:00
Niet echt, dat is een beveiligingsbedrijf....:???: ;)

Yoshida
27 maart 2009, 09:44
Niet echt, dat is een beveiligingsbedrijf....:???: ;)

primaa, met dubbel a, en dan punt en el. Ik heb bij hun via Marktplaats een Perel bovenfrees gescoord voor €60 inclusief verzending. Toeren weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar zou perfect zijn als daar een polijstborstel in kon of iets dergelijks.

Check anders Conrad even.

Gitaarbouwer
27 maart 2009, 18:38
Nee Mattia, die zijn 2800 toeren per minuut...veel te snel om lak te poetsen.

Oei, is dat écht zo? Want ik heb er nl. zo een van Buitelaar gekocht. Momenteel voor andere doeleinden (de restauratie van een Honda CX500), maar ik wil 'm ook gaan gebruiken voor mijn eerstvolgende gitaar.

Mattia
28 maart 2009, 00:52
Anders koop je toch een losse motor, wat lagerhuizen, een stukje assenstaal en een hoppa.

Marcel61
28 maart 2009, 13:25
Oei, is dat écht zo? Want ik heb er nl. zo een van Buitelaar gekocht. Momenteel voor andere doeleinden (de restauratie van een Honda CX500), maar ik wil 'm ook gaan gebruiken voor mijn eerstvolgende gitaar.

Ja, dat is echt zo. In gitaarfabrieken wordt 1000 toeren per minuut als ideaal gewaardeerd! Sommige fabrieken hebben vaak een traploos regelbare toerental polijstmachine (die dan wel op 400 volt / 3 fase = zgn "krachtstroom" loopt) die van 250 naar 3000 toeren per minuur versteld kan worden - met een simpele draai aan een knop.

Kijk maar eens op www.grizzly.com (http://www.grizzly.com) daar zie je de polijstmachine die door Suhr en de Fender Customshop gebruikt word te koop zien staan.

Die draaid helaas op de Amerikaanse (verkeerde) stroomsoort en ze kunnen (of willen) deze niet voor mij ombouwen.

Die van 2800 kan je inruilen, want je lak verbrand nog voor je K*T hebt kunnen zeggen. Ik meen dit serieus!

Mattia
28 maart 2009, 13:43
Anders koop je toch 'gewoon' een 220-110v trafo? Heb er hier drie liggen (allen in gebruik) voor m'n verschillende amerikaanse gereedschappen (4 bovenfrezen, 1 schuurmachine)

Marcel61
28 maart 2009, 17:56
Hey Mattia, bedankt man! Das misschien een steengoed idee!

Waar heb jij deze gekocht? Alvast mijn dank!!!

Mattia
28 maart 2009, 18:54
Eentje op ebay, twee bij Bahco Army Goods...beetje zoeken naar 'verhuistrafo' oid.

Marcel61
29 maart 2009, 17:47
Mmmm...Mattia, dat wat jij voorstelt werkt (zoals ik na veel speurwerk nu weet) soms wel, maar soms niet - want:

De meeste machines die je uit de USA haalt lopen (zoals je weet) op 115 volt. "Goed" zou je dan zeggen, "dan koop je een 110-220 trafo, en/of je kunt ze daar ook wel eens kopen die WEL op 220 volt lopen: het voltage zoals wij die hier in de meeste landen van Europa gebruiken"...helaas niet helemaal waar!

Bijna alle machines uit de USA gebruiken een frequentie van 60HZ...en wij hier in Europa gbruiken 50Hz...dit betekent dat die USA machine, ondanks dat deze op 220 volt staat aangeprezen NIET zal draaien als je de stekker hier in het stopcontact propt.
Het achterlijke is dat bv computers WEL werken op zowel 50Hz als 60 Hz ...zucht!
'T is maar dat je het weet !!!:cheerup:

OKEY: Iemand nog een stationaire EUROPEES gemaakte polijstmachine in de aanbieding (aub 1000 toeren per minuut), of een adres?

Alvast mijn enorme dank!!!!!!!!!!!!!!!!

Gitaarbouwer
29 maart 2009, 22:03
Ja, dat is echt zo. In gitaarfabrieken wordt 1000 toeren per minuut als ideaal gewaardeerd! Sommige fabrieken hebben vaak een traploos regelbare toerental polijstmachine (die dan wel op 400 volt / 3 fase = zgn "krachtstroom" loopt) die van 250 naar 3000 toeren per minuur versteld kan worden - met een simpele draai aan een knop.

