PDA

View Full Version : Cab Impulses(soundclip) : Robbert Hanenberg



Robbert Hanenberg
26 maart 2009, 18:36
Hey gasten,

Ben de laatste jaren flink ah experimenteren met 'cab impulses'. Naar mijn mening veruit de beste manier voor direct recording en het 'rechtstreeks' spelen zonder speakerkast.
Heb uiteindelijk 'n paar impulses gemaakt van mijn....Mesa Simul-Class 2:90 eindtrap + Marshall(4 x 12 Celestion G12T-75) + sm57....en wat soundclipjes gemaakt. Het is de bedoeling dat ik zo snel mogelijk dit live(en in de studio) ga gebruiken. Werkt te gek!

Onderstaande link is 'n ruwe soundclip...geen eq dus...

http://www.xs4all.nl/~robbert0/Impulse%20Test%206.mp3

EDIT:

Heb 'n clipje toegevoegd met de Triaxis als preamp...ruwe mix...:

http://www.xs4all.nl/~robbert0/Impulse%20Test(Triaxis).mp3

De eerste clip is opgenomen met de Tonelab als preamp + 'n impulse waarbij de presence op 7!! stond...hoog dus.
Bij de 2e clip(Triaxis) heb ik 'n impulse gebruikt waarbij de presence dicht stond.

Grtz,


Robbert

bass blom
26 maart 2009, 18:48
klinkt lekker man!

pasqual
26 maart 2009, 19:18
ik vind het stuk voor stuk erg goeie sounds. er was er geen een bij die ik lelijk vond. hoe werkt dit eigenlijk? gebruik je wel je amp of komt alles uit een moddeling pedaal? misschien een domme vraag, maar ik weet dus niet wat "impulses" zijn. de gitaar die je gebruikt, is dat een wolfgang "by any change"?

groeten Pasqual.

marter544
26 maart 2009, 19:34
Klinkt goed, maar wat bedoel je met cab impulses precies? Google word ik niet echt wijzer van.. Ben wel benieuwd. Zover ik het nu begrijp, gebruik je een DI, en ga je dat daarna door een EQ gooien oid., en dat dan als cab simulater?

Bloodline
26 maart 2009, 23:12
Hey gasten,

Ben de laatste jaren flink ah experimenteren met 'cab impulses'. Naar mijn mening veruit de beste manier voor direct recording en het 'rechtstreeks' spelen zonder speakerkast.
Heb uiteindelijk 'n paar impulses gemaakt van mijn....Boogie Simul-Class 2:90 + Marshall(4 x 12 Celestion G12T-75) + sm57....en wat soundclipjes gemaakt. Het is de bedoeling dat ik zo snel mogelijk dit live(en in de studio) ga gebruiken. Werkt te gek!

Onderstaande link is 'n ruwe soundclip...geen eq dus...

http://www.xs4all.nl/~robbert0/Impulse%20Test%206.mp3


Grtz,


Robbert


Op mīn knietjes: Zou je de impulses willen delen ? Ik heb ook nog een paar goeie.
Wat ik me afvraag, hoe maak je nou een impulse ?
het zijn vaak wav. bestandjes merk ik. Hoe kan zo'n wav. bestand de informatie geven hoe bijvoorbeeld een Engl cabinet klinkt.

VHsologitarist
26 maart 2009, 23:14
Hey Robbert,

Long time no hear!
Ik sluit mij aan bij de rest, wat zijn Cab impulses? En gebruik je de Vox Tonelab niet meer?
Deze geluiden kun je toch ook met de Vox maken? Lijkt wel of ik op sommige momenten toch echt je Vox hoor.
Ik hoor bekende stukken tussen, zoals Toto - gypsy train en andere van Toto ;)

gr
Fer

sjaak1990
26 maart 2009, 23:49
Heb je de tab voor the prayer/the answer? Geweldig nummer...
Lekkere sound, vind alleen dat er een te hoog fizzy randje aanzit, maar dat is ook smaak natuurlijk. :hippie:

telepathic
27 maart 2009, 08:14
Klinkt goed, maar wat bedoel je met cab impulses precies?
Hier een uitleg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Convolution_reverb

Gaat over reverb maar het principe is hetzelfde.

