PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Godin 5th Avenue (Kingpin)



hendrix2
26 maart 2009, 15:06
De dag is voor mij mooi begonnen, gisteren kreeg ik bericht van de shop waar ik ga dat de Godin gitaren eindelijk weer binnen waren. Ik deze ochtend uiteraard meteen naar de winkel om te gaan testen...

Gewoon het uitzicht van deze Godin 5th Avenue alleen al laat je kwijlen. Foto's kunnen echt niet weergeven hoe mooi deze Cognac Burst is! Ze hebben hem ook in het zwart (lelijk, sorry) en in Natural (minder mooi naar mijn smaak) maar ik MOEST echt in Cognac Burst hebben.

Ik twijfelde erg lang tussen de volledig akoestische en de versie met een P90. Ik vind die heel klassieke oude look wel cool en die P90 verneukt dat een beetje, maar het gemak speelt ook mee, en het is toch wel handig om deze archtop ook wat te kunnen versterken voor in bandgebruik enzo.

De gitaar zelf speelt écht superlicht. Ik ben sowieso een lichte speler en hou van lage actie, en gelukkig was deze ideaal afgesteld voor mij. Heel lage actie zonder buzz (nooit een actie zo laag geweten zonder buzz!), maar dat ga ik misschien toch nog wat ophogen.

De gitaar klinkt echt fantastisch! Het klinkt niet als een heel oude archtop, er zit zeker ook wat moderns in en daar was ik naar opzoek. Heel mooi geballanceerd! Veel mid maar ook genoeg bas met die typische vintage sound, maar ook weer niet té. Leent zich akoestisch perfect tot blues, jazz, rock... Fingerpicking of slag, het klinkt allemaal fantastisch. Ik hoorde veel verhalen dat de gitaar vrij stil zou zijn, maar ze is bijna even luid dan mijn Simon and Patrick SP6CW... Dus volume is absoluut geen probleem!

Het element? Klinkt goed, maar kan ik voorlopig niet meer over zeggen, ik heb hem nog niet uitvoerig getest op versterker. Ik hoor wel al dat je ook geen uitzinnige volumes moet verwachten want hij gaat feedbacken dan.

Minpunten? Ja. De slagplaat heeft maar 2 steunpunten en daardoor neigt ze weg te zakken als je er op steunt. Raar gevoel maar makkelijk op te lossen. Ik ga er gewoon een stukje extra schuim ondersteken om het stabieler te maken.

Trouwens in vergelijking met andere archtops is dit héél véél gitaar voor het geld (voor prijs google je maar even en tel nog wat euro's op bij de internetshop prijs)

Na deze beknopte (toch al redelijk lange) review.... FOTOS

*foto's geven in géén geval de ware schoonheid van dit instrument weer! Echt, ga deze gitaar bekijken in de winkel en speel er op... én wordt verliefd!

http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs027.snc1/2576_60097201817_757856817_1671730_3021324_n.jpg

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs027.snc1/2576_60097156817_757856817_1671724_7347058_n.jpg

http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs027.snc1/2576_60097166817_757856817_1671725_8383381_n.jpg

http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs027.snc1/2576_60097181817_757856817_1671727_8070698_n.jpg

Bedanking voor Mr.Fingers die mij geil maakte voor deze gitaar (je hebt me blut gemaakt, je mag er trots op zijn!)

Geluidsamples volgen in de loop van de dag/week.

I'm one happy dude!

edit: nog wat specs voor de liefhebbers:
Canadian Wild Cherry archtop
Canadian Wild cherry back & sides
Silver Leaf maple neck
Contoured high-gloss black headstock
Custom Polished Finish reminiscent of the
french polish of the 19th century
Rosewood Fingerboard
Adjustable Tusq Bridge by Graphtech
Cream Binding
1x Godin Kingpin P90 single-coil pickup
1x Volume, 1x Tone
16" (406 mm) fingerboard radius
24.84" (630 mm) Scale
1.72" (43 mm) nut width
Colors: Black, Cognac Burst & Natural

