PDA

View Full Version : PRS SE Custom hals: mahonie of esdoorn



Liquid_Metal
24 maart 2009, 15:45
Hey guys,

Komende zaterdag ga ik PRS Custom's testen. Zowel de SE als de Amerikaanse luxe versie. Bij de winkel waar ik ga testen hebben ze de Custom 22, Custom 24 en SE Custom 22. Allen hebben een mahonie body en mahonie hals. Ik zag echter op de PRS website dat de SE Custom 24 (die ze dus niet hebben) een esdoorn (maple) hals heeft. Esdoorn schijnt scheller en feller te klinken dan mahonie, dat warmer en donkerder klinkt.
Ik ben, tenzij ze de SE 24 tóch hebben, dus helaas niet in staat te vergelijken. Maar weet iemand waarom de SE 24 een esdoorn hals heeft en de andere versies niet? Ik twijfel nog of ik een 24 frets wil. Liever wel, maar die versie is bijna tweemaal zo duur als de 22 frets versie, en heeft dus een esdoorn hals. Ik Hou erg van warme donkere sounds, maar het moet wel strak klinken. Ik las laatst dat de hals veel meer invloed op toon heeft dan de body. Is dat zo? Want dan moet ik de esdoorn hals eigenlijk wel proberen. Ik weet niet hoe gaaf dat gaat klinken. Misschien is een mahonie body met maple hals wel veel mooier (voor mij) dan mahonie hals.
Overigens vind ik het wel vreemd dat de Custom 24 i.t.t. de SE Custom 24 géén esdoorn op de hals heeft. Weet iemand de reden hierachter?

Nog een laatste, soort van gerelateerde, vraag: Hoeveel effect het de houtsoort van het fretbord op de toon?

LP_CL
24 maart 2009, 17:01
Nog een laatste, soort van gerelateerde, vraag: Hoeveel effect het de houtsoort van het fretbord op de toon?

Het hout van de neck zelf is naar het schijnt het allermeest bepalend. Ook fretboard heeft een grote invloed, en eigenlijk in iets mindere mate de soort hout van de body. Maar een maple neck tov een mahonie neck zal enorm veel verschil geven.

Liquid_Metal
24 maart 2009, 17:26
Dan zal ik eigenlijk dus tóch moeten proberen een SE 22 (maple) en een SE 24 (mahogany) naast elkaar te testen. De twee frets extra lijken me niet bijster veel in toon doen bijdragen. Ik weet nl. niet goed welk soort hout ik voor de hals prettig vind. Ik heb ooit getest op body, maar toen eigenlijk niet goed genoeg op de halzen gelet. Uit die test kwam dat de gitaren met mahonie body prettiger klonken, maar eigenlijk kan ik daar dus niet zo heel veel over zeggen :(.

Rinze
24 maart 2009, 17:55
De twee extra frets maken wel degelijk uit omdat de hals verder buiten de body uitsteekt. Daardoor is het speelgevoel anders en ik heb begrepen dat die 24 frets variant minder vet klinkt. Als je daar dan ook nog een esdoorn hals in plaats van mahonie bij neemt krijg je een heel ander, veel helderder/feller klinkend instrument.

Liquid_Metal
24 maart 2009, 18:40
Dan vind ik het vreemd dat ze bij de Custom 24 geen esdoorn hebben gebruikt, maar bij de SE Custom 24 wel. Terwijl de 22 beide met mahonie zijn gemaakt.
Klopt het dat esdoorn 'strakker' is, en daardoor wellicht meer geschikt voor metal?

sjaak1990
24 maart 2009, 18:51
Klopt het dat esdoorn 'strakker' is, en daardoor wellicht meer geschikt voor metal?

Ik vind esdoorn feller klinken. Het is wat je wilt. Het klinkt wel minder dik dan mahonie... Het is wat je wilt. Esdoorn meer in mid hoog, mahonie meer in lage mid en laag.

Liquid_Metal
24 maart 2009, 19:00
Ik hou niet van schreeuwerig schel en met mijn amp heb ik vooral veel lo mid (Engl). Ik weet dat ik beide gewoon moet gaan proberen, maar ik denk toch dat ik van de mahonie ben (dat dacht ik in eerste instantie ook al)

sjaak1990
24 maart 2009, 19:15
Ik hou niet van schreeuwerig schel en met mijn amp heb ik vooral veel lo mid (Engl). Ik weet dat ik beide gewoon moet gaan proberen, maar ik denk toch dat ik van de mahonie ben (dat dacht ik in eerste instantie ook al)

Maple hoeft niet schel te zijn. Bij mij blade cali custom vind ik het echt heerlijk, heel erg fel met een swamp ash body en eben fretboard, het is een kwesie van smaak. Het hoeft niet schel te zijn, ik vind fel een beter woord, maar een mahonie gitaar met mahonie neck kan ook fel en helder klinken...als je ze allebei gaat proberen kom je er zelf wel achter :)

Rinze
24 maart 2009, 20:49
Het zijn natuurlijk meerdere factoren die het geluid bepalen, en je moet een gitaar toch bespelen om te zien wat het precies doet allemaal in die gitaar. Als je nog geen ervaring hebt met dit soort klankbepalende dingen in de praktijk dan kan ik je alleen maar aanraden om de schrik van de muziekwinkel te worden en flink wat uit te proberen :rockon:

Liquid_Metal
24 maart 2009, 22:31
Da's uiteraard de beste optie. Ik was vooral benieuwd of iemand het verschil tussen van PRS (SE) Custom 22 en PRS Custom 24 met de PRS SE Custom 24 heeft gehoord. Het lijkt me inderdaad logisch dat de SE 24 (maple neck) helderder en feller klinkt. En wat meer naar mijn smaak is zal ik echt zelf moeten beluisteren. Helaas beschikt de winkel waar ik heen ga, zoals ik al zei, niet over de SE 24 met maple neck. Die moet ik dus ergens anders weten te vinden. Maar ergens waar ze óók de SE 22 met mahogany neck hebben, anders wordt het lastig vergelijken.