VHsologitarist
27 maart 2009, 09:15
Ik begrijp de uitleg, heb ik namelijk ook op school gehad bij audio design. Maar dit gebeurd door wetenschappers van universiteit delft bijvoorbeeld die zo een nieuwe reverb op de markt brengen als software.

peter_heijnen
27 maart 2009, 13:54
Werkt te gek!
Ja en hoe, vokking hel dat horen wij wel!

Echter, HOE!!! werkt het? Wij eisen een verklaring! :)

(Het klinkt echt helemaal super!)

bass blom
27 maart 2009, 19:25
guitar rig oid?

ik googelde ff op impulses en zag zo ergens een setje van 500 die je gratis kan downen.

Robbert Hanenberg
27 maart 2009, 20:03
Hier nog 'n soundclipje:

http://www.xs4all.nl/~robbert0/Impulse%20Test(Triaxis).mp3

Opgenomen met de triaxis als preamp + 'n impulse waarbij de presence dicht stond...ruwe mix...

Ok...het technische verhaal achter 'n impulse laat ik even achterwege...

In 't kort:

Ik laat 'n soort van testtoon door mijn poweramp + cab + sm57 lopen en maak daar 'n opname + wav-je van...met 'n soort van deconvolve programma wordt het verschil berekent tussen de originele testtoon en de testtoon die door mijn gear heeft gelopen....het verschil is dus 'de impulse'...
Van peperdure galmen(Lexicon bijv) worden ook vaak impulsen gemaakt en gebruikt.
Het resultaat is echt verbluffend! Cab sims van Line6( Pod, Vetta, noem maar op...) kunnen, naar mijn mening, ZWAAR inpakken.
Alle karakteristieken van je gear(poweramp + cab + sm57) worden weergegeven
Ik heb 'n maand terug als test bijv 'n aantal riffs opgenmomen met mic, daarna preamp losgekoppeld, en van de gear(inc. de desbetreffende mic opstelling) 'n impulse gemaakt. Preamp vervolgens gekoppeld aan de impulse en dezelfde riff ingespeeld. Resultaat was dat 't niet van 't origineel te onderscheiden was, en geloof me, ik ben echt wel 'n mierenneuker. Impulses zijn wel linear...de vervorming van 'n speaker geeft hij niet weer. Vind ik persoonlijk alleen maar 'n voordeel.
Voordat ik zelf impulses ging maken heb ik zowat heel internet afgestruind naar goeie impulses maar 95% is niet of nauwelijks bruikbaar. Waarschijnlijk door verkeerde mic-opstellingen of slechte mic-preamps. Als je niet in staat bent om thuis 'n goede -mic-opname te maken dan is het dus ook onmogelijk om 'n goede impulse te maken. Ik wil eigenlijk binnenkort 'n peperdure studio ingaan om daar 'n aantal vette impulses te maken. Thuis ff inladen in 'n vst-loader of laptop en je hebt gewoon 'n moddervette studio-sound in de pocket...live...maar ook in je eigen studiootje. Maar eerlijk gezegd weet ik niet zeker of ze beter of bruikbaarder worden dan de impulses die ik nu heb. Ga volg wk voor het eerst hier live mee werken. Ben er alleen nog niet helemaal over uit welke preamp ik ga gebruiken.

Als 'n aantal gitaristen benieuwd is hoe hun preamp of amp klinkt met zo'n impulse dan moeten ze mij maar ff 'n wav-je sturen met hun preamp signaal...of mocht je 'n top hebben...de 'send-uitgang' gebruiken...zet ik 't resultaat wel even online.

DTmaster
27 maart 2009, 22:11
netjes!!!!!!

meul
28 maart 2009, 19:51
i.d.d vette sounds zeg. ze zuigen (energie, niet verwaren met suck :seriousf:) echt. gaat mij niet lukken met de X3, die ik after all toch erg vlak vind.

