PDA

View Full Version : Welk hout body 90er USA Standard Strat?



Little Jay
24 maart 2009, 16:36
Heeft er iemand een idee wat er onder de (dikke) poly-laklaag van een '91 USA Standard Strat zit?

Ik vind Strats met een houten body erg mooi en hou ook niet zo van poly-lak (heb het idee dat het de klank erg afknijpt) dus ik wil misschien de body ontdoen van de rode sparkle-lak en 'm of olieën, of dun in de nitro-lak te zetten (die dan lekker snel mag slijten :-)

Ik wil natuurlijk alleen niet voor een verrassing komen te staan... op het net lees ik dat het waarschijnlijk 3 delen elzen hout zijn. Ziet dat er een beetje uit? Kun je dat strippen en naturel lakken? Filler nodig?

Wat denken jullie, doen of niet doen?

Arjan12
24 maart 2009, 17:06
Inderdaad elzen, voor zover ik weet. Voor de dekkende kleuren worden vaak minder mooie stukken hout gebruikt (niet per se minder goed klinkend natuurlijk). Wat er onder die lak zit, zal dus een verrassing zijn. Waarschijnlijk 3 delen, als je geluk hebt 2 delen.

Het is dus een gok. Maar ja, als je 'm daarna weer dekkend lakt is er toch niets aan het handje?

barno
24 maart 2009, 17:08
ik denk ook elzen
mind you dat fender een body met een mooie tekening waarschijnlijk zou gebruiken voor een naturel of sunburst finish. De meeste kaalgeschuurde strats (want er zijn er wel meer met die idee :) ) die ik heb gezien waren eigenlijk niet echt mooi (geen interessante tekening, vaak driedelige body...)

jan jansen
24 maart 2009, 17:23
QUOTE]Ik heb nu 2x een squier telecaster ontdaan van die smerige troep en 2 keer kwam er mooi hout onder vandaan,alleen 3 delen.Het blijft een verassing waar je alleen achter kunt komen door hem kaal te maken....en dekkend spuiten met nitro kan altijd weer...,

:blast::blast:

jj

fred dons
24 maart 2009, 18:02
jaren 90 fender bodies zijn van poplar, lelijk groenig hout maar wel met een mooie klank. fender finneerde in die tijd zijn stratbodies (die inderdaad uit meer dan 2 stukken bestonden) zelfs als ze dekkend gelakt werden

Little Jay
25 maart 2009, 10:44
jaren 90 fender bodies zijn van poplar, lelijk groenig hout maar wel met een mooie klank. fender finneerde in die tijd zijn stratbodies (die inderdaad uit meer dan 2 stukken bestonden) zelfs als ze dekkend gelakt werden

Oei, misschien laat ik 'm dan toch wel zoals 'ie is....... of inderdaad dekkend lakken kan dan altijd weer.

Merci voor de reacties!

Van Dattum
25 maart 2009, 11:42
Polyester lak schijnt wel een drama te zijn om te strippen......

Bram+
25 maart 2009, 11:49
Verhitten (met een brander) en schrapen denk ik? Ik zou het ook niet doen, tenzij de finish je tegenzit, maar zelfs dan zou ik eerder overwegen om 'm te verkopen/in te ruilen op marktplaats.

jan jansen
25 maart 2009, 12:27
Polyester lak schijnt wel een drama te zijn om te strippen......

brander,schraper en bandschuurmachine.(met beleid....anders wordt het belijd..)..:blast::blast:

Di Stefano
25 maart 2009, 14:51
jaren 90 fender bodies zijn van poplar, lelijk groenig hout maar wel met een mooie klank. fender finneerde in die tijd zijn stratbodies (die inderdaad uit meer dan 2 stukken bestonden) zelfs als ze dekkend gelakt werden

Ik denk niet dat Fender ooit poplar voor hun usa reeksen heeft gebruikt.

thijser
25 maart 2009, 19:10
waarom niet?

Pepe
25 maart 2009, 19:17
Ik denk niet dat Fender ooit poplar voor hun usa reeksen heeft gebruikt.

Fred heeft gelijk. Tussen 90 en 96 of daaromtrend gebruikte Fender poplar voor zijn strats. Geen idee waarom. De customshop zat niet in de weg, elzen en essen genoeg. Misschien tegen een goedkoop partijtje aangelopen?

Foxey Freddie
25 maart 2009, 20:23
Fred heeft gelijk. Tussen 90 en 96 of daaromtrend gebruikte Fender poplar voor zijn strats. Geen idee waarom. De customshop zat niet in de weg, elzen en essen genoeg. Misschien tegen een goedkoop partijtje aangelopen?

zozo, nu snap ik wat ze met die "slechte tijd" noemen, populier voor een fender usa strat< denk je dat je wat koopt, koop je een populierenbody -.-:dontgeti:

G.G.
25 maart 2009, 20:46
zozo, nu snap ik wat ze met die "slechte tijd" noemen, populier voor een fender usa strat< denk je dat je wat koopt, koop je een populierenbody -.-:dontgeti:

Maar wat is er mis met populier? Je test een strat, als het geluid bevalt, dan koop je hem, bevalt het niet, dan blijft ie bij de muziekhandel staan.