Kijk maar eens op www.grizzly.com (http://www.grizzly.com) daar zie je de polijstmachine die door Suhr en de Fender Customshop gebruikt word te koop zien staan.

Die draaid helaas op de Amerikaanse (verkeerde) stroomsoort en ze kunnen (of willen) deze niet voor mij ombouwen.

Die van 2800 kan je inruilen, want je lak verbrand nog voor je K*T hebt kunnen zeggen. Ik meen dit serieus!

Okee bedankt. Dan zeg ik hier toch even volmondig K*T want dit valt me wel vies tegen. Ben niet zo'n electricien maar zou ik misschien gewoon ergens een potmeter tussen kunnen plaatsen om het toerental te regelen?

Marcel61
30 maart 2009, 00:08
Antwoord: nee!

Het geklooi hier in Nederland (en Europa) is dat er hier haast geen vraag is naar slijp of (laat staan) polijstmachines die 1000 tpm draaien, simpelweg omdat hier geen industrie is die dit toerental gebruikt. De Amerikanen hebben wat dat betreft wel die mazzel..!

espike
30 maart 2009, 10:28
Anders werken met een verloop : 2 spoelen en een rubber band (v-snaar van auto bijv. ) verhouden 1 tot 3 zou m naar onder de 1000 moeten vertragen.
Als je m een beetje glad houdt , gaat ie nog sliippen ook als je te hard drukt.. stuk veiliger gelijk

Marcel61
30 maart 2009, 14:20
Anders werken met een verloop : 2 spoelen en een rubber band (v-snaar van auto bijv. ) verhouden 1 tot 3 zou m naar onder de 1000 moeten vertragen.
Als je m een beetje glad houdt , gaat ie nog sliippen ook als je te hard drukt.. stuk veiliger gelijk


Dat is mogelijk de beste oplossing: 3 traps pully met een apparte motor (net zo als Stewart MacDonald aanbied).

Mattia
30 maart 2009, 20:19
Dat 50-60 Hz verhaal is vaak vooral een academisch probleem. Proefondervindelijk kan ik je vertellen dat alle motoren die ik uit de VS heb - ookal staat er 'alleen' 50Hz op, de meesten hebben een marge, en er staat 50-60hz op de motorbehuizing - gewoon hier werken. Verhuistrafo's doen namelijk alleen iets met je voltage, helemaal niets met de frequentie. M'n frezen worden hooguit ietsjes warmer.

Een vriend van me heeft wel eens geinformeerd bij een kennis van hem die bij Porter Cable (= bovenfrezen) werkte, afdeling electromotoren, en die verzekerde hem dat het allemaal binnen de marges van het design valt.

oigun
30 maart 2009, 22:53
Misschien een idee om een kolomboor om te bouwen dan heb je voldoende power en kun je het toerental varieren.

BTW Stewmac verkoopt hem ook zonder motor

Marcel61
31 maart 2009, 00:00
Dat 50-60 Hz verhaal is vaak vooral een academisch probleem. Proefondervindelijk kan ik je vertellen dat alle motoren die ik uit de VS heb - ookal staat er 'alleen' 50Hz op, de meesten hebben een marge, en er staat 50-60hz op de motorbehuizing - gewoon hier werken. Verhuistrafo's doen namelijk alleen iets met je voltage, helemaal niets met de frequentie. M'n frezen worden hooguit ietsjes warmer.

Een vriend van me heeft wel eens geinformeerd bij een kennis van hem die bij Porter Cable (= bovenfrezen) werkte, afdeling electromotoren, en die verzekerde hem dat het allemaal binnen de marges van het design valt.

Ja, dat klopt als een bus wat jij hier zegt...al staat er 50-60-Hz op het plaatje dan doet die machine het zowel in Amerika als hier...maar als er op de Amerikaanse machine alleen 60Hz vermeld staat dan doet DAT ding het hier niet!

Ik heb vanmiddag een e-mailtje van Grizzly gehad uit Amerika en die bevestigen dat ook! En geloof me, die hadden me heel graag een machine van bijna $400,- verkocht.

Mattia
2 april 2009, 19:48
Ja, dat klopt als een bus wat jij hier zegt...al staat er 50-60-Hz op het plaatje dan doet die machine het zowel in Amerika als hier...maar als er op de Amerikaanse machine alleen 60Hz vermeld staat dan doet DAT ding het hier niet!

