PDA

View Full Version : Moeilijke vraag? Clean loop + amp distortion



Nils47
25 maart 2009, 11:11
Beste lezers,

Ik zit met het volgende. Ik zou graag mijn cleansound met een klein beetje chorus en reverb willen (in pedaal) en toch mijn amp distortion blijven gebruiken.

Ik zou dit graag met 1 druk op de knop willen switchen:

Clean: met chorus en reverb (deze pedalen in een loop??)
Distortion: Amp

Is hier een oplossing voor?

Uiteraard wil ik op mijn distortion kanaal de reverb en chorus niet.

Ik zie het niet meer...

Rutger Molenberghs
25 maart 2009, 11:18
Welke versterker wil je hiervoor gebruiken? Er zijn er die een switchable effects loop hebben en dan kan je gewoon de loop van de versterker aan en uit zetten.
Anders zou je kunnen werken met een loop pedaal, waar je dan je chorus en reverb in hangt.
Of je kan ook met midi gaan werken, zodat je tegelijk van kanaal kan wisselen en je pedalen in en uit schakelt. Maar die laatste is een vrij dure oplossing als dat het enige is wat je ermee gaat doen.

WillemdaGuide
25 maart 2009, 11:18
Hoi,
Alles kan, da's het goeie nieuws, maar hoe...
wat je feitelijk wilt is tegelijk 2 pedalen + het kanaal van je amp schakelen. (er vanuitgaande dat de reverb een pedaal is)

Je ontkomt bijna niet aan midi als je dit goed wilt doen.
Wat je mijn inziens nodig hebt is een midiunit met loops en schakelmogelijkheid en een midipedaal.

Dat laatste is nog wel redelijk eenvoudig op de kop te tikken maar zo'n looper is lastiger, nou ja lastiger, in ieder geval meestal redelijk duur.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit soort spullen te duur vinden maar als je eenmaal hebt wat je zoekt kun je dat natuurlijk altijd blijven gebruiken. Zoals de smaak voor amps, effecten en gitaren bij de gemiddelde gitarist nogal eens veranderd blijft zo'n unit altijd doen wat ie moet doen. Voor mij persoonlijk maken midiloopers en switcher eea veel eenvoudiger, ben ik superblij dat ik ze eenmaal heb en gaan ze ook niet meer weg!

dunnoaname
25 maart 2009, 11:20
Misschien kan je een TB loopje maken waarin je die chorus etc. zet, en in de zelfde behuizing een footswitch voor je amp. Dan zet je die twee schakelaars vlak naast elkaar, zodat je ze tegelijk kan indrukken.

Nils47
25 maart 2009, 11:25
Ik gebruik een Orange Rocker 30 de clean is verder prima voor mij, maar zo droog als een woestijn. Vandaar dat ik hem iets tweaken wil met m'n pedalen. Maar om continu te tapdansen...

2 versterkers meezuilen wil ik ook liever niet.

Als ik het goed begrijp kom ik bijna automatisch op midi uit? Of pedalen compleet customizen? :P

Rutger Molenberghs
25 maart 2009, 11:32
Je zou een pedalenbouwer eens kunnen vragen of het mogelijk is een looppedaal te maken die tegelijk je amp kan switchen.

WillemdaGuide
25 maart 2009, 11:43
Je zou een pedalenbouwer eens kunnen vragen of het mogelijk is een looppedaal te maken die tegelijk je amp kan switchen.

Maar als je dan weer een andere amp hebt heb je kans dat ie niet meer werkt. Ik ben op dezelfde zoektocht geweest en uiteindelijk niet aan midi ontkomen (hoeft ook niet, is niet moeilijk en werkt perfect).

Nogmaals ik besef dat dit kostbare spullen zijn, maar eenmaal slim gekocht ben je gewoon voor altijd klaar.

Nils47
25 maart 2009, 11:49
@Willem:

Wat zou een mooie midi oplossing voor dit "probleempje" zijn? Ik ben niet helemaal into the world of midi.

