PDA

View Full Version : Electro-Harmonix Chorus pe(n)dalen



Bram+
25 maart 2009, 09:57
Ik vind het weer eens tijd om mijn effectenarsenaal uit te breiden. Gezien hetgeen dat ik al heb (zie onderaan) richt ik mijn pijlen op een chorus. Dan heb je dus een flink aantal opties. Het standaard credo is natuurlijk 'zelluf proberen in de winkel', maar gezien de vele opties en het feit dat je soms pas na een tijd het pedaal 'doorhebt', zou ik toch eens wat andere persoonlijke bevindingen willen lezen hier:) Daarbij zullen er ongetwijfeld goede pedalen zijn die alleen tweedehands zijn te krijgen.

Wat zoek ik eigenlijk?
Eentje die diep en overdreven kan. Een voorbeeld is de EHX Small Stone phaser, die kun je instellen tot in het onbruikbare, maar dat zorgt er wel voor dat je veel mogelijkheden hebt. Omdat veel EHX-pedalen dat quirky-over-de-top-niet-bruikbare geluid hebben, kom ik dus vooral daar op uit. Ik lees in andere threads dat sommige EHX-pedaaltjes ongelofelijke ruisbakken zijn. Nu ambieer ik geen hifi-gitaarsound, maar het moet wel bruikbaar blijven.

Ik heb een klein lijstje van potentiële kandidaten gemaakt, voor de goede orde heb ik even de prijs bij de grote Duitse dozenschuiver erbij gezet.


Electro-Harmonix Small Clone (68 EUR)
Klassieker natuurlijk, maar wel beperkte controls. Hoeveel variatie kan die enkele knop en switch bieden?

Electro-Harmonix Stereo Electric Mistress (111 EUR)
Een stereo-optie die ik (nog) niet ga gebruiken; chorus en flanger in één; aparte draaiknoppen voor depth en rate, dus iets meer 'controle'?

Electro-Harmonix Stereo Clone Theory (109 EUR)
Weer stereo, dit keer chorus in combinatie met vibrato, maar niet tegelijk te gebruiken i.t.t. de chorus en flanger in de Electric Mistress. De vibrato i.p.v. een flanger zou een persoonlijke pré zijn omdat ik me in de toekomst eerder een losse flanger zie kopen dan een losse vibrato. Weer aparte knoppen voor depth en rate, plus maar liefst twee chorusmodi (hoewel, in modus 1 wordt gewoon de rateknop gedeactiveerd en staat ie op een door EHX als 'ideaal' bestempelde preset).

Ibanez TC7 TRI-Mode Chorus (74 EUR)
Nog een outsider, eentje van de Tonelok series. Op het oog een hoop variatie en standjes. De delay uit dezelfde serie heb ik ook en die bevalt zeker, dus misschien is dit wat? Ook in lijn met andere (oude) Ibanez chorus-pedaaltjes die vaak worden aangeraden?


En dan vergeet ik er een hoop, suggesties zijn welkom! Voor de rest: ervaringen, afraders, andere tips?


PS:
Huidige effectenset-up:
(Ibanez CP5 Compressor) - Boss OC-2 Octave - Vox Clyde McCoy wah - EHX Small Stone USA - Boss DS-1 - MI Audio Blues Pro - Ibanez DE7 Delay/Echo

hoofd
25 maart 2009, 10:01
Volgens mij vergeet je de Electro Harmonix Polychorus.. ;)

Bram+
25 maart 2009, 10:05
Veel te veel knopjes man :D En heel erg groot natuurlijk. Maar OK, ook een optie, maar heeft zoiets weer niet te veel opties? Het is niet dat ik de chorus-meister wil worden.

Maroon
25 maart 2009, 10:07
Die is wel gelijk even + 200 euro! (maar wel de beste :) )

aanrader: Danelectro coolcat chorus (35 euro maar) Kan redelijk diep, maar niet tot het onbruikbare...

hoofd
25 maart 2009, 10:12
Polychorus is niet +200, beetje rondspeuren en ik heb 'm in de UK gezien voor 125 pond + 8 pond verzendkosten.

En teveel knopjes, ochja, je wou er zelf een die diep en overdreven kan, dat lukt je met die echt wel.. ;)

WillemdaGuide
25 maart 2009, 10:13
Mijn favorieten zijn de MXR microchorus, 1 knop maar wat een geluid en
ook de Ibanez RC99 is helemaal te gek, 4 knoppen en dus erg breed en freaky instelbaar. Ze zijn helaas niet heel makkelijk te vinden, maar als je er één tegenkomt kosten ze rond de 100 euro!

Bram+
25 maart 2009, 10:17
Polychorus is niet +200, beetje rondspeuren en ik heb 'm in de UK gezien voor 125 pond + 8 pond verzendkosten.

En teveel knopjes, ochja, je wou er zelf een die diep en overdreven kan, dat lukt je met die echt wel.. ;)
Dat laatste geloof ik, maar dat zou met (bijvoorbeeld) een Small Clone niet gaan?

