PDA

View Full Version : Mijn wekelijkse bevindingen



Lacrymosa
19 maart 2003, 11:14
Ik zal de komende tijd als ik nix te doen heb op school, even een stukje schrijven over mijn bevindingen als gitarist.

Zoals een aantal mensen op de meeting al hebben gezien/gehoord ben ik een shredder, maar ik zal proberen mijn stukjes zo breed mogelijk te houden.

Je moet dit niet zien als een colum, maar meer als een verslag van mijn bevindingen en mischien dat iemand mij ook kan helpen met mijn problemen, maar het is vooral de bedoeling dat de mensen, die geinteresseerd zijn in het spelen, er wat aan gaan hebben.
Het is echter niet echt gericht op beginners.

Ik wil nu even een stukje kwijt over inspiraties en het spelen van verschillenden stijlen.

Veel mensen beschouwen het spelen van verschillenden stijlen als iets positiefs, dat is het ook.
Het bijkomende probleem is echter dat je zoveel zou moeten oefenen om echt vooruit te gaan.
IK speel voor mn lessen voornamelijk jazz, maar ik vin prog dingen (rush, dream theater) ook echt onwijs cool om te spelen, verder wil ik ook steeds sneller worden, maar dat moet weer niet ten kosten gaan van mn songwriting.
Ik koop ook iedere maand de total guitar, waar ook extreem veel bruikbare shit in staat.

Ik heb nu dus een enorme berg met lessen, transcripties e.d.

Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.
En dan heb ik het nog niet eens over het internet gehad, waar zoveel shit te vinden is over gitaar spelen.

Iemand het zelfde probleem?


Mijn huidige oplossing is niet echt extreem effectief, maar het is het beste wat ik kon verzinnen

Ik maak iedere keer als ik ga oefenen, van te voren een kleine planning.

Zeg dat ik 2 uur ga oefenen:
ik deel de 2 uur op in blokken van 30 minuten
en dan pik ik 3 dingen waar ik echt op wil focussen: Arpeggio lick van Gilbert, Sweep arpeggios, jazz akkoorden

1ste half uur: opwarmen, beetje alles losmaken, beetje fiddelen etc

2de half uur:Arpeggio licks
3de half uur: Sweeps
4de half uur: Jazz akkoorden

Het probleem van deze oplossing is dat je iedere dag een ander schema moet bedenken om te je horizon zo breed mogelijk te houden.

iemand het zelfde probleem???

ik zal proberen hier zo vaak mogelijk te posten.

CheerS!!

moretel
19 maart 2003, 11:22
Lacrymosa, ik herken dit wel,

ik heb ook zo'n verzamel woede van materiaal waar ik steeds weer orde in wil scheppen.

Ik ben al een ouwere jongere maar kwa muziek in alles geinteresseerd.

Rush, Deep Purple, Steely Dan, Pink Floyd zijn mijn grote muziekliefdes.
Tot voor kort hield ik dat voor onbereikbaar om te spelen maar sinds ik in een band speel ben ik veel gerichter gaan oefenen.
Mijn gitaar gaat mee op vakanties en op een camping hebben mijn kinderen het naar de zin en ik kan tenminste spelen en heb dan genoeg tijd. Op de laatste vakantie ben ik begonnen met Rush en Deep Purple etc. en wat bleek een aantal dingen kon ik ook.
Sinds een aantal jaren werk ik regelmatig, daarvoor speelde ik meer voor de ontspanning maar nu wil ik meer.
Snel spelen, fingerpicking, jazz/ blues/rock, slide.
Ik ben sinds een jaartje echt gericht aan het oefenen.

Bij het opstellen ben ik uitgegaan van mijn voorliefde voor rock.
Ik heb een paar maanden intensief geoefend na het aanschaffen van een boek.
Verder een lijst gemaakt van alle denkbare technieken die ik wil spelen die regelmatig terugkomen (sommige maar eens in de drie weken) die ik steeds bijhou.

Elke dag:
A_1 uur techniek workouts (30 day guitar practice boek), elke keer een andere oefening voor links en rechts, accoorden
of
B_1 uur toonladders

A en B combineer ik nu i.v.m. tijdwinst.
Verder altiijd op zoek naar oefencombinaties, sweeps i.v.m. toonladder verbindingen. Arpeggio's met accoordleer

1 uur techniek : ritmes, alternate, legato of sweep etc.
1/2 uur band repertoire
1/2 uur nieuw repertoire
1 uur diverse , b.v. artikels uit bladen (vnl. guitartechnique)

ik heb veel materiaal maar veel is ook dubbel, een goed boek ga ik vanuit, dan merk je vanzelf of bepaalde artikelen wat toevoegen en kun je selecteren.
Nu na verloop van tijd heb ik het oefenen aardig door.

De laatste tijd wat minder strak, maar een maand strak oefenen levert veel op, langer is moeilijk vol te houden, maar periodiek is dat goed te doen.
Sind ik geen tot nauwelijks tv meer kijk, alleen wat nieuws heb ik genoeg tijd, voetbal boeit me niet meer en een speelfilm ben ik al snel zat. Dan hou ik genoeg tijd over voor wat ik het liefste doe.

Elke week maak ik een weekschema en vul per dag in zodat b.v. legato op dag 1 en dag 6 aan bod komen en je rekening kunt houden met je agenda. Ook daarop zet ik extra artikelen die ik uitzoek.
Ik heb een oefenmap die ik voor de week vul en zorg voor voldoende overzicht.
De rest heb ik in mappen opgeborgen die ik inkijk bij het maken van het schema waarbij ik een paar uurtjes voor uittrek al luisterend naar nieuwe muziek. Met een nieuw schema hou ik rekening met zaken die minder aandacht hebben gehad.
Als ik minder tijd heb zorg ik altijd dat alle onderwerpen aan bod komen, al is het maar tien minuten. Tien minuten geconcentreerd oefenen op 1 probleem is beter dan twee uur pielen met bekende dingen.