YoJorisss
26 maart 2009, 15:15
duur dingetje!! :P

hendrix2
26 maart 2009, 15:31
Oh, wat ik wel vreemd vind (kwestie van wennen) zijn de érg kleine stemsleuteltjes. Het valt niet echt op op de foto, maar die dingen zijn echt wel klein in vergelijking met andere gitaren.

almarvk
26 maart 2009, 15:37
Ziet er al direct behoorlijk authentiek uit, maar daardoor super gaaf en echt. Congrats met deze super aankoop!

bass blom
26 maart 2009, 15:40
whoo, vet ding zo te zien :cheerup:

Guitar GoD
26 maart 2009, 15:48
So! een echte godin,, Gefeliciteerd man ;)

Mark1990
26 maart 2009, 16:19
mooie burst ook:supercool:

Mr.Fingers
26 maart 2009, 16:34
Mooizo Bauters! En inderdaad, die burst is YUMMIE!!! (en ga nu maar wat Django spelen!)

hendrix2
26 maart 2009, 16:35
Thanks mensen!
Mijn GAS is weer even gestild!
Deze gitaar is echt een aanrader.
Ik ga zo meteen eens een geluidsample maken (zal een videootje zijn)

Otje
26 maart 2009, 16:54
Prachtig ding, staat ook op mijn verlanglijstje. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Veel plezier er mee!!

hendrix2
26 maart 2009, 19:19
Klein videootje (volledig akoestisch en veel te donker waardoor de gitaar niet goed te zien is)

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/th_DSCF7782.jpg (http://s97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/?action=view&current=DSCF7782.flv)

grayfink
26 maart 2009, 19:21
Ondanks dat ik zelf niet veel met zo'n gitaar kan, vind ik hem prachtig. Ik word er hebberig van :) Gefeliciteerd!

bass blom
26 maart 2009, 19:26
heerlijk ouderwets klinkt het man!

was jij niet ook die dude die mandolines bespeelt?

hendrix2
26 maart 2009, 19:33
heerlijk ouderwets klinkt het man!

was jij niet ook die dude die mandolines bespeelt?

Jup, mandolines zijn ook helemaal mijn ding :) (http://www.youtube.com/watch?v=DUiFYXIZwZs&feature=channel_page)

bass blom
26 maart 2009, 21:19
Jup, mandolines zijn ook helemaal mijn ding :) (http://www.youtube.com/watch?v=DUiFYXIZwZs&feature=channel_page)

precies, dacht ik al, in het begin van het videootje speel je ook bijna mandoline :D

hendrix2
26 maart 2009, 21:31
Ik dacht al dat je het daarom vroeg :D
Je merkt wel dat ik de laatste tijd wat minder mandoline speel. Die tremelo's zijn nogal haperend gespeeld :)

bass blom
26 maart 2009, 21:32
en nu heb je hem ook al electrisch geprobeerd?

hendrix2
26 maart 2009, 21:47
en nu heb je hem ook al electrisch geprobeerd?

Jup. Voor zover ik het kan beoordelen op mijn amp thuis (kutversterker, 100watt transistor) klinkt dat ook helemaal tegek. Heerlijk warme/volle tone! Ook met een klein beetje overdrive/distortion klinkt de gitaar nog goed.
Ik ben heel slecht in het omschrijven van geluid enzo, maar het klinkt precies zoals je zou verwachten :D
Als ik morgen tijd heb ga ik eens een geluidssample opnemen.

De P90 ruist wel wat, maar ik had al gehoord dat dat normaal is. Bij het spelen valt die ruis overigens weg, dus het is zeker geen probleem.

Ik heb wel de indruk dat de gitaar redelijk rap gaat feedbacken als ik het volume wat opschroef. Ik zat wel erg dicht bij mijn versterker. Ik zal sowieso nog wat moeten zoeken hoe ik hem live kan gebruiken zonder al te veel feedback, maar dat lukt wel met wat experimenteren :)
Morgen ga ik nog wat uitgebreider testen.

bass blom
26 maart 2009, 21:49
ik krijg van het gelyuid van de video het idee dat er dikkere snaren op mogen.
maar dat kan aan de camera liiggen.

kenx
26 maart 2009, 22:04
Mooie gitaar man!

