PDA

View Full Version : Geweldige gitaristen -> Paupermuziek.



Luke-wannabe
25 maart 2009, 10:14
Gitaristen waarvan je hun spel, frasering en/of toon geweldig vind, maar de muziek die ze maken vind je echt slecht..
Hebben jullie ze ook?

Ik begin met een voorbeeldje:
Eric Johnson.
Ik vind zijn geluid absoluut geweldig, frasering en nootkeuze vind ik werkelijk waar wonderschoon. Maar die muziek van die gozer vind ik op enkele uitzondering na echt KUT!
Allemaal zo pussy rustig met z'n dunne geluidje als -ie clean speelt. Met z'n mooie perfecte voicings en overdaad aan galm en reverb.

Maar dat overdrive geluid van hem is voor mij het summum van t0000ne. En die licks van hem probeer ik ook al tijden te kopiëren.
Ik vind z'n albums ook slecht geproduceerd trouwens....




Shoot!

Tho
25 maart 2009, 10:23
De gitaristen van Lamb Of God, Divine Heresy, en al dat soort metalcore bandjes. Prima gitaristen, maar wel kutmuziek.

Bram+
25 maart 2009, 10:24
http://www.100xr.com/100_XR/Artists/J/John_Mayer/John.Mayer-2003.jpg

Zoals hij daar kijkt, da's zo ongeveer hoe zijn platen zijn.

beruk
25 maart 2009, 10:29
Steve Lukather: wat een gitarist, TOTO: wat een bagger.
Ennuh zo'n beetje iedere G3 samenstelling bestaat uit de wereld top aan 'rock' gitaristen, maar oervervelende platen en dvd's zijn dat zeg.....

Luke-wannabe
25 maart 2009, 10:32
Nee, maar ik bedoel meer dat je zelf gewoon die gitaristen erg goed en te gek vind qua geluid of speelstijl, maar de liedjes die ze maken vind je dan kut ofzo.

@ Bram+: Er is geen ruimte voor John Mayer in dit draadje :D

beruk
25 maart 2009, 10:37
Ik begrijp je wel. Nou, dan moet het er maar uit: ik vind Steve Vai en Joe Satriani heel erg goed. Ze maken een soort rockmuzak waar ik helemaal flauw van wordt.... Mantovani op je JEM zoiets.. Ik heb echt nog nooit iets van ze gehoord wat ik echt leuk genoeg vond om te downloaden of te kopen.

Luke-wannabe
25 maart 2009, 10:40
Ooh zo sorry.
Ik ben het er ook wel mee eens. Satriani vind ik geen kloot aan. Vai kan (kon ik vroeger) nog wel naar luisteren. Wel leuke liedjes enzo, maar Satriani.. Nee...

interessander
25 maart 2009, 10:56
Satriani inderdaad, het zegt al genoeg dat Coldplay zijn riffs jat ;)

Daan_B
25 maart 2009, 11:30
Satriani
Vai
Malmsteen
Die gasten van Dream Theater.

Swaag
25 maart 2009, 11:40
Snowy White (briljant bij Roger Waters), maar Bird of Paradise trek ik echt niet.
Christopher Cross, ik heb begrepen dat hij zelfs wel eens Blackmore vervangen heeft bij Deep Purple, en dan komt ie daarna met dat Ride like the Wind..

artnaz
25 maart 2009, 14:17
Eens met iedereen! :D

Eric Johnson - goed spel, geweldige tone, kutmuziek
Satriani - supergoed, beetje afgekauwde nietszeggende muziek (wel een paar hele goede tussen!)
Vai - supergoed, supercreatief, maar over het algemeen surrealistische troep
John Mayer - speelt heel aardig, heerlijk geluid, maar een afschuwelijke stem en afschuwelijke nummers
Steve Lukather - vind ik niet megagoed

Cristopher Cross was trouwens 17 (als ik me niet vergis) toen hij met Deep Purple optrad! :o

EuroCinema
25 maart 2009, 16:56
Heel veel van die smooth jazz gasten zijn supergitaristen, maar de muziek is vaak gepureerde, gepolijste liftmuziek. Paul Brown, Paul Jackson Jr, Norman Brown, Peter White, Nick Colionne, Ken Navarro (en nog een stapje "erger": Fattburger, Nils, Chieli Minucci) zelfs sommige dingen van Chuck Loeb, Chris Standring, Ronny Jordan en god zelve George Benson... heel tof gitaarwerk maar de nummers en de sounds zijn echt alleen maar geschikt om bij in slaap te vallen.
Ik zou zulke mannen zo graag eens gewoon willen horen uitpakken met een stevig livebandje. Ronny Jordan is live bijvoorbeeld gewoon rauwe jazzfunk: hammondorgel, drums, en een dikke jazzgitaar die recht de buizenamp in gaat. Grooven als een gek. Maar op de plaat komen de reverbs, compressors, delays, drumcomputers en synthesizers in groten getale erbij :???:

bastiaanvanbeek
25 maart 2009, 20:38
Steve Vai en Joe Satriani

Grooveyard21
26 maart 2009, 10:25
steve vai, joe stariani, yngwie malmsteen maken bagger muziek.