Rinze
24 maart 2009, 22:57
En dan heb je het nog niet eens over dezelfde modellen met en zonder trem :soinnocent:want als je het over verschil in toon hebt kun je daar ook niet om heen.

Liquid_Metal
24 maart 2009, 23:13
True, true. Maar ik wil sowieso een vintage trem. Maar inderdaad, misschien hebben sommige modellen die ik ga testen dat niet eens...
Wat voor effect heeft een tremolo concreet op de toon?

sjaak1990
24 maart 2009, 23:33
True, true. Maar ik wil sowieso een vintage trem. Maar inderdaad, misschien hebben sommige modellen die ik ga testen dat niet eens...
Wat voor effect heeft een tremolo concreet op de toon?

Veel over te lezen in Orpheo's topic over Kahlers. Conclusie, heel veel effect!

Rinze
24 maart 2009, 23:58
Zonder trem: droger geluid, doordat je de vibratie van de veren mist. De toon is concreter dan met trem, meer hout. Op mijn SE Custom en US Strat heb ik de trems strak op de body gezet, veren goed aangedraaid en dan is het effect van de trem veel minder groot, maar een zwevende trem heeft echt veel invloed op het geluid. Ik prefereer zelf zonder trem maar je kunt de klank van de trem ook juist waarderen.

Orpheo
25 maart 2009, 00:19
Zonder trem: droger geluid, doordat je de vibratie van de veren mist. De toon is concreter dan met trem, meer hout. Op mijn SE Custom en US Strat heb ik de trems strak op de body gezet, veren goed aangedraaid en dan is het effect van de trem veel minder groot, maar een zwevende trem heeft echt veel invloed op het geluid. Ik prefereer zelf zonder trem maar je kunt de klank van de trem ook juist waarderen.

stratstyle trem, wel te verstaan! bij een kahler is het effect anders. tis niet die spank die je hebt bij een strat trem. het is even 'droog' als eerst, het heeft alleen meer grit en grind zeg maar. het effect van de kahler gelockt en unlocked is echter wel heel erg groot. tis maar een moertje, maar het maakt enorm veel uit lijkt 't.

bij een kahler mag je er echt vanuit gaan dat je tone niet drastisch veranderd hooguit in nuances. de basissound blijft gelijk. bij een strattrem, floyd oid, of wilkinson, is het verschil VEEL groter, ook omdat je daar veel meer hout mist dan bij een kahler.

Rinze
25 maart 2009, 08:13
Hmm, ik heb een Charvel gehad met een Kahler en hoewel ik het effect qua toon minder groot vond dan bij een Floyd deed het toch wel iets met het geluid. Dat merkte ik wanneer ik de Kahler anders afstelde, het geluid veranderde dan, en het speelgevoel ook. Maar een Kahler heeft wel minder invloed op het geluid dan een vintage trem of een Floyd, da's waar. Bij Rikkers gitaarbouw vinden ze het qua toon het beste tremsysteem.

Orpheo
25 maart 2009, 11:12
Hmm, ik heb een Charvel gehad met een Kahler en hoewel ik het effect qua toon minder groot vond dan bij een Floyd deed het toch wel iets met het geluid. Dat merkte ik wanneer ik de Kahler anders afstelde, het geluid veranderde dan, en het speelgevoel ook. Maar een Kahler heeft wel minder invloed op het geluid dan een vintage trem of een Floyd, da's waar. Bij Rikkers gitaarbouw vinden ze het qua toon het beste tremsysteem.

ik moet nog wel de disclaimer plaatsen (dank voor de inspiratie voor deze ;) )

Ik heb een kahler op een les paul gezet, en hoe de gitaar en kahler zijn gebouwd, staan de zadels al direct op de meest ideale locatie. Ik heb dus alleen HIER ervaring mee. de combinatie van ideale zadelhoogte gaat, pure toeval, ook gepaard met voor mij de ideale actie. ik merk dat zodra de actie lager gaat, het niet meer klinkt zoals 't vroeger klonk.sustain is wat minder, etc etc. maar ik heb daar geen 'last' van, omdat ik dus de actie wat hoger heb staan.

Ik heb dus hie ralleen ervaring mee. Trouwens, Peer Dellen vind 'm ook te gek, Patrick Koopman ook, Ben Crowe ook... zomaar 3 gitaarbouwers. niet de minsten, denk ik zo...?

oh ja shamray vind 'm ook geweldig, naast de King trem.

Liquid_Metal
25 maart 2009, 15:37
tja, best leuk zo'n Kahler trem, klinkt goed wat jullie erover zeggen en ziet er interessant uit, maar de PRS Custom heeft dat niet. Die heeft een vintage trem of een stoptail. En ik wil wel een trem, die gebruik ik af en toe wel. Te vaak om weg te laten in ieder geval. Volgens mij kan ik met een vintage trem ook wel zo laag als ik wil (divebomb). Omhoog ga ik praktisch nooit met de trem dus ik klem 'm vast op de body. Veren lekker strak, dan zal 'ie ook het geluid beter aan de body doorgeven denk ik.

Rinze
25 maart 2009, 16:29
De trem op de SE is bij mij niet echt stemvast te krijgen, op de VS-PRS-sen schijnt dit een stuk beter te zijn. Niet dat ik er nou erg veel moeite voor heb gedaan, maar goed.

Liquid_Metal
25 maart 2009, 18:03
Hij moet wel echt stemvast blijven. Op mijn Fender Highway Strat was ie op n gegeven moment niet meer stemvast. Da's veel te hinderlijk. Uiteindelijk wel gefixt, maar kwil n gitaar waarbij dat geen probleem wordt,

JohnLord
25 maart 2009, 19:50
Heeft trouwens de dikte vande hals (thin, regular, fat) invloed op het geluid?

Rinze
25 maart 2009, 20:13
Heeft trouwens de dikte vande hals (thin, regular, fat) invloed op het geluid?

Ja. Meer halshout is een dikkere, vettere toon. Dunnere hals levert een fellere, dunnere toon op. Je voelt het ook tijdens het spelen, een dikke hals resoneert anders.