Verder is het zaak om echt te oefenen, ik heb daar sinds kort meer zicht op, ik heb nooit les gehad en zou willen dat ik eerder de beschikking had over alles wat ik nu weet. Heb je weleens op http://www.guitarprinciples.com gekeken ?
Op het eind van de oefendag (vaak tot ver middernacht, heb niet zoveel slaap nodig) jam ik meestal op een leuke jamtrack met het geoefende materiaal. Ook speel ik mee met drumcomputer.
Centraal hou ik de rock andere zaken als jazz en fingerpicking doe ik in extra tijd en dat is maar net afhankelijk hoeveel tijd je daarvoor hebt, de ene maand meer dan de andere.
Met speciale technieken zoals tapping ben ik af en toe mee bezig maar daarvoor ontbreekt me de tijd.
Momenteel veel bezig met theorie, modes, accoorden, harmonisatie e.d. maar ik speel meer nummers.
Nu na het laten rusten voor een maandje van de snelheidsoefeningen ben ik met nieuwe oefeningen aan de slag en merk dat het sneller en effectiever gaat, resultaat van geduldig oefenen, als ik dan weer op een oude track meejam gaat het waanzinnig en geeft dat een echte kick. Hopelijk kan ik dat niveau binnenkort bereiken op het podium tijdens de jamsessies in de Boerderij.

Zo een heel verhaal is het geworden, dit is een beetje mijn oefenpraktijk op dit moment.
Ik denk dat er maar weinig gitaristen een professioneel niveau kunnen bereiken als b.v Carl Verheyen, als je al je tijd stort op 1 stijl zou dat een stuk overzichtelijker worden maar ik vind wel dat al die snelheids en coordinatie oefeningen van je vingers goed zijn voor al het spel.
Op mijn site staat trouwens een artikeltje over het opzetten van een oefenschema en de achterliggende gedachte.

Zaak is het om een goed overzicht te houden wat je wil gaan doen, dan is een week rust geen probleem.
Ik heb b.v. nooit dat ik niet weet wat te spelen, als ik weinig inspiratie heb ga ik van die monotone oefeningen doen en als ik dat maar lang genoeg volhou komt de inspiratie vanzelf.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-03-19 13:37 ]</font>

ColtraneMatrix
19 maart 2003, 15:08
ik schrijf mijn dagelijkse oefenschema ook steeds op. In vakanties sta ik op om 6uur en begin ik te werken aan een schema van 11 uur. Het klinkt gek maar je hebt toch nog tijd over om 's avonds uit te gaan :wink:

Na je bericht telezen denk ik dat je het werken met een schema nog niet echt lang doet.. want dan had je ongetwijfeld een enorme verbetering gezien en je jezelf geen vragen gesteld :smile:

Probeer gewoon zoveel mogelijk te mengen..
als je toonladders oefent, kan je ze legato spelen.. 2 in 1
ook je half uur opwarming.. speel je jazz akoorden in deze tijd! Die warmen je vingers op en doen ze geen kwaad. (tenzij je holdsworth voicings gaat bekijken :wink: )

alle materiaal dat je hebt om van te oefenen.. moet je jezelf niet druk om maken. Gooi het gewoon weg :smile:

Koop voor theorie het boek "Jazz Theory" van Mark Levine.. hier staat ALLES in wat je nodig hebt. Je kan er je zichtlezen nog mee oefenen ook.

voor je techniek te oefenen kan je best naar muziek luisteren en licks stelen. (of zelfs improviseren) Je oefent zowel je techniek, als je gehoor. En als je ze uitschrijft oefen je je zicht op theorie weer.

Zoals je ziet kan je vanalles combineren!
Probeer wat te sleutelen en zoek uit wat het best gaat :smile:

delphiro
19 maart 2003, 16:40
mijn schema (al speel ik dan klassiek)

vingeroefeningen tot ik warm ben (15 min)

lievelingsoefening:

----------------2-1--2-1--
------2-1--2-1------------
-2-1----------------------
-1-2--1-2-----------------
-----------1-2--1-2-------
---------------------1-2--

(mmm komt niet echt goed over.. copy paste in notepad en het ziet er wel goed uit :wink: )

paar keer herhalen tussen een wisseling,
vervolgens ook met 1-3 1-4 2-3 2-4 en 3-4 (auw!)

een etude of 2-3 van Villa Lobos of Leo Brouwer

repertoire oefenen (tot ik geen zin of tijd meer heb)

15 minuten saai dus en de rest is fijne muziek :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-03-19 16:42 ]</font>

Negative K3 fan
19 maart 2003, 17:16
Op 2003-03-19 16:40, schreef delphiro:
mijn schema (al speel ik dan klassiek)

vingeroefeningen tot ik warm ben (15 min)

lievelingsoefening:

----------------2-1--2-1--
------2-1--2-1------------
-2-1----------------------
-1-2--1-2-----------------
-----------1-2--1-2-------
---------------------1-2--

een etude of 2-3 van Villa Lobos of Leo Brouwer




Leuk schema, en Leo Brouwer is koel, ik heb twee weken geleden 2 stukken van hem gekregen van mn gitaar leraar, nummer 1 en 5 uit études simples, al vind ik 5 niet leuk.