Mvg,

Kenny

hendrix2
26 maart 2009, 22:06
ik krijg van het gelyuid van de video het idee dat er dikkere snaren op mogen.
maar dat kan aan de camera liiggen.

Jup, die komen er op. Nu liggen er .012 - .052 snaren op (standaard uit de fabriek) en ik ben ook van mening dat het nog wat beter zou klinken met wat dikkere snaren. Er is mij .013-.056 aangeraden en die ga ik dus eens proberen. Dit zou vooral iets meer punch in de bas moeten geven.

bass blom
26 maart 2009, 22:08
keedan!

spannend ding hoor :p

hendrix2
27 maart 2009, 00:08
Als je de kans krijgt moet je de gitaar zeker eens testen!

Er zijn trouwen geruchten op het internet dat er misschien een model met 2 elementen zou komen en een model met een cutaway. Benieuwd wat daar van waar is :)

FruscianteFan
27 maart 2009, 00:24
Gefeliciteerd, mooie gitaar!

peter_heijnen
27 maart 2009, 08:25
Gewoon het uitzicht van deze Godin 5th Avenue alleen al laat je kwijlen.
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs027.snc1/2576_60097201817_757856817_1671730_3021324_n.jpg
Helemaal true, gefeliciteerd met dit prachtexemplaar Kenneth!

En zo te zien heeft ie zijn eigen plek in de kamer al opgeeist... :)

hendrix2
27 maart 2009, 11:53
Thanks Peter.
Mijn moeder vind het best een mooie gitaar, dus in tegenstelling tot het elektrische geweld mag ik deze best wat laten rondslingeren in huis :D



Nog een klein stukje, maar nu ingeplugged:
http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/th_DSCF7788.jpg (http://s97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/?action=view&current=DSCF7788.flv)

Luke-wannabe
27 maart 2009, 12:26
Lijkt me ook meesterlijk voor slide. Maar dit doet ie ook erg goed. Die oude Jazz inderdaad. Bijna zo'n Gypsy toon.

Outrage
27 maart 2009, 15:10
Hey Kenneth, waar heb je die gehaald? Aardige stukjes, trouwens ;).





En ja, daar komt een glimpje jaloezie tevoorschijn.

Ash ketchum
27 maart 2009, 15:22
Gave axe, veel speelplezier!!

Rinze
27 maart 2009, 15:30
Mooie gitaar, ook bij G&B erg goed getest.

Hier bij Premier Guitar: http://www.youtube.com/watch?v=6-xpmjgZFSY

Gefeliciteerd!

hendrix2
27 maart 2009, 15:33
Lijkt me ook meesterlijk voor slide. Maar dit doet ie ook erg goed. Die oude Jazz inderdaad. Bijna zo'n Gypsy toon.
Je leest m'n gedachten! Ik zat een uurtje geleden te denken: hé, ik moet nog even proberen hoe hij reageert op een slide!


Hey Kenneth, waar heb je die gehaald? Aardige stukjes, trouwens ;).

Héhé, de winkel die in gent wss het minst geliefd is. Thoma okaze. Sinds een goeie twee jaar ben ik daar beginnen gaan en ik ben er eigenlijk heel tevreden. Ik merk niets van de onvriendelijkheid waar velen het over hebben. ook de commentaar dat je er niets mag testen heb ik nog niets van gemerkt, want echt alles wat ik wil testen mag zonder problemen.
De Godin was er wel wat aan de prijzige kant in vergelijking met andere winkels (en webwinkels), maar aangezien ik bij hen al heel mooie dealtjes gesloten heb, vond ik dat niet zo erg (ik ga sowieso niet op zoek naar het goedkoopste, als ik ergens tevreden ben ga ik terug).

Waar ga jij in het Gentse naar de gitaarwinkel? Guitarshop? Keymusic?


Gave axe, veel speelplezier!!

Dat speelplezier is geen probleem :D


Mooie gitaar, ook bij G&B erg goed getest.