Liquid_Metal
25 maart 2009, 21:12
Wat is precies de definitie van vet? ligt bij donker? Dat weet ik ook niet precies

Rinze
25 maart 2009, 21:16
Tja, altijd moeilijk om dat geod te beschrijven. Vet houdt denk ik voor de meeste gitaristen in dat er veel laag-mid in het geluid zit. Het tegenovergestelde is steil denk ik, weet niet of je je daar iets bij kunt voorstellen. Het probleem is dat ik zelf precies in mijn hoofd hoor wat ik bedoel, maar het moeilijk kan omschrijven.

Liquid_Metal
26 maart 2009, 17:14
In amps zou het de Engl-sound zijn? Daar hou ik wel van. Ik verwacht ook wel dat ik mahonie verkies. Alleen weet ik niet hoe strak het blijft. Ik heb gelezen dat het n btje modderig kan worden. Modderiger dan maple?

Liquid_Metal
29 maart 2009, 20:47
Gisteren uitvoerig PRS modellen getest. In 2 winkels geweest, maar in de eerste winkel was ik niet helemaal op m'n gemak. Dan is het lastig testen. Ik merkte maar weinig verschil op tussen de US en de SE. Uiteraard klonk de US beter, speelde fijner en zag er strakker uit, maar geen 2000 euro beter...
Later, in de tweede winkel, was ik veel relaxter omdat de sfeer daar beter was en ik daar vaker kom. Daar twee US modellen getest. Eentje van 2600 euro en eentje van 1900. Die van 1900 had een minder mooi afgewerkte lak en een esdoorn hals in plaats van een mahonie hals. Dat was het voornaamste verschil. Pups waren hetzelfde. Ze speelden allebei even fijn, maar de mahonie versie klonk toch écht een stuk fijner. Dus mijn vermoeden en eerdere testresultaten zijn bevestigd.
Ik had nog niet begrepen dat het US model een vijfwegsschakelaar had. Héél erg vet dat beide elementen als single coil te schakelen zijn. Dat wil ik absoluut, ga ik zeker ook af en toe gebruiken! Is het mogelijk om op de SE een vijfwegsschakelaar te zetten zodat die elementen dat ook kunnen? Ik overweeg namelijk toch een SE te kopen. Er komen mettertijd andere pups in (waarschijnlijk DiMarzio D-Sonic en Air Norton).

marter544
30 maart 2009, 00:21
Ja, dat kan, als je humbuckers waarbij van elke spoel de beide polen een eigen draad hebben. Dan kun je ze met een 5 wegschakelaar single coil schakelen, maar je zou ook een push-pull pot kunnen nemen. Dan heb je nog een geluid, namelijk met beide elementen als single coil geschakelt tegelijk.

Rinze
30 maart 2009, 07:23
Gisteren uitvoerig PRS modellen getest. In 2 winkels geweest, maar in de eerste winkel was ik niet helemaal op m'n gemak. Dan is het lastig testen. Ik merkte maar weinig verschil op tussen de US en de SE. Uiteraard klonk de US beter, speelde fijner en zag er strakker uit, maar geen 2000 euro beter...
Later, in de tweede winkel, was ik veel relaxter omdat de sfeer daar beter was en ik daar vaker kom. Daar twee US modellen getest. Eentje van 2600 euro en eentje van 1900. Die van 1900 had een minder mooi afgewerkte lak en een esdoorn hals in plaats van een mahonie hals. Dat was het voornaamste verschil. Pups waren hetzelfde. Ze speelden allebei even fijn, maar de mahonie versie klonk toch écht een stuk fijner. Dus mijn vermoeden en eerdere testresultaten zijn bevestigd.
Ik had nog niet begrepen dat het US model een vijfwegsschakelaar had. Héél erg vet dat beide elementen als single coil te schakelen zijn. Dat wil ik absoluut, ga ik zeker ook af en toe gebruiken! Is het mogelijk om op de SE een vijfwegsschakelaar te zetten zodat die elementen dat ook kunnen? Ik overweeg namelijk toch een SE te kopen. Er komen mettertijd andere pups in (waarschijnlijk DiMarzio D-Sonic en Air Norton).

De US PRS met esdoorn hals was dan een CE, die heeft weer een geschroefde hals ipv een gelijmde, dat maakt ook veel uit voor het geluid.

Liquid_Metal
30 maart 2009, 11:52
De US PRS met esdoorn hals was dan een CE, die heeft weer een geschroefde hals ipv een gelijmde, dat maakt ook veel uit voor het geluid.

Dat klopt inderdaad. Vind ik er sowieso véél minder aantrekkelijk uitzien. Ik heb in de eerste winkel ook een soort vergelijking tussen geschroefd en gelijmd kunnen maken en gelijmd beviel me wel meer. Wat niet echt een nette vergelijking maar toch.
Is er een concreet verschil tussen gelijmd en geschroefd in geluid, als verder alle factoren gelijk zijn?

Rinze
30 maart 2009, 12:15
Over het algemeen kun je zeggen dat een schroefverbinding toch wat helderder is, denk ik. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de gitaren met een schroefhals waar ik zelf ervaring mee heb qua constructie en materiaal ook verder zo verschillen van de gitaren met een gelijmde hals dat het moeilijk te bepalen is hoeveel van het klankverschil precies toe te schrijven valt aan het type halsverbinding.

Orpheo
30 maart 2009, 12:23
Over het algemeen kun je zeggen dat een schroefverbinding toch wat helderder is, denk ik. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de gitaren met een schroefhals waar ik zelf ervaring mee heb qua constructie en materiaal ook verder zo verschillen van de gitaren met een gelijmde hals dat het moeilijk te bepalen is hoeveel van het klankverschil precies toe te schrijven valt aan het type halsverbinding.

precies. ik heb een les paul met geschroefde hals en trem, en dat ding klinkt net zo les paul als menig gibson. beter zelfs. veel dieper, meer definitie, strakker, meer punch...pers er zonder problemen een smoothe leadtone ala slash uit, maar ook dat percussieve, snijdende van zeg, CC Deville is geen probleem.

Liquid_Metal
1 april 2009, 19:33
Vinden jullie dat de SE weggegooid geld is? Ik vond m best goed spelen én klinken in vergelijking met de US versie. Niet even goed, maar niet direct 2 ruggen minder. Ik wil nog zaken voor m'n gitaarrack aanschaffen dus is 2500 euro eigenlijk teveel van het goede.