Ik heb vanmiddag een e-mailtje van Grizzly gehad uit Amerika en die bevestigen dat ook! En geloof me, die hadden me heel graag een machine van bijna $400,- verkocht.

Ik heb anders een Bosch bovenfrees, op het platje staat 120V, 60 Hz, die het ruim anderhalf jaar prima doet. Idem een Triton bovenfrees en en Festool excenterschuurmachine. Ze worden ietsjes warm, maar niet overdreven. Of dat voor de 220v machines geld weet ik niet...

Marcel61
2 april 2009, 22:20
Ik heb anders een Bosch bovenfrees, op het platje staat 120V, 60 Hz, die het ruim anderhalf jaar prima doet. Idem een Triton bovenfrees en en Festool excenterschuurmachine. Ze worden ietsjes warm, maar niet overdreven. Of dat voor de 220v machines geld weet ik niet...

Dat zou goed kunnen Mattia, maar het risico om te kopen en dan het hier niet willen doen is me iets te groot. Nee hoor, ik heb besloten voor een apparte as en een 900 toeren electro motor te gaan. Zo 1tje als die verbeterde versie van Stewart MacDonald.

gengar
4 april 2009, 04:44
Hier staat denk ik het antwoord:

Frequency: 50 Hz vs. 60 Hz

One of the most common questions we receive here is "what will happen if I plug my 60 Hz hairdryer (fan, shaver, whatever) into a 50 Hz outlet?" The most likely answer is "it depends." If the appliance is not motorized, there may be no noticeable affect. Otherwise, the following observations might shed some light on what could happen.

From a helpful correspondent:

I would like to inform you about my experience with electrical equipment and the research I did about 50 and 60 Hertz (cycles).

I am an electrical engineer and live on the island of Curaçao in the Caribbean in front of Venezuela.

On our island we have an electrical mains of 127 and 220 Volt and 50 Hertz.

Because we are a small island about 150.000 inhabitants and are located close to the USA, some electrical equipment sold is imported from the States, so made for a electrical mains of 110/120 volt 60 Hertz.

There is however a big problem with this and that is a lot of this equipment burns out after a while and this varies between a day or weeks or months or years.

This depends on the quality of the insulation of the electrical wiring.

What is the cause of these burn-outs:

the function of a electrical motor or transformer is dependent on the Hertz or cycles of the alternating voltage or current. This means that a motor or transformer would not function if the electrical voltage was not alternating.

Basically a motor or transformer is made by a manufacturer for a specific Hertz or cycles, so either for 50 or for 60 Hz.

This is mentioned on the nameplate of the equipment.

Sometimes it mentions both Hertz 50 and 60, but this is only for small (low wattage) motors and small transformers.

Larger motors or transformers are only made for a specific amount of Hertz, so either 50 or 60

What happens if you connect a 60 Hertz motor to a 50 Hertz mains:

The motor turns 17% slower

The internal current goes up by 17%

The power (watt) goes down with 17 %

The mechanical cooling is less, because of 17% less turns

The result is a higher current, then designed by the manufacturer and the insulation of the electrical wiring deteriorate much quicker, which after sometime results in a burn-out, which could cause a



Example's:

a hairdryer has a heating element and a fanmotor, the heating element is not a problem, but the fanmotor is made for 60 Hertz, so can burn-out

a mains adaptor for a battery charger , for a laptop, or for a cellular phone has a transformer in it and burns-out if it is only made for 60 Hertz

To-day's laptop adaptors are mostly made for the whole world and there is no problem as long as it states on the name-plate: 110-220 volt 50/60 Hertz, if it only states 110 volt 60 Hertz(cycles) it can not be used on a 50 Hertz mains, even if you connect it with a transformer let's say to use it in Europe on a 220 Volt 50 Hertz mains.

Solution:

You can use a transformer to solve part ( the internal current can be lowered but the cycles cannot be changed) of the problem, by connecting the 60 cycles apparatus to a voltage 20% lower as mentioned on the nameplate:

So a 110 volt 60 Hertz apparatus can be connected to a 50 Hertz mains on a voltage 20% lower then 110 volt=90 volt.

Example:

Connect a 110 volt 60 Hertz apparatus with a transformer to a 110 Volt or 127 Volt or 220 Volt; 50 Hertz mains, by setting the primary voltage of the transformer to either 110 or 127 or 220 volt (dependent on the mains of the country) and the secondary voltage to 90 volt for the apparatus

This solution is not a practical solution for travellers, because you would have to carry a heavy transformer of about 1500 Watt in order to use the hairdryer, simpler is to buy (or rent) a new hairdryer in the visiting country.