Maiden Michiel
28 maart 2009, 20:28
Heel erg vet dit, strak en helder ook!

glennshred
28 maart 2009, 21:38
Gruwelijk goed!!!

armageddon
29 maart 2009, 12:05
@RobertHanenberg:

Voor mijn studie ben ik veel bezig met impulse-responses, DFT, FFT, convolutie etc, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar het volgende:

Als je iets inspeelt en dat door een amp haalt en dat deconvolueert, dan krijg je een mooie response. Als je daar hetzelfde weer doorheen gooit (je oorspronkelijke signaal), dan krijg je uiteraard hetzelfde weer terug. Uiteraard kan je dan een mierenneuker zijn, maar wat je doet is a*b/a*a als het ware. :)

Zoals je zelf al aangeeft zijn de impulses linear, wat dus inhoudt dat ze dus inderdaad niet de non-lineariteiten van speakers meenemen. Maar heb je ook aan het overstuurcircuit in je amp gedacht? :) Als je je volume-knop rustig dicht draait ga je geen mooie clean tone krijgen. Althans... niet zoals oorspronkelijk uit je amp.

Daarom heeft Focusrite ook de Liquidchannel preamps, met zogenaamde dynamic convolution circuits, die naar mate de gain toeneemt naar andere impulses morphen.

Ik snap dat het geweldig kan zijn voor een enkele toon hier of daar, maar het is niet alsof de heilige graal gevonden is :)

Blijft natuurlijk wel kicken technologie.

Robbert v.d. Hanenberg
29 maart 2009, 21:35
Thanks!

Armageddon:

Ik werk juist heel veel met m'n volume-knop en 't gros van alle sounds die je hoort in 't eerste clipje zijn gemaakt met 1 sound...dus alle dynamiek die ik maar wil...
De impulse hoeft ook geen vervorming weer te geven...die komt namelijk van m'n preamp...en op de vervorming van m'n eintrap of speakers, of beter gezegd, de weergave daarvan, zit ik niet te wachten...vooral niet als 't om cleane sounds gaat.
Ik hoor geen verschil tussen 't ge-mic-te signaal en 't impulse signaal...misschien 'n minimaal verschil in 't 10K gebied...maar da's mierenneuken...:) ...de kleur en het karakteristieke van 'n cab(+ eindtrap en sm57) wordt heel verfijnd weergegeven.
Waar 't vooral omgaat is dat 't klinkt als 'mic'...ook buiten de mix...veel cab sims klinken namelijk in de mix best ok maar klinken los van de mix behoorlijk onnatuurlijk. Bovendien is dit live ook nog 'ns heel goed bruikbaar.
Ik ben geen techneut op dit gebied maar denk wel dat ik redelijke oren aan m'n kop heb.
Als jij er zeker van bent dat je 't ge-mic-te signaal van 't impulse signaal kan onderscheiden dan wil ik best wel wat clipjes plaatsen.
Als 'n impulse zowel lineare als parametrische aspecten weer zou kunnen geven dan zou je idd van 'n peperdure preamp of amp de gain-stage(vervorming) mee kunnen pakken...dat zou helemaal ideaal zijn...maar vind dit al te gek werken. Bovendien zou je dan van elke instelling 'n impulse moeten maken, beetje omslachtig.

armageddon
30 maart 2009, 20:28
Oh, ik denk dat ik je opstelling verkeerd begrijp.

Je maakt nu eem impulse response van het mic gedeelte? Dus als je nu live speelt speel je door je preamp + poweramp. Maar daarna ga je door je 'simulatie' heen?
Ik dacht oorspronkelijk dat je een testsignaal door je preamp + poweramp + cab gooide. En dan dus live alleen in je laptopje wilde prikken.

In het eerste geval: Werkt als een tiet ja! Die vervorming van je cab wil je juist niet hebben (tenzij dat de karakteristiek is natuurlijk).

Erg gaaf dat die technologie zo goed gebruikt wordt dan. Kan me voorstellen dat je er veel uit kan halen.