Rinze
1 april 2009, 19:41
Ik heb een hele zooi gitaren, toen ik tweedehands een SE Custom kocht voor 400 euro heb ik bijna een jaar lang alleen daarop gespeeld, terwijl ik gitaren heb met een nieuwwaarde die drie keer die van de SE is. Tuurlijk zal een US-PRS beter zijn maar met de SE-serie is niks mis hoor. Als een gitaar goed is dan is ie goed, lijkt mij.

Braindead
1 april 2009, 20:32
Dat meer punch komt juist doordat ie geschroefd is. (Tenminste dat wordt altijd gezegd.) Ik heb zowel geschroefde als gelijmde neck gitaren en vind geschroefd echt niet minder goed of gelijmd minder goed. Het is wel wat anders maar het ene is niet slechter dan het andere.


precies. ik heb een les paul met geschroefde hals en trem, en dat ding klinkt net zo les paul als menig gibson. beter zelfs. veel dieper, meer definitie, strakker, meer punch...pers er zonder problemen een smoothe leadtone ala slash uit, maar ook dat percussieve, snijdende van zeg, CC Deville is geen probleem.

JohnLord
2 april 2009, 01:19
Ik heb een hele zooi gitaren, toen ik tweedehands een SE Custom kocht voor 400 euro heb ik bijna een jaar lang alleen daarop gespeeld, terwijl ik gitaren heb met een nieuwwaarde die drie keer die van de SE is. Tuurlijk zal een US-PRS beter zijn maar met de SE-serie is niks mis hoor. Als een gitaar goed is dan is ie goed, lijkt mij.

Absoluut mee eens. Ik heb een SE Custom met vaste brug en een USA Custom 24 met tremolo. De laatste heeft vooral een betere sustain, maar ik speel net als Rinze ook nog erg graag op de SE.

Orpheo
2 april 2009, 01:32
Dat meer punch komt juist doordat ie geschroefd is. (Tenminste dat wordt altijd gezegd.) Ik heb zowel geschroefde als gelijmde neck gitaren en vind geschroefd echt niet minder goed of gelijmd minder goed. Het is wel wat anders maar het ene is niet slechter dan het andere.

niet perse. mijn ouwe custom, en mijn ouwe studio's hebben net zoveel punch als de warmoths. andere voicing naturlijk, maar ze stuwen net zo vet en strak als de warmoths.

Kellet
2 april 2009, 01:33
Ik zou voor mahonie gaan. Ik speel zelf ook op een ENGL, en gitaren met esdoorn necks klinken te schel en minder strak. Het is maar waarvan je houd, maar als je van stevige chugga riffs houd met veel ballen... moet je mahonie gebruiken.

Ik speel zelf op een volledig mahonie Schecter met ebben toetsen. Klinkt lekker strak.

Hangt ook van de pickups af. Mijn Schecter met DiMarzio Evolution klinkt strakker dan mijn PRS Tremonti SE met de standaard pickups.

Orpheo
2 april 2009, 02:00
Ik zou voor mahonie gaan. Ik speel zelf ook op een ENGL, en gitaren met esdoorn necks klinken te schel en minder strak. Het is maar waarvan je houd, maar als je van stevige chugga riffs houd met veel ballen... moet je mahonie gebruiken.

Ik speel zelf op een volledig mahonie Schecter met ebben toetsen. Klinkt lekker strak.

Hangt ook van de pickups af. Mijn Schecter met DiMarzio Evolution klinkt strakker dan mijn PRS Tremonti SE met de standaard pickups.

niet mee eens. mijn LP met maple neck heeft meer 'chugga chugga' dan m'n mahonie neck LP's.

algemener: mijn gitaren met een harde houtsoort (maple, wenge, padouk, ziricote, ebben, ja ik heb een ebben hals!), hebben meer, en een strakkere, chugga chugga, dan het zachtere hout.

Kellet
2 april 2009, 13:16
niet mee eens. mijn LP met maple neck heeft meer 'chugga chugga' dan m'n mahonie neck LP's.

algemener: mijn gitaren met een harde houtsoort (maple, wenge, padouk, ziricote, ebben, ja ik heb een ebben hals!), hebben meer, en een strakkere, chugga chugga, dan het zachtere hout.

Hangt ook van de pickups af, zoals ik zei..

Orpheo
2 april 2009, 13:36
Hangt ook van de pickups af, zoals ik zei..

om het even; ik heb in m'n wengehals LP pafs, en die is strakker dan m'n LP met mahonie hals, waar op zijn beurt een JB in zit...

Liquid_Metal
2 april 2009, 23:16
Ik ga er uiteindelijk waarschijnlijk Dimarzio pickups in stoppen. Ik denk aan een D-Sonic in de brug en een Air Norton in de hals. Ik wil de D Sonic iig ook als single kunnen gebruiken (push/pull). Ik ben er nog niet helemaal over uit. Pickups testen is ook zo onwijs lastig :(.

Quadrifoglio
21 april 2009, 08:18
Hi All,

Afgelopen weekend ben ik de beide SE's ook gaan proberen, alleen al om het verschil tussen wide thin en wide fat te kunnen voelen.

Voor de shred zou ik direct kiezen voor de 24 frets versie. Echter, toen ik de dikke 22 frets versie voelde, kreeg ik wel direct het idee een 'echte' gitaar in handen te hebben. Ietsje harder werken maar oh zo veel vetter. Het verschil in geluid tussen de twee gitaren vond ik toch groter dan verwacht. De 22 fretter is een dikke brok toon, echt super. De 24 frets is ietsje gepolijster naar mijn idee. Toch speelt die 24 frets weer soepeler. Ik ben er nog niet helemaal uit maar mijn gevoel en drang naar dikke toon ga ik waarschijnlijk de 22 frets versie nemen ;)

Liquid_Metal
21 april 2009, 10:04
Ik vind 'dikke toon' ook erg fijn. Bovendien is de SE 24 bijna tweemaal zo duur als de SE 22 en een nieuwe kopen kan altijd nog (met eventuele verkoop van de eerste). Ik denk dat ik voor een SE 22 ga (ebay vanuit GB voor +- 400 euro) en heel veel later voor een Custom 24, omdat ik de 24 frets echt wel ga missen. En snel spelen is zeker belangrijk. Voor sommige songs zal ik dus weer teruggrijpen naar m'n Iba met Wizard III nek. Niets beat dat in snelheid :rockon:.

