PDA

View Full Version : Actie afstellen: logica of denkfout??



HAMMAR
26 maart 2009, 11:27
Ik heb al eerder een geslaagde poging gedaan om de actie van mijn accoustische Yamaha CPX5. De hals iets bijgesteld en vooral veel materiaal onder de brugkam weggeschuurd. Metingen gedaan met voelermaten enz. precies zoals voorgeschreven op deze site:
http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen
Mijn brugkam is inmiddels zo laag dat de dunne e-snaar bijna het hout van de brug raakt, hier valt dus m.i. niets meer te winnen. Ik speel met een dunne 010 set trouwens (vaak) zonder plectrum.

Toch merk ik dat als ik met een capo op de 1e fret speel, de actie nog lager is en dit nog comfortabeler speelt. De topkam heb ik tot nu toe met rust gelaten maar.....valt hier nu echt nog wat te winnen??

Met de capo tussen 2e en 3e fret meet ik met de voelermaat onder de eerste fret iig meer dat de 0.1 mm die op bovengenoemde site genoemd wordt. Mijn gevoel zegt dat 0.1 mm wel erg weinig is. Zijn er mensen met ervaring hiermee?? Graag jullie visie, bedank alvast!

blablablabla
26 maart 2009, 12:56
ik heb gelezen dat er nog net een papiertje moet tussen kunnen.
Topkam bij schuren is kwestie van 1-2 keer met kam over schuurpapiertje gaan, echt heel voorzichtige, fijne bijtuning.

Als je brugkam niet laag genoeg krijgt, kan je ook overwegen wat vd bovenkant vd brug afte vijlen; waarna je die kam ook terug wat lager kan krijgen. Maar hou rekening dat er nog genoeg kam in de brug kan blijven steken. Meerdere engelstalige info te vinden op internet.

Foxey Freddie
26 maart 2009, 15:41
het was beter geweest om eerst de topkam af te stellen..

maarja er valt zeker nog wat te winnen en 0.1mm klopt wel.

zodra je de topkam hebt afgesteld moet je wel weer heel de brug afstellen.

Muzieknono
28 maart 2009, 08:05
En zo worden gitaartechneuten geboren, goed dat je het zelf allemaal probeert.
Mvgr. Dirk Jan :B