PDA

View Full Version : verschil western / spaans-klassiek?



ikwileengitaar_2009
24 maart 2009, 21:51
Hoi,

In mijn zoektocht naar een 1e gitaar om te leren spelen doorspit ik dit forum en hele site. Ik zie eigenlijk bijna alleen maar (reviews van) westerngitaren en niet zozeer van Spaanse gitaren staan. Iemand een idee waarom dat is?

Wat is het verschil eigenlijk tussen de 2? En op welke gitaar leer je het het beste/speelt het 'lekkerst'?

Ik wil zelf een Spaanse :B kopen met nylon snaren, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom, is een gevoel zeg maar.

Nou, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

YoJorisss
24 maart 2009, 22:03
klasiek = voor klasieke muziek
western = voor poprock etc..

blindfaith85
24 maart 2009, 22:24
denk dat je beter naar de overeenkomst kan vragen;)

en dat is dat ze 2 snaren hebben en bijde van de gitaar familie zijn

verder moet je doen wat goed bij je voelt

YoJorisss
25 maart 2009, 00:04
sinds warneer hebben gitaren 2 snaren? of begrijp ik je nu verkeerd?

Roel#1
25 maart 2009, 00:45
Op beide kun je uiteraard leren gitaarspelen. Er is wel een groot verschil in klank tussen nylon en stalen (of nikkel/brons/...) snaren.
Maak niet de fout (zoals ik) om op een nylonsnarige gitaar stalen snaren te zetten want je trekt je hals krom.
Probeer je allebei uit. Welke voelt lekker aan, klink lekker, is handelbaar en betaalbaar.
En vooral: wat wil je gaan spelen. Klassiek of flamengo muziek op stalen snaren is niet handig.
Let ook op de vorm van de body, sommige gitaren hebben een slankere taille dan andere: wat vind je prettig.
Succes met je keuze .

En:
Laat weten wat het is geworden (lees: FOOOTOOOOO'SSS)

Muzieknono
25 maart 2009, 07:01
Spaans, klassiek heeft meestal een bredere hals 52mm waardoor de vingerzetting in het begin wat gemakkelijker is, western heeft meestal een smallere hals 43mm.
In het begin zullen nylon snaren wat geduldiger zijn met je vingers, een staalsnaar en vooral één met een te hoge actie wordt in het begin nogal eens ervaren als een eiersnijder.
Alles went en eelt krijg je van beiden, ga in een gitaarzaak eens proberen en schaf datgene aan waar jij je het prettigst bij voelt.
Mvgr. Dirk Jan :B

YoJorisss
25 maart 2009, 12:30
het ligt er puur aan wat je smaak is, wat wil je gaan spelen?

aaronstonebeat
25 maart 2009, 15:39
Elke auto is een auto, maar een smart is bv. niet zo geschikt als je 'm als tourbus wil gebruiken.

Bij gitaren vind je forse verschillen tussen hoe ze aanvoelen en klinken; de een niet beter dan de ander, gewoon anders; gemaakt voor een ander doel.

Zoveel mogelijk uitproberen voor je een keuze maakt.

baksteen123
25 maart 2009, 19:36
OK

als je nog moet beginnen met spelen zal je in het 1e jaar toch alleenmaar oefeningen en simpele liedjes spelen ,

Nylon snarige klassieke gitaar doet minder pijn aan je vingers, maar na een tijdje krijg je toch eelt op je vingertoppen dus dat maakt niet zo veel uit, ik ben zelf begonnen op klassiek en nu op staalsnarig want dat vind ik mooier klinken.

Ik denk dat beginners toch het snelst leren op nylon maar weet niet zeker

blindfaith85
25 maart 2009, 22:21
Sorry moet idd6 snaren zijn