PDA

View Full Version : Fender Stratocaster geschiedenis



artnaz
24 maart 2009, 15:31
Laatste tijd heb ik gemerkt dat ik meer interesse voor de Strat geschiedenis heb gaan tonen. Had ik daarvoor ook al, maar nu wil ik het "echt goed" weten. Dus ik heb gisteren en vandaag een lijstje zitten maken.

Willen jullie misschien het lijstje controleren (ik kom vaak tegensprekende feiten tegen) en zelf dingen toevoegen? :) Het is nog lang niet compleet... Ook kleine rotdetails wil ik graag horen. :D


1954- 2-color sunburst, other colours are custom.
- 1p maple neck with 21 frets, Kluson tuners
- single ply 8-screw pickguard
1958 - 3-tone sunburst option
1959 - rosewood fingerboard option
- no 1p maple neck
- 3-ply (sometimes 4-ply) 11-screw pickguard
1960 - more color options
1965 - CBS
- maple + maple fingerboard option ('maple cap')
- rosewood fingerboard is curved on the contact side (same radius)
- large headstock
- large "F" on neckplate
- pearloid shell position markers instead of 'clay'-style dots
- C-shape neck
1969 - 1p maple neck option
1971 - 3-bolt neck (definitive in '74)
- bullet truss rod
1977 - 5-way switch
- reverse wound & reverse polarity middle PU
1979 - 4 bolt neck option
- 'normal' truss rod option
1980 - 'Hendrix' Stratocaster only in '80
- pickup switch system for 9 positions
1980-81 - the 'Strat'
* X-1 bridge pickup
* small headstock (not as before the big headstock)
* brass hardware
* 9 pickup configuration options
* Candy Apple Red/Lake Placid Blue and later Lake Placid White finish
1981-83 - 9 International Color Stratocasters
1982 - Schaller strap locks option
1982-83 - Standard Stratocaster ('Dan Smith')
* more accurate pre-CBS headstock (compared to the 'Strat')
* 4-bolt with big 'F'
* hotter X-1 pickup (yellow wire)
* body end truss rod
* same decal as big headstock (some models in '83 have the silver decal)
- 3-bolt and bullet truss discontinued
1982-84 - '57 (maple) and '62 (rosewood) reissue
1983 - Elite
* Bi-flex truss rod (with skunk stripe on neck)
* 12" radius
* strap locks
* Ezy-Glyder string retainers
* Torq-Master tremolo arm
* neck angle adjuster in neck plate
* MDX and TBX circuit
* push/pull controls with rubber insert
* edge-mounted jack output
* chrome hardware
* rosewood fingerboard or 1p-maple neck
* 6 standard + 9 custom finishes
* Elite Gold
^ gold hardware
^ pearloid buttons on tuner
^ sometimes ebony fingerboard
* Elite Walnut
^ same as Elite Gold
^ solid American Black Walnut body
^ ebony fingerboard
1984 - smaller silver logo
- Marble ('Bowling Ball') Strat
* red/black/white swirl (108x)
* blue/black/yellow swirl (105x)
* gold/silver/white swirl (37x)
1985 - CBS sells Fender back
- all 1985 Strats manufactured in Japan
1987 - American Standard
* 22 frets
1989 - ebony fretboard on some models (i.e. Ultra)
1998 - HSH routing instead of 'bath tub'

Beetje irritant dat het forum niet goed werkt met inspringen, voor de duidelijkheid heb ik de volgende volgorde voor de opsomming gebruikt:
- ABCD
.....* EFGH
..........^ IJKL

Oh, en als er geen "option" bij staat betekent dat dat alle Strats of het betreffende model (dan staat het dus onder een "*" of "^") naar de betreffende configuratie overschakelen.

rocker_71
24 maart 2009, 15:40
In dat geval kan ik je ook dit boek aanraden. Heerlijk leesboek met vette foto's en ook een audio CD, gesppeld door Greg Koch.

http://www.elderly.com/images/books/670/49-331056.jpg

Badman
24 maart 2009, 15:46
Als je die geschiedenis wil weten met fotootjes en alles erop en eraan, één adres:

http://www.provide.net/~cfh/fender.html#specs

Mr.Fingers
24 maart 2009, 15:48
http://www.stratcollector.com/scn/base.html

artnaz
24 maart 2009, 15:55
@Rocker_71: Vet, ik zal eens kijken of ze bij de boekenwinkel het boek hebben! :)