Quadrifoglio
21 april 2009, 10:15
^
Precies mijn idee. Voor de echte shred kan ik nog altijd terug naar Ibby. Volgens mij ga ik ook voor de SE 22, just for the tone

....Ordering this week, dus ik hoop er volgende maand op te kunnen spelen:)

Liquid_Metal
21 april 2009, 10:17
O gaaf man! Laat alsjeblieft weten als je 'm hebt en post uiteraard foto's ;). Voor mij gaat het nog eventjes duren (vooral wachten op belastinggeld).

Quadrifoglio
21 april 2009, 10:37
Keep an eye on this thread;)

Quadrifoglio
24 april 2009, 09:08
Gisteren ben ik de eerste stappen naar bestellen gaan doen. Tijdens koopavond was er helaas niemand bij de importeur aanwezig maar de stap is gezet. Het gaat de 22 frets versie worden. Puur gekozen vanwege de extra, heel veel extra sustain en toon. De tuners worden vervangen door lock tuners en ik heb ergens gehoord dat de vier draden van de PU's standaard niet allemaal zijn aangesloten om de kosten met eenvoud te drukken. Ik zou dus heel graag een schakelaar voor coilsplit willen maken daar waar nu de tonepot zit. Mijn dealer krijgt nu alweer grijze haren van mij, hahaha. Die tuners zouden ook niet zo gemakkelijk te verkrijgen zijn, dus ik ben benieuwd

Liquid_Metal
24 april 2009, 09:23
Wil je 'm meteen gaan modificeren als je 'm binnen hebt? Ik wil er ook een en ander aan veranderen, namelijk: andere pups (DiMarzio D Sonic in de brug en Air Norton in de hals. Waarschijnlijk) en schakelaar vervangen door 5-wegsschakelaar, zodat 'ie net zo werkt als de rotary op de PRS Custom (ook nog niet zeker).
Maar dat zijn dingen die later zouden komen, de gitaar is al érg mooi zoals 'ie is en coil split gebruik ik nooit (want ik heb het niet). Modificaties komen later zodat ik m'n GAS wat ruimte kan geven ;).

P.S. wie is je dealer? En wat betaal je er daar voor?

signsofzodiac
24 april 2009, 10:37
Wat ik wel eens heb gelezen, is dat een 24-fretter PRS juist aanzienlijk beter zou klinken dan de 22-frets variant omdat de nek-pickup idealer gepositioneerd zit ten opzicht van de buikgolven in de snaarvibratie. Het zou resulteren in meer harmonische boventonen. Ik heb zelf nooit een 22-frets PRS bespeeld dus kan het niet bevestigen.

Een maple hals geeft meer spank en strakheid aan je toon. Mahonie halzen zijn voor mij persoonlijk te donker, plus het feit dat mahonie gelakt dient te worden en ik dat te sticky vind. Een USA custom24 met maple hals zou ik echt geweldig vinden!

EDIT: zie nu dat ik alleen de 1e pagina heb gelezen...mocht iemand al hetzelfde hebben geroepen: excuus

Ben benieuwd naar je ervaringen als ie er is in elk geval!

Liquid_Metal
24 april 2009, 10:40
Ik vind mahonie juist helemaal geweldig :).
De 22 fret zou toch juist mooiere boventonen moeten geven? De pup zit dan precies op de 24e fret, waar een buik zit. Bij 24 frets wordt juist een compromis genomen. Daarom hebben de meeste gitaren ook 22 frets.

Quadrifoglio
24 april 2009, 11:04
Toen ik riep dat ik een 22 frets versie wilde was de eerste reactie: "Ohw, dus meneer gaat voor echt goede tone?" De 22 fretter is echt een tonemonster in vergelijking met een 24 frets. Zelf geprobeerd;)

Liquid_Metal
24 april 2009, 11:06
Da's ook wel logisch (naar aanleiding van wat ik net zei). Ik gebruik mijn 24e fret echter nét iets te vaak om 'm te missen. Alleen is de 24 fretter wel aanzienlijk duurder en klinkt 'ie minder vol. Het wordt dus sowieso een tradeoff en ik moet maar ff kijken of ik 'm kan missen. Ik heb toch al wel een gitaar met 24 frets dus ik kan ook wel swappen.

Quadrifoglio
24 april 2009, 11:11
Ook hierover heb ik heel lang zitten dubben. Het aantal momenten waarop ik de laatste twee posities ga missen wegen echter niet op tegen de extra hoeveelheid sustain en 'leven' dat je van de 22 krijgt t.o.v. een 24 fretter. Voor die momenten grijp ik wel terug naar snelheidsmonster Ibby;)

Liquid_Metal
24 april 2009, 11:18
Ik denk dat dat inderdaad voor mij ook de beste optie is.
Nogmaals: wie is je importeur en wat betaal je voor de PRS SE Custom? De goedkoopste die ik kan vinden is inclusief verzendkosten ongeveer 500 euro vanuit GB.

Quadrifoglio
24 april 2009, 11:26
De gitaar wordt gekocht bij Walker Musical Supplies in Brunssum (http://www.walkers-music.nl/idx1n.html). De importeur voor PRS is Voerman. De prijs zal ergens tussen de 600 en 700 euro zweven, exclusief de nieuwe tuners. Ik hoor er vandaag of morgen meer over. Bij een andere (dure) gitaarboer heb ik hem zien hangen voor 759, dus dat is volgens mij wel het maximale wat je ervoor kwijt bent. Volgens mij heb ik begrepen dat er vrijwel geen prijsverschil in 22 en 24 zit maar dat hebben ze bij die dure gitaarboer geroepen en weet ik dus niet zeker

Liquid_Metal
24 april 2009, 11:32
Op eBay is de SE 22 te krijgen voor 423 euro (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=360148049095&Category=33045&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D2) en de SE 24 voor 557 euro (http://cgi.ebay.nl/NEW-PRS-SE-custom-24-electric-guitar-UK-only-model-bag_W0QQitemZ150339417967QQcmdZViewItemQQptZUK_Mus ical_Instruments_Guitars_CV?hash=item150339417967&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A2|39%3A1|240%3A1318). Verzendkosten ongeveer 70 euro dus alsnog aanzienlijk goedkoper dan via een Nederlands bedrijf aanschaffen. Hoe het zit met garantie weet ik niet, maar als er iets mee mis is heb je wel een groter probleem.