For all other traveling electrical equipment like a laptop check first the Voltage and cycles on the mains adaptor, which in most cases is universal for 110-220 volt 50/60 Hertz and if this is not the case buy a new universal mains adaptor.

The information on your web-site should state roughly something like the following:

Electrical equipment

Electrical equipment is made by the manufacturer for a certain amount of Current, Voltage and Hertz (Cycles) which is mentioned on the name plate. The Current is dependent of the Voltage and the Hertz.

If the Current through the apparatus is higher then is designed for because of connecting it to a Voltage or Hertz other then stated on the nameplate, the apparatus burns out and can cause a fire.

The electrical Voltage and Hertz are different in different parts of the world, roughly you can distinguish:

120 and 220 Volt; 60 Hertz (USA)

230 Volt; 50 Hertz (Europe & Asia)

Because the electrical current is dependent of the Voltage and the Hertz you cannot connect electrical equipment with a motor and or transformer in it, to a Voltage other then stated on the nameplate. If you connect 60 Hertz equipment to a 50 Hertz mains the internal current goes up with 17% and can cause a burn-out. If you connect 120 Volt equipment to 220 Volt the current goes up with 100% and surely causes a fast burn-out.

This means even if the Voltage is the same, or if you put a transformer in between to transform the Voltage, you still cannot connect a 60 Hertz motor or equipment with an internal input transformer to a 50 Hertz mains.

A lot of equipment is made for universal use all over the world like a laptop and in that case the nameplate mentions: 110-230 Volt; 50/60 Hertz

In most cases a hairdryer is only made for one Voltage and one Hertz and can only be used for this Voltage and Hertz

Universal adaptor plugs for different type of main outlet's can only be used if the Voltage and Hertz are the same for the electrical equipment and the main outlet or if the nameplate states it can be used for different Voltage and Hertz, or if you can switch the Voltage on the equipment and it can be used for both 50 and 60 Hertz.

The message is:

If you are not sure do not use your electrical equipment in other countries if the Voltage and or Hertz is not the same as in your country

I hope the information is useful to you. You can also visit my web-site www.henkpasman.com, which I specifically set up for the local people to inform them about this problem.

Regards,
Henk Pasman

Mr. Pasman later added:

Please note that the same problem also exist in transformers as I explained, they also burn out after a while, also a transformer is made for either 50 or 60 Hertz. Take for instance the transformers which are used for printers to convert them to either a DC or AC voltage of somewhere around 12 volts, they burn quickly if there made cheap in China or Taiwan. The insulation of the wiring is done at minimum for 60 Hertz because of high volume and fine for 60 Hertz but not for 50 Hertz. Also the transformer for a celphone to connect it to the mains and charge the battery.

The input transformer like a computer or television or radio equipment is usually not a problem because they are used by the manufacturer all over the world and they make in that case only one model which can be used for both Hertz.

ik denk dat het toerental niet zo zeer bepalend is echter. Het is de combinatie van het toerental en de straal van de polijstborstel aangezien je op de kopse kant polijst. Dat wil dus zeggen dat de snelheid van het contactoppervlak gelijk kan zijn aan die van het stewmac product als je maar een kleinere schijf gebruikt (even uitrekenen wat het toerental moet zijn in dat geval)..eens/ oneens?

Marcel61
5 april 2009, 22:04
In het (Engelse) verhaal word nog maar eens duidelijk dat de boel doorbrand en dat wat ik van Grizzly via e-mail aan info heb gekregen hier dus word bevestigd.

Wat betreft toerental en diameter van de polijstschijven: die zijn al heel wat jaren door ervaring bepaald. De meest gangbare diameter polijstschijven zijn 25 tot 30 cm. Deze zijn altijd van Flanel (hier in Nederland ook wel pyjama flanel (= heel zachte katoen soort) genoemd. Het ideale toerental om gitaren te polijsten: 900 / 1000 tpm. Dit geeft het snelste resultaat en het gevaar van door de lak heen polijsten is dan het kleinst (alhoewel nog altijd mogelijk).

gengar
7 april 2009, 00:55
daar gaat het toch niet om of wel dan?? De discussie is of 3000 rpm bijv. te snel is of niet. De combinatie van de diameter van de polijstschijf en het toerental zijn bepalend, alleen het toerental zegt helemaal niks.
Wil je het professioneel benaderen dan kun je niet professioneler gaan dan kopieren wat ze bij bijvoorbeeld martin of taylor enz doen. En daar gebruiken ze geen schijven van 25 tot 30 cm maar groter. Ook de schijven van stewmac zijn al 35 cm. In de fabriek hebben ze natuurlijk ook geen tijd om met een schijf van 10 cm een gitaar te polijsten. Wil echter helemaal niet zeggen dat dat niet prima zou gaan. Als je dezelde omtreksnelheid behaalt en de zelfde druk kunt uitoefenen dan gaat het prima. Het gaat om het princinpe van het polijsten.

