PDA

View Full Version : MDF mal deukt in



frankpaul1
25 maart 2009, 14:00
OK, ik ben dus met mijn Les Paul project begonnen. Nu heb ik een MDF mal gemaakt van 18mm dik. Nu heb ik een template bitje van Freud met een geleider gebruikt om met de mal op een stuk maple een proeffrees te maken. Het probleem is dat bij het drukken van het bitje tegen de mal er een deuk van de geleider in het MDF komt. Dit is ongeveer 0,7 mm diep. Is er een manier om dit tegen te gaan?

superfly
25 maart 2009, 14:10
Zit er een lagertje op het bitje? Klinkt een beetje of de schacht van het bit over je mal gelopen heeft.

Wim

frankpaul1
25 maart 2009, 14:13
Ja er zit een geolied lagertje op het bitje. Misschien druk ik gewoon wel te hard, om te voorkomen dat de bovenfrees met me aan de loop gaat.

Cocobolo
25 maart 2009, 14:16
...ik zou de vorm bij benadering uitzagen, zodat je nog maar heel weinig te frezen hebt. Kan het zijn dat je toch wat veel maple-materiaal hebt laten staan en tamelijk hard tegen de mal hebt gedrukt? Doe het anders rustig en doe het desnoods in een paar keer ?

EDIT : haha, onze berichten hebben elkaar gekruist, je vraagt je hetzelfde intussen af :)

aaronstonebeat
25 maart 2009, 15:23
Het is ook wel zinvol om de randen van de mal te behandelen met lak of houtlijm zodat ze wat steviger worden.

frankpaul1
25 maart 2009, 17:04
Het is ook wel zinvol om de randen van de mal te behandelen met lak of houtlijm zodat ze wat steviger worden.

Ja dat zal ik zeker doen, gewoon witte houtlijm? Ik wilde Bison houtlijm gebruiken om alles te verlijmen.

aaronstonebeat
25 maart 2009, 17:17
Van de laatste mal die ik gemaakt heb, heb ik de randen ingesmeerd met wat met water verdunde houtlijm (idd ook bison, wit, waterbestendig); dat trekt er lekker in en wordt flink hard als het droog is.

frekie
25 maart 2009, 20:28
Goed tip! Idd had ik bij mijn Strat body de nek pocket de laatste keer net weer 1 mm te groot uitgefreesd. Al heb ik het idee dat het nu weer wat bijtrekt gedurende de 2 weken dat de lak moet uitharden :crazyhappy: