PDA

View Full Version : Floormonitor gezocht



Rude Perception
25 maart 2009, 14:51
Voor onze zanger willen we een actieve floormonitor kopen. Of, eigenlijk, de zanger gaat die kopen.

We hebben vaak het probleem dat de zang niet hard genoeg staat tijdens optredens. We hebben een keer gehad dat de monitoren het niet deden, of dat het podiumgeluid te hard was voor de zang (mijn marshall stond ruim onder standje 2). Eigenlijk hebben we nooit een lekker zanggeluid op het podium, terwijl dat toch het belangrijkst is voor ons.

Ik had even gekeken en ik kwam vooral uit op een LEM hurricane H200 MA. Daar heb ik zelf mee gewerkt en was prima. Zijn er nog andere monitoren in ongeveer die prijsklasse die zeker de moeite waard zijn om naar te kijken?

Alvast bedankt.

(p.s. uiteraard weten wij dat het ook aan de rest van de instrumenten ligt en dat zeker de rest het podiumgeluid zo laag mogelijk moet houden, maar wanneer je niet doorversterkt wordt, moet je toch het zaalgeluid afstellen en het maar een beetje doen met wat je op het podium hebt (je moet dus wel een klein beetje blazen). Juist dat zijn de optredens met slechte monitoring...)

peter_heijnen
25 maart 2009, 17:26
De srm350 v2 van mackie?

Ik heb deze zelf nog niet gehoord maar toch blind besteld. De uitstekende srm450 die ik wel heb gehad vond ik te groot en te zwaar en is verkocht.

http://www.thomann.de/nl/mackie_srm_350_v2.htm

Rongear
27 maart 2009, 15:38
iem ? Lijkt mij voor een zanger ideaal......

Rude Perception
28 maart 2009, 18:04
iem ? Lijkt mij voor een zanger ideaal......

iem? Wat is dat?

MjS
28 maart 2009, 18:17
In ear monitoring. Maar dat lijkt me nogal duur en omslachtig in vergelijking met een enkele floormonitor.

Rongear
29 maart 2009, 20:41
Koop maar eens een goede !! monitor met amp, dan is t verschil niet zo groot. En waarom omslachtig de mix naar de monitor kan toch ook naar de in-ear...

MjS
29 maart 2009, 21:35
Ik had altijd begrepen dat voor in-ear er meer van de monitormixer en -tafel verlangd werd.

De Beer
30 maart 2009, 14:05
Ik had altijd begrepen dat voor in-ear er meer van de monitormixer en -tafel verlangd werd.Als je stereo gaat wel, verder moet je bij iem wat meer allert zijn op de volumes. Niet alle iem setjes zijn voorzien van limiter.

Ik vraag meestal even van te voren het belt packje en stel het "basis" volume in met een koptelefoon.

Echt heel veel meer werk dan wedges in regelen is het niet.

Rude Perception
1 april 2009, 18:45
hmm, ik denk dat in ear nog te vroeg is voor ons. Het gaat vooral om concerten waar ze zelf de monitoring niet goed hebben geregeld. Ik denk dat ze raar zullen kijken als je met in ear aan komt zetten. Dan moet je opeens een stuk meer zelf gaan regelen beni k bang....

keenoncoolstuff
4 april 2009, 09:52
Over de stelling dat in-ear meer moeite kost dan een normale wedge: dat klopt. PUNT.
De meeste (cover)bands die ik ken, die normaal over "vreemde" PA's spelen (dus sets van een ander verhuurbedrijf of café, niet van hun vaste verhuurder) nemen voor hun in-ear mix hun eigen tafel mee.
Houdt in: mengtafel op het podium, meestal binnen handbereik van de drummer of toetsenist. In dat rack zitten dan naast de zenders voor de in-ear ook de ontvangers van hun draadloze microfoons, een splitter (om de microfoonsignalen zowel naar hun eigen tafel te kunnen sturen als naar de front of house), effecten (omdat droge stem op een in-ear toch niet echt lekker klinkt) en nog wat kleine meuk. Een digitale tafel is hiervoor in de meeste gevallen het meest geschikt, vanwege de ingebouwde effecten en dynamics.
Dit slepen ze dus alleen maar mee om er zeker van te zijn dat de mix die ze op hun doppen hebben altijd een constante kwaliteit heeft.
Stel dat ze dit rack niet zouden hebben, en de PA-leverancier is niet in staat (door te weinig auxen, een multikabel met te weinig kanalen, of omdat hij het gewoon niet snapt) om iedereen van een goede mix te voorzien, zijn ze namelijk mooi de l@l.
En zo'n rackje kost niet alleen heel wat geld, maar ook redelijk wat ruimte in de auto...


Groet, Rob.

De Beer
4 april 2009, 17:11
Het achterliggende technische verhaal vereist wellicht iets meer, het mixen zelf niet echt.
Als de voorzieningen er zijn is het niet meer of minder lastig dan een wedge mix....uitfluiten is al niet eens nodig.

keenoncoolstuff
4 april 2009, 20:02
Als de voorzieningen er zijn is het niet meer of minder lastig dan een wedge mix....uitfluiten is al niet eens nodig.

Hier ben ik het niet geheel mee eens. In het cafécircuit zijn er genoeg geluidsmensen actief die al problemen hebben om een fatsoenlijke zaalmix te maken. Als ze dan ook nog eens één of zelfs meerdere in-earmixen moeten gaan maken is het eind helemaal zoek. En geloof me, als de balans niet klopt kom je er als zanger niet lekker in.
Als je als band met een vaste technicus op weg bent, die de persoonlijke wensen van de bandleden kent is het al wat makkelijker in de praktijk uitvoerbaar. Scheelt gewoon een hele hoop "gezever" over iets meer of iets minder gitaar, enz...


Groet, Rob.

Rongear
6 april 2009, 19:19
Wij gebruiken een eigen rack met mixer effecten ed, deze is voorzien van een harting stekker en een dubbel uitgevoerd stageblock zodat we op elke pa in kunnen prikken, altijd ons eigen podiumgeluid onafhankelijk van welke pa dan ook. Kost iid wel wat maar ben je altijd verzekerd van goed podiumgeluid.....

Liquid_Metal
6 april 2009, 23:31
Ik heb ook een vraag omtrend floormonitors en leek me verstandig 'm hier te stellen.
De PA die ik met mijn band gebruik is min of meer naar de klote. We zoeken dus een nieuwe. We hebben een simpel mengpaneeltje waarvan we nu de AUX Out naar de PA sturen en de PA dus als monitorsysteem gebruiken voor zang (driemaal) en toetsen. Gebruik van 2 (75 watt, veel te weinig) speakers.
Nu kunnen we dus een nieuwe PA aanschaffen. Waarschijnlijk zou dat een poweramp met twee speakers betreffen van rond de 400 euro. Ik heb bij thomann al een mooi setje gezien dat wel de moeite waard is. We gebruiken dan van de mixer de AUX Out, net zoals nu.

Maar, we zouden ook monitors kunnen aanschaffen. Dan heeft iedereen een eigen monitor en wellicht is dat fijner dan twee speakers (die gedeeld moeten worden). Maar het mengpaneel heeft maar 1 Aux Out (het is een Phonic MM1202A). Ik denk dat ik de FX Out van het mengpaneel met eenzelfde functie kan gebruiken als de AUX Out. Is dat zo? Anders moet iedereen (voorlopig) maar hetzelfde horen (moet kunnen)
Kun je op alleen de AUX Out meerdere monitors aansluiten? Dus zegmaar 4 monitors serieel doorlussen? En hoeveel moeten er dan actief zijn? Ik weet dat je een passieve monitor achter een actieve kan stoppen, maar hoe zit dat in dit geval?
EDIT: Overigens zou iedereen zijn eigen monitor aanschaffen, dus voor individueel actief kunnen zijn zou het fijn zijn 4 actieve monitors te gebruiken (denk ik)

Op de The Box monitors (http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm) van Thomann zit een XLR Line in en een XLR Line out. Doet vermoeden dat je ze in serie kan zetten.

paulusdeBKB
7 april 2009, 01:16
Jammer eigenlijk dat de TS welgeteld 1 nuttig antwoord krijgt op zijn vraag, in dit geval van Peter_Heijnen.

Rude, in mijn beleving is de beste actieve monitor die je kunt kopen de X-Act van Sound Projects. Let wel, dat ding is ruim boven de 1000 euro ex BTW nieuw, dus vast niet in dezelfde prijsklasse als een LEM. Maar hij is compact, gaat hard en klinkt als een klokje. Daar ga je jaren plezier van hebben.

In de prijsklasse van LEM is een hoop leuk spul te koop, maar aan LEM zul je je geen buil vallen. Peavey is in de budgetmarkt ook altijd een overweging: degelijk spul dat hard kan en niet te duur is.

Jammer genoeg denk ik echter dat een eigen monitor niet per se het probleem van je zanger gaat oplossen. Dat hij zichzelf niet kan horen, kan aan elk van onderstaande factoren liggen. Alleen de factor met het sterretje kun je oplossen door een floormonitor te laten kopen:
- Jullie band beweegt zich in een circuit waar geluidsmensen goedbedoelende amateurs, en spullen oud en kapot zijn. als ze de monitoring niet goed hebben geregeld, moet je vrezen dat ze ook niet weten om te gaan met een monitor mix voor een wedge die je zelf meeneemt...
- De band speelt toch te hard.
- De zanger kan niet zingen (verkeerde techniek) of staat te ver van de microfoon.
- De zanger kan niet zingen (niet toonvast) en denkt dat het aan de monitor ligt.
- De zanger is (disco)doof / heeft monitororen. Dit is geen flauwigheidje maar een serieuze mogelijkheid!
- De zanger heeft monitororen: door het hoge volume ga je tonen anders waarnemen dan ze zijn. Daarom zie je op TV gerenommeerde zangers en zangeressen ook regelmatig vals intoneren.
- Jullie band beweegt zich in een circuit waar HELEMAAL geen monitoren zijn. *

bovenstaande is een beetje kort door de bocht, weet ik ook wel. Maar ik had zin om het punt even te maken.