PDA

View Full Version : Zelfbouw Whammy idee



KoenB
26 maart 2009, 12:43
Bijna iedereen kent wel de digitech whammy, dat gekke pitchbender pedaal wat Tom Morello van RATM zo fanatiek gebruikt. Dat ding is zo digitaal als een gek en daarom eigenlijk niet te doen voor zelfbouw.

Nou heb ik me een tijdje geleden een beetje verdiept in de Rebote 2.5. Door aan de delay time pot te draaien kun je in feite je echo's pitchbenden. Wat nou als je dat geintje kan gebruiken om een soort whammy te maken:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/delahmmy.jpg

Dit is mijn idee: Een chipschakelaar (volgens mij kan dit met een CD4069) gooit de 3 schakelaars tegelijkertijd om, en dit met een hoge frequentie. Er zijn 2 PT2399 delay chips. In de ene schakelstand staat de ene PT in de 'neutrale' stand (delay time bepaald door R) en ontvangt het input signaal. Vervolgens schakelt de hele boel om, en krijgt de PT ineens de potwaarde te zien. Hierdoor wordt de delaytime direct aangepast en krijg je dus een pitchbend. Deze PT hangt op dit moment ook aan de output. Tegelijkertijd met dit alles doet de andere PT precies het omgekeerde.
Er is dus altijd 1 PT die het inputsignaal opneemt, terwijl het andere PTje het vorige signaal pitchbend en naar de output stuurt. Natuurlijk zit er een tijdsverschil tussen het inputsignaal en het vervormde outputsignaal, maar door de schakelfrequentie hoog te houden zal dit niet zo opvallen.

Wat denken jullie hier van? Haalbaar, of zie ik grote obstakels over het hoofd? Op het gebied van electronica ben ik niet echt heel geleerd, dit was meer een ingeving dan dat ik er geweldig over heb nagedacht :dontgeti:

Dirk_Hendrik
27 maart 2009, 11:16
Been there, done that.
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=35335.0

Ik zou moeten graven om er de foto's en oscilloscoopdumps weer bij te vinden.

In essentie is je probleem dat je last gaat krijgen van glitches en dat je pitched signaal met mazzel voor 1 noot goed klinkt maar voor de rest kneitervals.

peter_heijnen
27 maart 2009, 11:49
Dat ding is zo digitaal als een gek en daarom eigenlijk niet te doen voor zelfbouw.
Ruil anders je wah in en scoor deze.

http://www.digitech.com/flash/EX7Demo.php

KoenB
27 maart 2009, 17:15
Nee ik ga niks inruilen, ik wil het niet voor niets zelf bouwen ;)

T leek me gewoon een tof idee, maar ik heb de post van D_H gelezen en er zijn dus inderdaad een hoop dingen waar ik niet bij stil heb gestaan... gaat m niet worden denk ik.

Dirk_Hendrik
27 maart 2009, 18:35
Het is ook een tof idee en je zat ook een stuk op de goede weg. Het prototype wat ik dus jaren terug met BBD chips bouwde klonk ook te gek. Als ik em qua samplesnelheid op 1 noot tunede. Op alle andere noten (behalve het oktaaf) was het geheel vervormd, glitchy, en zo vals als een natte krant.

Mitch
27 maart 2009, 20:01
Verkoop het idee aan Z Vex!:cheerup:

MattellicA
27 maart 2009, 21:10
Verkoop het idee aan Z Vex!:cheerup:

Verkopen? Zach pikt het wel hoor :soinnocent:

KoenB
28 maart 2009, 17:44
Het is ook een tof idee en je zat ook een stuk op de goede weg. Het prototype wat ik dus jaren terug met BBD chips bouwde klonk ook te gek. Als ik em qua samplesnelheid op 1 noot tunede. Op alle andere noten (behalve het oktaaf) was het geheel vervormd, glitchy, en zo vals als een natte krant.

Dus als ik het goed begrijp is de bottleneck de timing waarmee de samples worden afgespeeld? Opzich logisch, als dat niet klopt zitten er gaten tussen (glitches) en het geheel is een vals en vervormd signaal. Makes sense.. of heb ik het nou even helemaal verkeerd begrepen?

In dat geval moet er een circuit gebruikt worden dat de sampletijd meet en de timing er op aanpast... maar dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.



En zvex kan opbokken die mafkees jat andersmans ideeen, verandert een paar dingetjes en verkoopt de boel vervolgens voor belachelijke prijzen.