Hier bij Premier Guitar: http://www.youtube.com/watch?v=6-xpmjgZFSY

Gefeliciteerd!
De gitaar wordt bijna overal erg goed geriewed en da's toch wel verbazend voor een budget archtop.
Dat filmpje is van de NAMM2008, toen hadden ze enkel nog maar de akoestische. Iets later is dan ook de Kingpin op de markt gekomen, die is dacht ik voorgesteld op de winter NAMM2009, daar is ook een filmpje van en hoor je Robert Godin er zelfs op spelen :)

Outrage
27 maart 2009, 15:53
Héhé, de winkel die in gent wss het minst geliefd is. Thoma okaze. Sinds een goeie twee jaar ben ik daar beginnen gaan en ik ben er eigenlijk heel tevreden. Ik merk niets van de onvriendelijkheid waar velen het over hebben. ook de commentaar dat je er niets mag testen heb ik nog niets van gemerkt, want echt alles wat ik wil testen mag zonder problemen.
De Godin was er wel wat aan de prijzige kant in vergelijking met andere winkels (en webwinkels), maar aangezien ik bij hen al heel mooie dealtjes gesloten heb, vond ik dat niet zo erg (ik ga sowieso niet op zoek naar het goedkoopste, als ik ergens tevreden ben ga ik terug).

Waar ga jij in het Gentse naar de gitaarwinkel? Guitarshop? Keymusic?



Ik ga voorlopig naar geen enkele (ik heb al een goede twee jaar of langer al niks meer aangekocht voor de gitaar). Als ik iets te koop heb, trek ik wel eens naar de Guitarshop, omdat die zonder problemen van alles te koop zet. Vroeger ging ik naar Hendrik, maar die is al een tijdje weg. Maar mocht ik nog eens een gitaar aanschaffen, zou ik wel eens naar deze kijken, het lijkt een mooie middenweg tussen elektrisch en akoestisch.

Tja en Thoma Okaze, de laatste keer dat ik daar binnenstapte (behoorlijk lang geleden dus), was de verkoper niet zo vriendelijk. Ik wou toen iets verkopen aan de winkel, maar vond de prijs wat te laag. En de verkope was inderdaad niet het toonbeeld van vriendelijkheid. Maar als je er goede zaken vindt, geen probleem natuurlijk. ;)

bass blom
27 maart 2009, 19:29
Nog een klein stukje, maar nu ingeplugged:


mooi man, echt eerlijk hout geluid :p

hendrix2
27 maart 2009, 20:05
Ik ga voorlopig naar geen enkele (ik heb al een goede twee jaar of langer al niks meer aangekocht voor de gitaar). Als ik iets te koop heb, trek ik wel eens naar de Guitarshop, omdat die zonder problemen van alles te koop zet. Vroeger ging ik naar Hendrik, maar die is al een tijdje weg. Maar mocht ik nog eens een gitaar aanschaffen, zou ik wel eens naar deze kijken, het lijkt een mooie middenweg tussen elektrisch en akoestisch.

Tja en Thoma Okaze, de laatste keer dat ik daar binnenstapte (behoorlijk lang geleden dus), was de verkoper niet zo vriendelijk. Ik wou toen iets verkopen aan de winkel, maar vond de prijs wat te laag. En de verkope was inderdaad niet het toonbeeld van vriendelijkheid. Maar als je er goede zaken vindt, geen probleem natuurlijk. ;)
Hendrik, was dat die straat naast de veldstraat? Ik ben daar wel eens laneys op veel te luid volume gaan testen! Heerlijk :)
Ik hoor het inderdaad veel van bij Thoma Okaze, dus het zal wel kloppen, maar om een of andere reden zijn ze echt vriendelijk tegen mij. Het liefst ga ik eigenlijk naar de Guitarshop, maar het duurt soms zo verschrikkelijk lang als je iets besteld (ik heb 7 maand ofzo op een mandoline moeten wachten) en het is wel een erg kleine winkel met weinig test ruimte.
Binnenkort ga ik wel de Keymusic eens uitproberen, die schijnt wel goed te zijn.