Tristan
26 maart 2009, 13:50
Eigenlijk vind ik dat van bijna alle gitaristen waarvan men vaak zegt dat ze goed kunnen spelen, of als dat het voornaamste is dat over hen gezegd wordt.
Nu ik erover nadenk komt het bij andere muzikanten ook net zo goed voor, het lijkt wel een trade-off te zijn, als je echt fabelachtig kan spelen kan je geen echt interessante muziek schrijven, maar met name voor (solistische) gitaristen geldt dat mijns inziens zeker.

beruk
26 maart 2009, 13:56
Heel veel van die smooth jazz gasten zijn supergitaristen, maar de muziek is vaak gepureerde, gepolijste liftmuziek. Paul Brown, Paul Jackson Jr, Norman Brown, Peter White, Nick Colionne, Ken Navarro (en nog een stapje "erger": Fattburger, Nils, Chieli Minucci) zelfs sommige dingen van Chuck Loeb, Chris Standring, Ronny Jordan en god zelve George Benson... heel tof gitaarwerk maar de nummers en de sounds zijn echt alleen maar geschikt om bij in slaap te vallen.
Ik zou zulke mannen zo graag eens gewoon willen horen uitpakken met een stevig livebandje. Ronny Jordan is live bijvoorbeeld gewoon rauwe jazzfunk: hammondorgel, drums, en een dikke jazzgitaar die recht de buizenamp in gaat. Grooven als een gek. Maar op de plaat komen de reverbs, compressors, delays, drumcomputers en synthesizers in groten getale erbij :???:

Smooth jazz...:(
Zo heeft et jaren geduurd voordat ik Wes Montgomery leerde waarderen: zijn Verve platen zijn niet het hoogte punt van zijn oevre
http://www.vervemusicgroup.com/images/local/250/AD51A64696E4451EB1E8F47750CB8EAB.jpg
Met uitzondering Impressions op deze cd natuurlijk

beruk
26 maart 2009, 14:00
Eigenlijk vind ik dat van bijna alle gitaristen waarvan men vaak zegt dat ze goed kunnen spelen, of als dat het voornaamste is dat over hen gezegd wordt.
Nu ik erover nadenk komt het bij andere muzikanten ook net zo goed voor, het lijkt wel een trade-off te zijn, als je echt fabelachtig kan spelen kan je geen echt interessante muziek schrijven, maar met name voor (solistische) gitaristen geldt dat mijns inziens zeker.
Steve Hackett bijvoorbeeld binnen Genesis errug goed. Solo: booringggg..... (Voyage of the Acolyte is de uitzondering die de regel bevestigd)
Beginnings van Steve Howe: ook zo'n pareltje....NOT
Terwijl Steve Howe voor mij wel zo'n beetje de personificatie van een gitaargod is.

Axelll
26 maart 2009, 17:50
In mijn opinie ben je pas echt een goede gitarist, als je goede eigen nummers schrijft (als je eigenwerk uitbrengt). Het creatieve aspect vind ik veel belangrijker dan theorie en techniek. Daarom vind ik deze stelling kut, want je kan wel super veel techniek hebben, onwijs veel theorie en een supersound maar op het moment dat je geen toffe kan composities maakt ben je nergens.

artnaz
26 maart 2009, 17:58
In mijn opinie ben je pas echt een goede gitarist, als je goede eigen nummers schrijft (als je eigenwerk uitbrengt). Het creatieve aspect vind ik veel belangrijker dan theorie en techniek. Daarom vind ik deze stelling kut, want je kan wel super veel techniek hebben, onwijs veel theorie en een supersound maar op het moment dat je geen toffe kan composities maakt ben je nergens.Niemand heeft gezegd dat "geweldige gitaristen" gelijkstaat aan "theoretische en technische gitaristen"....... :???:

Anyway, ik vind Malmsteen's spel dus erg eentonig, maar hij heeft wel degelijk wel heel wat goede nummers! Eerste paar albums vooral.

Saf
26 maart 2009, 19:39
vind die gitarist die bij marco borsato speelt best lekker spelen maar ze zouden hem ter dood moeten veroordelen voor de muziek die hij met marco b maakt. Echt tering zegt dat iemand zijn talent daarmee door de wc spoelt daar kan ik echt niet over uit. Heb een keer op tv een stukje van i kdenk de sound check of try out van een optreden gehoort waar die gast even zijn ding kon doen, klonk erg lekker. Jammmer dat het op plaat enzo zo'n totaal gladgeproduceerde diarree is.