@Rest: bedankt voor de links, zeer handig! Ik wilde eigenlijk een beknopt chronologisch overzichtje hebben, en die kan ik nu prima met deze info maken. De link van Fingers doet dat eigenlijk al bijna. :)

KamikazaGuitar
24 maart 2009, 17:09
Toch grappig dat de eerste strat de mooiste is: 2-tone sunburst met maple neck :cooler:

Di Stefano
24 maart 2009, 18:00
Toch grappig dat de eerste strat de mooiste is: 2-tone sunburst met maple neck :cooler:

Dat is natuurlijk smaak:) Moest ik in die tijd mijn eerste gitaar aanschaffen zou ik daarom Fender zeker links laten liggen.

Pepe
24 maart 2009, 19:36
Wat je nooit leest:
de x1 pickup zit al op standard Fenders vanaf 1981, evenals de Fender Leads.

Strats van 79 t/m 81 hebben allemaal een 79 in het serienummer, de x1 is een dead giveaway.

Het 84 serienummer werd tot eind 88 gebruikt

De "small headstock" op de modellen vanaf 81 t/m 83 werden gemaakt van oude originele mallen die helemaal uitgesleten waren, voor het budget 83 model is een nieuw ontworpen mal gemaakt.

Toen de nieuwe fabriek in 86 geopend werd hadden ze geen machines, eind 86 kwam de produktie op gang. Een paar oude werknemers o.a. John Page leverden een paar reissue's per dag af. Toen die club de CS ging vormen verdwenen de handgeschreven datums op de nek voor stempels.

Aan het butt nek serienummer van een seventies strat kan je de kleur, model en datum afleiden.

Vanaf 75 krijgt de slagplaat hetzelfde serienummer als de nek, de pickups zijn vanaf mid sixties te dateren, de brugzadels hebben een serienummer , de pots hebben een serie/datumnummer.

en meer van die dingen.

vulvasonic
24 maart 2009, 20:21
Toch grappig dat de eerste strat de mooiste is: 2-tone sunburst met maple neck :cooler:

De eerste strat was transparant gelakt en had een zwarte slagplaat. :D

artnaz
24 maart 2009, 20:53
Wat je nooit leest:
de x1 pickup zit al op standard Fenders vanaf 1981, evenals de Fender Leads.

Strats van 79 t/m 81 hebben allemaal een 79 in het serienummer, de x1 is een dead giveaway.

Het 84 serienummer werd tot eind 88 gebruikt

De "small headstock" op de modellen vanaf 81 t/m 83 werden gemaakt van oude originele mallen die helemaal uitgesleten waren, voor het budget 83 model is een nieuw ontworpen mal gemaakt.

Toen de nieuwe fabriek in 86 geopend werd hadden ze geen machines, eind 86 kwam de produktie op gang. Een paar oude werknemers o.a. John Page leverden een paar reissue's per dag af. Toen die club de CS ging vormen verdwenen de handgeschreven datums op de nek voor stempels.

Aan het butt nek serienummer van een seventies strat kan je de kleur, model en datum afleiden.

Vanaf 75 krijgt de slagplaat hetzelfde serienummer als de nek, de pickups zijn vanaf mid sixties te dateren, de brugzadels hebben een serienummer , de pots hebben een serie/datumnummer.

en meer van die dingen.Mooi! :ok:

Dus alle handgeschreven datums op necks zijn van voor 62 of van '85/'86?

Pepe
24 maart 2009, 21:04
Mooi! :ok:

Dus alle handgeschreven datums op necks zijn van voor 62 of van '85/'86?
ja, de reissues hebben vanaf het begin '82 een handgeschreven datum, dat hield in 87/88 op. De JV's zijn ook handgeschreven, dat hield op in 84 met de A serie.

Orgasmocaster
25 maart 2009, 02:13
De eerste strat was transparant gelakt en had een zwarte slagplaat. :D

was het niet een chrome slagplaat?

