PDA

View Full Version : beginnersvraagje...



ellisvertellis
26 maart 2009, 16:13
Hallo,

Ik heb een Fender Blues Deville en een paar pedaaltjes.

Al een tijdje vraag ik mij af waarom men eigenlijk gebruik maakt van een FX-loop. Ik gebruik tot nu toe al mijn effecten tussen de gitaar en de amp en dat lijkt goed te werken. Ik begrijp het concept van een loop maar half, heb ik de indruk. Op een mengpaneel gebruik ik de "send-" en "return-"funtie wel om reverb op de stem te mixen.
Ik ben al een tijd het woord "FX-loop" aan het intypen in de zoekfunctie, maar meestal veel te complex voor mij. :o

Wie wil deze verwarde beginner ff op weg zetten?

Thnx!

Spitfire
26 maart 2009, 16:18
Duidelijker dan dit (http://www.guitarsite.com/guitar_FAQ.htm#LOOP) wordt het echt niet hoor ;)

Edit: om het nog iets te verduidelijken en simpeler te zeggen. Je moet je versterker zien in twee onderdelen: de pre-amp (die je geluid een 'kleur' of 'sound' geeft) en een power-amp (die dat geluid versterkt). Sommige pedalen klinken beter als ze het geluid pas bewerken nadat die van een 'kleur' is voorzien (die zet je in de effects-loop), andere pedalen klinken beter helemaal aan het begin van de keten (die zet je tussen je gitaar en je versterker).

ellisvertellis
26 maart 2009, 16:25
Thnx spitfire! Das duidelijk! En om te weten welke effecten waar het beste te zetten, gewoon proberen zoals het tekstje zegt?

Rude Perception
26 maart 2009, 16:28
Als richtlijn kan je gebruiken dat je modulatie en delay in de loop zet, gain, wah en compressors voor de pre-amp.

Het voornaamste verschil zit'm erin als je overdrive uit je versterker haalt.
Probeer trouwens vooral zelf ook wat je het beste vind klinken.

Spitfire
26 maart 2009, 16:34
Thnx spitfire! Das duidelijk! En om te weten welke effecten waar het beste te zetten, gewoon proberen zoals het tekstje zegt?

Je kunt de richtlijn die Rude zegt aanhouden, in 99% van de gevallen werkt dat gewoon goed.

Aan de andere kant zou ik gewoon lekker experimenteren met volgorde van de pedalen en welke je wel/niet in de loop zet. Daar komen soms dingen uit voort die je zelf net even wat lekkerder vind klinken.
Sommige mensen vinden een wah in de loop heel vet klinken, of juist een delay pedaal voor de pre-amp. Ik heb zelf nu mijn delay voor de pre-amp, in eerste instantie omdat ik niet genoeg kabels had, maar nu vind ik de 'sonic mayhem' die dat oplevert met een beetje overdrive erg fijn :)

ellisvertellis
26 maart 2009, 17:11
Prachtig! Helemaal wat ik moest weten! Bedankt samen! :satisfie:

Groetjes!!

ellisvertellis
14 april 2009, 22:12
Toen ik die vraag stelde over hoe en wat (ik speelde toen op een Marshall), was ik eig in de veronderstelling dat mijn Deville een "FX-send en -return" had, maar nu ik hem terug heb van de ampdokter blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Ik heb wel een "Preamp out", een "Poweramp in".
Is dit hetzelfde?

O ja, nog iets! Ik heb, net zoals sommige andere versterkers, 2 inputs. Waarom?

Ook heb ik zonet een delay van de "preamp out" naar die tweede input gestoken, wat een vreemd effect was dat! Net alsof de klank per reproductie van de delay (DD7) scherper werd... :o Tegelijkertijd heb je maar de helft van je normale volume. Wordt dit gedaan eigenlijk?