Ben eigenlijk geen gitaristenman, vind de meeste van die socalled wondrboys goed maar we lsuper kut. Idd die G3 praktijken bijvoorbeeld. geweldige "hoeveel noten kun je in 10 seconden raken" oefeningen maar mijn inziens niet naar de luisteren.

Luke-wannabe
27 maart 2009, 00:33
In mijn opinie ben je pas echt een goede gitarist, als je goede eigen nummers schrijft (als je eigenwerk uitbrengt). Het creatieve aspect vind ik veel belangrijker dan theorie en techniek. Daarom vind ik deze stelling kut, want je kan wel super veel techniek hebben, onwijs veel theorie en een supersound maar op het moment dat je geen toffe kan composities maakt ben je nergens.
Nou daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Stel je kunt erg goed in dienst van een artiest spelen, dus partijtjes binnen een nummer van die gene verzinnen of mooie invullingen hier en daar, ben je toch een goede gitarist? Als je dan zelf geen geweldige nummers schrijft ben je geen goede componist. Maar dat staat er compleet los van. Een componist is iets anders dan een gitarist. Je kunt het wel allebei zijn, maar het is niet zo dat het een niet zonder het ander kan.

Harry
27 maart 2009, 09:22
Brian Setzer heeft heel toevallig 3 talenten: het is een geweldige zanger, een meer dan uitstekende gitarist, en hij heeft ook nog eens een paar wereldhits op zijn naam staan. Maar verder kan iemand een goede gitarist zijn omdat hij stomweg alleen mensen weet te raken.
Dus beste Axellll, ik vind het gelul.

Luke-wannabe
27 maart 2009, 09:37
Brian Setzer heeft heel toevallig 3 talenten: het is een geweldige zanger, een meer dan uitstekende gitarist, en hij heeft ook nog eens een paar wereldhits op zijn naam staan. Maar verder kan iemand een goede gitarist zijn omdat hij stomweg alleen mensen weet te raken.
Dus beste Axellll, ik vind het gelul.
En zo ken ik er nog een paar.
Maar je kunt met 1 van die dingen ook een goed muzikant zijn. Oftewel wij zijn het eens.

EuroCinema
27 maart 2009, 10:23
Smooth jazz...:(
Zo heeft et jaren geduurd voordat ik Wes Montgomery leerde waarderen: zijn Verve platen zijn niet het hoogte punt van zijn oevre
http://www.vervemusicgroup.com/images/local/250/AD51A64696E4451EB1E8F47750CB8EAB.jpg
Met uitzondering Impressions op deze cd natuurlijk

Nouhou... Smokin' at the Half Note (zelfde sessie als Willow geloof ik...) en de twee platen met Jimmy Smith zijn ook op Verve verschenen he? Bovendien bevatten de meeste van die Verve-platen waar jij waarschijnlijk op doelt (Tequila etc.) toch wel weer 1 of 2 juweeltjes. Bumpin' en Bumpin' on Sunset vind ik echt meesterwerkjes en Boss City is in al z'n gedateerdheid toch ook een klassieker. Z'n platen op CTI hebben de slechtste reputatie onder jazzpuristen, maar ook daarop vind ik dat er nog veel te genieten valt. Sowieso ben ik het niet zo eens met het "officiele" standpunt dat je bijvoorbeeld in de Penguin Guide to jazz vindt: "Wes begon als een genie en zakte gaandeweg af naar commerciele bagger" of zo. Ik vind zijn spel consistent geniaal geweest, of het nu tegen een hardbop-achtergrond of tegen strijkers en bossa-ritmes was. Soms waren die strijkers eigenlijk heel mooi, en soms was die hardbop ook wel erg dertien-in-een-dozijn. Zo'n plaat als a Dynamic New Sound vind ik als orgeltrio-fanaat toch eigenlijk niet het hoogtepunt dat het had kunnen zijn. Op het veel commerciele nummer Road Song (met Jimmy Smith) vind ik de combinatie van Wes met Hammond vele malen beter geslaagd. Maar goed, ik kom ook meer uit de jazzdance etc. dan uit de strenge verantwoorde jazzschool.

Arjan12
27 maart 2009, 11:40
Paupermuziek wil ik het niet noemen, maar David Gilmour vind ik solo toch niet zo heel veel aan (op een paar uitzonderingen na). Wel een fantastische gitarist.

De Beer
27 maart 2009, 13:05
Maroon 5, die gitarist heeft zelf ook maar bedacht dat die muziek hem niet waardig was....dan ben je in mijn boek al een held.