Orgasmocaster
25 maart 2009, 02:22
Misschien ook interessant om te weten,
ik ben onlangs per email in contact gekomen met de dochter van een bekende hillbilly gitarist uit de jaren 50, die in '55 de eerste rode strat van leo heeft gekregen!!
Wat ik persoonlijk nog interessanter vond, in 57 heeft hij een witte strat met een rosewood hals gekregen!!! :eek:

vulvasonic
25 maart 2009, 03:06
was het niet een chrome slagplaat?

Nee, het was zwart (waarschijnlijk van bakeliet), waarop metalen dome knoppen zaten en witte elementen. De ruimte voor de tremoloveren was ook een stuk smallen en bood plaats voor maximaal 3 veren.

Maar goed, het was ook nog maar een prototype.

Zo meen ik ook ooit nog ergens gelezen te hebben dat de bekende brug van de strat in eerste instantie andersom was geplaatst, dus met de stelschroeven naar de elementen toe. Bill Carson zou Leo er op gewezen hebben dat het in live situaties praktischer zou zijn om het om te draaien.

De feiten zijn echter moeilijk te achterhalen, omdat er zo goed als niets is gedocumenteerd en er slechts een klein handjevol onduidelijke foto's bewaard zijn gebleven van de ontwikkeling van de stratocaster. Verder moeten we het doen met verklaringen van hen die erbij betrokken waren en die vrijwel allemaal afwijken van elkaar. Als je Carson moet geloven heeft HIJ zo'n beetje de hele gitaar ontwikkeld. Niet erg geloofwaardig.

Orgasmocaster
25 maart 2009, 05:13
Nee, het was zwart (waarschijnlijk van bakeliet), waarop metalen dome knoppen zaten en witte elementen. De ruimte voor de tremoloveren was ook een stuk smallen en bood plaats voor maximaal 3 veren.

Maar goed, het was ook nog maar een prototype.

Zo meen ik ook ooit nog ergens gelezen te hebben dat de bekende brug van de strat in eerste instantie andersom was geplaatst, dus met de stelschroeven naar de elementen toe. Bill Carson zou Leo er op gewezen hebben dat het in live situaties praktischer zou zijn om het om te draaien.

De feiten zijn echter moeilijk te achterhalen, omdat er zo goed als niets is gedocumenteerd en er slechts een klein handjevol onduidelijke foto's bewaard zijn gebleven van de ontwikkeling van de stratocaster. Verder moeten we het doen met verklaringen van hen die erbij betrokken waren en die vrijwel allemaal afwijken van elkaar. Als je Carson moet geloven heeft HIJ zo'n beetje de hele gitaar ontwikkeld. Niet erg geloofwaardig.

Aha, je bedoelt deze?
heeft toch een stukje chrome :)
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Fullscreencapture3242009110858PM.jpg

ik dacht zelf dus eerst aan deze, met de 2 pickups nog:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Fullscreencapture3242009111021PM.jpg

Maar er zijn inderdaad zoveel prototypes, en er zijn ten minste 4 personen die claimen dat ze de stratocaster hebben ontworpen voor leo.

WillemdaGuide
25 maart 2009, 09:07
Ik kan me ook nog een documantaire herinneren, The Strat History of zoiets, misschien via google nog te vinden?

rocker_71
25 maart 2009, 09:50
Mooie foto's orgasmo! Deze staan ook in het boek welke ik eerder noemde. Zeker interessant, die beginjaren en de prototypes. (Wel irritant dat er verschillende verhalen zijn.)

Mooi verhaal is ook van Bill Carson, die zelf de bijl zetten in de body om zo die welving aan de achterkant te krijgen. Dat was eerst niet zo en dan port die body in je zij.

Arjan12
25 maart 2009, 10:14
Wat houdt die X-1 brugpickup eigenlijk precies in? Google biedt geen uitkomst (of ik google niet goed).

vulvasonic
25 maart 2009, 13:15
Aha, je bedoelt deze?
heeft toch een stukje chrome :)
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Fullscreencapture3242009110858PM.jpg

ik dacht zelf dus eerst aan deze, met de 2 pickups nog:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Fullscreencapture3242009111021PM.jpg

Maar er zijn inderdaad zoveel prototypes, en er zijn ten minste 4 personen die claimen dat ze de stratocaster hebben ontworpen voor leo.