mooi man, echt eerlijk hout geluid :p

Klinkt vast beter over een degelijke amp, maar zelfs op die marshall vind ik het vrij goed klinken :)
Ik ben een tevreden man!

bass blom
27 maart 2009, 20:10
spannende van dit ding vind ik dat het zo lekker.. ehm.. oud? kneuterig? gipsy? klinkt.
erg smaakvol, veel interessanter dan een gewone 6 string :cheerup:

zoon van Piet
27 maart 2009, 20:40
Kneuterig is een goed woord.. al is het lang niet zo gladjes en egaal als ene moderne flattop, het heeft echt charme. Ik zag er vdweek twee hangen bij de frietbek ( met en zonder element)en vond ze egwelmooi. heb ze niet getest, want ik heb immers een kalamazoo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88284&highlight=kalamazoo)
en ik had dus iets van 'de mijne is echt'. Maar je enthousiasme en de sound van dat ding maken dat ik me nu schaam voor mijn zelfingenomen bekrompenheid. want je geluid doet me echt denken aan mn ouwe bluesdoos.
Volgende keer ga ik ze echt testen!

bass blom
27 maart 2009, 20:54
ja, de frietbek prijs maakt me hebberig :D

hendrix2
27 maart 2009, 21:13
Kneuterig is een goed woord.. al is het lang niet zo gladjes en egaal als ene moderne flattop, het heeft echt charme. Ik zag er vdweek twee hangen bij de frietbek ( met en zonder element)en vond ze egwelmooi. heb ze niet getest, want ik heb immers een kalamazoo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=88284&highlight=kalamazoo)
en ik had dus iets van 'de mijne is echt'. Maar je enthousiasme en de sound van dat ding maken dat ik me nu schaam voor mijn zelfingenomen bekrompenheid. want je geluid doet me echt denken aan mn ouwe bluesdoos.
Volgende keer ga ik ze echt testen!

Kneuterig is inderdaad wel een goed woord!
Ik hoop ooit ook een 'echte' te hebben. Mooi hoor die kalamazoo! :o
Ik heb lange tijd de 2de hands markten/sites wat in het oog gehouden, maar de meeste archtops waren echt te duur voor mij (goed, het is nooit te duur als je wat spaart, maar ik zet graag wat geld opzij voor later ook, niet alles hoeft naar mijn hobby te gaan).

Mijn enthousiasme kan ik wel verklaren :D Ik heb voor dit gitaartje toch even moeten doorsparen (ben maar een arme student) en ik wist vrij zeker toen ik de gitaar op foto zag dat ik ze wou. Maar het kan natuurlijk tegenvallen als je hem dan effectief bespeeld. Bij deze gitaar was het omgekeerd, het klonk beter dan ik verwachtte en het speelde makkelijker dan ik verwachtte! Ik zou er gemakkelijk meer geld voor uitgeven!
Ik ben ook al 3 maand aan het uitkijken naar deze gitaar maar ze was steeds overal uitverkocht (en gitaren koop ik liever niet online/onbespeeld).


Overigens, misschien voor sommigen een minpuntje, de gitaar heeft een héél smalle hals. Ik heb kleine handjes en prefereer echt wel een smalle hals, maar ik las ook wel reacties op het internet van mensen die het toch iets te smal vonden.

bass blom
27 maart 2009, 21:18
ik vond het clipje met de oude heer godin ook erg charmant.

hendrix2
27 maart 2009, 21:45
http://www.youtube.com/watch?v=oZdvScADMqk

deze man kan ook aardig weg op die Godin :)

bass blom
27 maart 2009, 22:00
http://www.youtube.com/watch?v=oZdvScADMqk

deze man kan ook aardig weg op die Godin :)

heerlijk ja, met dat gekreun/gegrom erbij :D

erg gasverwekkend dat ding, maar ik ben het niet waard :lp:

hendrix2
28 maart 2009, 15:20
http://www.youtube.com/watch?v=6haU9N-P8O4

Robert Godin zelf over de Kingpin (op NAMM2009).