Quadrifoglio
24 april 2009, 11:39
Goedkoop is niet alles, zoals je zelf al zegt. Ik koop al jaren bij Walkers en da's niet voor niets. Die extra centjes betalen zich terug in de vorm van goede zorgen en service;)

ER!K
24 april 2009, 13:00
Op eBay is de SE 22 te krijgen voor 423 euro (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=360148049095&Category=33045&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D2) en de SE 24 voor 557 euro (http://cgi.ebay.nl/NEW-PRS-SE-custom-24-electric-guitar-UK-only-model-bag_W0QQitemZ150339417967QQcmdZViewItemQQptZUK_Mus ical_Instruments_Guitars_CV?hash=item150339417967&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A2|39%3A1|240%3A1318). Verzendkosten ongeveer 70 euro dus alsnog aanzienlijk goedkoper dan via een Nederlands bedrijf aanschaffen. Hoe het zit met garantie weet ik niet, maar als er iets mee mis is heb je wel een groter probleem.

Hier is de SE 24 nog wat goedkoper (exclusief verzending is dit)
http://http://www.dv247.com/invt/57103/

Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de SE 22/24 (ik heb er toch pas over een half jaar geld voor :seriousf:), ik wil d'r wel een beetje op kunnen scheuren, maar niet extreem ofzo.. en ik las net in dit topic dat de 24 daar beter geschikt voor is dan de 22, maar dat de 22 een mooiere toon heeft en dat vind ik ook heel belangrijk :p

Liquid_Metal
24 april 2009, 13:07
De SE 24 heeft een maple neck en dat maakt veel verschil. Ik ben mahonie fan dus dan is de 22 toch een betere keuze. De Custom 24 (US versie) heeft ook mahonie, dus wellicht schaf ik die (veel) later aan.

Wow, volgens die website heeft 'ie 25 frets :P. En van mahonie. Dat klopt volgens mij ook niet.

ER!K
24 april 2009, 13:10
De SE 24 heeft een maple neck en dat maakt veel verschil. Ik ben mahonie fan dus dan is de 22 toch een betere keuze. De Custom 24 (US versie) heeft ook mahonie, dus wellicht schaf ik die (veel) later aan.

Oké, ik heb zelf wat meer met de fellere toon van een esdoorn nek, dus voor mij is de 24 dan een betere keuze :P

EDIT: je hebt gelijk, er staat inderdaad 25 fretten, dat is nogal apart :p ik tel er toch echt 24 :) dat er staat dat de 24 een mahonie nek heeft was mij ook al eens opgevallen, maar ik denk dat ze gewoon bijna alles hebben gekopieërd van de SE 22 beschrijving. Er staat namelijk ook dat de SE 24 een 'Wide Fat' nek heeft, maar de SE 24 heeft volgens de PRS Site een 'Wide Thin' nek. In tegenstelling tot de SE 22. (maar hoe komen dan die 25 fretten erin? aanval van de kabouters?)

EDIT 2: is het frets of fretten?

Liquid_Metal
24 april 2009, 13:16
Het is een engels woord dus officieel frets. Fretten vind ik ook niet erg lekker klinken, maar ik denk niet dat je het fout kan rekenen.

Quadrifoglio
12 mei 2009, 08:33
Yesss, dit weekend kunnen ophalen, dus hierbij een eerste review en wat crappy telefoonpics

The Guitar:
http://i673.photobucket.com/albums/vv97/Quadrifoglio/12052009.jpg?t=1242109147

De flames wat dichterbij:
http://i673.photobucket.com/albums/vv97/Quadrifoglio/12052009001.jpg?t=1242109179

Een glimp van de binding:
http://i673.photobucket.com/albums/vv97/Quadrifoglio/12052009002.jpg?t=1242109205

De tuners zijn nog onderweg. PRS adviseert Grover 406c's en die zijn niet gemakkelijk te krijgen, volgens mijn dealer. Ze worden volgende maand verwacht en dan zou ie nog stemvaster moeten zijn EN het zou voordelig zijn voor de acoustische eigenschappen van de gitaar, oftewel: nog een dotje meer sustain:)

De gitaar is echt geweldig! Na een paar uurtjes spelen begin je de gitaar nog meer te waarderen als tijdens de testrun bij de winkel. Het onversterkte geluid is al een bomvol, rijk geluid. Versterkt heb ik oppervlakkig al geproefd aan geluiden van beheerst jazzy clean tot vette scheur. Vanavond repeteren op de kleine setup, volgend weekend optreden met de Boogie
De wide fat neck is.... dik ja maar vreemd genoeg kun je er na een paar uurtjes toch alweer flink op shredden. OK, Ibby met racehals en 9's werken snelheid natuurlijk beter in de hand maar met deze gitaar is wiedelewiede echt niet moeilijk. De gitaar voelt sowieso eeerm, hoe een gitaar moet voelen. Tot nu toe genoten van iedere noot die eruit gekomen is:)

Prijs zover: 565 euri inclusief tas en alle andere goodies. De tuners zullen zo'n 50 euri gaan kosten dus...... niet duur en ik schaam mij niet meer naast mensen met 1500+ euri gitaren;)

Rinze
12 mei 2009, 08:45
Yesss, dit weekend kunnen ophalen, dus hierbij een eerste review en wat crappy telefoonpics

The Guitar:
http://i673.photobucket.com/albums/vv97/Quadrifoglio/12052009.jpg?t=1242109147

De flames wat dichterbij:
http://i673.photobucket.com/albums/vv97/Quadrifoglio/12052009001.jpg?t=1242109179

