PDA

View Full Version : Chuck Berry lessen



Billy Turf
25 maart 2009, 18:01
Ik speel al vier jaar gitaar, en nu ongeveer sinds een half jaar speel ik
in een rock n roll + bluesband.

Hier en daar speel ook af en toe een solo tussendoor.
Laat me vaak inspireren door Chuck Berry, heb zijn soleerstijl al een beetje onder de knie weten te krijgen.

Zijn er hier nog andere forumleden die deze stijl hanteren,
en mij misschien links kunnen posten naar interessante sites met lessen of videolessons waar Chuck Berry aan bod komt?

Zijn natuurlijk altijd nog licks die ik kan verbeteren, erbij kan leren.

Bij voorbaat dank,
Keep on hitting those double notes!:rockon:

puntdroad
26 maart 2009, 12:10
Ik speel al vier jaar gitaar, en nu ongeveer sinds een half jaar speel ik
in een rock n roll + bluesband.

Hier en daar speel ook af en toe een solo tussendoor.
Laat me vaak inspireren door Chuck Berry, heb zijn soleerstijl al een beetje onder de knie weten te krijgen.

Zijn er hier nog andere forumleden die deze stijl hanteren,
en mij misschien links kunnen posten naar interessante sites met lessen of videolessons waar Chuck Berry aan bod komt?

Zijn natuurlijk altijd nog licks die ik kan verbeteren, erbij kan leren.

Bij voorbaat dank,
Keep on hitting those double notes!:rockon:


Je zal misschien denken, laat maar, maar ik kan je echt de soleerstijl van Ferdi Jolij aanbevelen zoals op de eerste paar platen van Normaal.
Een nummer als Oh Dearne (o, Carol) Laat echt een soleerstijl zien die gebaseerd is op de Chuck Berry stijl, maar dan iets heavier.

En het kan nooit kwaad om je te laten beinvloeden door anderen, toch?

Ik ben dan misschien een ouwe lul (jaargang '72) maar ik heb echt gitaar leren spelen door Chuck Berry, de stones en Normaal toen ik een jaar of 6-7 was. Gewoon lekker meespelen met de plaat.
Daarvandaan kom je vanzelf andere nummers, bands tegen die met elkaar te maken hebben.

Veel plezier!

Harry
26 maart 2009, 12:27
ik ben op iets latere leeftijd begonnen, ongeveer tegelijk met Puntdroad hierboven, en begonnen met de Bintangs die o.a. ook door Chuck Berry zijn beinvloed. Dat ging bij mij ook door met de plaat mee te spelen, gewoon lekker pielen, en dan valt het vanzelf op z'n plek.

Tubescreamer
26 maart 2009, 12:31
Precies, gewoon lekker veel met plaatjes meepielemansen idd. En tip: luister ook naar T-Bone Walker, daar is Chuck Berry o.a. dan weer door beïnvloed!

EuroCinema
26 maart 2009, 14:07
+1 voor wat tubescreamer zegt. Verder zou ik inderdaad gewoon Chuck's eigen werk goed bestuderen en dan niet alleen zijn nootkeuze, maar juist ook zijn geweldige ritmiek.

Tubescreamer
26 maart 2009, 15:14
Precies, het is qua noten eigenlijk toch echt wel vaak hetzelfde, maar tóch kun je de solo's van bijv. "Back in the USA" en "Carol" prima uit elkaar houden (afgezien van toonsoort), puur door de verschillende ritmes van de, eigenlijk overeenkomstige, lickjes.
En soms is het niet te volgen, luister maar eens naar het intro van "Too Much Monkey Business", ben ik nog steeds niet uit, wat -ie daar nou precies speelt....
Tja, sommige mensen noemen het rommelig, ik noem het rock n' roll ;)

Bluze
26 maart 2009, 20:41
http://www.licklibrary.com/store/steve-trovato/23043/quick-licks-for-guitar-chuck-berry

Bekijk ook even de video review.