(en in tegenstelling tot wat hij beweerd, gaat het sowieso feedbacken op hoog volume ;))

tomcat
3 april 2009, 14:14
Heb mijn Godin 5th avenue cognac burst gisteren ontvangen. Besteld bij Andertons(UK) geleverd voor 420 euro ( na bijna twee maanden wachten). Een pak goedkoper dus dan in B, NL of D.

Tot m'n verbazing hebben ze mee een KINGPIN opgestuurd i.p.v. een gewone. Da's mooi meegenomen voor die prijs.

Eerste indruk:

- mooie, prachtig afgewerkte gitaar, straalt klasse uit
- schitterende bespeelbaarheid, wat ik ook wou: een akoestisch instrument met een goeie bepeelbaarheid en de klank van van een goeie archtop. (ik verkocht er immers m'n ibanez AF 85 VLS voor, hele goeie gitaar, maar akoestisch minimaal)
- klank is apart. De eerste indruk is: weinig volume. Maar je mag natuurlijk de fout niet maken ze te vergelijken met een folkgitaar. Die klinken een pak luider. De 5th Avenue is echer anders: een discreet, eigen wat droger geluid met veel midden, maar met een excellente balans tussen hoog en laag, op alle posities. Heel uitnodigend en veel rijker dan elektrische archtops van Ibanez of Gretsch.
- zoals gezegd ik had de 'kingpin' niet besteld omdat ik niet de intentie had/heb er mee op te treden. Maar eens ingeplugd opent ze veel mogelijkheden en ben ik er wel tevreden mee. Toch is de gewone uitvoering zonder pick up mooier, en helemaal retro. Het kingin element is echt wel een knoert, maar zoals gezegd je krijgt er wel wat voor terug. Laat je niks wijs maken: feedback is niet te vermijden op wat hogere volumes.
- ik stel me wel nog wat vragen welke snaren ik er volgende maal ga opzetten. De huidige set is goed, maar van Godin en de dikte is mij niet duidelijk (rond de 0.11 vermoed ik). Het zal toch een beetje afwegen worden of ik voor de akoestische klank ga of kies voor een meer versterkt geluid. Wellicht ook nog eens rondkijken wat andere gebruikers ermee doen.
- spijtig dat er geen gigbag of koffer inbergrepen is, maar dat is teveel van het goede vermoed ik.

Tenslotte dit: Godin is top. Ik kocht deze gitaar zonder erop te hebben gespeeld. De lovende reviews en clipjes overtuigden me onmiddellijk: ik moest er een hebben.
Ik ben trouwens een Godin-fan de dag dat ik m'n Godin GLX kocht en er m'n Gibson voor verkocht. Nooit spijt van gehad.

hendrix2
3 april 2009, 14:34
Cool dat je er ook een hebt! Heerlijke gitaartjes.

De snaren die er uit de fabriek opliggen zijn .012-.052 bij de kingpin en .012-.053 bij de gewone zonder element (staat op de site van Godin).

Ik wil er op termijn zeker een .013 - .056 op, voorlopig laat ik de dunnere snaren nog even en geniet ten volle van deze gitaar.

Mooi dat je voor dat geld de Kingpin kreeg. Geloof me, ik heb een pak meer betaald dan jou (niet dat dat me spijt, ze is het geld best wel waard). Maar voor dat geld heb jij echt wel een heel puik gitaartje!

De P90 is inderdaad een knoert en esthetisch doet het niet veel goeds, maar het biedt een enorm extra's aan mogelijkheden dus je zal het je niet beklagen vermoed ik!

Plezier ermee!

Flipkoos
3 april 2009, 15:27
Dat is nog eens mooi meegenomen!
Ik zit ook al een tijdje te gassen op deze gitaren. Lijkt me heerlijk om oude country mee te spelen.
Maar goed, heb eerst wel genoeg eigenlijk. Beide gefeliciteerd met de aanwinsten!

hendrix2
4 april 2009, 12:24
Even nog een vraagje voor de kenners.

Op de kingpin uitvoering liggen elektrische snaren volgens de Godin site (EJ21's) op de akoestische uitvoering zitten akoestische snaren.