Robbert v.d. Hanenberg
30 maart 2009, 23:20
Ik maak impulses van m'n poweramp, cab en sm57. Ga dus na m'n preamp de laptop in...ook live...
Voor recording is 't op deze manier zelfs mogelijk om met complete freeware 'n zeer vette en realistische sound neer te zetten. Heb 'n gratis Bogner plugin die gecombineerd met impulses echt te gek klinkt.
Als je impulses combineert met bijv. 'eq-matching'(ken je dat?) dan kun je in no-time 'n sound voor 95 - 100% copieren. Ik gebruik dat niet zo vaak maar werkt wel te gek. Stel je wilt Vai's of Lukather's sound of 'n bepaalde sound van hun album copieren dan werkt dit akelig goed. Het nadeel is alleen dat 'hun' sounds gemasterd zijn, dus als je deze gebruikt is 't vaak zo dat ze 'buiten jouw mix' vallen. Het blijft wel 'n mooie techniek.

Analie-G
30 maart 2009, 23:40
en daar is de AXE FX ster in.....impulses = toekomst voor gitaristen.......

Robbert v.d. Hanenberg
31 maart 2009, 00:02
AXE FX werkt idd ook met impulses maar vind 't gros ervan niet echt bruikbaar, vooral live niet. Bovendien is 't apparaat behoorlijk prijzig en kun je met complete freeware veel betere resultaten bereiken...laat staan met 'n top-preamp. Effecten van AXE FX zijn daarentegen wel top!

Rinze
31 maart 2009, 10:40
Klinkt goed Robbert, mag ik vragen met wat voor plugin je de impulses laadt, ik ken wat dat betreft alleen de Voxengo Boogex, maar daar zit ook eenversterkersim bij die ik niet hoef. En je had het over een gratis Bogner plugin? :soinnocent:

Die eerste mp3 met de Tonelab, dan zet je de cabsim van de Tonelab uit en gebruikt in plaats daarvan de impulse?

armageddon
31 maart 2009, 12:04
Ik maak impulses van m'n poweramp, cab en sm57. Ga dus na m'n preamp de laptop in...ook live...
Voor recording is 't op deze manier zelfs mogelijk om met complete freeware 'n zeer vette en realistische sound neer te zetten. Heb 'n gratis Bogner plugin die gecombineerd met impulses echt te gek klinkt.
Als je impulses combineert met bijv. 'eq-matching'(ken je dat?) dan kun je in no-time 'n sound voor 95 - 100% copieren. Ik gebruik dat niet zo vaak maar werkt wel te gek. Stel je wilt Vai's of Lukather's sound of 'n bepaalde sound van hun album copieren dan werkt dit akelig goed. Het nadeel is alleen dat 'hun' sounds gemasterd zijn, dus als je deze gebruikt is 't vaak zo dat ze 'buiten jouw mix' vallen. Het blijft wel 'n mooie techniek.

Het is inderdaad een mooie techniek. En zeker erg goed voor de 'hobby' of 'semi-pro' die tot 95% van het echte resultaat wil komen.

EQ-matching ken ik ja. Is eigenlijk bijna hetzelfde, alleen je drukt dan een EQ-afdruk af als het ware.

Maar een poweramp zorgt ook voor heel veel sound, maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk ;). Je kan inderdaad geen volledig model krijgen van je rig, maar meer een momentopname waar je doorheen speelt. Jij varieert dit nog door je preamp buiten het model te plaatsen. Dat is slim. Bij een optreden ga je namelijk niet aan je poweramp zitten rommelen, maar je wil wel channel-switchen e.d.

En daar zit dus het hele 'heilige graal' idee. Een vervormende preamp (of poweramp) is theoretisch gezien geen impulse van te maken. Je maakt een moment opname. Je pleurt er een signaal met lengte piepklein (dt) doorheen van grote 1. Als je die response hebt dan heb je een foto van de rig. Als je dan jouw signaal convolueert met die impulse-responsie, dan vermenigvuldig je elk onderdeel van jouw signaal met die impulse. (Daarom heeft het testsignaal ook 'hoogte' 1, anders zou het juist te hard zijn, of te zacht). Punt is is dat een vervorming niet-lineair is en dus de response op een signaal van 1.0 anders is dan die van een signaal van 0.5 sterkte. Het is dan niet simpel 0.5*(impulse van 1.0). Dan was het allemaal makkelijk geweest :)
Dit werkt wel prima met echo's e.d. Daarom werken die convolution reverbs zo geweldig.

