PDA

View Full Version : gaten opvullen



King_Nothing
19 maart 2003, 13:56
ik heb ff een vragie over techniek van gitaren. Ik heb al een paar keer iemand gezien die door het customizen van zn gitaar er een gat in had. Er werd toen gevraagt of het opvullen een ander geluid kon veroorzaken.

Hoe zit dat nou?

Ik heb altijs begrepen dat een electrische gitaar een massieve "plank" is met daarop elementen. Het geluid wordt geproduceerd door het trillen van de snaren waardoor er een stroompje ontstaat (op ongeveer dezelfde manioer als bij een dynamo). Dit stroompje gaat naar je versterker die het versterkt en dan naar je box waardoor je het geluid hoort.

Volgens mij veroorzaakt zo'n opgevuld gat geen andere toon. Alleen bij een acoustische gitaar.

Klopt Dit??

Dirk_Hendrik
19 maart 2003, 15:03
Niet helemaal. Even los van het opvullen van gaten kun je waarschijnlijk wel voorstellen dat de manier waarop de snaar trilt afhankelijk is van de stijfheid van de twee punted waartussen hij is opgehangen. Deze stijfheid wordt onder andere bepaald door de soort van houd daar deze in structuur verschilt. Zo zal een snaar gespannen op een basis van een zachte houtsoort sneller dempen dan wanneer het een harde houtsoort
is.

O ja,

zeg alsjeblieft versterker. Niet "box". Klinkt zo suf. Zeker als je daar net meer dan duizend Euro voor neer hebt gelegd ofzo

alhambra
19 maart 2003, 15:16
als jij er meer dan 1000 euro voor neerlegt dan zou misschien ook wel weten dat een box en een versterker wat anders is en als je goed leest zie je ook dat hij dat zegt.

DOLBY
20 maart 2003, 14:11
Ik snap niet dat er niet meer reacties zijn op dit topic, want Oei oei King Nothing, wat jij zegt is op dit forum vloeken in de kerk: een gitaar = een plank !!!!!
Ik ben het trouwens grotendeels met je eens. Het geluid wordt denk ik voor 95% of meer bepaald door de elementen, versterker en cabinet (of mag ik box zeggen) en niet te vergeten door de gitarist. Wellicht dat de houtsoort voor de superkenners nog verschil maakt, maar ik waag het te betwijfelen of men echt (in een blinde test) het verschil kan horen tussen els, essen, esdoorn etc.
Misschien dat je het clean nog wel kunt, maar zeker niet meer met een berg distortion.
Soms lijkt de gitaarology wel op een soort van religie, met dezelfde soort van dogma's.
Laatst las ik nog dat iemand beweerde dat de endpins in een steel string acoustic het beste van fossiel ivoor (van mammoeten) kunnen zijn voor het beste geluid. Die moesten wel 150 dollar voor een setje van 6 kosten. Als je het mij vraagt pure waanzin en dus geldklopperij.
(ben benieuwd naar de reacties)

Bluppie
20 maart 2003, 14:16
Die test lijkt me best leuk :smile:
ik denk niet dat je echt de hout soorten eruit kan plukken, maar je zou wel moeten kunnen horen welke hals stijver is bijv.
maar ik kan me ook wel voorstellend dat je het bij de ene versterker beter hoort dan andere, versterkers met een duidelijk geluid zou je het meer moeten horen dan een versterker die maar een bak herrie naar buiten gooit lijkt mij

Anders Destium
20 maart 2003, 15:23
Het is vooral clean redelijk tot goed te horen wat voor houtsoort de gitaar is, met distortion is dit al vrijwel onmogelijk (ook omdat je met verschillende elementen zit meestal). Veel geluid zit ook in de vingers!

Dirk_Hendrik
20 maart 2003, 16:29
Het exacte houttype gaat inderdaad lastig worden. Een scheiding tussen wat het wel misschien of zeker niet voor hout is is voor een kenner ook met scheur wel te bepalen. Hoe harder hoe meer sustain.

King_Nothing
22 maart 2003, 15:12
Op 2003-03-20 14:11, schreef DOLBY:
Ik snap niet dat er niet meer reacties zijn op dit topic, want Oei oei King Nothing, wat jij zegt is op dit forum vloeken in de kerk: een gitaar = een plank !!!!!


Met plank bedoelde ik massief hout. ne met box bedoelde ik inderdaad speaker!

marc_o
22 maart 2003, 18:01
Ik ben het trouwens grotendeels met je eens. Het geluid wordt denk ik voor 95% of meer bepaald door de elementen, versterker en cabinet (of mag ik box zeggen) en niet te vergeten door de gitarist. Wellicht dat de houtsoort voor de superkenners nog verschil maakt, maar ik waag het te betwijfelen of men echt (in een blinde test) het verschil kan horen tussen els, essen, esdoorn etc.

Ik ga niet beweren alle verschillende houtsoorten te kunnen onderscheiden van elkaar, maar koop jij nou maar gewoon een stukkie multiplex en schroef daar maar wat elementen op, dan weet ik zeker(ook voor zo'n 95%) dat je een kutgeluid hebt.

Ihsahn
23 maart 2003, 10:55
right on dude

jorrit
23 maart 2003, 20:56
tenzij je dr emg's opzet, die laten zelfs een bespannen bezemsteel goed klinken!

john.3001
24 maart 2003, 17:41
Op 2003-03-19 15:03, schreef Dirk_Hendrik:
Niet helemaal. Even los van het opvullen van gaten kun je waarschijnlijk wel voorstellen dat de manier waarop de snaar trilt afhankelijk is van de stijfheid van de twee punted waartussen hij is opgehangen. Deze stijfheid wordt onder andere bepaald door de soort van houd daar deze in structuur verschilt. Zo zal een snaar gespannen op een basis van een zachte houtsoort sneller dempen dan wanneer het een harde houtsoort
is.

O ja,

zeg alsjeblieft versterker. Niet "box". Klinkt zo suf. Zeker als je daar net meer dan duizend Euro voor neer hebt gelegd ofzo


Alleen als jij dan niet meer 'houd' zegt
:razz:

Rubenios
25 maart 2003, 10:10
toen ik de titel van deze topic las, dacht ik aan iets heel anders :grin:

King_Nothing
26 maart 2003, 08:27
Op 2003-03-25 10:10, schreef Rubenios:
toen ik de titel van deze topic las, dacht ik aan iets heel anders :grin:


tja dat kan ik begrijpen. dr zijn op dat gebied natuurlijk interresantere dingen

Rubenios
26 maart 2003, 21:06
Op 2003-03-26 08:27, schreef King_Nothing:


Op 2003-03-25 10:10, schreef Rubenios:
toen ik de titel van deze topic las, dacht ik aan iets heel anders :grin:


tja dat kan ik begrijpen. dr zijn op dat gebied natuurlijk interresantere dingen


Like??? :grin:

Braindead
26 maart 2003, 21:17
Ben ik dan de enige die op zijn minst denkt, te voelen? Dat denk ik namelijk. Ik denk dat gitaristen graag een gitaar van een goed stuk hout hebben omdat het gewoon beter voelt. Laten de mensen het dan niet horen, het voelt wel anders als je speelt. Een gitaar met goed hout dat lekker resoneert voelt gewoon lekker. Bijv als je een toon speelt met palm muting ofzo.
Wat er uiteindelijk aan geluid de speaker verlaat dat heeft gewoon volgens mij veel meer met je equipment en pickups, instellingen e.d. te maken,en natuurlijk met de gitarist.