Wat doet het met het geluid als ik op de kingpin uitvoering ook akoestische snaren steek (ik dacht aan D'addario EJ17)?

zoon van Piet
4 april 2009, 12:39
Even nog een vraagje voor de kenners.

Op de kingpin uitvoering liggen elektrische snaren volgens de Godin site (EJ21's) op de akoestische uitvoering zitten akoestische snaren.

Wat doet het met het geluid als ik op de kingpin uitvoering ook akoestische snaren steek (ik dacht aan D'addario EJ17)?


Dat is niet precies te zeggen, de ene gitaar reageert anders dan de andere. Over het algemeen geven de akoestische snaren je iets meer volume en meer boventonen - dus een meer eh.. akoestische ( duh! ) klank. Maar dat priemende gipsysoundje raak je wel een beetje kwijt..
En als je inplugt heb je zwaar problemen: je knalharde B en maar nauwelijks zachtere e gaan véél harder dan je omwonden snaren - meer dan je verstelbare pooltjes kunnen compenseren..

hendrix2
4 april 2009, 13:02
Ok, bedankt!

Ik ben nog wat aan het twijfelen wat ik nu eigenlijk wil met deze gitaar. Initieel was de gitaar voor mij bedoeld voor fingerstyle jazz en Gypsy jazz, maar ik merk nu dat ik er graag allerlei dingen op speel.

Dat wordt nog even nadenken over welke snaren ik erop ga leggen (en vermoedelijk wat experimenteren). Ik denk er wel sowieso aan om naar .013-.056 te gaan ipv. de .012-.052 die er nu opliggen.

guitartub
5 april 2009, 10:58
WOOW,

fraaie heldere klank en dat voor die prijs! EEN VETTE AANRADER!!

Guitar GoD
5 april 2009, 12:41
hoi,

heb een week geleden de godin uitgetest.
en ik vind het een fnatastische gitaar voor die prijs! ik vond hem zelf beter klinken dan martins en taylors van 1500 euro!
geweldig gewoon. ben alleen geen fan van het ontwerp.

Buzz
5 april 2009, 23:41
... ik vond hem zelf beter klinken dan martins en taylors van 1500 euro! ...

Hebben die archtops dan? Anders is dit appels met peren vergelijken!

tomcat
6 april 2009, 11:07
We moeten eerlijk zijn. Akoestisch is de 5th avenue geen Taylor of Martin. Het gaat immers over een heel ander type gitaar. Als ik de klank vergelijk met m'n oude Yamaha's (FG 140 en FG 340) dan is er een groot verschil in volume en klankrijkdom, zeker in de lagere posities.
Maar deze gitaar is gewoon anders en zoals veel gebruikers zeggen: eens je er op begint te spelen vallen de voordelen op. De balans is anders: of je nu open akkoorden speelt of barré's, of je solo's laag of hoog speelt (ook op de dikkere snaren) de klank blijft altijd in balans en dat wil wel eens anders zijn bij folkgitaren. Dit is zeker ook een voordeel als je versterkt speelt.
Maar het grote verschil zit zeker ook in de bespeelbaarheid: op deze gitaar is het nooit zwoegen, de actie en bespeelbaarheid is een pak beter dan bij de beste folks. Daarom grijp je ook zo snel naar deze gitaar. Daarbij komt nog dat ze heel weinig weegt en bijna niet ontstemt.

Danieldg
6 april 2009, 18:51
Lekkere gitaar hendrix2! Filmpjes klinken ook lekker ^^

Daarstraks bevond ik mij in de muziekwinkel toen mijn oog op een gitaar met een spotje erop viel ... Exact dezelfde als de uwe! In het echt vind ik ze zoveel mooier dan op een plat beeldscherm :cooler::cooler:

paulusdeBKB
6 april 2009, 20:54
Ik heb alleen maar een paar filmpjes gehoord, maar klopt mijn indruk dat dit ding wel heel erg middig en dozig klinkt? Prima als je voor zo'n klank gaat, natuurlijk.

hendrix2
7 april 2009, 11:51
Ik heb alleen maar een paar filmpjes gehoord, maar klopt mijn indruk dat dit ding wel heel erg middig en dozig klinkt? Prima als je voor zo'n klank gaat, natuurlijk.