Niets mis met populier! het klinkt zoals het klinkt, en bevalt het, dan prima.

Er staat nergens dat een strat van essen of elzen MOET zijn.

fred dons
25 maart 2009, 20:48
poplar is geen populier en poplar is best goed hout, tis alleen niet mooi´
bedrijven als jackson gebruikten ook poplar voor hun dekkend gelakte gitaren dus het is niet een shortcut of zo,
hoewel fender wel altijd op de kleintjes heeft gelet

fred dons
25 maart 2009, 20:50
http://www.hardwoodinfo.com/species_guide/display_species.asp?species=poplar

fred dons
25 maart 2009, 20:51
http://www.hardwoodinfo.com/species_guide/display_species.asp?species=poplar

daarom dus poplar voor productie gitaren

frekie
25 maart 2009, 21:30
Kijk maar eens op de site van Ed Roman de gitaarboer uit de USA. Die heeft een foto van een USA Fender Strat body op de site, kan je duidelijk zien dat het een fineerlaagje is. En een zwembad uitfrezing ook nog...

Di Stefano
26 maart 2009, 10:40
Fred heeft gelijk. Tussen 90 en 96 of daaromtrend gebruikte Fender poplar voor zijn strats. Geen idee waarom. De customshop zat niet in de weg, elzen en essen genoeg. Misschien tegen een goedkoop partijtje aangelopen?

Ah goed. Ik dacht dat enkel de Mexico Fenders in die tijd van poplar waren.

thijser
26 maart 2009, 10:47
Fred heeft gelijk. Tussen 90 en 96 of daaromtrend gebruikte Fender poplar voor zijn strats. Geen idee waarom. De customshop zat niet in de weg, elzen en essen genoeg. Misschien tegen een goedkoop partijtje aangelopen?

Fender gebruikt vaak de houtsoorten die veel te krijgen zijn in dat gebied. Waarschijnlijk was Poplar toen veel te krijgen.

Little Jay
26 maart 2009, 11:26
Hoop reacties, cool.

Mijn strat heeft inderdaad de zwembad-uitfrezing voor de pups. Overigens vind ik 'm prima klinken, dus al het poplar is klinkt dat prima!

Dit lees ik over poplar op www.homehout.nl: (copyright, dus kijk uit :-)

"Yellow Poplar wordt ook wel Tulpenboom genoemd. Deze naam heeft dit hout te danken aan de kenmerkende op tulpen lijkende bloesem als de boom in bloei staat. Yellow Poplar komt voor in het hele oosten van de Verenigde Staten. Het spinthout van Yellow Poplar is in Europa bekend als Magnolia en is wit van kleur. Het kernhout varieert van Licht geelachtig bruin tot olijfgroen. Bij blootstelling aan licht heeft de groene kleur van het kernhout de neiging bruin te kleuren. Yellow Poplar heeft een middelfijne tot fijne nerf met rechte draad. Tulpenboom heeft vele gunstige eigenschappen en is geschikt voor bijna alle toepassingen.

De naam Yellow Poplar is in Europa tamelijk verwarrend, omdat mensen de verbinding maken met de Europese populier. Slechts het uiterlijk van bomen vertoont echter enige overeenkomst. Yellow Poplar is een veelzijdig meubel- en timmerhout dat nog erg wordt onderschat. Dit is erg verwonderlijk, aangezien ook de prijs zeer aantrekkelijk is. Yellow Poplar laat zich buitengewoon makkelijk verwerken, schaven,frezen, lijmen en boren. Bovenal geeft het uitstekende resultaten bij verven, vernissen en beitsen. Er bestaat bijna geen houtsoort die zo mooi dekkend is te kleuren. Yellow Poplar wordt gebruikt bij licht constructiewerk, meubilair, binnenbetimmeringen,keukenkasten, deuren, gelijmde panelen, draaiwerk etc."

En check ook hier: http://www.tulpen-hout.nl/, daar kun je zien dat er iemand een geweerkolf (!) van gemaakt heeft en dat ziet er eigenlijk heel mooi uit!

Wat ik denk ik eerst eens ga doen is in het "zwembad" onder de slagplaat en in de holte voor de veren eerst eens wat lak wegschuren met de dremel of zo en dank kijk ik wat daaronder vandaan komt, kan ik beoordelen wat er onder zit. Het zwembad is denk ik breed genoeg om een indruk te krijgen van het aantal gebruikte stukken hout.

Voor de informatie-deling zal ik laten weten wat ik tegenkom, met foto's :-)

(wordt pas volgende week, dit weekend 2 gigs met jazztrio, niet met de strat dus maar toch weinig tijd).

fred dons
26 maart 2009, 11:33
goh als daar copyright op zit hadden misschien niet letterlijk de amerikaanse site die ik quote moeten kopieren en letterlijk vertalen ? ;)

General Description
The sapwood is creamy white and may be streaked, with the heartwood varying from pale yellowish brown to olive green. The green color in the heartwood will tend to darken on exposure to light and turn brown. The wood has a medium to fine texture and is straight-grained; has a comparatively uniform texture.

Working Properties
A versatile wood that is easy to machine, plane, turn, glue and bore. It dries easily with minimal movement in performance and has little tendency to split when nailed. It takes and holds paint, enamel and stain exceptionally well.