Chris Winsemius
25 maart 2009, 12:37
Ik heb hier even de PolyChorus van Joey Handsome te leen maar ik moet 'm nog even lekker gaan testen, op de meeting kwamen er iig. freaky sounds uit maar hij kan ook "normaal".

Boss CE-1 is natuurlijk de topper, CE-2 vind ik zelf beduidend minder. Ibanez SC9 is lekker warm en in stereo zeer breed, die Ibanez xx-99 vond ik ook te gek, transparanter dan 'n CE-1 maar wel 'n heerlijke/organische feel.

Heb ook de Small Clone; zeer ok, het aantal knoppen zegt niets ;)

Dirk_Hendrik
25 maart 2009, 12:46
Budgettip vergelijkbaar met de RC99 is de Ibanez SC10. Zijn vrij identiek van opzet.

robert-gitarist
25 maart 2009, 16:03
Lekker simpel en mooi: Boss CE-2 Chorus.
Prachtige diepe chorus, tweedehands zo rond de 5 tientjes.
En zoals iemand al zei, de Ibanez Chorus CS-9.

Bram+
28 maart 2009, 12:17
Polychorus is niet +200, beetje rondspeuren en ik heb 'm in de UK gezien voor 125 pond + 8 pond verzendkosten.

En teveel knopjes, ochja, je wou er zelf een die diep en overdreven kan, dat lukt je met die echt wel.. ;)

Misschien dat het toch de polychorus gaat worden:o Ik dacht dat vijf knoppen en een (?) switch voor alleen een chorus een beetje overdreven zou zijn, maar dit ding is eigenlijk modulatiehemel:
http://www.youtube.com/watch?v=0Ggyoq_mxMU

En alles dat kan oscilleren is vet:
http://www.youtube.com/watch?v=0Ggyoq_mxMU

Bij Thomann 185 EUR zo uit mijn hoofd, misschien eens wat Engelse sites gaan raadplegen.

FruscianteFan
28 maart 2009, 12:50
Misschien is het niet zo handig om een EHX pedaal met aparte adapter in UK te bestellen, want dan moet je nog ergens een losse voeding vinden die je in Nederland in het stopcontact kunt doen.

Bram+
28 maart 2009, 13:59
Misschien is het niet zo handig om een EHX pedaal met aparte adapter in UK te bestellen, want dan moet je nog ergens een losse voeding vinden die je in Nederland in het stopcontact kunt doen.
Da's trouwens wel een erg goed punt, ik had nog niet eens gezien dat ie niet aan een standaard '9 volt' daisy chain te hangen is :o Wel mooi dat er in ieder geval een adapter bij geleverd wordt.

Dat wordt weer Thomann dan denk ik. Voor de lol even een rondje Nederlandse muziekwinkelwebsites gemaakt (o.a. in Amsterdam zodat ik 'm toch nog even kan uitproberen), maar sommigen zitten gewoon ruim 60 euro boven de Thomannprijs van 185 EUR :o Alleen de Nederlandse dozenschuiver komt bij die prijs in de buurt, maar dan zul je net zien dat ze 'm alleen in Eindhoven of Apeldoorn(?) hebben liggen.

Nou ja, even nadenken of ik nog iets moet bestellen, kijken of de bank er mee eens is + 3 dagen GAS-afkoeltijd, maar wellicht ga ik van de week maar eens een Poly Chorus bestellen.

Joey Handsome
28 maart 2009, 14:33
PolyChorus heb ik al jaren. Is (na de Big Muff) mijn favoriete EHX pedaal. Ik blijf me er nog steeds over verbazen. Je kunt er zoveel geluiden uit toveren. Van een mooie zoete chorus tot detuned mayhem tot een leuke flange tot zieke oscilaties. Het is nou niet echt een pedaal wat je in een handomdraai van het ene geluidje naar het andere geluidje schakelt; je moet hem echt even door krijgen.
Als je hem gaat testen is het raadzaam bijv. eerst wat te draaien aan de knoppen, maar de feedback en de tune op 0 te houden. Beetje oppassen met de width, wil je niet te extreem gaan. Sweep filter aan bij een hoge rate, uit bij een lage. Daarna knop voor knop kijken wat het doet, je kunt erg ver gaan. Dat vind ik ook het mooie aan het ding, hij kan zo ongelooflijk over de top, maar ook zo subtiel.
Daarnaast klinkt ie gewoon heerlijk analoog, in tegenstelling tot bijv. de nieuwe Stereo Electric Mistress. Het is echt een geweldig pedaal met veel mogelijkheden.

BamBuFan1
28 maart 2009, 14:47
Budgettip vergelijkbaar met de RC99 is de Ibanez SC10. Zijn vrij identiek van opzet.

En vreemd genoeg erg ongeliefd en daardoor regelmatig voor een aopel en een ei te koop.

Bram+
29 maart 2009, 12:13
Heeft iemand deze
http://www.ehx.com/assets/jpg240h/stereo-memory-man-with-hazarai.jpg
(Stereo Memory Man with Hazarai)
er ook achter hangen?

Ziet er ook echt te gek uit.