Nils47
25 maart 2009, 18:03
Check dit ik heb het en het is geen midi, maar wat een zoektocht:

http://www.loop-master.com/product_info.php?cPath=33&products_id=157

Rude Perception
26 maart 2009, 01:55
Dat is best duur. Dit is geen spam, omdat ik het puur hobbymatig zou doen, maar ik kan wel iets voor je in elkaar zetten met 2 switches dicht bij elkaar, misschien ook wel in één switch. Pm me voor meer info als je interesse hebt.

Arvoitus
26 maart 2009, 07:44
Je zou een pedalenbouwer eens kunnen vragen of het mogelijk is een looppedaal te maken die tegelijk je amp kan switchen.

Check dit ik heb het en het is geen midi, maar wat een zoektocht:

http://www.loop-master.com/product_info.php?cPath=33&products_id=157
Je hebt toch wel in de gaten dat deze 2 dingen precies hetzelfde zijn.

Mike McCready
26 maart 2009, 10:11
Dat werkt dus alleen voor 2-kanaals versterkers? Heb zelf 5 knoppen op mijn footswitch, dan wordt het een heel ander probleem...

Nils47
26 maart 2009, 10:23
Deze is voor 2 kanaals versterkers ja. Wanneer je de footswitch inschakeld, schakeld hij dus van loop en van kanaal op de amp.

Rude Perception
26 maart 2009, 11:50
Dat werkt dus alleen voor 2-kanaals versterkers? Heb zelf 5 knoppen op mijn footswitch, dan wordt het een heel ander probleem...

Achter elk aan/uit knopje kan je een loopswitch inbouwen. Questie van een schakelaar nemen waarmee je in één keer beide kan schakelen.

Einzeln
26 maart 2009, 15:02
http://www.woboge.com/boxes_proglooper.html
http://www.carlmartin.com/product_combinator.htm

Rutger Molenberghs
26 maart 2009, 15:49
Check dit ik heb het en het is geen midi, maar wat een zoektocht:

http://www.loop-master.com/product_info.php?cPath=33&products_id=157

Zoiets bedoelde ik dus. Als je niet om de haverklap van amp verandert, of telkens een amp neemt met twee kanalen, dan heb je hier wat aan. Maar als je binnenkort naar een amp met 6 kanalen en wie weet wat nog gaat, dan ben je misschien beter af met midi.

BasHermus
26 maart 2009, 16:36
Volgens mij moet dit met een eenvoudige DPDT swicth kunnen (je hebt dan geen LEDje).

Je bouwt in principe een true-bypass looper, maar daar kun je dan tegelijkertijd je kanalene mee schakelen.

Het ene deel van de switch gebruik je om een looper van te maken, het andere deel (waar je normaal gesproken het LEDje van je looper mee aan/uit zo schakelen) gebruik je om van kanaal te switchen.


Dit zou eenvoudig moeten werken bij iedere versterker waarbij de footswicthes via jack-pluggen gaan...

Nils47
26 maart 2009, 16:40
Oke, maar hoe gaat het dan met het signaal van de channel switch. Wanneer je die in en uit schakeld via bijvoorbeeld die loop-master.

Hoe weet de amp dan dat hij moet switchen? Het enigste signaal dat de amp ingaat gaat de input in en niet naar de footswitch input.

BasHermus
26 maart 2009, 16:50
Op je loop pedaal komen dan 5 jack ingangen.

-Signaal van de versterker
-Signaal naar je versterker
-Signaal naar je effects
-Signaal terug van je effects

-Aansluiting voor een gitaarkabel die je aaansluit op de channel-switch ingang achter op je Rockverb.

Als je googled naar schema's voor loopers en het LED-stukje vervangt door een aaansluiting naar de jack-ingang voor de switch zou het volgens mij moeten werken.

Totale kosten een paar tientjes...

Rude Perception
26 maart 2009, 17:25
je kan gewoon een ledje gebruiken hoor, net zoals je footswitch nu ook een ledje heeft. Dat ledje kan namelijk mooi een gedeelte van de spanningsval zijn waardoor er zo weinig spanning over een relais in je versterker staat en je dus schakelt. Voor een normale footswitch heb je maar 1pdt nodig. Voor een switch zonder ledje 2pdt, dus in totaal kan je met 3pdt klaar zijn. Met ledje.