Marcel61
9 april 2009, 20:19
O sorry, geachte alwetendheid. Maar uh..wat is dan die alles bepalende omtreksnelheid van een 35 cm diameter polijst schijf, of een 45 cm diameter schijf, of een 145 cm diameter schijf (Taylor)????

Maar weet je wat: jij hebt gelijk (alhoewel...ik wel eens een paar gitaartjes met zo'n machine heb gepolijst in mijn nog maar heel korte 48 jarig leventje).

Marcel61
10 april 2009, 09:45
OK dan: hier het voorbeeld van de Stewart MacDonald Arbor met 35 cm polijstschijven. In de technische aanbevelings documentatie staat (en zie je) de opstelling van motor en polijst-as. Deze polijst-as draaid op kogellagers in een behuizing: op deze as zitten 3 zgn pullies waarop de v-snaar gelegd kan worden die ook om de pully van de electromotor moet worden gelegd. Zoals je kan lezen word er een motor aanbevolen die 1725 tpm draaid waarop men een 2 inch pully moet monteren. Als de opstelling van motor en polijst Arbor goed staat opgesteld kan je lezen dat de v-snaar om de 2 inch pully van de motor gelegd moet worden, maar op de pullies van de polijst-as moet deze op een veel grotere (de grootste) pully worden gelegd. Waarom: om de 1725 toeren per minuut terug te brengen naar een veel lagere snelheid: ongeveer 860 / 900 tpm. Ziedaar, uwe wijsneus, dat ook hier weer de ideale snelheid +/- 900 tpm is.

gengar
11 april 2009, 17:58
Beetje jammer dat je met al je levenswijsheid niet in staat bent om gewoon te discussieren zonder persoonlijk te worden. Blijf je toch gewoon lekker het zelfde herhalen zonder proberen te achterhalen waar het nou werkelijk om gaat bij polijsten. Als je er theoretisch op wilt ingaan graag, daar ben ik altijd in geinteresseerd, als je wilt gaan beledigen moet ik er helaas van afzien..

Marcel61
12 april 2009, 16:47
Als jij nu eens gewoon begint mijn vragen hierboven te beantwoorden in plaats van deze te ontwijken door over mijn persoontje te leuteren? Je zet namelijk - met je zogenaamde "discussie" - diegene die graag willen weten wat te kopen cq te gebruiken op een dwaalspoor door het wiel opnieuw uit te willen vinden.

Het beste toerental die de polijstschijf draaien moet (en dan maakt het niet uit hoe groot de polijstschijf is) om de lak van een gitaar te polijsten is al zo'n 60 jaar 900 à 1000 tpm..stel dat je iedere keer als de schijf een omwenteling maakt deze telt, dan moet die optelsom op ongeveer 900 omwentelingen per minuut uitkomen: dwz de BUITENSTE kopse kant van de polijstschijf - want die raakt / poetst het lakoppervlak! Dit is DE standaard in ELKE gitaarfabriek. De technische ducumentatie die je kan lezen (en lees deze dan ook eens een keer!) op de site van Stewart MacDonald bevestigd dit! Waarom dit niet willen aannemen (?????) en de hele boel opnieuw willen uitdokteren terwijl dit wiel al LANG is uitgevonden?

Je helpt namelijk NIEMAND.

Voor diegene die wil weten waar dit over gaat hier een foto van zo'n polijstmachine opstelling, met daarachter de electromotor verbonden dmv de V-snaar:

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/arborrear.jpg

De pulley op de electromotor is 2 inch in diameter, die op de as van de polijstmachine x 2 = 4 inch.
Deze electromotor draaid 1725 tpm. Door nu een 2 maal zo grote pulley op de polijstmachine-as te gebruiken (als van die op de electromotor) word het toerental van de motor gedeelt door 2 = 863 tpm (afgerond).
Dat is een prima snelheid voor de wat grotere ("nieuwe") 35 cm diameter polijstschijven: je komt dan uit op 900 tpm. Als je nu polijstschijven van bijvoorneeld 50 cm in diameter zou gaan gebruiken (ipv de geadviseerde 35 cm) dan loopt het toerental weer te hoog op! Andersom, dus bij gebruik van te kleine diameter polijstschijven, loopt de snelheid te veel terug.