Veel grote merken komen nu met het impulse-response idee en zeggen dat je daar heel simpel een preamp+poweramp mee kan modellen, maar dat is dus pertinent niet waar :) Je kan 1 fotootje maken van een specifieke instelling en een specifiek ingangsvolume op je gitaar. Als je zachter speelt zal de vervorming hetzelfde zijn, alleen minder hard :) Uiteraard zijn hier wel dingen op te vinden (interpoleren tussen impulse-responsies etc.).

En dan zijn phasers e.d. ook niet vast te leggen op die manier. Die zijn zo niet-linear dat het niet normaal meer is. Je wil zogenaamde LTI-systemen modeleren. LTI systemen zijn 'Lineaire Tijds-Invariante'-systemen. Maar een phaser, of flanger of wat dan ook, is zo tijds-variant als de pest. Als je iets speelt op tijdstip a, klinkt het wezenlijk anders dan op tijdstip b. Maar ook hier zullen wel dingen op te vinden zijn ;)

In ieder geval. Gave techniek! Vind het cool dat het zo toegepast wordt.

Analie-G
31 maart 2009, 14:48
AXE FX werkt idd ook met impulses maar vind 't gros ervan niet echt bruikbaar, vooral live niet. Bovendien is 't apparaat behoorlijk prijzig en kun je met complete freeware veel betere resultaten bereiken...laat staan met 'n top-preamp. Effecten van AXE FX zijn daarentegen wel top!

Hmm, tja ik gebruik de Impulses van de AXE ook niet....voornamelijk andere user impulses........maar goed, zolang het voor jou werkt , das het belangrijkste !

Mischien moet je een keer in de toekomst je top preamp + impulses eens vergelijken met iemand die de AXE goed klinkend heeft.......(Morris mischien bij jou in de buurt ??)

Ik denk dat de prijs verhouding op hetzelfde uitkomt als je jou CAE pre neemt tegenover de AXE standard.......

Succes,
Anand

Robbert v.d. Hanenberg
1 april 2009, 22:43
Rinze: Er zijn er 'n paar...zelf gebruik ik Kefir... http://habib.webhost.pl/_vst_keFIR.php ...is hier gratis te downloaden.

Hier vind je de Bogner plugin: http://www.the29a.org/nickcrow/Wagner_Sharp_v0.6.zip
Hier 'n Soldano plugin: http://lepouplugins.blogspot.com/

Beide plugins werken zonder cab sim...dus Kefir achter het signaal zetten en vervolgens 'n vette impulse loaden.

Ik heb bij het eerste clipje idd de cab sim vd Tonelab uitstaan en gebruik alleen de preamp.

Armageddon: Ik denk dat juist niet alleen homestudio's steeds meer gebruik gaan maken van impulses maar ook top notch studio's. Alle ideale mic-opstellingen zijn via 'n impulse in 1 x vast te leggen. Je kunt bijv 4(of meer) impulses laden van 'n Neumann of sm57, tegelijkertijd, mic-opstellingen combineren enz...elke sweetspot die je vindt bij 'n cab kun je meteen vastleggen via 'n impulse. Heb je zelf ooit ge-experimenteerd met cab-impulses?

Analie-G: De standaard impulses van de Axe Fx zijn behoorlijk matig. Verder heb ik al meerdere keren gelezen dat ze simpelweg impulses overnemen die al enige tijd op het internet rouleren(buiten de user impulses).
De freeware plugins, bovengenoemd, vind ik beter klinken dan Axe Fx's amp sims...dus dan blijven de effecten nog over. Maar goed, dat is mijn mening, anderzijds heb je wel meteen 'n impulse loader bij de hand...ik moet live werken met 'n laptop...da's minder. Ik heb trouwens geen CAE...werk met 'n Triaxis, Soldano en de Tonelab.

Grtz,


Robbert

Rinze
1 april 2009, 23:33
Thnx voor de links :cheerup:

Ik moet zeggen dat ik Armageddons verhaal wel logisch vind klinken trouwens..