PDA

View Full Version : apparatuurvraag: Omnitronic



Harry
26 maart 2009, 11:52
beste mensen, ik ben (nog steeds) op zoek naar een powered mixer, en aangezien ik Dynacord (te) duur vind zoek ik naar alternatieven. Zo kwam ik Omnitronic tegen. Kent iemand dit merk en kun je iets over de kwaliteit vertellen? Uiteraard is het budgetspul, maar is het bruikbaar voor een amateurbandje dat niet iedere week optreedt?

berolios
26 maart 2009, 12:03
Kijk eens naar 2e hands materiaal... dan kun je fatsoenlijke spullen kopen voor het geld dat je nu door de WC spoelt door nieuwe crap aan te schaffen.

Succes ermee!

Harry
26 maart 2009, 12:34
deze worden ook 2e hands aangeboden, maar jij vindt het sowieso crap?

berolios
26 maart 2009, 13:05
Ik ben nogal verwend qua spullen, laten we dat voorop stellen.

Maar ik adviseer mensen altijd OFWEL totaal budget spul te kopen, waar het misschien ook wel mee gaat (en dan alleen aanschaffen als het echt onmisbaar is).... OFWEL gewoon direct goede spullen. Alles ertussenin is niet slim, kost toch veel geld, maar je krijgt toch niet wat je hebben wilt.

Maar als je dan voor budget gaat... probeer dan toch zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen. En in veel gevallen kun je van de prijs van nieuwe crap (budgetspul), ook 2e hands "redelijk" materiaal kopen, wat ik mensen dan ook aanraad te doen.

Dynacord staat erom bekend dat ze veel mooi value-for-money spul hebben en dat het bij verkoop wat jaren later erg waardevast blijkt te zijn.

Stel, je koopt een Dynacord tafeltje voor 500 euro en over 3 jaar krijg je er nog 400 voor terug. of je koopt een Omnitronic tafeltje voor 300 en krijgt er over 3 jaar met moeite misschien 125 euro voor terug... dan is de Dynacord dus per saldo goedkoper geweest :D...

Wat ik wil zeggen is dat aanschafprijs alleen niet bepalend is voor wat het je uiteindelijk kost. Dynacord maakt ook instap-spul, maar is geen typisch budget-merk... zoals Omnitronic dat wel is.

Ga je echt budget-spul kopen (DAP, Omnitronic, weet ik veel wat voor peppie-merken nog meer). Dan scheelt dat nu in aanschaf misschien wat geld... maar als je kijkt naar wat je er over 3 jaar nog voor terug krijgt, dan had je het geld net zo goed door de WC kunnen spoelen. En daarmee heb ik het nog niet eens over (klankmatige) kwaliteit.


Mijn advies mag dus duidelijk zijn: rek je budget een klein beetje op en koop een degelijk merk tafeltje... dat klinkt beter en is op de lange termijn waarschijnlijk nog goedkoper ook !

Harry
26 maart 2009, 13:08
dank voor je advies, ik stuur je nog even een pm met wat extra informatie.

ACSlater
26 maart 2009, 17:29
Als je je budget zou vermelden en minimumeisen zoals het aantal kanalen dan kunnen de deskundigen je misschien in de goeie richting duwen en kan het topic voor mensen met een soortgelijke vraag ook verhelderend zijn.

Harry
26 maart 2009, 18:08
geen slecht idee:

aantal kanalen: 6
vermogen: geschikt voor kroegen en kleine zalen
samenstelling: powered mixer, 2 zaalboxen op statieven, 1 actieve monitor (en eventueel nog wat monitoring)
formaat: handzaam, moet in personenauto passen
budget: zo nodig rekbaar, maar ons ben zuunig

skabouter
26 maart 2009, 20:53
Haha, Omnitronic. Zo hoor je er nooit van, en zo ineens 2x. Vorig week had ik nog een nieuwe buizen-condensator mic van Omnitronic binnen. Uitvoerig getest, en ben zeer tevreden, hij kostte namelijk 2e hands geen drol! zelfs de nieuwprijs zou ik nog redelijk vinden voor de kwaliteit van het beestje. Had ook dingen opgezocht over het merk, maar ik weet nog niet hoe ik het moet plaatsen.... Het is geen Behringer/Phonic denk ik, maar ook weer geen MXL/Soundcraft kwaliteit. Ik denk gewoon een goeie middenklasser met een prima Bang vs. Buck verhouding! Als je er iets leuks van kan vinden 2ehands en het werkt, dan denk ik dat je gewoon wel goed zit!

ACSlater
26 maart 2009, 21:21
Als ik het assortiment van Omnitronic bekijk dan valt me op dat de powered mixers weinig vermogen hebben. De zwaarste heeft 2x300 watt bij 4 ohm. Waarschijnlijk blijft daar maar 2x150 watt van over bij 8 ohm (wat de meeste fullrange speakers hebben) Ik denk dat je beter voor een losse poweramp met een mixer kunt gaan of je budget wat opschroeven.

Harry
27 maart 2009, 10:31
mm, dat is ook wel een goede. Maar..... 4 ohm's boxen zijn toch ook te krijgen? Dan heb je nog altijd 2 x 300 W.
Aan de andere kant zou ik wel wat meer headroom willen. Ik zoek verder, maar blijf aub je commentaar posten!