Een glimp van de binding:
http://i673.photobucket.com/albums/vv97/Quadrifoglio/12052009002.jpg?t=1242109205

De tuners zijn nog onderweg. PRS adviseert Grover 406c's en die zijn niet gemakkelijk te krijgen, volgens mijn dealer. Ze worden volgende maand verwacht en dan zou ie nog stemvaster moeten zijn EN het zou voordelig zijn voor de acoustische eigenschappen van de gitaar, oftewel: nog een dotje meer sustain:)

De gitaar is echt geweldig! Na een paar uurtjes spelen begin je de gitaar nog meer te waarderen als tijdens de testrun bij de winkel. Het onversterkte geluid is al een bomvol, rijk geluid. Versterkt heb ik oppervlakkig al geproefd aan geluiden van beheerst jazzy clean tot vette scheur. Vanavond repeteren op de kleine setup, volgend weekend optreden met de Boogie
De wide fat neck is.... dik ja maar vreemd genoeg kun je er na een paar uurtjes toch alweer flink op shredden. OK, Ibby met racehals en 9's werken snelheid natuurlijk beter in de hand maar met deze gitaar is wiedelewiede echt niet moeilijk. De gitaar voelt sowieso eeerm, hoe een gitaar moet voelen. Tot nu toe genoten van iedere noot die eruit gekomen is:)

Prijs zover: 565 euri inclusief tas en alle andere goodies. De tuners zullen zo'n 50 euri gaan kosten dus...... niet duur en ik schaam mij niet meer naast mensen met 1500+ euri gitaren;)

Die heb ik ook :cheerup: , stond anderhalf jaar terug tweedehands bij Westerhaven in Grunn, kreeg hem voor 400 mee. Maf genoeg vooral voor opnames nog steeds de gitaar die ik het meest gebruik, terwijl er in het rek gitaren werkeloos staan die qua nieuwprijs drie tot vier keer zoveel kosten. Het geluid is inderdaad vet, op een manier dat ie bij opnames ook zeer aanwezig is. Waar andere gitaren gaatjes laten vallen in het frequentiespectrum blaast de SE gewoon alles vol. Hij drukt andere gitaren dus ook uit de mix. Jammer voor die andere gitaren maar voor opnames is ie perfect. Voor gewoon spelen is ie ook erg goed, klinkt goed, speelt goed en lekker licht.

Liquid_Metal
12 mei 2009, 08:46
Kicken man!! Goeie aankoop dus. Veel plezier er mee.
Denk je dat je nog 'ns wat soundclips kunt posten? Ik wil dezelfde hebben (Custom SE 22).
Mijn belastingcenten zijn binnen dus heb ik de mogelijkheid om er eentje aan te schaffen. Op eBay staat het model dat ik wilde niet meer (heel vreemd overigens want het was van een winkel) maar ik wacht nog even af. 565 euro is ook een erg nette prijs. Waar heb je 'm vandaan?

Liquid_Metal
12 mei 2009, 08:49
@Rinze: dat spectrum is ook wat mij aanspreekt. 2e gitarist in mijn band speelt op Ibbi's en ik op dit moment ook. Ik hou van geluid met megaveel lo mid (lekker dik en brullend, niet zo strak) en hij van schel en hard (veel highs). Een PRS zou voor mij dus een uitkomst zijn om het verschil nog groter te maken denk ik.

Rinze
12 mei 2009, 08:49
Kicken man!! Goeie aankoop dus. Veel plezier er mee.
Denk je dat je nog 'ns wat soundclips kunt posten? Ik wil dezelfde hebben (Custom SE 22).
Mijn belastingcenten zijn binnen dus heb ik de mogelijkheid om er eentje aan te schaffen. Op eBay staat het model dat ik wilde niet meer (heel vreemd overigens want het was van een winkel) maar ik wacht nog even af. 565 euro is ook een erg nette prijs. Waar heb je 'm vandaan?

Kijk voor hoe hij (bij mij) klinkt op mijn hyves of mijn site, op de Hyves zijn bijna alle opnames met de SE, op de site staat het erbij. Alleen moet ik mijn site bijwerken (ben met een nieuwe versie bezig) dus de meest recente opnames staan er niet bij geloof ik :ok:

Liquid_Metal
12 mei 2009, 08:53
Ok I'll check it out!
Is de SE Custom 22 overigens wel in Blue Matteo verkrijgbaar? Zo stond 'ie op eBay (420 euro oid) maar nu niet meer. Verder zie ik ze ook nergens voor die prijs en prs.com heeft het er ook niet over (zwart en 2 soorten burst). De sunburst is toch niet helemaal mijn ding (voor metal) en zwart is zo zwart (hoewel 'ie wel een 'motief' heeft). De blauwe vond ik zeer gaaf (en rood ook btw)

Rinze
12 mei 2009, 08:54
@Rinze: dat spectrum is ook wat mij aanspreekt. 2e gitarist in mijn band speelt op Ibbi's en ik op dit moment ook. Ik hou van geluid met megaveel lo mid (lekker dik en brullend, niet zo strak) en hij van schel en hard (veel highs). Een PRS zou voor mij dus een uitkomst zijn om het verschil nog groter te maken denk ik.


Dat klopt denk ik wel. Ibanez is leuk maar zit inderdaad anders qua spectrum. Ben nu met een nummer bezig waar ik met de SE en mijn zelfbouwtele de slagpartijen vier keer dubbel, de Tele moet op de meters veel harder om erdoor te komen. De SE heeft inderdaad veel mid en ook veel lo-mid, wat een behoorlijk vette grom en brul veroorzaakt. Als ik hem vergelijk met mijn Lag Roxanne dan maakt de mahonie hals wat dat betreft ook veel uit, daar krijg je die bijna ranzige grom in het midlaag van, waar de Lag strakker maar ook slanker is.

EDIT: ik heb de SE Custom 22 eigenlijk alleen in zwart en oranje sunburst gezien.. die Blue Matteo-variant weet ik dus niet. Wel een van die semi-akoestische modellen en dan heb je ook nog het Paul Allender-model, waar die gast van CoF dan op zou spelen, maar die is weer paars.