Hier kan je natuurlijk ook weer gebruik van maken...als je een te snelle motor hebt...denk maar eens na. Alhoewel er natuurlijk een limiet is aan hoe klein je schijf kan zijn.

Marcel61
13 april 2009, 01:26
Beetje jammer dat je met al je levenswijsheid niet in staat bent om gewoon te discussieren zonder persoonlijk te worden. Blijf je toch gewoon lekker het zelfde herhalen zonder proberen te achterhalen waar het nou werkelijk om gaat bij polijsten. Als je er theoretisch op wilt ingaan graag, daar ben ik altijd in geinteresseerd, als je wilt gaan beledigen moet ik er helaas van afzien..

Jij bent degene die beledigt (!) door er van uit te gaan dat ik hier niets van af weet...dat noemt men ook wel AROGANT ! Jij begrijpt blijkbaar TOTAAL niet wie je voor je hebt. Dat had je al een tijdje kunnen weten als je eens de moeite had genomen. Ga lekker zo door, dan zijn diegene die ECHT wat van de materie afweten - en die aardige mensen graag wat willen leren - hier snel weg. Dan kan je lekker verder "discussieren" met je eigen soort.

Gitaarbouwer
13 april 2009, 10:37
Ik heb even geprobeerd mijn natuurkundige kennis op te halen. Er wordt hier regelmatig gesproken over "snelheid". Maar dat begrip is in een circelvormige beweging m.i. nietszeggend.

Een circelvormige beweging kent twee snelheden: de hoeksnelheid (welke wordt bepaald door het toerental v/d machine) en de omtrekssnelheid (welke wordt bepaald door de grootte van de circel).
De circel is hier de polijstschijf.

Een gelijkblijvend toerental kent een gelijkblijvende hoeksnelheid.

Van belang tijdens het polijsten is de omtrekssnelheid. Hoe groter de polijstschijf, des te groter de omtrekssnelheid (bij gelijkblijvend toerental!). Bij de omtrekssnelheid gaat het immers om de aantallen cm's flanel die per omwenteling over je gitaar heentrekken. Bij een grote polijstschijf zijn dat nu eenmaal meer cm's dan bij een kleine polijstschijf. Gooi je het toerental omhoog (bij gelijkblijvende polijstschijf diameter!) dan verhoogt de omtrekssnelheid. Verlaag je het toerental (bij gelijkblijvende polijstschijf diameter!) dan gaat de omtrekssnelheid omlaag.

Gooi je het toerental omhoog én neem je een kleiner schijfje, dan zal de hoeksnelheid zeker stijgen maar blijft de omtreksnelheid mogelijk gelijk. En vice versa. Conclusie: de combinatie van toerental en diameter van de schijf zijn bepalend voor of het geheel geschikt is om gitaren mee te polijsten. Echter omwille van de praktische werkbaarheid zul je niet een klein schijfje van bijv. 5cm diameter willen gebruiken. Je loopt dan het risico dat de gitaar tegen de werkbank aanbotst en dat soort zaken. Maar natuurkundig gezien kan en klopt het wel.

Marcels opmerking "stel dat je iedere keer als de schijf een omwenteling maakt deze telt, dan moet die optelsom op ongeveer 900 omwentelingen per minuut uitkomen: dwz de BUITENSTE kopse kant van de polijstschijf" is een vreemde opmerking, want het binnenste deel van de schijf maakt net zo goed 900 toeren als het buitenste deel.

Met jullie persoonlijke vete bemoei ik mij niet. Ik vond een natuurkundige discussie eigenlijk wel leuk, daar kunnen we allemaal wat van leren.

Wie verbetert mij? Want we praten hier wel over natuurkundige kennis die al 20 jaar was weggezaktJ

Marcel61
13 april 2009, 15:22
Gitaarbouwer: wat jij hier zegt klopt als een bus!!! Waar je mij herhaalt had ik het ook zo moeten zeggen. Je valt ook niet te verbeteren.

Maar maak nu de vertaalslag maar eens: we moeten hier nu 1 x uitgaan van de Nederlandse situatie en wat hier zoal te koop cq te gebruiken is...

Vandaar mijn originele vraag aan het begin: "Gezocht: ... ".