Het is geen van beide. :seriousf:
Die onderste ken ik niet trouwens. Die bovenste ben ik een paar keer tegengekomen in boeken, maar daarin wordt steeds beweerd dat het gaat om een eenmalige uitspatting van een van Leo's werknemers, die zo zijn eigen draai gaf aan het ontwerp.

Leuk hè, dat gegraaf?
Ik merk dat ik het virus weer begin te krijgen. Het kwijl loopt me alweer uit beide mondhoeken. :crazyhappy:

Chris Winsemius
25 maart 2009, 13:24
Wat houdt die X-1 brugpickup eigenlijk precies in? Google biedt geen uitkomst (of ik google niet goed).

Wat meer output dan de andere (USA-)Strat-PU's uit die tijd, ze schijnen ook weleens in begin jaren 80 Japanse Fenders/Squiers te zitten.

Pepe
25 maart 2009, 17:07
Ja, weerstand van 7.5, beduidend hoger dan de standards van 5.8

Ik ben ze nog nooit tegengekomen op de JV's maar aangezien die USA pickups gebruikten zou dat zomaar kunnen voorkomen.

Chris Winsemius
25 maart 2009, 17:16
Ja, weerstand van 7.5, beduidend hoger dan de standards van 5.8

Ik ben ze nog nooit tegengekomen op de JV's maar aangezien die USA pickups gebruikten zou dat zomaar kunnen voorkomen.

Ik heb wel wat foto's gezien op het www van JVs met 1 of meerdere van die PU's...

Zit nog even te kijken of ik 'n witte (RW-board) domestic Fender Japan (JV, '83) neem of niet... Qua Strat-needs ben ik nog steeds in voor jouw HWO-Strat-body icm. Am.Std. maple neck die ik heb liggen... ;)

Pepe
25 maart 2009, 17:26
Ja, afspraak maken voor april he.

Ik heb er al eentje so count me out, maar ik zit toch nog een beetje te loeren naar deze veiling. Ik heb al eerder zaken met um gedaan. De domestic JV's gaan al snel naar de 1500/2000 euro maar volgens gaat dit niet boven de 700 eindigen. Awsome guitar. (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130294732054&ssPageName=ADME:B:WNA:NL:1123)

Chris Winsemius
25 maart 2009, 17:56
Ja, afspraak maken voor april he.

Ik heb er al eentje so count me out, maar ik zit toch nog een beetje te loeren naar deze veiling. Ik heb al eerder zaken met um gedaan. De domestic JV's gaan al snel naar de 1500/2000 euro maar volgens gaat dit niet boven de 700 eindigen. Awsome guitar. (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130294732054&ssPageName=ADME:B:WNA:NL:1123)

Ok, april is goed en er ligt ook nog 'n EV.

Dit gitaar ziet er iig. goed uit, zou 'n sunburst van dat model/jaar trouwens meer of minder moeten kosten dan 'n witte? Bij oude Strats weet ik dat originele custom-colors (alles behalve sunburst dus) meer op moeten brengen maar bij de JVs weet ik dat niet.

Trouwens, nog wat info maar misschien overbodig voor 'n kenner als jij:
Die 65 modellen hadden usa-PUs en poly lak, 85 modellen: idem maar nitro lak, 115s: als 85s maar dan ook nog usa hardware.

Ben trouwens ook benieuwd naar die Tele van jou, JV/Jap toch?

mVg!!!

Pepe
25 maart 2009, 18:08
Die JV's kom je niet vaak tegen in wit en in poly verkleurd dat ook nauwelijks, de prijzen voor een sunburst met mooie tekening doen het meest is mijn idee, de rode en zwarte zijn niet zo gewild.
De lak van de JV's zijn military grade, tegenwoordig denken we daar anders over (?) maar in die tijd moest lak vooral beschermen en bestendig zijn terwijl Fender begin tachtig liep te klunzen en te experimenten met dramatisch resultaten hadden de japaners dat iig veel beter voor elkaar, afgezien van nauwkeuriger specs en nauwelijks raar matchende bodiewoods en prachtige C halsen met rounded edges waar de USA reissue notoir te dun zijn en scherp aan de zijkant.

De JV tele neem ik mee, my no. 1.