Dat 'middig' is zeker waar, maar dat verwacht je natuurlijk wel wat van een archtop. Dozig weet ik niet helemaal wat je bedoeld, maar het kan.

Het is uiteraard een specifiek geluid, je kan het niet vergelijken met een gewone akoestische of een elektrische. Dat maakt het zo leuk :)

gitarist0111
8 april 2009, 20:27
echt te vette gitaren zijn dat:ok:

guitartub
12 april 2009, 09:45
Hebben die archtops dan? Anders is dit appels met peren vergelijken!

Martin heeft zeker wel Archtops, Taylor dacht ik niet. Maar die Archtop van Martin is zeker NIET voor €1500,- te verkrijgen, denk eerder rond de €4000, dus een vergelijk met deze Godins gaat niet op. Neemt niet weg dat deze Kingpin voor het geld zeker een goede gitaar is, maar toch, alle waar naar zijn geld. Wil je een Godin die kan concurreren met Martin zul je die in het topsegment moeten zoeken ( de dure Godins zijn absoluut waanzinnige gitaren, heb er onlangs Ed Verhoeff nog over zien en horen spelen!!).

hendrix2
13 april 2009, 12:30
Nog een afsluitend fotootje die de gitaar op z'n mooist toont:

http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs020.snc1/3047_71742481817_757856817_1742410_2225592_n.jpg

stidic
28 mei 2009, 09:21
inderdaad proficiat met jouw aankoop Hendrix2!
Bedankt ook voor foto's en filmpjes (wat is trouwens merk van jou mandoline?)

alle reviews (http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=985) en filmpjes dat ik tot nog toe gezien heb, bewegen me eveneens in de richting om ook zo'n duiveltje in huis te halen (woon trouwens ook niet zo ver van thoma en vind mij gibson gospel niet muzikaal genoeg), maar (en nu komt mijn newbie-status wat electro-akoestische gitaren betreft naar boven) waarom koop je een 5th av zonder/dan wel met pickup? Sowieso zou ik hem willen versterken, maar ik vraag me af of P90 (+ electronica van Godin Kingpin) wel de meerprijs van 100 euro waard is of zijn er andere (liefst zelfde prijsklasse) alternatieven (met minder feedback)?

LaurentB
28 mei 2009, 09:26
Ongelooflijk mooie gitaar, gefeliciteerd!

tomcat
28 mei 2009, 13:49
Het is inderdaad moeilijk afwegen of je de kingpin-versie neemt of niet. Ik zou gaan voor de kingpin als je:

- een vaste pick-up (die wel goed klinkt) verkiest
- je hoofdzakelijk versterkt speelt
- een archtop wil die ook akoetisch goed uit de hoek komt en makkelijk speelt

Kies je voor de gewone versie:

- dan ga je voor de akoestische klank en dus ook voor akoestische snaren
- dan kan je zelf kiezen voor een ander type pick up (bv. floating) of een specifieke pick up die de akoestische klanken benadrukt
- hoe er dan rekening mee dat je alle kosten moet optellen: de pick-up, de toonregeling, uren... en dan ga je zo wie zo niet ver van de meerkost voor de kingpin zitten
- dan kies je voor de mooiste uitvoering. De p90 is een behoorlijke grote ingreep en beïnvloedt toch ontegensprekelijk ook de klank

Little Jay
28 mei 2009, 14:00
Coole gitaren mannen!

Een eenvoudige jazzgitaar met een P90 staat zeker nog op mijn verlanglijstje. Ben altijd erg fan geweest van de Gibson ES125, ook een gelamineerde gitaar met P90 zonder cutaway. Maar ja, die zijn vintage en kruipen nu ook al langzaam richting de 2000 ballen...pfff.

Ik heb daarom al met interesse naar de Kingpin gekeken. Hebben jullie enig idee hoe deze zich houdt in vergelijking met een ES125? (Heb al vaker op een ES125 gespeeld, maar nog nooit op een Kingpin...)