Liquid_Metal
12 mei 2009, 12:12
Dit lijkt me toch echt een SE Custom 22:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/0/0/5/567005.jpg

Het vreemde is dat ik ze verder alleen via eBay ben tegengekomen. En die shop staat er nu niet meer bij...
Het liefst zou ik 'm toch in blauw willen, da's wel mijn kleur. Maar misschien is een sunburst ook wel gaaf. Grayblack vind ik 'n beetje saai. Ik heb het niet zo met zwarte gitaren.
Ik heb geen haast dus ik zie wel. En op MP staat een sunburst te koop/te ruil tegen een Fender (of iig strat). Ik heb een Fender Highway One waar ik nooit op speel. Misschien ruilen (met zijn bijbetaling: mijn gitaar is 3 jaar oud (toch wel wat deukjes enzo) en was nieuw 900 euro. Dit model is nieuw 500 dus 2ehands 400 lijkt me. Is een bijbetaling van 150 euro reeel?

Quadrifoglio
12 mei 2009, 12:27
^
Dit is een SE Custom 24 met wide thin neck. De 22 fretter is bij mijn weten ook verkrijgbaar in Blue Matteo. Heb ik ook over getwijfeld maar ik vind het jammer dat de headstock en achterkant van de blauwe versie zwart word gemaakt waardoor je de toplaag niet meer zo mooi in de uitsparing kan zien;)

Ohw ja, ik heb hem gekocht bij: http://www.walkers-music.nl/idx1n.html

Liquid_Metal
12 mei 2009, 13:41
Ik vind dat zwart eigenlijk wel mooi. Nu ik dat plaatje weer zie, zie ik eigenlijk dat ik toch gewoon een blauwe wil :D. Geen sunburst :P. Of (:P): een sunburst nu en over veel later een blauwe niet-SE.

Quadrifoglio
12 mei 2009, 16:41
Een blauwe US versie met translucent blauwe achterkant lijkt mij ook mmmmmm

Terug on topic: Mijn ervaring is dat de dikke mahony hals veeeeel vetter en dikker klinkt dat de esdoorn hals van de 24 fretter;)

Liquid_Metal
12 mei 2009, 16:43
Ik ben ook helemaal mahoniefan dus wil indd een 22 fretter omdat die een mahonie hals heeft (en uiteraard mahonie body).

Liquid_Metal
13 mei 2009, 16:17
Ik heb een mailtje gestuurd en ze hebben de SE 22 in Blue Matteo nog liggen. 1 exemplaar :O. Voor 450 pond en 30 pond verzendkosten. Daarmee kom ik op 532 euro. Het klopt dat er geen belasting o.i.d. geheven wordt toch? Ik betaal enkel aan het bedrijf en THAT's IT?
Volgens www.douane.nl (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-03.html) hoef ik geen omzetbelasting en douanerechten te betalen. Zou er verder nog iets bijkomen? Als dat niet het geval is bestel ik waarschijnlijk.

Quadrifoglio
13 mei 2009, 16:30
Al zou er nog eens €100 bovenop komen, dan zou ik hem nog nemen;)

Liquid_Metal
13 mei 2009, 16:37
Een maat van me (Hole van dit forum) heeft geverifiëerd dat het me niets gaat kosten, bovenop de verzendkosten. Ik heb de shop gemaild dat ik 'm wil hebben, mits het een PRS SE Custom 22 in Blue Matteo is. We zullen zien hoe lang het duurt...
Ik denk dat ik dit maar 'ns een 'verrassing' voor m'n vriendin ga houden. Ze weet dat ik de gitaar wil en ook dat ik plannen heb om 'm te kopen. Verder is ze er niet op tegen en bovendien heeft ze geen inspraak. Maar dan heb ik weer eens een leuk verhaal voor GPnet :P.

Liquid_Metal
14 mei 2009, 12:52
Hopelijk krijg ik vandaag de invoice van de UK shop. Dan kan de bestelling van start.
Overigens wil ik er na verloop van tijd DiMarzio pickups in zetten. Waarschijnlijk een D-Sonic in de brug en een Air Norton in de hals (als iemand gegronde redenen heeft om dit niet te doen: laat maar horen!). Het liefst heb ik voor elk element een tonepot. 1 volumepot is genoeg. Maar ik wil beide coils wel kunnen splitten (of toch zéker de D-Sonic). Dat moet kunnen door van de twee tonepots push/pulls te maken toch?
En is het erg lastig, gaat het lelijk worden, om een tweede tonepot te monteren. Gat boren en dan op een mooie plek natuurlijk (waar ik nog niet uit ben).
Ik wil dan de 3wayswitch gewoon blijven gebruiken. Wel moet er een ander dopje op. Dat wit (en zebra ook btw) vind ik echt helemaal niets.

Quadrifoglio
14 mei 2009, 14:55
Misschien moeten we wel een ander draadje starten maar wel alvast veel succes. Nu wacht ik met spanning op jouw berichten, haha Ohw ja, ik zou eerst centjes besteden aan de tuners als je de tremoloversie neemt;)

Liquid_Metal
14 mei 2009, 15:25
'k Zal 'ns kijken hoe goed de tuners zijn :P. De gitaar moet natuurlijk wel gestemd blijven :).
Over het maken van een nieuw draadje: ik ben dit draadje begonnen dus echt erg is het niet dat we deze misbruiken :P.

Liquid_Metal
19 mei 2009, 11:09
Ik heb nog even een mailtje gestuurd naar mijn leverancier en ze hebben de gitaar vrijdag opgestuurd. Ze verwachten dat ie vandaag (!!!!!!!) of morgen binnenkomt!! I'm so excited :D:D.

Liquid_Metal
19 mei 2009, 12:12
w00t m'n nieuwe PRS is er al!! :blast:
Hij ziet er werkelijk briljant uit. Het blauw neigt een beetje naar groen en dat vind ik er persoonlijk érg goed uitzien. Nog niet bespeeld maar dat ga ik nu doen. Helaas moet ik vandaag leren voor een toets van morgen :(. Maar dat valt vast wel te combineren :P.